Knivtråden

Hei!

Dette var litt av en kraftkar ja! Jeg er kanskje litt ignorant når det kommer til kniver, men hva er poenget med de rollerne langs knivryggen?

Skal du bruke kniven, eller ha den på veggen? Hvis førstnevnte, kunne du gitt oss en update med erfaringer fra praktisk bruk? For eksempel, holder den eggen lenge, er den enkel å slipe selv osv. På forhånd takk! (jeg kunne tenke meg en selv..)
 
Skal du bruke kniven, eller ha den på veggen? Hvis førstnevnte, kunne du gitt oss en update med erfaringer fra praktisk bruk? For eksempel, holder den eggen lenge, er den enkel å slipe selv osv. På forhånd takk! (jeg kunne tenke meg en selv..)

@Futen Som Mons skriver er det delvis for tommelflipping og delvis en badass designdetalj :) Siden jeg pakket ut kniven for fire dager siden blir det litt dristig å si så mye om brukserfaringer, men mine kniver blir kjøpt delvis på grunn av at jeg er interessert i designet, byggekvaliteten og det taktile ved en godt designet kniv, og delvis for bruk. De blir neppe utsatt for knallhard bruk - før zombieapokalypsen inntreffer.


mandig kniv!

I echo your sentiment @Mons :)
 
Redigert av en moderator:
Jeg har en strøken Kai Kershaw Trooper. Har aldri brukt den, og den ligger fortsatt i etuiet sitt. Den er kanskje verdt noe?
 
@Futen Som Mons skriver er det delvis for tommelflipping og delvis en badass designdetalj :) Siden jeg pakket ut kniven for fire dager siden blir det litt dristig å si så mye om brukserfaringer, men mine kniver blir kjøpt delvis på grunn av at jeg er interessert i designet, byggekvaliteten og det taktile ved en godt designet kniv, og delvis for bruk. De blir neppe utsatt for knallhard bruk - før zombieapokalypsen inntreffer.




I echo your sentiment @Mons :)

Skulle du være i markedet for å selge, kan du sikkert sende meg en PM. Det er en skikkelig badass kniv.
 
Redigert av en moderator:
Japansk støvelkniv, jeg regner med at det er en reproduksjon?

Nei, det tror jeg da ikke. Viser seg at disse ble produsert fra 1978 til 2009, noen med og noen uten serienummer. Mitt eksemplar er uten serienummer, men har blodrand i bladet og ibenholt-skaft. Det skal, såvidt jeg har klart å lese meg frem til, bety at den er laget engang før år 2000.
 
Hei, har så smått litt interresse for kniver og knivsliping, dette er noe av det jeg har:

Leatherman Charge TTi - den ultimate multitool?
Leatherman Crater C33T - Liten, lett og kjekk å ha med, spesielt på tur.

01-Zawatch-1170309_zpsd570585d.jpg


Har også Leatherman Crater C33L tilsvarende C33T som er uten skrutrekkere, og dermed litt flatere. Har egentlig tenkt å "investere" i en tilsvarende EDC kniv, men litt mer forseggjort. Releativt liten/tynn og lett (gjerne carbon håndtak), og tar gjerne imot innspill (har allerede fått mange tips i denne tråden!).

Har også en Leatherman Squirt PS4 som jeg har hele tiden. Den er så liten at det nesten ikke teller som kniv (har ikke tatt bilde), men med denne får man gjort veldig mye da den har en liten kniv, tang, skrutrekker, flaskeåpner m.m..

Så til de "skikkelige" knivene, og de finner dere på kjøkkenet mit:
Disse ble kjøpt etter mye research på nett i forhold til bra Gyuto kniver som også gir mest for pengene:

01-Zawatch-1120005_zps954468cf.jpg


Fra venstre:
Fujiwara Kanehusa FKM No.2 Petty 150mm
Fujiwara Kanehusa FKM No.9 Gyuto 210mm
Hattori Forums FH-7 Gyuto 240mm
Tojiro 270mm ITK brødkniv

Om man ikke er hobbykokk, driver mye med fisk eller store råvarer, kan man faktisk komme meget langt på kjøkkenet med disse, eller egentlig bare 2 kniver: Fujiwara FKM Gyuto 210mm og Tojiro 270mm ITK brødkniv! Anbefaler disse veldig!! De kommer også meget skarpe!

Knivene kan kjøpes her:

www.chefknivestogo.com
Video: Fujiwara Knife Review

JapaneseChefsKnife.Com‏

Evt ebay om man bare skal ha en pga. lavere frakt...

02-Zawatch-1120008_zpsddd71ed4.jpg


Hattori Forums FH-7 er en kniv som ble laget etter ønsker fra brukerne på et kniv-forum, den er litt dyrere enn tilsvarende andre f.eks. Fujiwara, men om den er så mye bedre vet jeg ikke. Den var heller ikke like skarp ut av esken, men uansett så sliper jeg knivene selv, for jeg har investert i noe av det beste slipeutstyret:

Wicked Edge Pro:
02-Zawatch-1170315_zpse42819cc.jpg


10-Zawatch-1170343_zps2e112e8c.jpg


Slipesteiner - jeg har alt fra grove diamantslipesteiner til 0.25 Micron Diamond Spray på lær:
05-Zawatch-1170321_zps1fe0e621.jpg


Wicked Edge kittet sørger for konsistent vinkel på slipingen, noe som er det aller viktigste og vanskelige med knivsliping.
Knivene blir helt sinnsykt skarpe, og kanten blir speilplank gjennom mikroskop om man vil ha de slik.

Selv billige møkka-kniver blir overraskende skarpe. Selvfølgelig er det stor forskjell på knivers kvalitet og materieale, de billige blir kanskje ikke fullt så sinnsvakt skarpe, kanten kan være litt sprø og få hakk, de blir mye fortere sløve osv.. Det høres kanskje rart ut, men faktisk veldig moro å slipe kniver, man jobber (mens man kanskje tenker på andre ting, litt som terapi), og får til slutt et resultat å være stolt av, som er like moro hver gang. :)

(Skulle gjerne tilbudt meg å slipe kniver for entusiaster, men tiden strekker dessverre ikke til - hvertfall ikke i forhold til tidsforbruk og hva som er en "fornuftig" pris. )
 
Redigert:
@Zawatch

Hvordan funker det systemet på japanske kniver? for eksempel knivene til Kai Shun - tenker da på vinkelen som japanske kniver har kontra europeiske :)
 
Redigert av en moderator:
@Zawatch

Hvordan funker det systemet på japanske kniver? for eksempel knivene til Kai Shun - tenker da på vinkelen som japanske kniver har kontra europeiske :)

Hei, det fungerer bra på japanske kniver som jeg har.
Man kan slipe de fleste type kniver, unntatt riflede eller hva det heter på norsk.. (Minste vinkel kommer dog litt ann på høyden til bladet).

www.wickededgeusa.com finnes mye info, spesielt på forumet. Søk også på youtube, oppfinneren har mange fine videoer: Wicked Edge - Sharpening a Tojiro DP Santoku.
 
Redigert av en moderator:
^ På norsk benevnes det som serraterte blader.

Slipesettet fra Wicked Edge ser unektelig veldig bra ut, men det koster jo litt også:)

Et rimeligere alternativ er settene fra Lansky, som helt sikkert vil duge for mange.
 
For å sitere en skroting som likevel har ett og annet poeng:

Please ligg unna Lansky. Funker kanskje på veldig korte blader, men på vanlige tollekniver og større vil du få forskjellig vinkel på eggen på forskjellige deler av bladet. I tillegg er det nærmest umulig å feste jiggen likt hver gang, slik at du ender opp med å fjerne mye mer gods enn nødvendig. For å legge hån til skade vil jiggen også skrape opp bladet.

Den er bedre enn en sånn tullegreie til kjøkkenkniver, men det er jammen ikke mye.
 
Helt enig angående Lansky. For smått og for vanskelig å feste klypa til bladet korrekt.


Min erfaring med Leatherman er at metallet i knivene er for sprøtt og knekker litt for fort. Det bør i hvertfall gi et forvarsel på om det vil knekke. (Ja, jeg vet man kan sende inn kniven og få den erstattet)...

Gerber eller Sog sies å bruke litt mykere metall.
 
Har også Spyderco Tri-Angle Sharpmaker som jeg startet med, det er en grei rimelig løsning, men begrenser deg til 2*15 og 2*20 grader. Etter litt trening så fungerer det bra til å få ganske skarpe kniver. Kan være greit å kjøpe ekstra steiner, ekstra grove for å kunne ta slitte kniver raskere, og ekstra fine for en enda skarpere finish :)