Den eminente pinnekjøttråden

I mangel av passende øl å bade potetene i forsøkte jeg med vann i bunnen av gryten når kjøttet skulle dampes. Tenkte kanskje at det er fettet og saltet som gjør at potetene holder seg hele.
Det er det ikke.
 
I mangel av passende øl å bade potetene i forsøkte jeg med vann i bunnen av gryten når kjøttet skulle dampes. Tenkte kanskje at det er fettet og saltet som gjør at potetene holder seg hele.
Det er det ikke.
Hvilke poteter brukte du? Det er vel kokefast som gjelder..
 
I mangel av passende øl å bade potetene i forsøkte jeg med vann i bunnen av gryten når kjøttet skulle dampes. Tenkte kanskje at det er fettet og saltet som gjør at potetene holder seg hele.
Det er det ikke.
Hvilke poteter brukte du? Det er vel kokefast som gjelder..
Jeg pleier bruke uskrelte mandelpoteter og vann; det går bra.
 
  • Liker
Reaksjoner: politrew
Mandelpotet, men skrelte. Det har gått helt fint alle gangene jeg har brukt øl. Men kan selvfølgelig ha vært noe annet som gjorde at det ble annet resultat denne gangen.
 
En faktor som kan være avgjørende er oppvarmingshastigheten. Dersom potetene tilbringer lang tid mellom 60 og 70 °C vil enzymet pektinmetylesterase, PME, herde pektinet i potetene. Erik Fooladi beskriver et forsøk hvor han tester dette med en bacalao i boka 'Kjemi på kjøkkenet'. Jeg er ikke så sikker på om dette kan være den eneste forklaringen, siden jeg pleier ikke å bruke mer vann enn at det nesten dekker potetene og koke det opp på full effekt på en induksjonsplate, så oppvarmingstiden er kort, men jeg har aldri målt den. Her trengs mer forskning.:)
DSC_1534.JPG
DSC_1536.JPG
 
En faktor som kan være avgjørende er oppvarmingshastigheten. Dersom potetene tilbringer lang tid mellom 60 og 70 °C vil enzymet pektinmetylesterase, PME, herde pektinet i potetene. Erik Fooladi beskriver et forsøk hvor han tester dette med en bacalao i boka 'Kjemi på kjøkkenet'. Jeg er ikke så sikker på om dette kan være den eneste forklaringen, siden jeg pleier ikke å bruke mer vann enn at det nesten dekker potetene og koke det opp på full effekt på en induksjonsplate, så oppvarmingstiden er kort, men jeg har aldri målt den. Her trengs mer forskning.:)
Vis vedlegg 228365Vis vedlegg 228366

Pluss alt saltet fra pinnekjøttet hjelper å holde mandelpotetene sammen;)
 
  • Liker
Reaksjoner: sunshine og chrbir
3DA94EDE-E1DD-4E9D-8BBF-F5AA34B29BA4.jpeg

Jeg anbefaler å teste denne oppskriften på pinnekjøtt, signert Even Ramsvik.
Helt nydelig smak på pinnekjøttet med den svarte hvitløken.

8F31F614-C247-4016-B13E-8CB3D017932C.jpeg


Ser at det har vært diskutert litt frem og tilbake her ang poteter. Jeg damper pinnekjøttet i dampovn på perforert rist.
Så legger jeg et brett i bunn av dampovnen som tar opp alt fettet fra kjøttet. Så legger jeg potetene på dette brettet ca 1,5 time før pinnekjøttet er ferdig.
De sprekker ikke om man velger kokfaste poteter.
 
Jeg lagde pinnekjøtt av bog her om dagen. Det var god sort med mye kjøtt på stykkene. Høgde til noen bjørkepinner jeg la i bunnen..
Når det gjelder potet så er min erfaring fra å lage papas arrugadas at bare man lar være å skrelle poteten før koking og har nok salt i vannet så kan man koke poteten så lenge man bare orker uten at den går i stykker. Vil tro det samme gjelder hvis man legger poteten under pinnekjøttet som skal dampes med tanke på hvor mye salt det er i kjøttet. Fettet hjelper vel også på for å holde den sammen.
 
  • Liker
Reaksjoner: gullet og Edzilla
Har en pakke pinnekjøtt (bog) som ikke ble spist i jula, så til helga blir det julemiddag igjen.
Det perfekte pinnekjøttmåltid:
-pinnekjøtt (av ypperste kvalitet) vannes ut, dampes på mandelpoteter/gulløyepoteter, skjerpes.
-potetene tas ut når kjøttet er ferdig og ristes i en gryte med litt smør og sukker. Karamelliseres.
-lag finsk kålrabistappe (magisk!!)
-lag hvit saus med litt sjy fra kjøttet.

Serveres med juleøl og god akevitt
Bedre blir det ikke...
 
Har en pakke pinnekjøtt (bog) som ikke ble spist i jula, så til helga blir det julemiddag igjen.
Det perfekte pinnekjøttmåltid:
-pinnekjøtt (av ypperste kvalitet) vannes ut, dampes på mandelpoteter/gulløyepoteter, skjerpes.
-potetene tas ut når kjøttet er ferdig og ristes i en gryte med litt smør og sukker. Karamelliseres.
-lag finsk kålrabistappe (magisk!!)
-lag hvit saus med litt sjy fra kjøttet.

Serveres med juleøl og god akevitt
Bedre blir det ikke...


Blei sulten bare av å lese dette!

Hva betyr "skjerpes" når det gjelder potetene?

Hva er finsk kålrabistappe?
 
  • Liker
Reaksjoner: politrew
Blei sulten bare av å lese dette!

Hva betyr "skjerpes" når det gjelder potetene?

Hva er finsk kålrabistappe?
Ja, nydelig med pinnekjøtt! Det er pinnekjøttet som settes litt i ovnen etter at det er ferdig dampet (skjerpes).
Etter at jeg begynte å lage finsk kålrabistappe så ble familien (og andre jeg har anbefalt den til) helt gærn etter den.

 
  • Liker
Reaksjoner: ErlendBA og Erik_SG