Vårt daglige brød

Ser helt vanvittig godt ut:) den skorpa på siste bilde, sick.

Hvor stor bakegryte er det du bruker?

Jeg er usikker på hvor mange liter den rommer, men er en oval Le Creuset på ca. 28 cm. Her er det stort sett bare å bruke hva man har, og tilpasse størrelsen på leiva til krukka/gryta man bruker. Vet mange bruker vanlig teflon kjøkkengryter også, men da med varmebestandig håndtak. Må tåle minst 250 grader i ovn!
 
  • Liker
Reaksjoner: olem
Sclemmertopf og Raumertopf er ypperlig! Bare ikke legg gryta i vannbad først, slik man vanligvis gjør med leirgryter. Deigen setter seg dønn fast, og brødet må graves ut med meisel etter steking. Jeg har erfaring ;)

Hm. Lurer på om man kan bruke en Schlemmertopf som "gryte"?
 
  • Liker
Reaksjoner: Loevhagen
Følgte oppskriften men hadde litt melk istedet for vann og pinjekjerner i deigen. Dessverre var ikke brødet ferdig stekt etter tilmålt tid. Skar av en liten skive og selv om brødet må tilbake i ovnen er det ingen tvil om at smaken ble helt fantastisk. Skal prøve neste gang med en litt grovere variant.
 
  • Liker
Reaksjoner: PerØ
Sclemmertopf og Raumertopf er ypperlig! Bare ikke legg gryta i vannbad først, slik man vanligvis gjør med leirgryter. Deigen setter seg dønn fast, og brødet må graves ut med meisel etter steking. Jeg har erfaring ;)
Hva gjør jeg da? Kun sette formen inn i ovnen til forvarming og deretter strør mel i før deigen "helles" i?
 
Kjør på! Det artige er å eksperimentere med variasjoner i hva man blander inn av frø og krydder :)
Ta et bilde av resultatet neste gang. Artig å se :)
Skal gjøre det. Gjorde feil med mengden mel når blandingen skulle opp i gryten. Brukte sikkert 10x mer enn nødvendig:confused:
Hvordan vil det fungere å smøre gryten istedenfor å bruke mel?
 
Hva gjør jeg da? Kun sette formen inn i ovnen til forvarming og deretter strør mel i før deigen "helles" i?

Nettopp: Sett gryta inn i ovnen når du skrur den på, og la gryta få ovnstemperatur før du har leiva i gryta. Å strø mel i gryta funker dårlig, sørg for å få dekket hele leiva med mel FØR den går i gryta.
 
  • Liker
Reaksjoner: Loevhagen og sunshine
Skal gjøre det. Gjorde feil med mengden mel når blandingen skulle opp i gryten. Brukte sikkert 10x mer enn nødvendig:confused:
Hvordan vil det fungere å smøre gryten istedenfor å bruke mel?

Jeg har prøvd både olje og smør i gryta, men brødet brenner seg fast hver gang. I min gryte er det kun hvetemel eller durum som funker. Har godt med olje i deigen, så skorpa blir god og sprø selv uten smør/olje i gryta :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321 og sunshine
Skal gjøre det. Gjorde feil med mengden mel når blandingen skulle opp i gryten. Brukte sikkert 10x mer enn nødvendig:confused:
Hvordan vil det fungere å smøre gryten istedenfor å bruke mel?

@Kenneth R Husk at poenget med grytebrød er at deigen skal være løs. Ofte er mine deiger så blaute at de renner mellom fingrene fra brettet til gryta! Jo løsere deig, jo saftigere brød....til en viss grense ;)
 
@Kenneth R Husk at poenget med grytebrød er at deigen skal være løs. Ofte er mine deiger så blaute at de renner mellom fingrene fra brettet til gryta! Jo løsere deig, jo saftigere brød....til en viss grense ;)
Det blir nok nytt brød på torsdag, fridag og det er meldt skikkelig drittvær. Prøver med litt mer vann denne gangen, og ikke så mye mel fra brett til gryte:)
 
  • Liker
Reaksjoner: PerØ
Sånn ser deigen ut etter heving, ser det riktig ut @PerØ ?
Fredagens loff i bakgrunnen skal heve over natten.
3E49DB5F-D06B-43A9-BB5A-CB01A7A9CC86.jpeg

Etter 38min under lokk på 250 grader.
7A27434F-FC62-4BAB-9BE6-A68669501E48.jpeg

Ferdig steikt. 14min uten lokk.
794C27C0-05AC-4739-8DBE-9E1E1255D8E5.jpeg
 
Ser veldig bra ut @Kenneth R ! Personlig liker jeg at deigen er enda noen hakk løsere for å få den saftigheten jeg vil ha, men resultatet ser jo smashing ut! Og smaken?
Nystekt er det nesten litt for godt;) Smaken er bra ellers også men skal nedjustere mengden havre og frø ørlite, smaker nesten litt lavkarbo/steinalderbrød dag 2. Skorpen har mye god smak:)
 
  • Liker
Reaksjoner: PerØ