Klokkecafé – løst og fast om klokker

Hver gang jeg leser om noen som blir støtt av at krompen bruker digital-klokka si så blir jeg sånn "oh noes!!!!" også tenker jeg "dette går over".

• Liker
Reaksjoner: Swearengen
Oversikten manglet noen godbiter som:
IMG_0155.png

Var innom denne butikken i Tokyo før helgen: https://english.kyodonews.net/news/2023/05/bca9eb66279e-tokyo-rolex-store-robbery-suspects-are-teens-investigate-sources.html

Tenkt i etterkant av reisen hvor deilig det var å ikke tenke på sikkerhet med klokke på armen.
På reiser til andre land har jeg følt på blikk fra tvilsomme personer på ett eller annet tidspunkt i løpet av oppholdet, så synes det var befriende å vandre rundt i Tokyo i kortermede skjorter uten å tenke på sånt.
Synes det er synd hvis dette er veien det går, også på steder som i dag er "trygge". Er jo veldig fint å kunne knytte reiseminner til klokka som var med på turen.

Skal en tur til Barcelona i sommer og tenker foreløpig at det kanskje er lurt å legge igjen klokka hjemme da.
Har inntrykk av at det er ville og voldelige tilstander i London om dagen også, men på tur dit i fjor høst hadde jeg klokke på armen (med shiny lenke) uten at jeg følte noe på det, så synes det er vrient å vurdere.

For øvrig helt rått bruktmarked i Japan. Utrolig gøy å kunne se mange av de mest utilgjengelige (og uoppnåelige) modellene i en og samme butikk. Første gang jeg har opplevd å kunne gå rett inn og se et gedigent utvalg av Rolex (Freccione, Steve McQueen++), et par Richard Mille modeller, flere fra Lange, Patek, AP, Vacheron uten å si så mye mer enn hei til de ansatte.

Redigert:
Nå er det ganske stor forskjell på sentrale Tokyo og resten, da. Japan er vel det eneste landet i verden der man kan gå gjennom en jernbanestasjon klokken 11 på kvelden og møte flere dresskledde herrer med pussede sko enn tenårige T-bane-pøbler.

Trist å lese om. Kanskje det er litt naivt av meg, men jeg tror egentlig ikke jeg ville følt meg så mye mindre trygg i Tokyo etter et ran av en slik karakter. For jeg kan knapt tenke meg et sted på kloden hvor jeg føler meg tryggere på gaten, tross omgitt av så mange mennesker.

Føler at disse brutale overfallene av privatpersoner som vi ser andre steder i verden, er en langt grovere og mer skremmende form for kriminalitet. Har inntrykk av at det krever litt andre mennesker, med en litt annen tankegang, som ikke er så veldig vanlig i det japanske samfunnet.

Trist å lese om. Kanskje det er litt naivt av meg, men jeg tror egentlig ikke jeg ville følt meg så mye mindre trygg i Tokyo etter et ran av en slik karakter. For jeg kan knapt tenke meg et sted på kloden hvor jeg føler meg tryggere på gaten, tross omgitt av så mange mennesker.

Føler at disse brutale overfallene av privatpersoner som vi ser andre steder i verden, er en langt grovere og mer skremmende form for kriminalitet. Har inntrykk av at det krever litt andre mennesker, med en litt annen tankegang, som ikke er så veldig vanlig i det japanske samfunnet.

Deler samme oppfatning som deg. Ble raskt glad i folket, kultur og landet generelt, på dette som var mitt første (men ikke siste) besøk til Japan. Derfor så skuffende å se noe sånt skje der også. Selv om dette fremstod som mye mildere enn hva man ser andre steder i verden.

• Liker
Reaksjoner: Grendel og Jon Henrik
patek-philippe-nautilus-sothebys.jpeg

Vår lille guide for bruktklokkekjøp har blitt oppdatert.

Les dersom du står foran ditt første bruktkjøp – eller del med masete kollegaer, venner og familie som skal ha hjelp til å ikke bli lurt ;)