Tesla P100D

Er det én ting man ikke spørr "Captain Slow" James May om. Så er det motorsport og raske rundetider.

Men husk at gutta spiller sine definerte roller;) Han er selvfølgelig ingen proffesjonell racingsjåfør, men "Captain Slow" ville ganske sikkert kjørt fra de aller fleste her inne (som ikke har racingerfaring) og vet nok mer om motorsport en de aller fleste:)
 
Men husk at gutta spiller sine definerte roller;) Han er selvfølgelig ingen proffesjonell racingsjåfør, men "Captain Slow" ville ganske sikkert kjørt fra de aller fleste her inne (som ikke har racingerfaring) og vet nok mer om motorsport en de aller fleste:)

Helt klart @Ban
Top Gear er også reinspikka underholdningsprogram.
Jeg vet i alle fall at dette er en bil både May, Hammond og Clarkson hadde fått reisning av bare å høre lyden på hundre meters avstand.
 
I Norge blir det 0-100, eller 40-90 for å være helt korrekt, som er det som teller for hastighet. Det er ikke ofte mann kan passere 90 og akselrasjonen opp dit er den som brukes mest. Der kommer også inn dette med å kunne holde farten på svingete vei. Med en batteritynget Tesla blir det selvfølgelig vanskeligere enn i en lettere bensin-bil. Her kommer ønsker inn.

Det er alltid en glede å kjøre en bil som sparker, men eventuelle kommende utgifter til reparasjoner og vedlikehold. Jeg vil tippe at en Tesla med 0-100 på 3 sek vil sette sorte striper på bankkontoen når dekkene må byttes... Og det vil vel bli ofte? Hvordan kvalitet og service blir? Det er vel først nå Tesla-eiere får erfaringer med det?

Da jeg så på bil sist var jeg ikke helt imponert over finish på Tesla, sammenliknet med andre konkurenter. Men det er som sagt prioriteringer. Når EL-bilen blir voksen er det klart at en elmotor, som har langt mindre bevegelige deler, vil ha fordeler i forhold til en stempelmotor...

Ellers så er jeg forsatt der at det er trivelig at en bil sier "brom".

8
 
Men hvis vi slipper en Porsche Panamera og en Tesla fra et fly, hvilken når bakken først? Det lurer jeg på! Kunne uansett aldri hatt en Panamera, har hørt at de er veldig dårlige på ubrøytet veg og så er hanskerommet altfor lite!
 
Jeg mener at når man begynner å snakke HK og 0-100 så begynner man å snakke om hvorvidt bilen går bra. Og da bør man som flere påpeker forholde seg til etablerte målestokker:
- 1/4mile drag race
- rundetid på asfalt racing bane

Ser ut som om P90D klarer rundt 11s på kvartmila på en god dag = bedre enn 911 Carrera 4S :eek:

Fant ikke noen rundetider på bane med Tesla men her er det rimelig å anta at den kommer langt ned på listen. Fant en reportasje hvor noen prøvde seg på Ringen med en Tesla S men de måtte gi opp før første runde var kjørt grunnet varmgang. Inntrykket deres var uansett at kjørefølelsen var like nummen som kjeften etter en tur til tannlegen.

Konklusjonen er altså den samme som den har vært for amcars gjennom alle tider: bra rett frem, ubrukelige ellers :cool:
 
Hvilken bil foretrekker dere til tractor pulling? Kom igjen, kjør debatt!

Umiddelbart ville jeg sett på om det var 4-hjulstrekk, brede dekk, stort dreimoment. Akselrasjon fra 0-100 er ikke så vesentlig. Stor bil og tung bil ville være viktig..

Dette er selve definisjonen og fasitsvaret; Jeg ville valgt MG Midget
File:1963_M.G._Midget_(6322636050).jpg

https://en.wikipedia.org/wiki/File:1963_M.G._Midget_(6322636050).jpg

8
 
Dette er alltid en fascinerende diskusjon...

Personlig har jeg full forståelse for det økonomiske argumentet for å kjøpe Tesla. Derimot har jeg ingen forståelse for Tesla-eiere som sier de er veldig bilinteresserte (og har Tesla som eneste bil). For millionen er bruktbilmarkedet eksepsjonelt stort, og absolutt stort nok til å finne en fin familieracer eller hva man måtte trenge.

Poenget mitt er: bilinteresse er ikke definert av 0-100 tider eller antall HK, men heller engasjementet og den emosjonelle tiltrekningen til mekanikk (forbrenningsmotor, ikke quartz...). Ei heller er en bil "bra" dersom den er rask 0-100. En "bra" bil er noe som gir godfølelsen basert på lyd, kjørefølelse, fart, komfort (eller mangel av), og så videre..

Jeg kunne aldri hatt en ren elbil, da det rett og slett er for klinisk, stille og stusselig.
 
Dette er alltid en fascinerende diskusjon...

Personlig har jeg full forståelse for det økonomiske argumentet for å kjøpe Tesla. Derimot har jeg ingen forståelse for Tesla-eiere som sier de er veldig bilinteresserte (og har Tesla som eneste bil). For millionen er bruktbilmarkedet eksepsjonelt stort, og absolutt stort nok til å finne en fin familieracer eller hva man måtte trenge.

Poenget mitt er: bilinteresse er ikke definert av 0-100 tider eller antall HK, men heller engasjementet og den emosjonelle tiltrekningen til mekanikk (forbrenningsmotor, ikke quartz...). Ei heller er en bil "bra" dersom den er rask 0-100. En "bra" bil er noe som gir godfølelsen basert på lyd, kjørefølelse, fart, komfort (eller mangel av), og så videre..

Jeg kunne aldri hatt en ren elbil, da det rett og slett er for klinisk, stille og stusselig.

Det du sa!
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og komodo
Hver og en av oss har nok sin egen definisjon av hva man anser som en bra bil. Det som er viktig for meg, er ikke nødvendigvis en prioritet hos andre.

Kommodo nevner lyd som en av sine attributter i definisjonen på bra bil. Det er ikke sikkert at akkurat denne attributten er inkludert hos alle andre.
 
  • Liker
Reaksjoner: komodo
Har du sett på Formula E @Havvo ?
Jeg vil påstå at Formula 1 er hakket mer spennende. Eller hva @Rød ?
Kan ikke sammenlignes. Racing MÅ ha lyd :)
-------
Å diskutere bilsmak, er som med mange andre ting, umulig. Eller man kan diskutere, men vi har alle forskjellige krav, eller ingen krav, om hvordan man ønsker å forflytte seg på veien.
 
Redigert:
90D er jo oppgitt med samme aks som P85 - hvordan opplever du de to sett mot hverandre? Både fra 0 og når du feks har 70-80-100kmt og skal kjøre forbi el?
Jeg hadde en 2013 P85 fram til i april da jeg byttet til en 90D.

P85 føles råere pga bakhjulstrekk, egentlig en artigere bil ( hvis man kan si det om 2,2 tonn ).
90D er mer komfortabel, bedre isolert for støy osv osv. Til å være en behagelig hverdagsbil er 90D lysår foran P85.

Skulle såklart hatt en 911 isteden @Edzilla hvis den hadde tatt seg av bruken min til det daglige. Cayenne, X5 osv osv ville jeg aldri ha byttet bort Teslaen for.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Hansaeng
Det var jo egentlig ikke meningen at denne diskusjonen skulle bli en elbil vs fossilbil debatt, men jeg kan se hvordan jeg baitet det inn ved å sammenligne mot 918 osv ;)

Greia er vel at Tesla gir (i Norge i det minste) oss "vanlige" lønnsmottakere tilgang til en nyere bil som gir fantastiske ytelser (ja, mest rett frem, men den sitter helt fint i svinger også) til en pris vi faktisk kan strekke oss til. Panamera og gjengen gjør ikke det, mye pga avgifter - men det er jo rammevilkårene vi må forholde oss til.

Når elbiler generelt er sykt rimelige i drift også så klarer jeg faktisk å frikoble meg selv fra lyd og den slags. Selv om jeg som tidligere eier av bla. en 996 4S absolutt setter pris på lyd og turtall.

På 54.500km (ca) har jeg brukt 11.500 kwt (ca, begge tall er fra hukommelsen). Det gir en snittkost på ca. 1,01kr per mil ved ca. dagens strømpriser (36 øre for strøm og 12 øre for nett der jeg bor).

Og jeg har ikke en lett gassfot ;)
 
Er det SÅÅÅ billig å kjøre Tesla?? DET var jeg ikke klar over... føkk...

På 54.500km (ca) har jeg brukt 11.500 kwt (ca, begge tall er fra hukommelsen). Det gir en snittkost på ca. 1,01kr per mil ved ca. dagens strømpriser (36 øre for strøm og 12 øre for nett der jeg bor).

Og jeg har ikke en lett gassfot ;)
 
Er det SÅÅÅ billig å kjøre Tesla?? DET var jeg ikke klar over... føkk...

Nei assa, det er jo FØR alle de andre besparelsene... som bompenger, årsavgift, parkering og fravær av tullete servicekostnader ;)

Forresten har jeg fylt en god del av den strømmen, si 20-25% på superladere og andre ladere enn min egen, så reell kostnad per mil er tilsvarende lavere.
 
  • Liker
Reaksjoner: fredde1972