Skjorter

Når jeg vurderer skjorter mener jeg at følgende kriterier bør legges til grunn:

1. Passform: En business skjorte bør ikke være for vidt (naturligvis), men heller ikke sitte som et pølseskinn. Husk også at skjorten bør være så lang at den holder seg nede i buksen. Selv den fineste skreddersydde skjorte i egyptisk bomull ser forferdelig ut om den ikke sitter som den skal. Er du tynn/atletisk bygd kan du bruker mer tettsittende skjorter enn om du har "noe velstandstillegg". Om du bruker slips bør du lett kunne få en finger inn mellom skjorten og halsen når den er helt igjenkneppet. Husk at italiensk og britisk passform ofte har samme navn (slim fit etc), men kan være meget forskjellige i snittet (førstnevnte tenderer mot å være slankere).

2. Stoffkvalitet. Jeg vil anbefale og kun benytte skjorter som er laget i dobbeltspunnet bomull (finnes bla. i 1*2 og 2*2 trådskvalitet) da disse føles langt mer komfortable. Yarn count er et måletall på hvor tett veven er og angis som et måletall (f.eks er 144*76 tegn på at stoffet er av høy kvalitet). Yarn number er et måletall som angir hvor lang en tråd av en viss tykkelse må være for å veie et skålpund. Jo tynnere en tråd er, jo lengre må den være for at den skal veie et skålpund og jo tynnere den er jo bedre regnes kvaliteten å være og kjøper du skjorter med et yarn number på 100 eller høyere kan du gå ut fra at kvaliteten er tilstrekkelig høy. Skorter med meget høyt måletall (f.eks over 140) føles nesten silkeaktige ut, men er tilgjengjeld langt verre å stryke. Bomull med geografisk opprinnelse (først og fremst egyptisk, Pima fra Peru og Sea Island fra Sri Lanka) regnes som særlig eksklusiv).

3. Design. Her tenker jeg på krage, mansjetter og ting som lomme eller ikke og liknende. En del detaljer (monogram etc.) er ikke viktige, men mer et ytrykk for personlig smak. Dobble mansjetter er alltid mer formelt enn enkle. Kragen (hvis du bruker slips) bør etter min mening tilpasset hvilken knute du foretrekker. Hvis du har en krage med stor spread/cut away bør du etter min mening benytte en forholdsvis stor knute som en full Windsor. En enkel Hand in four vil se litt spinkel ut. I tillegg kan kragen form benyttes til å gi et inntrykk av smaler hals og skulder om du skulle avvike mye der.

4. Stofftype. Her tenker jeg på de forskjellige vevingene du kan få bomullsskjorter i (en businesskjorte skal aldri være i andre stoffer en ren bomull med mindre du tror du er med i Miami Vice og eller importerer diverse "stoffer" fra eksotiske land (da gjerne i kombinasjon med Panama hatt). Det finnes et utall forskjellige måter å veve bomullstoffet på bla. poplin, twill, oxford, end on end, pinpoint, herringbone. Poplin er sett på som den mest formelle veven og du kjenner den igjen på den glatte og "tynne" følelsen du får når du kjenner på stoffet. Ulempen med Poplin er at det er noe verre å stryke enn de fleste andre stofftypene. Twill kjennes noe mer loddent og tykt og er lettere å stryke og i tillegg er det varmere. Oxford er veven du kjenner igjen fra de klasiske Ralph Lauren skjortene og er etter min mening kun egnet for fritidsbruk og casual friday.

I tillegg vil det naturligvis være svært utslagsgivende hvem som har sydd skjorten, hvordan de har sydd den. Enkelte produsenter limer for eksempel kragen til skjorten, mens andre syr den på for hånd.

Hva jeg vil anbefale av merker vil naturligvis avhenge av størrelsen på lommeboken din, men på generell basis vil jeg på det varmeste anbefale målsøm om du har råd til det. Det er simpelt hen noe med en skjorte som er sydd for å passe akkurat deg.

En rangering av noen merker jeg har erfaring med (listen er på ingen måte uttømmende):

Lavbudsjett: Her mener jeg at en del tradisjonsrike britiske shortmakers som har gått lavbudsjett produserer skjorter som gir meget bra "bang for buck".

T.M. Lewin
Charles Tyrwhitt
Harvie & Hudson
Curtis & Hawes

Her snakker jeg om RTW skjorter og ikke målsøm.

Mid-range:
Eaton
Stenstrøm
Ralph Lauren (hovedlinjen)
Boss

Top range:
Ralph Lauren (Purple label)
Luigi Borrelli
Brioni
Kiton
Turnbull & Asser
New & Lingwood

Mvh.

Tenkte bare at denne posten fortjente å komme opp igjen.
 
Kan noen anbefale skjorter som ikke er så lang bak? Er ute etter omtrent 68 centimeter bak, i størrelse 38.
Synes skjortene fra Eton er veldig fine, men synes det er synd å kjøpe skjorte for så å sy den opp.
 
Noen som har prøvd skjorter fra Leslie Downey i Oslo? Hva koster det, og er man fornøyd? Er det andre steder i byen man kan få sydd?
 
Skal til Phuket om en liten uke, er det noen vits å få sydd seg noen skjorter der? Hvordan er kvaliteten, og evnt pris? Noen som til og med har erfaring fra en skredder i det området?
 
Vet du hvordan størrelsen er på disse sammenliknet med Eton-skjorter? Hva ville f.eks. en eton slimfit str.16 tilsvare her? Fitted?

Har ikke hatt skjorter fra Eton, så det må noen andre svare på. Vet det der en måltabell på sidene deres, den kan kanskje være til hjelp?
 
Vet du hvordan størrelsen er på disse sammenliknet med Eton-skjorter? Hva ville f.eks. en eton slimfit str.16 tilsvare her? Fitted?

Nå er det riktignok noen år siden jeg gav det et forsøk sist, men TM Lewin funket overhodet ikke på min kropp. I 16/16.5 var de altfor korte på armene (selv med lengste armlengde), og for mye stoff rundt magen (selv i slim fit). Det er ganske snodig, men for meg går nesten det samme igjen med Charles Thyrwitt slim, Thomas Pink og til dels også Paul Smith slim (der er det armene som er problemet).

Så jeg vil nok anbefale deg å teste før man eventuelt bestiller inn en hel haug med skjorter uprøvd.

Her går det nå utelukkende i Stenströms slim 16/16.5, men et par Eton slim (som er noe videre og litt lengre på ermene i lik str.) også er å finne i skapet.
 
Skal til Phuket om en liten uke, er det noen vits å få sydd seg noen skjorter der? Hvordan er kvaliteten, og evnt pris? Noen som til og med har erfaring fra en skredder i det området?

Har aldri fått sydd skjorter i Thailand. Har fått sydd skjorter og dress i Shanghai og Vietnam. Ok kvalitet, men heller ikke noe mer. Er egentlig vel så fornøyd med Eton skjortene jeg kjøper her i Oslo. I Shanghai var vi med slektninger til et sted utenfor typiske turist strømmen, uten at det gjorde noe forskjell. Det jeg setter fingeren på er varierende passform, og jeg er ikke helt overbevist at det ble sydd med stoffet vi ble enige om. Fungerer greit som hverdags-skjorter, til "finere" bruk foretrekker jeg skjortene fra Eton. Pris husker jeg dessverre ikke.
 
Har aldri fått sydd skjorter i Thailand. Har fått sydd skjorter og dress i Shanghai og Vietnam. Ok kvalitet, men heller ikke noe mer. Er egentlig vel så fornøyd med Eton skjortene jeg kjøper her i Oslo. I Shanghai var vi med slektninger til et sted utenfor typiske turist strømmen, uten at det gjorde noe forskjell. Det jeg setter fingeren på er varierende passform, og jeg er ikke helt overbevist at det ble sydd med stoffet vi ble enige om. Fungerer greit som hverdags-skjorter, til "finere" bruk foretrekker jeg skjortene fra Eton. Pris husker jeg dessverre ikke.
Trikset er ikke å bli med lokale til et sted utenfor turiststrømmen, men å dra dit expatene handler. Det kan man ofte finne ut av på nett. Shanghai og Hong Kong har noen av verdens beste skreddere, men det koster naturligvis. Thailand er jeg mer usikker på.
 
Trikset er ikke å bli med lokale til et sted utenfor turiststrømmen, men å dra dit expatene handler. Det kan man ofte finne ut av på nett. Shanghai og Hong Kong har noen av verdens beste skreddere, men det koster naturligvis. Thailand er jeg mer usikker på.

+ 1

Det finnes meget gode skreddere i Thailand også, og den vanlige regelen om at man stort sett får det man betaler for gjelder også der.

Hold deg unna "turistskredderne" som leverer dårlig kvalitet til lav pris, og vær nøye med valget av stoff og tilpasning - så går det nok fint.
 
  • Liker
Reaksjoner: Fosen
Hva er "normal" pris på en fin skjorte?

Det er mange år siden jeg var i Thailand sist, men jeg mener å huske at jeg betalte 3-400 kroner per skjorte. Relativt dyrt i Thailand - men skjortene var av utrolig kvalitet og holdt i årevis :)
 
Hva er "normal" pris på en fin skjorte?
Der jeg har kjøpt i Shanghai har prisen krøpet opp til nærmere 2000 etter svakere krone, kan nok få ned mot 16-1700 med det rimeligste stoffet og så blir det fort langt over 2000 om man skal ha noe spesielt.
 
Trikset er ikke å bli med lokale til et sted utenfor turiststrømmen, men å dra dit expatene handler. Det kan man ofte finne ut av på nett. Shanghai og Hong Kong har noen av verdens beste skreddere, men det koster naturligvis. Thailand er jeg mer usikker på.

Er nok mer sammensatt en det. Det var det vi gjorde i Hoi an :)

Og akkurat dette viser vel at man kan være heldig/uheldig og at kvalitet kan variere, tenker både snitt og stoff.
 
Det er mange år siden jeg var i Thailand sist, men jeg mener å huske at jeg betalte 3-400 kroner per skjorte. Relativt dyrt i Thailand - men skjortene var av utrolig kvalitet og holdt i årevis :)

Der jeg har kjøpt i Shanghai har prisen krøpet opp til nærmere 2000 etter svakere krone, kan nok få ned mot 16-1700 med det rimeligste stoffet og så blir det fort langt over 2000 om man skal ha noe spesielt.

Så fra 300-2000 der altså :D
 
Jeg er strålende fornøyd med Charles Thyrwitt. De passer meg helt utmerket. Men jeg er bare lekmann og ikke blåruss som har greie på dette.
 
Er nok mer sammensatt en det. Det var det vi gjorde i Hoi an :)

Og akkurat dette viser vel at man kan være heldig/uheldig og at kvalitet kan variere, tenker både snitt og stoff.

Den ble litt upresis fra min side, ja. Da jeg skrev expats så mente jeg personer man kan identifisere seg med i klesveien og som bor og arbeider i byen man ønsker å få sydd klær i og selv får sydd klær der - og i utgangspunktet da personer som har visse krav til antrekk på sin arbeidsplass i denne byen.

Det må imidlertid også tas litt hensyn til byens størrelse og karakter, med noen titalls tusen innbyggere og lite vestlig næringsliv i Hoi An er det kanskje ikke like lett som i Shanghai og Hong Kong, for eksempel. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: daghoi
Hvordan er målene man tar av seg selv kontra målene man bestiller hos Charles Thyrwitt? Er det stor variasjon slik at man gjerne kan legge til/trekke fra en cm.?

Sliter med at skjortene er sinnsykt trange i halsen så tenkte å bestille noen hos Charles Thyrwitt. Fin pris er det jo også. Men om noen har tips til butikker i Stavanger-området som har skjorter med litt større omkrets i kragen mottas dette med takk :)
 
Størrelse på skjortekrage skal være mulig å finne variasjoner på. Legg et målebånd rundt halsen din og se hvor mange cm det er. Da har du kragestørrelsen. Husk å legge inn litt slakk bare, så slipper du at de blir så trange i halsen.