Kokkekniver

Puh!

Edit: Etter at jeg var innom disse knivannonsene blir jeg nå bombardert med flere annonser for kniver i banneret på toppen her. Etter et halvt år med reklame for fly- og hotellpakker er det en velkommen forandring ...
 
Redigert:
Litt usikker på nummer to altså. Lest litt tester som ikke var så lovende...
 
@Skovdahl, slipper vel selv?

Ett sett med guide rails for korrekt vinkel på eggen og en to sidig slipestein så har du mental hygiene en gang i måneden. Jeg sendte bort tidligere, men jeg syntes jeg får bedre resultat på kjøkkenbenken hjemme på egenhånd.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
@Skovdahl Slipesteiner får du i de fleste kjøkkenutstyr butikker med litt respekt for seg selv. Guide rails derimot, er ikke hyllevare på Jernia akkurat.

Jeg kjøpte mine av en grossist på en Storhusholdningsmesse, men ett kjapt søk på webben så fant jeg de også tilgjengelig for menigmann. Her har de mye snacks, og denne siden var ny for meg. Sjekk ut Tamahagane, dette er merket som blant annet kokkelandslaget er satt opp med. Miyabi brukes av jr landslaget, som også jeg landet på mht pris vs kvalitet.

http://bakerenogkokken.no/kjøkkenkn...sharp-slipefikstur/?group=prod_prod_grp-s1/58

Jeg bruker selv en 24 cm Miyabi 600D som dagligkniv og den funker til det aller meste. Fruen holder seg unna, da den etter sliping er relativt skarp. Den krever litt tålmodighet å få skarp, da den er forholdsvis hard i stålet. Global kniver for eksempel er mye enklere å få skarpe, men blir til gjengjeld fortere sløve og trenger mer pleie. Dette måles i hardhet og standarden på kniver er ofte Rockwell.

Fullt mulig å pimpe kjøkkenbenken på samme måte som håndledd. Argumentene er de samme, en skikkelig kniv varer i årevis om den tas godt vare på :D
 
Passer vel å sitere mitt innlegg fra en annen tråd:

...
Så til de "skikkelige" knivene, og de finner dere på kjøkkenet mit:
Disse ble kjøpt etter mye research på nett i forhold til bra Gyuto kniver som også gir mest for pengene:

01-Zawatch-1120005_zps954468cf.jpg


Fra venstre:
Fujiwara Kanehusa FKM No.2 Petty 150mm
Fujiwara Kanehusa FKM No.9 Gyuto 210mm
Hattori Forums FH-7 Gyuto 240mm
Tojiro 270mm ITK brødkniv

Om man ikke er hobbykokk, driver mye med fisk eller store råvarer, kan man faktisk komme meget langt på kjøkkenet med disse, eller egentlig bare 2 kniver: Fujiwara FKM Gyuto 210mm og Tojiro 270mm ITK brødkniv! Anbefaler disse veldig!! De kommer også meget skarpe!

Knivene kan kjøpes her:

www.chefknivestogo.com
Video: Fujiwara Knife Review

JapaneseChefsKnife.Com‏

Evt ebay om man bare skal ha en pga. lavere frakt...

02-Zawatch-1120008_zpsddd71ed4.jpg


Hattori Forums FH-7 er en kniv som ble laget etter ønsker fra brukerne på et kniv-forum, den er litt dyrere enn tilsvarende andre f.eks. Fujiwara, men om den er så mye bedre vet jeg ikke. Den var heller ikke like skarp ut av esken, men uansett så sliper jeg knivene selv, for jeg har investert i noe av det beste slipeutstyret:

Wicked Edge Pro:
02-Zawatch-1170315_zpse42819cc.jpg


10-Zawatch-1170343_zps2e112e8c.jpg


Slipesteiner - jeg har alt fra grove diamantslipesteiner til 0.25 Micron Diamond Spray på lær:
05-Zawatch-1170321_zps1fe0e621.jpg


Wicked Edge kittet sørger for konsistent vinkel på slipingen, noe som er det aller viktigste og vanskelige med knivsliping.
Knivene blir helt sinnsykt skarpe, og kanten blir speilplank gjennom mikroskop om man vil ha de slik.

Selv billige møkka-kniver blir overraskende skarpe. Selvfølgelig er det stor forskjell på knivers kvalitet og materieale, de billige blir kanskje ikke fullt så sinnsvakt skarpe, kanten kan være litt sprø og få hakk, de blir mye fortere sløve osv.. Det høres kanskje rart ut, men faktisk veldig moro å slipe kniver, man jobber (mens man kanskje tenker på andre ting, litt som terapi), og får til slutt et resultat å være stolt av, som er like moro hver gang. :)

(Skulle gjerne tilbudt meg å slipe kniver for entusiaster, men tiden strekker dessverre ikke til - hvertfall ikke i forhold til tidsforbruk og hva som er en "fornuftig" pris. )
 
  • Liker
Reaksjoner: mutriakis
Det der var jo bare ett sykt fett oppsett @Zawatch Dette får mine guide rails til å blekne litt, for å si det pent. Må lese meg litt opp der ser jeg.

Ett spørsmål, er de ulike stener for ulike materialer/ kniver eller er det meningen at alle inngår i prosessen fir hver kniv?
 
Det der var jo bare ett sykt fett oppsett @Zawatch Dette får mine guide rails til å blekne litt, for å si det pent. Må lese meg litt opp der ser jeg.

Ett spørsmål, er de ulike stener for ulike materialer/ kniver eller er det meningen at alle inngår i prosessen fir hver kniv?
Man kommer langt med halvparten av stener/straps. De aller groveste har jeg nesten ikke brukt, tenkte det var kjekt å ha til skikkelig herpa kniver. Men man får tatt bort mye stål med de ikke fullt så grove, det tar bare litt lenger tid. Samme i den andre enden, superfine steiner og skinn med diverse diamant væske/pulver(?) er kanskje unødvendig, men moro å få de ekstra psyko skarpe/polerte knivegg når man først har fått dilla.. 3-4 trinn holder nok for de aller fleste for å få en kniv som er mye mer skarp enn ut av esken (uavhengig av merke!), dvs. standard kit til 299USD med 100-200-400-600 stener holder i lange baner, og er man ekstra ivrig på ekstra siste tuoch på sine japanske kokkekniver så følger det med enda finere stener og skinn med i Pro Pack I til 425USD. Det eneste man da trenger i tillegg er kanskje en grade-måler som fås billig på ebay. :)
Det skal også nevnes at jeg hadde Spyderco triangle kit (med ekstra fine staver) og at det er en flott løsning, det var denne som gjorde at jeg fikk litt "dilla" og bestilte wicked edge etter hvert. Men litt begrenset med valg av vinkel (spesielt om man vil ha ekstra tynne på japanske kokkekniver), og krever fortsatt en stødig bevegelse.