Skjorter

Til dere som bestiller fra tailorstore vil jeg også anbefale Luxire. Skreddere i India som syr skjortene akkurat slik du ønsker de, i motsetning til tailorstore der jeg føler valgene er litt begrensede.

Jeg har i hvert fall vært veldig fornøyd, mtp at jeg er ganske sær på detaljene på skjortene mine.

• Liker
Reaksjoner: ErlendBA og UJU
Noen som har tips til oxford-skjorter? Tenker da typ de klassiske fra Ralph Lauren, men helst fra andre merker siden jeg ikke er så fan av hesten :) Helst slim-fit.

• Liker
Reaksjoner: Hans
Til dere som bestiller fra tailorstore vil jeg også anbefale Luxire. Skreddere i India som syr skjortene akkurat slik du ønsker de, i motsetning til tailorstore der jeg føler valgene er litt begrensede.

Jeg har i hvert fall vært veldig fornøyd, mtp at jeg er ganske sær på detaljene på skjortene mine.

Støttes. Kan egentlig anbefales til alle som ikke er helt fornøyd med klær de finner i butikkene mtp. detaljer, passform, stoff, osv. De syr også bukser, ytterklær og dresser.

Jeg har handlet fra de siden dollarkursen var nede på sekstallet, så det har blitt en del dyrere, men har ingen planer om å slutte. Etter man har funnet ut hvilke mål og detaljer man er fornøyd med - regn med minst ett-to forsøk - er det egentlig bare å lete fram hvilket stoff man vil ha, legge inn "Styling and measurements as in order #xxxx" i ordren og trykke bestill. Superenkelt.

@Loevhagen Regn med 3-4 uker for vanlige skjorter og bukser.

Tok en sjekk nå - den ordren jeg har hatt som har tatt lengst tid var 101 dager, da var det snakk om to par bukser i stoff fra Vitale Barberis Canonico, som de av økonomiske grunner kun bestiller fra Italia etter behov.

Den kjappeste ordren er på fire dager fra bestilling til DHL tok imot pakken i Bangalore, da var det snakk om én skjorte (og jeg sendte e-post til kundeservice om at det var krise - jeg skulle være toastmaster i et bryllup og hadde gjort en feil i bestillingen av fin-skjorte). Har også hatt en ordre med tre skjorter som ble hentet av DHL etter ni dager, uten at jeg maste.

Hvis du vil prøve med skjorter anbefaler jeg å bestille test-skjorter fram til du er fornøyd med passform: http://luxire.com/products/luxire-fit-test-trial-shirt
Bukser: http://luxire.com/products/luxire-fit-test-trial-pants

• Liker
Reaksjoner: Loevhagen og Rødland

Brukte god tid til å ta målene riktig ved hjelp av min bedre halvdel, og mottatt skjorte 2,5 uker etterpå har upåklagelig passform - på alle mål. Fantastisk. Da var et bare å bestille i vei noen til. :) Endelig slutt på skjorter med for korte ermer (dvs. har høy apefaktor...) uten at bolen ser ut som en luftballong.

• Liker
Reaksjoner: john og UJU
Noen som har erfaring med Eton "casual" shirts? Vurder å bestille denne: https://www.etonshirts.com/no/navy-lightweight-flannel-shirt-03167654829 , men er usikker på hvor "casual" den faktisk er. Eller, den er jo åpenbart casual, men tenker da på om det går an å ha den ute av buksen osv ;)

Green tab- skjortene er noen få centimeter kortere enn de andre for at de skal kunne bæres utenpå buksen. Funker helt fint for min del, varierer sikkert litt med hvor høy du er i forhold til skjortestørrelsen din.
Jeg er høy og slank/atletisk og de passer fint til meg, faktisk litt korte dersom jeg ønsker å tucke de inn i buksen.

Noen som har erfaring med skjorter i målsøm hos Gunnar Øya eller Ferner Jacobsen i Oslo? Utvalg, kvalitet, service og endringsvilje.

Redigert:
Noen i Oslo-området som trenger 1-2 skjorter fra Kamakura?
Jeg tenkte å bestille en eller to knit-skjorter ifb. med Black Friday, og de gir fri frakt på alt over 138 dollar, så rop ut om noen skal med noe i samme bestilling! (Jeg kan legge ut også vippser du meg for toll og mva senere).
01.png

Det kan kanskje høres litt sært ut, men er det eneste som fungerer for meg - som kanskje har litt sære krav til passform, kvalitet og komfort og som føler at alle "off the rack"-skjorter sitter helt feil:

Bruk litt tid hos en anerkjent skjortemaker et egnet sted i utlandet, altså noen som syr skjorter til forretningsfolk /expats og ikke til turister. Få sydd noen skjorter så du har litt variasjon og sammenlikningsgrunnlag, og ta med flere stoffprøver hjem (eller få det ettersendt siden), så er det bare å bestille flere skjorter når det trengs - om ikke målene endres for mye. Det kan bli litt dyrere enn en del skjorter i Norge, men blir jo også noe HELT annet.

Jeg har en forkjærlighet for Hong Kong og Shanghai, og bruker bl.a. Ascot Chang, de har en butikk med veldig bra service på temmelig kurante Peninsula Hotel sentralt i Hong Kong, er kjent som Asias beste og en av verdens beste skjortemakere, og kostet meg sist rundt 1200 per skjorte (on site), dog med litt bedre kurs enn nå. Litt lett info her: http://www.forbes.com/sites/bluecar...eed-to-know-before-you-order-a-bespoke-shirt/

Og ikke minst: De skreddersyr selvsagt skjorten slik at det er plass til klokke på det ene håndleddet mens skjorten sitter tight på det andre, og de spør gjerne hvor tykk klokke du ønsker å ha plass til. Faktisk noe som er ganske viktig i hverdagen, hvor dumt det enn må høres ut.. :D
Det var en Ascot Chang butikk på hotellet jeg bodde på i Kina i forrige uke. Jeg var innom og prøvde et par skjorter, men de var dessverre for korte i ermene. Det tok ca. én måned å lage en bespoke skjorte sa de, og det hadde jeg ikke tid til...

Der jeg har kjøpt i Shanghai har prisen krøpet opp til nærmere 2000 etter svakere krone, kan nok få ned mot 16-1700 med det rimeligste stoffet og så blir det fort langt over 2000 om man skal ha noe spesielt.

Det kan jeg ikke forstå. Var i Shanghai for tre år siden og betalte 700 for frakk (fortsatt meget holdbar og god), 7-800 per dress,1000 for smoking. Har vært godt fornøyd med dette. Fikk også sydd en hvit skjorte og en smokingskjorte, tror ikke de tok noe ekstra for det. Tykt og holdbart stoff. Det skal sies at det måtte en del pruting til men kan jo lure på hva de tok for en dress der du var..

Gamle poster får nytt liv her, ser jeg.

Det var en Ascot Chang butikk på hotellet jeg bodde på i Kina i forrige uke. Jeg var innom og prøvde et par skjorter, men de var dessverre for korte i ermene. Det tok ca. én måned å lage en bespoke skjorte sa de, og det hadde jeg ikke tid til...
Ikke noe poeng å kjøpe skjorter off the rack der, nei. Antar du var uheldig, jeg har fått sydd på en ukes tid - men da har jeg riktignok varslet på forhånd og vært eksisterende kunde. Hadde litt bedre tid da jeg bodde der, så da er det nok enklere i ettertid.

Det kan jeg ikke forstå. Var i Shanghai for tre år siden og betalte 700 for frakk (fortsatt meget holdbar og god), 7-800 per dress,1000 for smoking. Har vært godt fornøyd med dette. Fikk også sydd en hvit skjorte og en smokingskjorte, tror ikke de tok noe ekstra for det. Tykt og holdbart stoff. Det skal sies at det måtte en del pruting til men kan jo lure på hva de tok for en dress der du var..
Det er også mange som har problemer med å se at en klokke kan koste over 700kr, jeg har med tiden erfart at det er best å la slike diskusjoner ligge. ;)