Jeg husker ikke årsaken til at døgnet ble 12 timer, men jeg husker jeg leste om at noen prøvde å få inn døgn på 10 timer. Eller "timer" som det ville bli. Jordrotasjonen fikk de jo ikke gjort noe med. Fordelen med 10 "timer" og 100 "minutter" ville gjøre det enklere å regne med.
Litt mer sporty var jo dette forslaget om å utvide med to timer! Spennende å kunne feire jul på våren, og gå på ski på vinteren.
8
----------------------------------------------------------------------------------
Edit:
Jeg måtte spørre Bing om dette med Desimaltid (ti timers døgn):
--->
Desimaltid er en klokketid som er basert på
desimalsystemet. :
- Desimaltid ble først innført i Frankrike under Den franske revolusjon. Her er noen viktige punkter om desimaltid:
- Inndeling av døgnet:
- I desimaltid er døgnet delt inn i ti “desimaltimer”, som igjen er delt inn i 100 “desimalminutter”, som hver har 100 “desimalsekunder”.
- Dette gir totalt 100 000 desimalsekunder i døgnet, noe som er mye enklere å regne med enn dagens 86 400 sekunder per døgn.
- For eksempel kan man med desimaltid skrive 1:23:45 som 1 time, 23 minutter og 45 sekunder, som 1,2345 timer, eller som 12 345 sekunder – og alt vil bety det samme.
- Fordeler med desimaltid:
- Desimaltid samsvarer med vårt tallsystem, som også er et desimalsystem. Dette gjør det enklere å beregne tiden mellom to klokkeslett uten å måtte konvertere enheter.
- For eksempel kan man enkelt finne differansen mellom to tidspunkter ved å trekke dem fra hverandre.
- Historisk bakgrunn:
- Desimaltid ble innført i Frankrike i november 1793 og gjort obligatorisk fra 22. september 1794.
- Systemet ble opprettet som en oppfølging av ideene bak metersystemet, som også er et desimalsystem.
- Selv om desimaltiden ble brukt i en kort periode, ble den senere forlatt på grunn av manglende popularitet.
- Eksempel på omregningstabell:
- Her er en omregningstabell fra desimaltid til normaltid:
- 1 desimaltime = 2,4 timer i normaltid
- 1 desimalminutt = 86,4 sekunder i normaltid
- 1 desimalsekund = 0,864 sekunder i normaltid
8