Kokkekniver

Skarpekniver.com har mye stilig på tilbud nå og jeg lar meg friste.

Ser @Edzilla anbefaler en kokkekniv fra Masahiro.
Jeg synes jo at det ser veldig pent ut med et knivblad i damask, men er dette bare «jåleri», eller gir det stjålet styrke? Har det noe for seg? Er det vanskeligere å slipe damask stål?
Noen som opplyse meg litt?
Kan ikke svare deg på hardhet og styrke, men kniver over et visst prisnivå er jo verktøy for fagfolk, og tåler mye og hard bruk. Oss vanlige dødelige som koser oss litt ekstra på kjøkkenet i helger osv vil ha trøbbel med å slite ut gode kniver uansett.
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla og Sindregb
Skarpekniver.com har mye stilig på tilbud nå og jeg lar meg friste.

Ser @Edzilla anbefaler en kokkekniv fra Masahiro.
Jeg synes jo at det ser veldig pent ut med et knivblad i damask, men er dette bare «jåleri», eller gir det stjålet styrke? Har det noe for seg? Er det vanskeligere å slipe damask stål?
Noen som kan opplyse meg litt?

Får snakke av egen erfaring. Damskstål er nydelig å se på. Men har praktisk lite nytte for seg.
Desto mykere stål desto lettere er knivene å slipe opp å skjerpe mellom øktene. Men mykt stål blir også fortere sløvt. Derfor er det et kompromiss som må til. Karbonstål kan ruste og krever litt annen type vedlikehold enn rustfritt stål.
Så til hverdags bruker jeg derfor mine rimelige Mac og en grønnsakskniv fra Takamura i R2 pulverstål. Sistnevnte er nå en meget rå kniv til en litt annen pris.Har også god erfaring med Masamoto sine kniver i Hyper Molybdenum Vanadium stainless steel” (HRc. 58-59).
Men som med klokker er det fornuftig å teste kniven med egen hånd. Hvordan er skaftet, balansen i kniven, størrelsen på bladet (lengde/tykkelse/høyde).
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Sindregb og sunshine
Får snakke av egen erfaring. Damskstål er nydelig å se på. Men har praktisk lite nytte for seg.
Desto mykere stål desto lettere er knivene å slipe opp å skjerpe mellom øktene. Men mykt stål blir også fortere sløvt. Derfor er det et kompromiss som må til. Karbonstål kan ruste og krever litt annen type vedlikehold enn rustfritt stål.
Så til hverdags bruker jeg derfor mine rimelige Mac og en grønnsakskniv fra Takamura i R2 pulverstål. Sistnevnte er nå en meget rå kniv til en litt annen pris.Har også god erfaring med Masamoto sine kniver i Hyper Molybdenum Vanadium stainless steel” (HRc. 58-59).
Men som med klokker er det fornuftig å teste kniven med egen hånd. Hvordan er skaftet, balansen i kniven, størrelsen på bladet (lengde/tykkelse/høyde).

Takk som deler egne erfaringer.
Man trenger altså ikke legge ned uhørt mye penger for å få en god kniv som dekker mine behov.
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Helt enig med @Edzilla her. En kniv en tar godt vare på er definitivt det beste verktøyet. Har selv et solid utvalg, men en gammel en fra IKEA tas merkverdig ofte i bruk. Til tross for noen japanske til 4-5 lapper...
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
I use this on the handle of my knives, it's brilliant stuff.
Screenshot_20201129_101105_com.android.chrome.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Sindregb og Edzilla
Selv om jeg har slipeutstur og det er moro å slipe, har jeg ikke slipt knivene på et par år tror jeg. Kun innimellom på keramisk brynestav. De er fortsatt sylskarpe..

Vi er nøye med å skylle/vaske de etter hvert bruk med en gang og henge de opp.

Bruker de ikke veldig hardt, men de brukes daglig. Så det å ta vare på de har absolutt noe å si for hvor lenge de holder seg skarpe...

Tror det meste fra skarpekniver.no er bra, men selv med tilbud er endel av det rimeligere fra utlandet (men husk frakt og mva).

Gjentar meg selv fra tidligere innlegg:
Disse ble kjøpt etter mye research på nett i forhold til bra Gyuto kniver som også gir mest for pengene:

01-Zawatch-1120005_zps954468cf.jpg


Fra venstre:
Fujiwara Kanehusa FKM No.2 Petty 150mm
Fujiwara Kanehusa FKM No.9 Gyuto 210mm
Hattori Forums FH-7 Gyuto 240mm
Tojiro 270mm ITK brødkniv

Om man ikke er hobbykokk, driver mye med fisk eller store råvarer, kan man faktisk komme meget langt på kjøkkenet med disse, eller egentlig bare 2 kniver: Fujiwara FKM Gyuto 210mm og Tojiro 270mm ITK brødkniv! Anbefaler disse veldig!! De kommer også meget skarpe!

Knivene kan kjøpes her:

www.chefknivestogo.com
Video: Fujiwara Knife Review

JapaneseChefsKnife.Com‏

Evt ebay om man bare skal ha en pga. lavere frakt...

02-Zawatch-1120008_zpsddd71ed4.jpg


Hattori Forums FH-7 er en kniv som ble laget etter ønsker fra brukerne på et kniv-forum, den er litt dyrere enn tilsvarende andre f.eks. Fujiwara, men om den er så mye bedre vet jeg ikke. Den var heller ikke like skarp ut av esken, men uansett så sliper jeg knivene selv, for jeg har investert i noe av det beste slipeutstyret:

Wicked Edge Pro:
02-Zawatch-1170315_zpse42819cc.jpg
 
Kan noen med skills her inne forklare en forvirret stakkar:
Hva er egentlig forskjellen på, og når bruker man sliping, skjerping, bryne og stropping.
Sliping er forsåvidt greit (tror jeg), det vel den mest inngripende av dem på kniven, og er noe man gjør relativt sjelden.
Hvor går grensen mellom sliping og bruk av bryne? Brynestav er mer hverdagslig vedlikehold, men hvor stor er forskjellen på en brynestav og en fin våtstein?
Når bruker man stropp i stedet for brynestav? Eller i tillegg etterpå? Eidestroppen har feks fire siden med forskjellig grovhet, er det en finere variant av sliping eller mer hverdagsvedlikehold?
Er skjerping bare en målforskjell for en av de andre kategoriene eller evt en paraplybetegnelse?

Har googlet en hel del og har full kontroll på hvordan å bruke Eidestroppen (hvis man ser bort ifra at jeg aldri har prøvd :)), men jeg vet ikke når jeg evt skulle brukt den eller evt noe annet.

Føler at jeg mangler noe litt grunnleggende...
 
Kan noen med skills her inne forklare en forvirret stakkar:
Hva er egentlig forskjellen på, og når bruker man sliping, skjerping, bryne og stropping.
Sliping er forsåvidt greit (tror jeg), det vel den mest inngripende av dem på kniven, og er noe man gjør relativt sjelden.
Hvor går grensen mellom sliping og bruk av bryne? Brynestav er mer hverdagslig vedlikehold, men hvor stor er forskjellen på en brynestav og en fin våtstein?
Når bruker man stropp i stedet for brynestav? Eller i tillegg etterpå? Eidestroppen har feks fire siden med forskjellig grovhet, er det en finere variant av sliping eller mer hverdagsvedlikehold?
Er skjerping bare en målforskjell for en av de andre kategoriene eller evt en paraplybetegnelse?

Har googlet en hel del og har full kontroll på hvordan å bruke Eidestroppen (hvis man ser bort ifra at jeg aldri har prøvd :)), men jeg vet ikke når jeg evt skulle brukt den eller evt noe annet.

Føler at jeg mangler noe litt grunnleggende...

Kan jo snakke om egen erfaring. For et par år siden kastet jeg ut alt av brynestaver og knivslipere fra typisk Jernia og lignende.
Brynestaver kan skjerpe opp en kniv, men vanskelig å få jevnt og stort sett er de grove sammenlignet med en brynesten, spesielt de i stål. Enkelte av mine kniver har hardere stål enn brynestaven jeg kvittet meg med, så det ville endt opp med sliping av brynestaven og ikke kniven... :rolleyes: Keramiske brynestaver har jeg ikke prøvd, innbiller meg at det fortsatt er vanskelig å få det jevnt.

Sliper du opp en kniv med brynesteiner og deretter "skjerper" den med brynestav neste dag, så mener jeg brynesteiner er bortkastet. Man bør velge en av delene. I mitt tilfelle utfører jeg hverdagsvedlikeholdet med en lærstav.

Gjør det først som sist, lær deg å slipe kniver på brynestener. Velg en sliten kniv du ikke er så redd for til å trene på.Man trenger en brynestein med grov korning, #200-400, for sliping av de sløve knivene. Her fjerner man metall og retter opp kniveggen. Brynesteiner med korning #1000-2000 er fine allroundstener for jevnlig sliping avhengig av hvor mye du bruker kniven. For min del kan det gå flere måneder mellom hver gang jeg tar frem stenene på #1000. Korning #2000 og oppover kan du anse som polering av kniveggen. De fjerner lite metall, men gjør kniveggen mer raffinert.

Ellers finnes det en hel verden av brynesteiner. Holehagesenter.no selger noen fine fra Shapton ellers har Skarpekniver.no et godt utvalg.

Skaff også en skjærefjøl av endeved. Aldri bruk bambusfjøler, tar knekken på kniveggen!!

For å lære knivsliping sjekk videoene til Burrfection: https://www.youtube.com/channel/UCOluHMoKJ6CrS0kcybhaThg
Er ikke så viktig hvordan du gjør det, bare hold samme vinkel på kniven.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Bøygen
Den øverste ser ut som noe jeg har siklet på på skarpekniver.
Den er i alle fall estetisk tiltalende, er den noe tess å bruke også?

Har ikke hatt den mer enn en uke, men har imponert så langt. En av grunnene til at jeg valgte den er en relativt flat profil, som jeg syns fungerer bra til det meste, og spesielt deling av rått kjøtt. 24 cm er også en fin lengde. Første kniven jeg har som er så lang, angrer ikke på valget.
Ellers er kniven minst like bra som man forventer fra den smeden. Og selvsagt helt vanvittig skarp. Anbefales!
 
og nr 5 og 6 er fra samme serie? Bladet ligner, men håndtaket er litt annerledes?

Kanskje du egentlig burde liste opp hva de er alle sammen :)
Fra liten stil stor:

- Lion Sabatier
- Kai Shun, VG Max / damask
- Mac
- Yu Kurosaki, super aogami
- Tanaka, aogami ll
- Yaxell Ran, VG- (ukjent type) / damask
- Kai Shun, VG Max / damask
- Yu Kurosaki, R2 pulverstål
 
IMG-20210408-WA0013.jpg


Fortsatt rookie på kniv-fronten, men de fascinerer meg! Kom over en kai shun classic santoku kniv på Tilbords for noen år tilbake. Tok en stund før økonomien (/motivasjonen) strakk til, men omsider tok jeg steget og kjøpte en. Riktignok ikke en santoku, men jeg er fortsatt strålende fornøyd ;) Filetkniven var nummer to i rekken og kom i hus for noen uker siden!
 
På vei:
TB2NSK.dpXXXXcFXXXXXXXXXXXX_!!2482821656.jpg

Etter å ha lest en del om kinesiske kokkekniver endte jeg med denne rimelige varianten for å teste noe.
Veldig spent, den kommer vel om et par måneder eller noe kjenner jeg gratis shipping fra det fjerne østen rett.