Vårt daglige brød

Aiaiai! Lekkert!!! Smaker det som det ser ut også?

Det smaker (helt ubeskjeden her) helt fantastisk. Viktig å bruke nok salt i deigen, det hjelper smaken veldig. I tillegg til å bruke god tid på hevingen selvsagt. Hadde en surdeigstarter gående en periode også, men den døde dessverre under pass da jeg var på ferie :D

Lekkert! Hvordan får du det mønsteret på toppen?

Det får man ved å bruke en hevekurv, får kjøpt hos velassorterte kjøkkenbutikker! Min er kjøpt på Traktøren.
 
Det smaker (helt ubeskjeden her) helt fantastisk. Viktig å bruke nok salt i deigen, det hjelper smaken veldig. I tillegg til å bruke god tid på hevingen selvsagt. Hadde en surdeigstarter gående en periode også, men den døde dessverre under pass da jeg var på ferie :D



Det får man ved å bruke en hevekurv, får kjøpt hos velassorterte kjøkkenbutikker! Min er kjøpt på Traktøren.

@Eivron hevekurv? Hvordan virker den? Aldri hørt om...
Alternativt går det an å bruke barberblad på deigen før heving- hvis deigen ikke er for løs.
 
@Eivron hevekurv? Hvordan virker den? Aldri hørt om...
Alternativt går det an å bruke barberblad på deigen før heving- hvis deigen ikke er for løs.

hevekurv.jpg
Her er en hevekurv. Den brukes under den siste lille hevingen, og den hjelper både med å få riktig form på brødet samt de flotte stripene (kurven drysses innvendig med mel).

Barberblad kan også brukes ja, men det er mer for å dekorere, samt kunne bestemme hvor "ørene" på brødet havner under stekingen.
 
  • Liker
Reaksjoner: PerØ
Vis vedlegg 95436
Her er en hevekurv. Den brukes under den siste lille hevingen, og den hjelper både med å få riktig form på brødet samt de flotte stripene (kurven drysses innvendig med mel).

Barberblad kan også brukes ja, men det er mer for å dekorere, samt kunne bestemme hvor "ørene" på brødet havner under stekingen.

Aha! Tror jeg må droppe hevekurva. Mine deiger er så løse, at deigen nesten er som grøt. Barberblad duger heller ikke av samme grunn. Det gir den spenningen at jeg aldri vet på forhånd hvordan «dekoreringen» blir. Har funnet både troll, peniser og kvinnelige edlere deler på brødene mine etter stekingen :D Mårrabrød har faktisk fått en ny betydning i vår familie. Humor for mor og meg, men ikke fullt så festlig for mine 17 år gamle tvillinger- men ka farsken- ikke min feil?! Ingen vet hvor brødet sparker! (Litt varmt her i Stavanger i dag....over og ut, og klipp!)
 
Jeg baker også grytebrød etter inspirasjon fra en eller annen blogger med kokebok. Erfaringsmessig så er det unødvendig å smøre eller å mele grytene om de har stått i ovnen under oppvarming til 250c. Jeg bruker forskjellige emaljerte støpejernsgryter.

Baker eltefritt, langtidshevet og med minimalt gjær. Av og til får brødet en litt fremtrende gjærsmak. Noen som vet hva jeg gjør feil? Jeg lurer på om det kan være for lang hevetid som gjør det.

Anbefaler cooked på netflix. Spess episoden om brød.
 
  • Liker
Reaksjoner: PerØ
@andersen
...jeg ser for meg at ved lang gjæringstid vil korn/mel starte en naturlig gjæringsprosess i tillegg til den tilsatte gjæra. Det kan tenkes at det er den autonome prosessen du kjenner smaken av. Hvor lang gjæringstid bruker du? Har selv vært oppe i et døgn i kjøleskap uten noen som helst bismak... lengre tid brukes helst ved surdeigsbrød så vidt jeg vet.
 
Av og til står det vel borti 20timer på benken. Det er jo for lenge selv med minimale gjærmengder. Da lukter det øl av deigen ofte. I dag ble det kjempebra resultat men den deigen satte jeg i 24 tiden og stekte i 14 tiden.
Er nok fordi jeg har latt den stå for lenge innimellom
I går lagde jeg deigen med mindre vann. Da ble den mye enklere å jobbe med. Fremdeles løs nok til at den kunne røres sammen. Men ikke like utflytende og klissete i dag. Resultatet ble likt bare med finere fasong på brødet
 
  • Liker
Reaksjoner: PerØ
Gøy se det finnes flere bake geekso_O

Personlig er er jeg bitt av surdeigs basillen, og har det siste året utelukkende bakt med dette. Bytt ut gjær med surdeig, doble hevetiden så får du noen helt magiske bakverk. Tar dog litt tid å få frem en skikkelig surdeig, tror jeg brukte 3-4 måneder før den fungerte optimalt, men det er så absolutt verdt tålmodigheten.

Eltefritt grytebrød, kaldhevet i kjøleskap i 40+ timer, stekt i jerngryte...Da er det no way back :D Aldri mer Kiwi brød!

Pizzadeig lager vi på tipo 0 vårhvete, god olivenolje, surdeig og godt salt. 30 min i maskin, for deretter å heve minimum 24 timer kaldt... Da har du plutselig deig som selv italienerne vil misunne deg!

Surdeigen har jeg holdt i live i snart 18 mnd og den har blitt svært så robust.
 
Har gått til innkjøp av en Komodo-ovn https://www.biggreenegg.eu/no/
Fått fullstendig dilla på å bruke den til pizza. Makan til resultat! Deigen er lik den jeg bruker i ordinær ovn (fra Schakenda), men resultatet holder italiensk nivå- kødder ikke! Mine «pizzaverksted»-invitasjoner er fullbooket til frosten kryper på :) Supersosialt og en herlig måte å ha et måltid på. Setter bare frem ferdige deiger, drøssevis med skåler med toppinger og sauser, og hver enkelt lager et par hver etter tur, og vi alle nyter etter hvert som de er ferdige. NAM!
Målet nå er å prøve brød i «egget». Skal poste her i tråden når det skjer.
 
Kona satt brøddeigen og la den i kjøleskapet før vi dro på hytta på fredag. Etter litt tid i jerngryte i ovnen ser brødet slik ut bare en time etter hjemkost fra hytta... Deigen består stort sett av byggryn, emmer- og speltmel, samt minialt med gjær.

IMG-20180826-WA0003.jpg