Tesla P100D

Dette er alltid en fascinerende diskusjon...

Personlig har jeg full forståelse for det økonomiske argumentet for å kjøpe Tesla. Derimot har jeg ingen forståelse for Tesla-eiere som sier de er veldig bilinteresserte (og har Tesla som eneste bil). For millionen er bruktbilmarkedet eksepsjonelt stort, og absolutt stort nok til å finne en fin familieracer eller hva man måtte trenge.

Poenget mitt er: bilinteresse er ikke definert av 0-100 tider eller antall HK, men heller engasjementet og den emosjonelle tiltrekningen til mekanikk (forbrenningsmotor, ikke quartz...). Ei heller er en bil "bra" dersom den er rask 0-100. En "bra" bil er noe som gir godfølelsen basert på lyd, kjørefølelse, fart, komfort (eller mangel av), og så videre..

Jeg kunne aldri hatt en ren elbil, da det rett og slett er for klinisk, stille og stusselig.

Det du sa!

• Liker
Reaksjoner: Grendel og komodo
Hver og en av oss har nok sin egen definisjon av hva man anser som en bra bil. Det som er viktig for meg, er ikke nødvendigvis en prioritet hos andre.

Kommodo nevner lyd som en av sine attributter i definisjonen på bra bil. Det er ikke sikkert at akkurat denne attributten er inkludert hos alle andre.

• Liker
Reaksjoner: komodo
Har du sett på Formula E @Havvo ?
Jeg vil påstå at Formula 1 er hakket mer spennende. Eller hva @Rød ?
Kan ikke sammenlignes. Racing MÅ ha lyd :)
-------
Å diskutere bilsmak, er som med mange andre ting, umulig. Eller man kan diskutere, men vi har alle forskjellige krav, eller ingen krav, om hvordan man ønsker å forflytte seg på veien.

Redigert:
90D er jo oppgitt med samme aks som P85 - hvordan opplever du de to sett mot hverandre? Både fra 0 og når du feks har 70-80-100kmt og skal kjøre forbi el?
Jeg hadde en 2013 P85 fram til i april da jeg byttet til en 90D.

P85 føles råere pga bakhjulstrekk, egentlig en artigere bil ( hvis man kan si det om 2,2 tonn ).
90D er mer komfortabel, bedre isolert for støy osv osv. Til å være en behagelig hverdagsbil er 90D lysår foran P85.

Skulle såklart hatt en 911 isteden @Edzilla hvis den hadde tatt seg av bruken min til det daglige. Cayenne, X5 osv osv ville jeg aldri ha byttet bort Teslaen for.

• Liker
Reaksjoner: Grendel og WatchByA
Det var jo egentlig ikke meningen at denne diskusjonen skulle bli en elbil vs fossilbil debatt, men jeg kan se hvordan jeg baitet det inn ved å sammenligne mot 918 osv ;)

Greia er vel at Tesla gir (i Norge i det minste) oss "vanlige" lønnsmottakere tilgang til en nyere bil som gir fantastiske ytelser (ja, mest rett frem, men den sitter helt fint i svinger også) til en pris vi faktisk kan strekke oss til. Panamera og gjengen gjør ikke det, mye pga avgifter - men det er jo rammevilkårene vi må forholde oss til.

Når elbiler generelt er sykt rimelige i drift også så klarer jeg faktisk å frikoble meg selv fra lyd og den slags. Selv om jeg som tidligere eier av bla. en 996 4S absolutt setter pris på lyd og turtall.

På 54.500km (ca) har jeg brukt 11.500 kwt (ca, begge tall er fra hukommelsen). Det gir en snittkost på ca. 1,01kr per mil ved ca. dagens strømpriser (36 øre for strøm og 12 øre for nett der jeg bor).

Og jeg har ikke en lett gassfot ;)

Er det SÅÅÅ billig å kjøre Tesla?? DET var jeg ikke klar over... føkk...

På 54.500km (ca) har jeg brukt 11.500 kwt (ca, begge tall er fra hukommelsen). Det gir en snittkost på ca. 1,01kr per mil ved ca. dagens strømpriser (36 øre for strøm og 12 øre for nett der jeg bor).

Og jeg har ikke en lett gassfot ;)

Er det SÅÅÅ billig å kjøre Tesla?? DET var jeg ikke klar over... føkk...

Nei assa, det er jo FØR alle de andre besparelsene... som bompenger, årsavgift, parkering og fravær av tullete servicekostnader ;)

Forresten har jeg fylt en god del av den strømmen, si 20-25% på superladere og andre ladere enn min egen, så reell kostnad per mil er tilsvarende lavere.

• Liker
Reaksjoner: fredde1972
For min del kunne den gjort 0-100 på 2 sekunder og jeg ville fortsatt vært like uinteressert. Skulle jeg lagt så mye penger på bordet for en sedan måtte det blitt noe med bensin og minimum 6 sylindere.

For å være litt seriøs: Denne tråden, som alle andre om Tesla, faktisk de aller fleste om bil og motor generelt, bærer preg av at de som uttaler seg ikke har prøvd bilene det er snakk om og ikke bilene det sammenlignes med, i alle fall ikke skikkelig. Vurderingskriteriene er lettere absurde og konklusjonene henger ikke på greip. F.eks at Tesla kan sammenligens med Amerikanere generelt, kan bare gå fort rett frem... :rolleyes: Man kan fint være svært motorinteressert og like Tesla. Det betyr ikke at man er hjernevasket og ikke liker vanlige biler. Tesla har noen egenskaper som ingen andre biler er i nærheten av i dag, og det finnes mange biler som har egenskaper som Tesla ikke er i nærheten av. De dekker vidt ulike behov og har hver sine unike egenskaper. Diskusjonen blir meningsløs. Meningsløse diskusjoner kan være artige, men denne blir bare teit. Det var et forsøk fra KimS på en tråd med et annet innhold tror jeg, men det ble raskt spent bein for.

Prøv å kjør en Tesla på langtur, f.eks Oslo-Bergen om natten når du er ganske alene på veien. selv har jeg full musikk på uansett og hører ikke motoren. Jeg hadde mye heller tatt en 911 på samme turen, any day, men jeg kan ikke ha en bil som er dobbelt så dyr som den jeg har og bare kan brukes til å transportere to personer uten bagasje. Men jeg hadde aldri valgt en bruksbil av sammenlignbar størrelse, 7-serie, S-klasse osv. Å vente på at det skjer noe i drivverket ved hver eneste bevegelse er faktisk så smertefullt når du er vant med elektrisk drivlinje at jeg aldri hadde orket det igjen på en slik tur. Da tar jeg heller Ignisen med 91 hester og ligger på 6500 rpm hele veien, det er faktisk litt morsomt i starten i alle fall.

For min del kunne den gjort 0-100 på 2 sekunder og jeg ville fortsatt vært like uinteressert. Skulle jeg lagt så mye penger på bordet for en sedan måtte det blitt noe med bensin og minimum 6 sylindere.

Med mitt bruk så hadde en passat stv 2.0 TDI vært like mye penger på bordet i totale utgifter.

Men hver sin smak, jeg skal ikke undervurdere knatring av en skikkelig 4 sylinder diesel.

Det blir nevnt over at diskusjonen er meningsløs og teit - jeg er uenig, den er tvert i mot interessant.
Uansett, siden man har nådd det punktet, velger jeg å slutte med argumenter og heller ytrer min ærlige mening slik den er i dag. Uavhengig av hvilke biler jeg har testet eller ikke.

Quartz-bil for meg er totalt sjeleløst, klinisk og kjedelig.
Lyd, kjørefølelse, komfort og spenning er viktig for meg ved valg av bil. Og for millionen (som en Tesla koster) er det et så vidt spekter av biler tilgjengelig at det er enkelt å finne gode alternativer.

Men for all del...:rolleyes:;)