Tesla P100D

For min del kunne den gjort 0-100 på 2 sekunder og jeg ville fortsatt vært like uinteressert. Skulle jeg lagt så mye penger på bordet for en sedan måtte det blitt noe med bensin og minimum 6 sylindere.
 
For å være litt seriøs: Denne tråden, som alle andre om Tesla, faktisk de aller fleste om bil og motor generelt, bærer preg av at de som uttaler seg ikke har prøvd bilene det er snakk om og ikke bilene det sammenlignes med, i alle fall ikke skikkelig. Vurderingskriteriene er lettere absurde og konklusjonene henger ikke på greip. F.eks at Tesla kan sammenligens med Amerikanere generelt, kan bare gå fort rett frem... :rolleyes: Man kan fint være svært motorinteressert og like Tesla. Det betyr ikke at man er hjernevasket og ikke liker vanlige biler. Tesla har noen egenskaper som ingen andre biler er i nærheten av i dag, og det finnes mange biler som har egenskaper som Tesla ikke er i nærheten av. De dekker vidt ulike behov og har hver sine unike egenskaper. Diskusjonen blir meningsløs. Meningsløse diskusjoner kan være artige, men denne blir bare teit. Det var et forsøk fra KimS på en tråd med et annet innhold tror jeg, men det ble raskt spent bein for.

Prøv å kjør en Tesla på langtur, f.eks Oslo-Bergen om natten når du er ganske alene på veien. selv har jeg full musikk på uansett og hører ikke motoren. Jeg hadde mye heller tatt en 911 på samme turen, any day, men jeg kan ikke ha en bil som er dobbelt så dyr som den jeg har og bare kan brukes til å transportere to personer uten bagasje. Men jeg hadde aldri valgt en bruksbil av sammenlignbar størrelse, 7-serie, S-klasse osv. Å vente på at det skjer noe i drivverket ved hver eneste bevegelse er faktisk så smertefullt når du er vant med elektrisk drivlinje at jeg aldri hadde orket det igjen på en slik tur. Da tar jeg heller Ignisen med 91 hester og ligger på 6500 rpm hele veien, det er faktisk litt morsomt i starten i alle fall.
 
For min del kunne den gjort 0-100 på 2 sekunder og jeg ville fortsatt vært like uinteressert. Skulle jeg lagt så mye penger på bordet for en sedan måtte det blitt noe med bensin og minimum 6 sylindere.

Med mitt bruk så hadde en passat stv 2.0 TDI vært like mye penger på bordet i totale utgifter.

Men hver sin smak, jeg skal ikke undervurdere knatring av en skikkelig 4 sylinder diesel.
 
Det blir nevnt over at diskusjonen er meningsløs og teit - jeg er uenig, den er tvert i mot interessant.
Uansett, siden man har nådd det punktet, velger jeg å slutte med argumenter og heller ytrer min ærlige mening slik den er i dag. Uavhengig av hvilke biler jeg har testet eller ikke.

Quartz-bil for meg er totalt sjeleløst, klinisk og kjedelig.
Lyd, kjørefølelse, komfort og spenning er viktig for meg ved valg av bil. Og for millionen (som en Tesla koster) er det et så vidt spekter av biler tilgjengelig at det er enkelt å finne gode alternativer.

Men for all del...:rolleyes:;)
 
Men jeg hadde aldri valgt en bruksbil av sammenlignbar størrelse, 7-serie, S-klasse osv. Å vente på at det skjer noe i drivverket ved hver eneste bevegelse er faktisk så smertefullt når du er vant med elektrisk drivlinje at jeg aldri hadde orket det igjen på en slik tur. Da tar jeg heller Ignisen med 91 hester og ligger på 6500 rpm hele veien, det er faktisk litt morsomt i starten i alle fall.

Det høres ut som du har serdeles dårlig erfaring med BMW og MB...
Du skulle prøvd Toyota.... Jeg ville når som helst, uten problemer eller betenkligheter, lagt ut på langtur med min gamle Camry som har passert 200,000. Den gir trivsel hele veien...

Men; det at Tesla har gitt "fin storbil" til Folket, jo det er jeg enig i!

8
 
Det diskusjonen viser er at Tesla har truffet en nerve - både hos tilhengerne og motstanderne. Det er en bragd. Ingen gidder hisse seg opp hverken den ene eller andre veien for en eGolf.

Så, jeg ser på Tesla som et kjærkomment pluss i biljungelen.

Har prøvd en Tesla S og har Tesla X på lista over nye bilkandidater. Vil helst ha en stor bensin / diesel - men lurer på om det er litt gubbete valg. Time will shåw.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Tror mye av svaret ligger i: Hvorfor valgte å kjøpe bil X?
Om det var en Tesla Model S, eller om det var en Porsche Panemera Turbo S.
Min påstand er at en typisk Teslaeier er veldig ulik den typiske Porscheeieren.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Tom Henriksen
Denne er på min topp tre-liste ;)

image.jpeg
 
Tror mye av svaret ligger i: Hvorfor valgte å kjøpe bil X?
Om det var en Tesla Model S, eller om det var en Porsche Panemera Turbo S.
Min påstand er at en typisk Teslaeier er veldig ulik den typiske Porscheeieren.
Jeg har faktisk hatt 2 av hver, du satt jo på med en av dem etter en hyggelig GTG i Oslo :oops: ; en P85+ (rullet 36.000km på 10mnd) og P85D(rullet 14.000km) og 2 Panameraer en 4s (20.000km) og en Turbo(15.000km). På den første Teslaen så mistet jeg plutselig all bremsekraft på E6, byttet motor 3 ganger,alle dempere og masse mer, Nr2 rullet ut 100km fra Tesla Drammen så stod det "call Tesla for service" resultat ble 6mnd ventetid på service og utbedring.Gikk rett på Finn.no når dette ble ordnet, ifølge ny eier kom dette tilbake uka etter :p Veldig kort sagt ; Kvalitetsnivået kan ikke måles mot hverandre ei heller kjøreprestanda eller comfort, for å ikke snakke om serviceapparatet og ventetid :eek:

En morsom rett frem og bremsetest video riktignok fra ifjor (de keramiske bremsene er ikke varmet opp og har ikke sin fulle effekt) og begge biler veier det samme. Enjoy :D

 
Vår kjære Bjørn Nyland Har tatt imot sin Model X, hvis dere tåler kommenteringen som i mine ører kun rivaliseres av Instaheidi i irratsjonsnivå så har han iallefall testet akselrasjonen grundig. De ulike partene i debatten får ta frem stoppeklokka :D



 
Det er vel en relativ sannhet tror jeg.. Det er de færreste som kan legge ut fra 600.000kr og oppover i en bil, og særlig i en bil som ikke er brukenes til noe annet enn en eGolf. IMHO.

Riktig det. Min definisjon av Folket var vid. Men flere strakk seg for å skaffe seg kul stor (fin?) bil....

8
 
Jeg har faktisk hatt 2 av hver, du satt jo på med en av dem etter en hyggelig GTG i Oslo :oops: ; en P85+ (rullet 36.000km på 10mnd) og P85D(rullet 14.000km) og 2 Panameraer en 4s (20.000km) og en Turbo(15.000km). På den første Teslaen så mistet jeg plutselig all bremsekraft på E6, byttet motor 3 ganger,alle dempere og masse mer, Nr2 rullet ut 100km fra Tesla Drammen så stod det "call Tesla for service" resultat ble 6mnd ventetid på service og utbedring.Gikk rett på Finn.no når dette ble ordnet, ifølge ny eier kom dette tilbake uka etter :p Veldig kort sagt ; Kvalitetsnivået kan ikke måles mot hverandre ei heller kjøreprestanda eller comfort, for å ikke snakke om serviceapparatet og ventetid :eek:

En morsom rett frem og bremsetest video riktignok fra ifjor (de keramiske bremsene er ikke varmet opp og har ikke sin fulle effekt) og begge biler veier det samme. Enjoy :D


Litt skuffa over at du poster en video som sannhetsbevis, som er så sykt flawed. Du ser jo at tosken dobbelfoter Teslaen og at den ikke vil akselerere i starten. Eller ser du ikke det? ;)
 
Tråden fortsetter i akkurat samme gate. Mange kortslutninger her. F.eks:

Det er vel en relativ sannhet tror jeg.. Det er de færreste som kan legge ut fra 600.000kr og oppover i en bil, og særlig i en bil som ikke er brukenes til noe annet enn en eGolf. IMHO.

Dette viser vel egentlig bare at du ikke kjenner til bilene.

Jeg har faktisk hatt 2 av hver, du satt jo på med en av dem etter en hyggelig GTG i Oslo :oops: ; en P85+ (rullet 36.000km på 10mnd) og P85D(rullet 14.000km) og 2 Panameraer en 4s (20.000km) og en Turbo(15.000km). På den første Teslaen så mistet jeg plutselig all bremsekraft på E6, byttet motor 3 ganger,alle dempere og masse mer, Nr2 rullet ut 100km fra Tesla Drammen så stod det "call Tesla for service" resultat ble 6mnd ventetid på service og utbedring.Gikk rett på Finn.no når dette ble ordnet, ifølge ny eier kom dette tilbake uka etter :p Veldig kort sagt ; Kvalitetsnivået kan ikke måles mot hverandre ei heller kjøreprestanda eller comfort, for å ikke snakke om serviceapparatet og ventetid :eek:

En morsom rett frem og bremsetest video riktignok fra ifjor (de keramiske bremsene er ikke varmet opp og har ikke sin fulle effekt) og begge biler veier det samme. Enjoy :D


Du har i det minste erfaring bak uttalelsene. Kortslutningen er at du baserer deg på et enkelttilfelle. Jeg forstår veldig godt at det styrer ditt valg. Egne dårlige erfaringer med biler trumfer det meste når man velger, samme med meg. Men det sier ingenting om bilen. Kun statistikk gjør det. Jeg vet at alle de store tyske til tider har hatt like store problemer. Mens jeg skriver dette er det flere ett år gamle BMWer og Mercer som får en absurd feil og slutter å fungere.

Det blir nevnt over at diskusjonen er meningsløs og teit - jeg er uenig, den er tvert i mot interessant.
Uansett, siden man har nådd det punktet, velger jeg å slutte med argumenter og heller ytrer min ærlige mening slik den er i dag. Uavhengig av hvilke biler jeg har testet eller ikke.

Quartz-bil for meg er totalt sjeleløst, klinisk og kjedelig.
Lyd, kjørefølelse, komfort og spenning er viktig for meg ved valg av bil. Og for millionen (som en Tesla koster) er det et så vidt spekter av biler tilgjengelig at det er enkelt å finne gode alternativer.

Men for all del...:rolleyes:;)

Sammenligningsgrunnlaget er kanskje halvparten, altså 500 000. Hvis du tenker kroner og øre for bilhold pr år da. En annen kortslutning gjort i denne tråden er å si hva man får brukt for en million. Regner med alle ser kortslutningen der? Ellers blir det jo ganske tåpelig å kjøpe nye familiebiler all den tid man får 20 år gamle performance-biler for det samme.

Tror mye av svaret ligger i: Hvorfor valgte å kjøpe bil X?
Om det var en Tesla Model S, eller om det var en Porsche Panemera Turbo S.
Min påstand er at en typisk Teslaeier er veldig ulik den typiske Porscheeieren.

Min påstand er motsatt. Ingen av de er typiske og de er ikke motsatt. Jeg vet om medlemmer her på forumet med motorhjerte og erfaring som går utenpå de fleste, og som eier både Tesla og Porsche. Folk flest er heldigvis mindre smalsporet enn slike tråder kan gi inntrykk av.
 
Litt skuffa over at du poster en video som sannhetsbevis, som er så sykt flawed. Du ser jo at tosken dobbelfoter Teslaen og at den ikke vil akselerere i starten. Eller ser du ikke det? ;)

:) Hvis vi skal videobattle så er jo denne fin. Er ikke spesielt begeistret for Model X, og Alfaen er en herlig bil, men hvem kan vel ikke glede seg over at en bil blir frakjørt av seg selv på henger? :D

 
:) Hvis vi skal videobattle så er jo denne fin. Er ikke spesielt begeistret for Model X, og Alfaen er en herlig bil, men hvem kan vel ikke glede seg over at en bil blir frakjørt av seg selv på henger? :D


Akkurat den delen av MT testen har jeg spilt av for flere... Vanvittig morsom! :)

Prøvekjørte forresten en X P90D(L), flott bil men foretrekker faktisk S'en...