Det kan kanskje høres litt sært ut, men er det eneste som fungerer for meg - som kanskje har litt sære krav til passform, kvalitet og komfort og som føler at alle "off the rack"-skjorter sitter helt feil:
Bruk litt tid hos en anerkjent skjortemaker et egnet sted i utlandet, altså noen som syr skjorter til forretningsfolk /expats og ikke til turister. Få sydd noen skjorter så du har litt variasjon og sammenlikningsgrunnlag, og ta med flere stoffprøver hjem (eller få det ettersendt siden), så er det bare å bestille flere skjorter når det trengs - om ikke målene endres for mye. Det kan bli litt dyrere enn en del skjorter i Norge, men blir jo også noe HELT annet.
Jeg har en forkjærlighet for Hong Kong og Shanghai, og bruker bl.a. Ascot Chang, de har en butikk med veldig bra service på temmelig kurante Peninsula Hotel sentralt i Hong Kong, er kjent som Asias beste og en av verdens beste skjortemakere, og kostet meg sist rundt 1200 per skjorte (on site), dog med litt bedre kurs enn nå. Litt lett info her:
http://www.forbes.com/sites/bluecar...eed-to-know-before-you-order-a-bespoke-shirt/
Og ikke minst: De skreddersyr selvsagt skjorten slik at det er plass til klokke på det ene håndleddet mens skjorten sitter tight på det andre, og de spør gjerne hvor tykk klokke du ønsker å ha plass til. Faktisk noe som er ganske viktig i hverdagen, hvor dumt det enn må høres ut..