Kokkekniver

På vei:
TB2NSK.dpXXXXcFXXXXXXXXXXXX_!!2482821656.jpg

Etter å ha lest en del om kinesiske kokkekniver endte jeg med denne rimelige varianten for å teste noe.
Veldig spent, den kommer vel om et par måneder eller noe kjenner jeg gratis shipping fra det fjerne østen rett.
Har du link til der du bestilte fra? Er ute etter en slik selv :)
 
Har du link til der du bestilte fra? Er ute etter en slik selv :)
Jeg som driver og jobber meg opp et litt snobbete forhold til kniver hadde ikke egentlig sett for meg at jeg skulle kjøpe fra Aliexpress, men slik ble det altså :)
De finnes i et vell av varianter, både der og andre steder, i rustfritt, carbon og forskjellige størrelser.
Jeg gikk for en stor variant i det jeg tror er rustfritt stål.

CCK er et merke som jevnt over får god omtale, men etter å ha gjort en metaanalyse av internett virker det som om de har blitt hypet litt for mye, med tilsvarende prisøkning.
Mange mener at Shibazi er minst like bra, bare ikke like hypet.

Her er noen CCK-varianter jeg vurderte: https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2499338.m570.l1313&_nkw=cck+1303&_sacat=0

Tenkte det var greit å gå for den rimeligste i rustfritt, da det er en helt ukjent formfaktor som jeg ikke aner hvordan jeg kommer til å bruke, så kan jeg heller oppgradere senere.
 
Takk @Bøygen
Bestilte akkurat 312mm'ern. Har lenge hatt lyst på en cleaver, spesielt etter å ha sett på Adam Liaw sine filmer på youtube, så dette blir interessant å teste!
 
  • Liker
Reaksjoner: Bøygen
Denne dukket opp i dag. First impressions: kvaliteten virker overraskende bra for å ha kostet ca 30 dollar fra aliexpress. Ok+ skarp og god tyngde.

4313A028-CDD9-4CA5-95DE-877E231BC24F.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Bøygen
Denne dukket opp i dag. First impressions: kvaliteten virker overraskende bra for å ha kostet ca 30 dollar fra aliexpress. Ok+ skarp og god tyngde.

Vis vedlegg 250940
Så bra!
Tenkte først at det da var veldig urettferdig, da jeg ikke hadde forventet å få min på en stund, men da jeg sporet pakken på posten.no så så jeg jommen at de hadde forsøkt å levere den i dag, men ikke klart det.
Det kan jo ha noe med at jeg ikke la merke til at aliexpress opererte med en adresse jeg bodde på for 15 år siden, så jeg klandrer ikke posten for at de ikke klarte det på første forsøk. Litt spent på hvordan de løser det og hvor lang tid det tar... :rolleyes:
 
  • Liker
Reaksjoner: Golfballen
Så bra!
Tenkte først at det da var veldig urettferdig, da jeg ikke hadde forventet å få min på en stund, men da jeg sporet pakken på posten.no så så jeg jommen at de hadde forsøkt å levere den i dag, men ikke klart det.
Det kan jo ha noe med at jeg ikke la merke til at aliexpress opererte med en adresse jeg bodde på for 15 år siden, så jeg klandrer ikke posten for at de ikke klarte det på første forsøk. Litt spent på hvordan de løser det og hvor lang tid det tar... :rolleyes:
Da har vi lært at det lønner seg å skrive inn riktig adresse, for når posten ikke klarer å levere så sender de bare pakken tilbake til avsender. Og det er jo et stykke til Kina...
Da blir det spennende å se hvordan jeg får løst dette med aliexpress, de prøver jo i alle fall å være kundeorienterte...
Har du fått noe mer erfaring @Golfballen, som jeg kan glede meg over mens jeg venter og er frustrert?
 
Sliper dere knivene selv eller får dere kyndige til å slipe de for dere? Har kjøpt meg slipestein og prøvd meg litt frem selv, får knivene skarp men en kamerat som er kokk på en av de bedre restauranter her til lands gir ikke noe god karakter på slipingen min og kaller dette for en kunst som krever tid og øving.
 
  • Liker
Reaksjoner: Bøygen
Sliper dere knivene selv eller får dere kyndige til å slipe de for dere? Har kjøpt meg slipestein og prøvd meg litt frem selv, får knivene skarp men en kamerat som er kokk på en av de bedre restauranter her til lands gir ikke noe god karakter på slipingen min og kaller dette for en kunst som krever tid og øving.

Prøv selv, det er ganske moro:) Du blir bedre med tiden, hvis du gidder. Det krever litt tid og øving, men du merker fremgangen.

Jeg sliper knivene selv, og de blir fine og skarpe. En proff ville kanskje fått den enda skarpere, men jeg hadde nok ikke merket den største forskjellen. Hadde nok vært litt annerledes om jeg hadde dyre, uerstattelige kniver, men der er jeg ikke.

Det er så mange sløve kniver i norske hjem, så du er garantert hvassere enn gjennomsnittet uansett.
Når vennegjengen møtes for middag, og felles matlaging, tar jeg gjerne med egen kniv. De kaller meg sær, men jeg synes det er kjipt med kutt i fingrene pga farlig sløve kniver.

På det værste har jeg skåret løk med stanley-kniv..
 
Sliper dere knivene selv eller får dere kyndige til å slipe de for dere? Har kjøpt meg slipestein og prøvd meg litt frem selv, får knivene skarp men en kamerat som er kokk på en av de bedre restauranter her til lands gir ikke noe god karakter på slipingen min og kaller dette for en kunst som krever tid og øving.
Kameraten din har sikkert rett i at det er en kunst som krever tid og øving, men hvordan får man det?
Jeg var på kurs med skarpekniver.no og syntes det var veldig bra. Ser jo at det blir litt merker på bladet og slikt, men knivene mine blir i alle fall skarpe.
Eneste utfordringen tenker jeg er at jeg burde gjort det litt oftere for å holde kunsten ved like.
 
  • Liker
Reaksjoner: Lynch
Sliper dere knivene selv eller får dere kyndige til å slipe de for dere? Har kjøpt meg slipestein og prøvd meg litt frem selv, får knivene skarp men en kamerat som er kokk på en av de bedre restauranter her til lands gir ikke noe god karakter på slipingen min og kaller dette for en kunst som krever tid og øving.
Anbefaler å fortsette å prøve selv. YouTube er din venn! Etterhvert blir slipingen terapi:)
 
Er det noen produsenter som er kjent for å ha tykkere håndtak enn andre ? I sånn øvre middelklasse av brukskniver ?
Global for eks, er for små/tynne i håndtakene til at jeg klarer å holde dem på en god måte.
 
Er det noen produsenter som er kjent for å ha tykkere håndtak enn andre ? I sånn øvre middelklasse av brukskniver ?
Global for eks, er for små/tynne i håndtakene til at jeg klarer å holde dem på en god måte.
Ikke direkte svar på spm, men har du forsøkt pinch grip? Har ganske store hender og dette gjorde underverker for min del. Mye bedre kontroll på bladet og :)
 
  • Liker
Reaksjoner: andersen
Måtte google, men ja det er slik jeg klarer å bruke de globalknivene vi har på en ok måte. Men innbiller meg at jeg synes det er vanskeligere med brødkniv og større kniver. Må testes.
 
Måtte google, men ja det er slik jeg klarer å bruke de globalknivene vi har på en ok måte. Men innbiller meg at jeg synes det er vanskeligere med brødkniv og større kniver. Må testes.
Tar en-to dager å bli vandt til, men for meg var det helt revolusjonerende. Lykke til!
 
  • Liker
Reaksjoner: andersen