Den eminente pinnekjøttråden

Har alltid dampet pinnekjøttet men ser det er mange som koker. Hva gjør dere? Blir det saftigere med koking?
 
Har alltid dampet pinnekjøttet men ser det er mange som koker. Hva gjør dere? Blir det saftigere med koking?
Damp det. Poteter nederst i kjelen og pinnekjøttet oppå. Ta ut pinnekjøttet når det er ferdig og skjerp det i ovnen.
Hell av sø fra gryta. Ha litt smør og sukker på potetene som er igjen i gryta og la de stå i noen minutter. Herlige karamelliserte poteter..
 
  • Liker
Reaksjoner: sunshine
Innertier

E45920B6-B615-41DD-9866-AEA2C093949C.jpeg
 
Pinnekjøttet skal skjerpes i ovnen etter damping. Ribba skal også skjerpes litt. Og sosissene. Og medistern blir bedre med litt skjerpings i ovnen med grillfunksjon. Tilogmed rødkålen kan ha godt av å skjerpes litt i ovnen.
Oftest hørt fra øvrige familiemedlemmer uten forklede i disse dager. Skjerpings!!
 
Min mor brukte alltid trykkoker og 45 min dampetid i denne. Selv har vi dampkokt i vanlig kjele i 4,5 time og alltid vært fornøyd med resultatet. I år fikk vi trykkoker til jul og prøver oss i kveld på pinnekjøtt i denne, det lover ikke bra så langt:oops:

Noen med erfaring med pinnekjøtt i trykkoker her?

EDIT: Pinnekjøttet ble fantastisk bra - akkurat som min mors:love:
Bekymringen skyldes at en moderne trykkoker avgir langt mindre støy enn min mors fra 1956.
 
Redigert:
IMG_7306.jpeg


Prøvde meg på en slik siden den har fått såpass skryt - og dommen er... MEGET GOD!!!
kommer nok til å stikke innom et par ekstra remaer for å se om det er flere pakker igjen rundt omkring.

Og så kommer vi til den virkelig interessante biten, som er det evige "skjerpe i ovnen" trikset - har alltid vært en tradisjonalist som bare dampet, men tenkte det kunne vært verdt en test, og skjerpet halvparten av pinnene med grillfunkjson etter at dampingen var ferdig.
Etter min mening var det en stor tommel ned til de skjerpede pinnene - de mistet masse smak, og føltes tørre og kjipe i forhold til de saftige pinnene som bare var dampet.
Men uansett kjekt å ha testet selv, og kommer nok til å holde meg til kun damping i uoverskuelig fremtid ;)
 
Og så kommer vi til den virkelig interessante biten, som er det evige "skjerpe i ovnen" trikset - har alltid vært en tradisjonalist som bare dampet, men tenkte det kunne vært verdt en test, og skjerpet halvparten av pinnene med grillfunkjson etter at dampingen var ferdig.
Etter min mening var det en stor tommel ned til de skjerpede pinnene - de mistet masse smak, og føltes tørre og kjipe i forhold til de saftige pinnene som bare var dampet.
Men uansett kjekt å ha testet selv, og kommer nok til å holde meg til kun damping i uoverskuelig fremtid ;)
Enig. Pinnekjøtt skal kun dampes på topp av bjørkepinner, ingen etterbehandling i ovn. Slik det har blitt gjort av generasjonene før oss.
Dessverre greide ikke Sjømannskirka her i Singapore å få tak i pinnekjøtt i år heller.
 
  • Liker
Reaksjoner: Bjarnetv
Jeg sparker i gang pinnekjøttsesongen med et tilbehørseksperiment.
Jeg har ventet tålmodig på svar siden 2015(?) om noen her hadde forsøkt å bake kålroten før man lager mos av den. Siden ingen har forsøkt det (så vidt jeg kan se etter en rask skumlesing av 11 sider), så var det på tide å forsøke selv!

Jeg skar opp en middels stor kålrot i passelige skiver. Hadde på litt olje, salt og pepper og satte de sammen med en liten potet inn i ovnen på 180 grader. Etter 40 minutter snudde jeg alle skivene. 30 minutter senere kjentes det ut som at alt var blitt mørt. Lukten som spredte seg i huset var ærlig talt langt bedre en forventet mtp at alt som stod i ovnen var en av de rimeligste tingene man kan kjøpe fra grøntdisken! Det luktet rett og slett digg!

Den møre kålroten og lille poteten ble most sammen med en god mengde smør, fløte og muskatt. Jeg hadde av naturlige grunner ikke noe pinnekjøttsky å ha oppi (eksperimentet var ikke så nøyaktig). Når det var ferdig most smakte jeg til med salt store mengder pepper og en liten te-skje med brunsukker.

Reslutatet? Veldig godt! Det smaker mye mer en stappe kokt i vann (som pleier bli ganske tynn på smak). Smaken var dyp(ere) og veldig rund. Uten at det var en overdreven smak av kålrot (om det gir mening). Kommer jeg til å lage dette på julaften? Ja jeg tror jeg tar sjansen. Selv om jeg kan få et dusin sinte familiemedlemmer fra 3 til 93 som ser stygt på meg og bytter ut gavene mine med biter av kull i siste liten. Isolert sett smaker denne stappen mye mer og bedre en på måten jeg pleier lage den på, men det er en risiko for at den tradisjonelle passer bedre til julemiddagen.

Jeg tror det må bli en pinnekjøttmiddag før jul for å være helt sikker.

PXL_20221125_121422265.jpg

HmPPAihjXu8q_pi07bKuP-5X9EsrZBT6oAxhPGf_IkO0CKopTKPobtEd58xS1OhLMGou3iEWI2SWCWdHfN2uTMaHuMKTu9lQKCZtGVZ75Dv57ZaPvp1CmzP03TvgfeHlqK_YsMDn3k2Uy_DByCmCcmMwCLbruhS_v7qQxAKiSlKuvCCAH_NOSL9l9vZSP8v6RMpVT5Mp3GwbrcgAEhDz90aB1l9V4_USqY1dAXqg3kM-IrloC8m2VTItHkwnD7yD6n8t7ooFeYxFucPW9ja2B6OSlyE51XFD0W-uKCk7lsmM7ejKVeN-cIiU49Ru0AbkZdEiMy7EpJ4_6hRBZnqi6yi-k2Kw-aKdNZvnfnJ2z_8QDktDnlsYGYcewHjsxZ1ZENvUp5NG9tBMBXbKZ39TgoMKJ26-wkyS4HbK5oZu0uOUhMsasBBw8cR7JwiqkmBBZwsu673IUVz0F2B3HQm3Hr9nD4TNHDgY6Y_uZyrbvdpmB7vH4osxoOMQXRo5AGTvQw5eJMZAZm8ictoOqMOYNQ7N64O_ZRnydKrqWzu1jZjDzkub1FOKuWhHCJMcFHoedKaTKgPJkjRkkn2fuRPipWm6DN0Ldju4YsarLU8i9JaJllKWSi0Tf_TUr9LLP7vXmfVr-8l4uX3JNGNqUWSF8ruCw5AmQH-8By4_pEj2EcAD6zWgZ9r5VJHzar9HQtWdda-_W5D1n8YAF_IvscCT_yu16BtdaXGyKW2PCoa0BaJrKa1xEgRXIxOcHM6hmed3qYVGSLHQViwMCnvb9-VYMkeynSK2qB7taeC8CA40iXcHdDthLPZdxu7jjRIkp_jkPNtMBlcp7rSCHQA956-t16LZe_ntZm39tbw8ZkW-zjBqVPNSWu3U45ryoQkaLcofdwLULgJpJ0mL8XORw2N-ZJ5lrvsI1HB9IgfT8ckYhH3CvA=w673-h893-no

3Hwh053x8dwjOWuZabUrxSR0uCnBqbZ_MXTx3TTIALmyCM14IZrDPHHV3TB3L1pCoa_uD9CoWte0cFuRysVViOUzfdI-ucAB4RA5ul5DpZUAsV5Q2sm7VDMSw5_xE28L5OUHy_tKj0VnwNPCjQda0CN8z9MzbTGmF7y9_e1oWrigqBx6mZm2EghoGPRbEbRhMdDPBFn0C8wb2meKI-2ny6xqBT2IjfkNB4cRz-ypvC7vtt01evNADsi0GY9Yu52RzglxVjRrnK6t8ZLqxCcUZPq8sbG3njzt0SxH7kiIoApFFogsU8rfnbxfcI3RIPxAbPvvsMcGty4lHw-X4zw7CjYaIhcU8QuGQznK42dLs2DyI376GsHJagVpPBC8n_EI139aXdggqCjJ965fQMe1XgzIFC-AVrDzfDaadBpC9YL4N-PIFOHCWGxY-SN0fi3m-dcDtnhl05ZkDlVjHdVe02HjMAatmvUtKriefCNylvR4E_qzvqVRtckmnMm1uceLpojbkfUmhQxnnIZuZDS7bGL5ay3bjdt5oqRx02JOn5nUt1Y_3_wNg_PUC4jrfo55pDy1XBNZDlvD2-POQoGwn_WSDz7SJ4OTY-Dht6omR0bp9GvDSmRZJbBemXY9mBQqFZIZOU_9abuDth3uVQe31mkoRIW1Sa6PXIhOVZoM5GpoWPjWwSC5WxeNGarvDsYlDk5Q1iD66zej1J4NFiizABQ4mKJyNTtr1jUnb5bJfqg50-ux2X2tsMEfMUxdb1Fmg8Ymt5HdonsdaXqZgODnNdhmLy25r40hkkN72_wU6OpFG5BS92tEyi53I3mHjGxgDaog1glY1fN-coIUeZL0a7UPcx0Xs4ySdRq2cd5--r4aoHfoxlOrDZhOOohEO4Y9L76gfem1Chwwv6VkX524pzAcbMTGVBoJ8nHasdfQ4-2dCA=w673-h893-no
 
I år lager jeg to sorter pinnekjøtt. Dessverre blir kun ett av dem klart til jul, men da har jeg noe å glede meg til på nyåret også!

Pinnekjøtt av villsau-lam henger nå på nest siste uken i kald og tørr bod:
2DBAF826-6170-45D9-A56D-C2BB3363A6BA.jpeg


Og så skar vi en dåhjort forrige torsdag der den ene ribbesiden også blir til pinnekjøtt:

4C24673C-324F-45A3-8897-D40BF80D78FF.jpeg
 
Klar for å legge årets pinnekjøtt i vann.

Har lest gjennom hele tråden, og tenker å gå for mandelpoteter som rist i år. Så da slipper ungene den tradisjonelle bjørkespikkeoppgaven i morgen. Kona er nok litt skeptisk, men denne over snittet nerdete tråden har overbevist henne.

Jeg har oppfatta at følgende framgangsmåte er rett, men for å forsikre meg så er det flott om noe kan gå god for den eller eventuelt rettlede meg med teskje:

Man putter mandelpoteter i bunnen av kjelen, heller i vann som dekker potetene, og legger deretter kjøttet på toppen. Deretter skrur man på varmen på fullt til det koker, også stiller man varmen ned slik at vatnet trekker i de tilmålte timene.

Si gjerne fra om det er noe som mangler i framgangsmåten (enten av noe man må gjøre, eller ingredienser som må tilføres).

Takk for hjelpa og god jul!

IMG_20221223_121458.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: politrew