Vårt daglige brød

Etter at leiva har hvilt i 30 minutter, tilsetter jeg litt salt for gjæringa. Jeg bruker salt med tilsatt jod, da jod er svært viktig for stoffskiftet, og vi ikke kan «produsere» dette i kroppen selv. Dessuten er struma noe dritt har jeg hørt...
Saltet kjøres godt inn i leiva, før gjæra tilsettes.

D8E4C7FA-2E1F-439D-9E95-6269B387FEAF.jpeg
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: gooner87
Tid for å tilsette gjær. En hel pakke. Jeg bruker den billigste jeg finner. Har prøvd dyrt og fanzy uten at jeg merket noen som helst forskjell. Fersk gjær? For all del. Men kjapt og billig funker storveies.
Med salt og gjær tilsatt, er det på tide å la kjøkkenmaskinen få jobbe skikkelig i 30 minutter. Denne kjøringa er viktig for elastisiteten i deigen, og følgelig for sluttproduktet. Nå skal gluten dannes. Deigen kan ikke kjøres for hardt eller for lenge!

4288C25F-8EC0-4C99-AAF9-2F0D940D1CFD.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: gooner87
Her er konsistensen etter 30 minutter kjøring med alle ingrediensene. Som du ser er den ganske løs, og innlysende nok eltefri ;)
Glansen kommer fra oljen.
Legg plastfolie over, tett godt, og la stå i ordinær romtemperatur til dobbel størrelse. Ca 2 timer på mitt kjøkken, med mindre det er fullmåne :D

E624C8FC-CAAC-4CCD-B21D-857ED8A6F092.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: gooner87
Leiva ut av bakebollen med en bakekniv i plast eller slikkepott. Dryss litt flaksalt over nå, og sesamfrø og/eller annet. Har prøvd det meste, og det funker. Havregryn, firekorn, hakkede mandler...l kjør på :)

FC4AD5E3-010F-45E4-A703-CFA2D8905010.jpeg
 
Å få leiva opp i gryta, er alltid en utfordring. Deigen er løs- nesten rennende, men du finner en slags teknikk etter hvert. Tyngdekraften kan være en venn :)

F015A3C8-504F-44F6-A0DD-18D848D30058.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: gooner87
Da er deigen klar for etterheving under lokket i 30 minutter, mens ovnen varmer seg opp til 250 på over/undervarme. Skal inn på rist i nederste rille i 38 minutter, før du tar av lokket og lar den herlige skorpa fremtre i løpet av 12-13 minutter- eller litt lengre- jeg digger mørk skorpe ;)

0C112A72-8B99-43EB-94A8-ABFC5C8AAC49.jpeg
 
Mens lukten av nybakt brød sprer seg i heimen, har jeg noen refleksjoner:

Det kan virke omfattende å bake brød slik jeg har presentert det. Jeg har full råderett over min egen tid, men har ikke alltid hatt det. I perioder hvor tid er mangelvare, har jeg satt deigen til heving i kjelleren (kjølig) til neste ettermiddag. Bruker da halv mengde gjær! Det å sette deigen på kvelden, selv med de to 30-minutters hviletidene for deigen, har jeg kombinert med andre oppgaver eller bare tv-titting. Selve steketiden kommer man jo aldri unna, men det er også den eneste ventetiden hvor det er kritisk at du er i nærheten av stekovnen.

Den fremgangsmåten jeg skisserer her, er min basis-deig. Den funker alltid! Variasjoner er enkelt å få til med denne basisen: Loff? Dropp frø, erstatt vann med melk og olje med smeltet smør. Voila!
Kli? Bland hvetekli sammen med melet.
Frø finnes i alle varianter. Bruker valnøtter, solsikkefrø, gresskarfrø, chia, femkorns-blanding... hva jeg måtte finne på kjøkkenet eller butikken. Bruker nesten like mye tid foran frø-hylla på butikken som jeg bruker foran butikkvinduet til Askeland.
Uansett hvilke variasjoner jeg lager, har jeg alltid (!) flaksalt på leiva. Fordi jeg digger saltbombene sammen med pålegget. Syltetøy og salt? Fantastisk!

Lukta i heimen nå er rett og slett himmelsk!
 
Da er deigen klar for etterheving under lokket i 30 minutter, mens ovnen varmer seg opp til 250 på over/undervarme. Skal inn på rist i nederste rille i 38 minutter, før du tar av lokket og lar den herlige skorpa fremtre i løpet av 12-13 minutter- eller litt lengre- jeg digger mørk skorpe ;)

Vis vedlegg 90791
Fantastisk, tusen takk for flott gjennomgang. Er allerede i gang med en oppskrift som jeg fant.
 
  • Liker
Reaksjoner: PerØ
Etter 38 minutter skal lokket av. For bleikt etter min smak, så jeg gir brødet 12 minutter til i varmen. Prøv deg frem på egen ovn- de er like forskjellige og lunefulle, som menneskene på lærerværelset i en norsk gjennomsnittsskole!

D246AA1A-874C-4CFD-B3F7-8E6DCA74575A.jpeg
 
Da er jeg fornøyd med skorpa. Kunne ha pyntet litt på leiva før steking, med en lame, saks eller barberblad, men det får gå. Gjør det med brød som skal serveres til supper og annet når vi skal ha gjester.
Med godt med mel på bakeplaten før leiva går opp i krukken, skal det være bare å velte brødet ut. Hender det setter seg fast- spesielt etter å ha vasket krukken....vask derfor aldri bakekrukken din!! Et h****** å få ut brødet etterpå!

5FE358BB-A8A7-4292-A70C-DFC127E041FD.jpeg