Skjorter

Vet du hvordan størrelsen er på disse sammenliknet med Eton-skjorter? Hva ville f.eks. en eton slimfit str.16 tilsvare her? Fitted?

Har ikke hatt skjorter fra Eton, så det må noen andre svare på. Vet det der en måltabell på sidene deres, den kan kanskje være til hjelp?

Vet du hvordan størrelsen er på disse sammenliknet med Eton-skjorter? Hva ville f.eks. en eton slimfit str.16 tilsvare her? Fitted?

Nå er det riktignok noen år siden jeg gav det et forsøk sist, men TM Lewin funket overhodet ikke på min kropp. I 16/16.5 var de altfor korte på armene (selv med lengste armlengde), og for mye stoff rundt magen (selv i slim fit). Det er ganske snodig, men for meg går nesten det samme igjen med Charles Thyrwitt slim, Thomas Pink og til dels også Paul Smith slim (der er det armene som er problemet).

Så jeg vil nok anbefale deg å teste før man eventuelt bestiller inn en hel haug med skjorter uprøvd.

Her går det nå utelukkende i Stenströms slim 16/16.5, men et par Eton slim (som er noe videre og litt lengre på ermene i lik str.) også er å finne i skapet.

Skal til Phuket om en liten uke, er det noen vits å få sydd seg noen skjorter der? Hvordan er kvaliteten, og evnt pris? Noen som til og med har erfaring fra en skredder i det området?

Har aldri fått sydd skjorter i Thailand. Har fått sydd skjorter og dress i Shanghai og Vietnam. Ok kvalitet, men heller ikke noe mer. Er egentlig vel så fornøyd med Eton skjortene jeg kjøper her i Oslo. I Shanghai var vi med slektninger til et sted utenfor typiske turist strømmen, uten at det gjorde noe forskjell. Det jeg setter fingeren på er varierende passform, og jeg er ikke helt overbevist at det ble sydd med stoffet vi ble enige om. Fungerer greit som hverdags-skjorter, til "finere" bruk foretrekker jeg skjortene fra Eton. Pris husker jeg dessverre ikke.

Har aldri fått sydd skjorter i Thailand. Har fått sydd skjorter og dress i Shanghai og Vietnam. Ok kvalitet, men heller ikke noe mer. Er egentlig vel så fornøyd med Eton skjortene jeg kjøper her i Oslo. I Shanghai var vi med slektninger til et sted utenfor typiske turist strømmen, uten at det gjorde noe forskjell. Det jeg setter fingeren på er varierende passform, og jeg er ikke helt overbevist at det ble sydd med stoffet vi ble enige om. Fungerer greit som hverdags-skjorter, til "finere" bruk foretrekker jeg skjortene fra Eton. Pris husker jeg dessverre ikke.
Trikset er ikke å bli med lokale til et sted utenfor turiststrømmen, men å dra dit expatene handler. Det kan man ofte finne ut av på nett. Shanghai og Hong Kong har noen av verdens beste skreddere, men det koster naturligvis. Thailand er jeg mer usikker på.

Trikset er ikke å bli med lokale til et sted utenfor turiststrømmen, men å dra dit expatene handler. Det kan man ofte finne ut av på nett. Shanghai og Hong Kong har noen av verdens beste skreddere, men det koster naturligvis. Thailand er jeg mer usikker på.

+ 1

Det finnes meget gode skreddere i Thailand også, og den vanlige regelen om at man stort sett får det man betaler for gjelder også der.

Hold deg unna "turistskredderne" som leverer dårlig kvalitet til lav pris, og vær nøye med valget av stoff og tilpasning - så går det nok fint.

• Liker
Reaksjoner: Fosen
Hva er "normal" pris på en fin skjorte?

Det er mange år siden jeg var i Thailand sist, men jeg mener å huske at jeg betalte 3-400 kroner per skjorte. Relativt dyrt i Thailand - men skjortene var av utrolig kvalitet og holdt i årevis :)

Hva er "normal" pris på en fin skjorte?
Der jeg har kjøpt i Shanghai har prisen krøpet opp til nærmere 2000 etter svakere krone, kan nok få ned mot 16-1700 med det rimeligste stoffet og så blir det fort langt over 2000 om man skal ha noe spesielt.

Er nok mer sammensatt en det. Det var det vi gjorde i Hoi an :)

Og akkurat dette viser vel at man kan være heldig/uheldig og at kvalitet kan variere, tenker både snitt og stoff.

Det er mange år siden jeg var i Thailand sist, men jeg mener å huske at jeg betalte 3-400 kroner per skjorte. Relativt dyrt i Thailand - men skjortene var av utrolig kvalitet og holdt i årevis :)

Der jeg har kjøpt i Shanghai har prisen krøpet opp til nærmere 2000 etter svakere krone, kan nok få ned mot 16-1700 med det rimeligste stoffet og så blir det fort langt over 2000 om man skal ha noe spesielt.

Så fra 300-2000 der altså :D

Jeg er strålende fornøyd med Charles Thyrwitt. De passer meg helt utmerket. Men jeg er bare lekmann og ikke blåruss som har greie på dette.

Er nok mer sammensatt en det. Det var det vi gjorde i Hoi an :)

Og akkurat dette viser vel at man kan være heldig/uheldig og at kvalitet kan variere, tenker både snitt og stoff.

Den ble litt upresis fra min side, ja. Da jeg skrev expats så mente jeg personer man kan identifisere seg med i klesveien og som bor og arbeider i byen man ønsker å få sydd klær i og selv får sydd klær der - og i utgangspunktet da personer som har visse krav til antrekk på sin arbeidsplass i denne byen.

Det må imidlertid også tas litt hensyn til byens størrelse og karakter, med noen titalls tusen innbyggere og lite vestlig næringsliv i Hoi An er det kanskje ikke like lett som i Shanghai og Hong Kong, for eksempel. :)

• Liker
Reaksjoner: daghoi
Hvordan er målene man tar av seg selv kontra målene man bestiller hos Charles Thyrwitt? Er det stor variasjon slik at man gjerne kan legge til/trekke fra en cm.?

Sliter med at skjortene er sinnsykt trange i halsen så tenkte å bestille noen hos Charles Thyrwitt. Fin pris er det jo også. Men om noen har tips til butikker i Stavanger-området som har skjorter med litt større omkrets i kragen mottas dette med takk :)

Størrelse på skjortekrage skal være mulig å finne variasjoner på. Legg et målebånd rundt halsen din og se hvor mange cm det er. Da har du kragestørrelsen. Husk å legge inn litt slakk bare, så slipper du at de blir så trange i halsen.