Og ikke minst 50% på pinnekjøtt!Nå kan ikke lørdagen komme raskt nok. For det er meldt om stålende forhold for pinnekjøtt!
Kjører forsøk i vinterferien dersom de dårlige værmeldingene slår til.Ved høve skal jeg sette opp et kontrollert to-faktorforsøk med saltkonsentrasjon og temperatur.
Litt mer om PME i praksis:
Har en pakke pinnekjøtt (bog) som ikke ble spist i jula, så til helga blir det julemiddag igjen.
Det perfekte pinnekjøttmåltid:
-pinnekjøtt (av ypperste kvalitet) vannes ut, dampes på mandelpoteter/gulløyepoteter, skjerpes.
-potetene tas ut når kjøttet er ferdig og ristes i en gryte med litt smør og sukker. Karamelliseres.
-lag finsk kålrabistappe (magisk!!)
-lag hvit saus med litt sjy fra kjøttet.
Serveres med juleøl og god akevitt
Bedre blir det ikke...
Ja, nydelig med pinnekjøtt! Det er pinnekjøttet som settes litt i ovnen etter at det er ferdig dampet (skjerpes).Blei sulten bare av å lese dette!
Hva betyr "skjerpes" når det gjelder potetene?
Hva er finsk kålrabistappe?
Anbefaler å ta litt akasie honning over pinnekjøttet før det «skjerpes» i ovnen.Ja, nydelig med pinnekjøtt! Det er pinnekjøttet som settes litt i ovnen etter at det er ferdig dampet (skjerpes).
Etter at jeg begynte å lage finsk kålrabistappe så ble familien (og andre jeg har anbefalt den til) helt gærn etter den.
juliesmatblogg.no