Kokkekniver

Er det noen som har testet å slipe pizzahjul?
@papphund
Jeg har gjort et forsøk på det. Opplevde at mitt pizzahjul ikke akkurat skjærte så mye lenger. Forsøkte å bruke siden på en bryne jeg vanligvis bruker til kjøkkenknivene. Forsøk å dra den, hold samme vinkel og samtidig la hjulet løpe litt slik at den slipes jevnt. Mitt ble mye bedre, men å få det sylskarpt og perfekt må det annet utstyr til.
 
tenkte å gi vekk en kniv til julegave til bruttern , litt pga eg er lei dei korte eller sløve knivane hans når eg er på besøk. Noken med anbefalinger for en god mindre kokkekniv rundt 21cm blad og 1500kr . Den kan bli brukt til utskjæring av vilt so bør ikkje ha et løvtynt blad. Tenkte kanskje en litt finere gave en Victorinoxene som eg vanligvis bruker.
 
Jeg vil si at MAC er en god inngang til knivverden, men selv med myk skjærefjøl blir de ekstremt fort sløve. Finnes det mulighet for å legge til litt ville jeg gjort det. Det er så mye artigere å lage mat med gode kniver.
 
Jeg vil si at MAC er en god inngang til knivverden, men selv med myk skjærefjøl blir de ekstremt fort sløve. Finnes det mulighet for å legge til litt ville jeg gjort det. Det er så mye artigere å lage mat med gode kniver.

En god brynestav som man bruker før og etter man bruker kniven(e) er must.
Har kniver fra noen hundrelapper til 5k. Fordelen med de til hundrelapper er at de er lettere å skjerpe. Derav mykt stål.
Mac, Sabatier, F.Dick, Victorinox har kokkekniven i denne kategorien. Ta tur på et profesjonelt kjøkken å se hva gutta har i mappa si.
Selvfølgelig finnes det mesterkokker som har smidde japanske kniver i damaskstål. Men tror du ser poenget mitt.
 
3F55C6D3-14E0-4C02-A486-52B09686E1F6.jpeg
44196DD8-FE49-4649-B5A7-4336C28DC0D7.jpeg




Her er mitt første knivsett. Like bra i dag som da jeg kjøpte det for 22-23 år siden.
E89FF00D-C384-4196-B341-BAF1F0B1BAC4.jpeg
 
Redigert:
En virkelig god kokkekniv som nå er på salg er denne her: https://www.skarpekniver.com/21cm-kokkekniv-masahiro-mv.html

Kjøpte faktisk en slik.

Når det gjelder Victorinox så har eg en kasse med kokkekniver i 28 og 25 pluss sikkert nokre filetkniver m.m . Jobba med slike i fleire år på en fiskebåt . En slik kniv varer til typisk 60t med fisk, då er det kun nokre cm blad igjen. Må rettes på slipestein kver dag og brynes en 3-4 ganger for dagen. Ståling er stort sett waste of time om en ikkje kan det, men det hjelper på å utsette bryning/sliping en stund. Kniven skulle være såpass skarp at en ved sløying aldri måtte bruke kraft eller vekt , kun skyve den bak og kappe hode ved tommel på bladet. Gikk ikkje det så var den for sløv. Dvs Torsk over 12kg så var det greit å legge skaftet i håndleddet. Pleide som regel å legge på tynn tjæretråd på skaftet for å unngå senebetennelse. Likte vel best å bruke 28cm kniven då en ofte kunne ta snittet raskere og meir vekt til kapping . Brukte egentlig samme kniv til håndfiletering av steinbit og større fisk. Det var jo en gang det .
 
Gi dem litt olje da min venn. Liten runde med skikkelig lube så er de gode som nye.
Enig! Dessverre fikk et par av knivene en runde i oppvaskmaskinen av vaskehjelpa. De får en oppslip hos Jernia innimellom. Også skjerper jeg jevnlig med et sånt fiskarsinstrument. Oljer også håndtaket innimellom med billig olivenolje, funker som fjell:) Ser det er på tide ja! Skikkelig ujålete, men sylskarpe og behagelige kniver!
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Enig! Dessverre fikk et par av knivene en runde i oppvaskmaskinen av vaskehjelpa. De får en oppslip hos Jernia innimellom. Også skjerper jeg jevnlig med et sånt fiskarsinstrument. Oljer også håndtaket innimellom med billig olivenolje, funker som fjell:) Ser det er på tide ja! Skikkelig ujålete, men sylskarpe og behagelige kniver!

Da er alt godt!
 
  • Elsker
Reaksjoner: Genta
Har selv litt forskjellig. Bruker stort sett Mac sushi, en til "fint" og en hverdags som jeg dundrer i vaskemaskinen. Har endel kompiser som har har konkurrert i Bocuse dor, og de fleste sverger til disse. Lette og fine, sinnsykt skarpe og billige nok til at de er forbruksvare. (koster vel ikke mer enn en 650,-?) Sjokkerende hvor lenge hverdagskniven holder seg bra og, med all den herjingen den blir utsatt for.
 
  • Liker
Reaksjoner: sunshine og Edzilla
Har selv litt forskjellig. Bruker stort sett Mac sushi, en til "fint" og en hverdags som jeg dundrer i vaskemaskinen. Har endel kompiser som har har konkurrert i Bocuse dor, og de fleste sverger til disse. Lette og fine, sinnsykt skarpe og billige nok til at de er forbruksvare. (koster vel ikke mer enn en 650,-?) Sjokkerende hvor lenge hverdagskniven holder seg bra og, med all den herjingen den blir utsatt for.

Enig med du som de sier.
Men.... nå er det også fett med noe jåleri når man skal holde litt på kjøkkenet også ;)
Men igjen så er Mac mye for pengene.
 
  • Liker
Reaksjoner: sunshine og Mulliner
Enig med du som de sier.
Men.... nå er det også fett med noe jåleri når man skal holde litt på kjøkkenet også ;)
Men igjen så er Mac mye for pengene.
Ja altså du snakker til koret kompis ;) Vi snakker Comark tempmålere, thermoer og alt annet av tilgjengelig utstyr ;) Jeg blir hånledd av i vennegjengen min (som somsagt i store deler består av meriterte konkurransekokker) for jeg er den med mest utstyr. Skal sies at jeg har fått arvet mye også, når de i aktive perioder har fått kastet ting etter seg av sponsorer.
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Skarpekniver.com har mye stilig på tilbud nå og jeg lar meg friste.

Ser @Edzilla anbefaler en kokkekniv fra Masahiro.
Jeg synes jo at det ser veldig pent ut med et knivblad i damask, men er dette bare «jåleri», eller gir det stjålet styrke? Har det noe for seg? Er det vanskeligere å slipe damask stål?
Noen som kan opplyse meg litt?
 
Redigert: