Den eminente pinnekjøttråden

ErikR

Støttemedlem
Medlem
31. juli 2010
Innlegg
2.091
Sted
Stavanger
Om pinnekjøtt av pinnekjøttspisere for pinnekjøttelskere.

Kan ikke forstå at denne tråden ikke har blitt opprettet før nå. Hallo?!

Årets 5kg kjøpt inn fra Røysland Gard (30km inn i skogen fra Sandnes). Lokalprodusert pinnasteik som skal være forgjengeren til det vi kaller pinnekjøtt. Forskjellen er hovedsaklig at kjøttstykkene kommer fra flere deler av lammet. Både side- og bogstykker, samt at kjøttet er tilberedt på en mer "gammaldags" måte. Hvorvidt dette er bedre enn Rema1000 sin versjon vet jeg ikke. Satser på placeboeffekten i tilfelle jeg er et offer for markedsføringen og at smak/kvalitet er same shit different wrapping.

Bestillingen fant forøvrig sted på whisky fagmesse i oktober. Ikke mitt mest edru øyeblikk. Ble faktisk minnet på denne bestillingen et par dager siden. Skal vi sende i posten eller kommer du og henter hos oss? -Hæ? Åååja, stemmer det, ummm jeg henter sjøl, takk.

Nå som pinnekjøttet er i hus må det vurderes om det skal kjøpes inn akevitt.
 
Pleier å gå for bog om mulig.
Ellers er over 24 timer utvanning et must.
Blir alt for salt ellers.
Tips:
Dette skal være vinneren i en eller annen test.
Petbe_20151130_0717_005.jpg
 
Pleier å gå for bog om mulig.
Ellers er over 24 timer utvanning et must.
Blir alt for salt ellers.
Tips:
Dette skal være vinneren i en eller annen test.
Petbe_20151130_0717_005.jpg

Ser at pinnekjøttet jeg refererer til er med en lignende test. Her.
Terningkast 4.
Pinnekjøttets certina altså.

Edit: klikk.no skal vel ikke sies å ha fasit på så mye. Ikke akkurat life-coaching å stole blindt på det de sier.
 
1. Pinnekjøtt skal være urøkt.
2. Pinnekjøtt må vannes ut over 24 timer med 1-2 bytter av vannet.
3. Pinnekjøtt MÅ dampkokes i +4 timer. Til nød i trykkkoker i 45 min. Husk nok veske - pass på tørrkok!

4. Det blir ikke jul uten pinnekjøtt!
 
Vi pleier å handle pinnekjøtt fra Johs Lundal fra Åkrafjorden.
Ellers er jo det store pinnekjøttspørsmålet røykt eller urøykt?
Røykt foretrekkes her :)
 
1. Pinnekjøtt skal være urøkt.
2. Pinnekjøtt må vannes ut over 24 timer med 1-2 bytter av vannet.
3. Pinnekjøtt MÅ dampkokes i +4 timer. Til nød i trykkkoker i 45 min. Husk nok veske - pass på tørrkok!

4. Det blir ikke jul uten pinnekjøtt!

Punkt 3,5. Pinnekjøttet må settes 10min i stekeovn på nest øverste hylle meg grillfunksjon slik at fettet blir sprøtt.

Ellers 100% enig i fremgangsmåten. Spesielt den delen med dampkoking i 4t. Oppskrifter som sier 2t kan hives i søpla.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321 og Nicolai
Er folk tro mot tradisjon og serverer akevitt til pinnekjøttmåltidet?

Personlig heller jeg mer mot en fyldig øl. Tenker også at en lett pilsner kan passe til en såpass salt rett? Vinmonopolet i Sandnes har norges største ølutsalg. Smakte en tysk ufiltrert "kjellerøl" som jeg tror kan passe
 
Er folk tro mot tradisjon og serverer akevitt til pinnekjøttmåltidet?

Personlig heller jeg mer mot en fyldig øl. Tenker også at en lett pilsner kan passe til en såpass salt rett? Vinmonopolet i Sandnes har norges største ølutsalg. Smakte en tysk ufiltrert "kjellerøl" som jeg tror kan passe
Ja! Akevitt hører med, foretrekker ellers en lett alkoholsvak pilsnertype eller lettøl på selve julaften. På "guttekvelden" i januar er det derimot klasse III juleøl som gjelder;)
 
Det er ingenting å vurdere.
Akevitt inn.

Ja, kanskje det.
Men tror jeg foretrekker en lett pilsner ved siden.

Hva er en god akevitt? Er det sammenlignbart med whisky? Altså utvalget -ikke smaken. Eller er det Løiten som er standard...
 
Ok takk. Siste spørsmål, er det stor forskjell på de ulike akevittene? Vet noen lagres lengre enn andre. Eksempel gilde akevitt er blant de. Ligger ca på 600,-
 
urøkt pinnekjøtt, dampkokes i 4+ timer, alternering mellom pils og juleøl i glasset, pluss en liten gammel oppland ved siden av.
og selvfølgelig hjemmelaget karamellpudding med krem til dessert ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: ErikR
Personlig damper jeg pinnekjøttet i et juleøl uten for mye bitterhet.
Som rist i bunnen bruker jeg mandelpoteter. Potetene får en fantastisk smak når de serveres sammen med kjøttet. De er salte, faste og "umami" (i mangel på et bedre ord). Til slutt så skjerpes selvfølgelig kjøttet i ovnen under grillelementet.

Jeg tror det var her på forumet jeg plukket opp inspirasjonen sausen jeg har laget de siste årene også. En boks seterrømme, en ause eller to med kraften i pinnekjøttgryta og en spiseskje eller to med mørk sirup. Kokes opp og serveres. Salt og søtt (karamell) om hverandre. Sykt godt til pinnekjøtt og kålrotstappe!

Jeg har brukt Henriettes pinnekjøtt de siste årene og vi har vært veldig fornøyd med det. Når man skal lage opp mot 10 kg pinnekjøtt på julaften, så er kvaliteten bra i forhold til prisen.

Når det gjelder akevitt så slår jeg et slag for Mossespesialteten Morsa. Den akevitten er så god at man ikke tror det er akevitt. Den er så god at selv jenter som hater brunt brennevin liker den! Den er så god at du myser stygt mot alle som forsyner seg en ekstra gang (om du har glemt å kjøpe en flaske ekstra).

Er det noen som har forsøkt å bake kålroten til stappa i ovnen? Jeg har hørt rykter om at det skal gi en mye mer intens og mindre utvannet smak. Jeg har ikke fått testet det selv enda.

Edit: Røkt pinnekjøtt er forresten DJEVELENS VERK (IMO)