Tesla P100D

Tviler på at Elon prøver å redde verden. I så fall så hadde han lagt små familiebiler som ikke spiser opp dekk og lommeboka til folk flest.

Kom igjen a, Eivind. Nå snakker du faktisk mot bedre vitende. Du har jo også hørt om Model 3 og "masterplan'en" til Tesla.
 
Det er det han gjør:
Roadster, Model S og Model X ble kun laget for å bane vei for Model 3. Ingen av de tre førstnevnte hadde potensiale til å gjøre Tesla til et profitabelt selskap og det har de heller ikke gjort. De har satt scenen for en liten familiebil som ikke spiser dekk og lommebøker. Model 3 skal produseres i millionantall og skal gjøre selskapet profitabelt. Tesla har altså gjort det motsatte av hva alle andre (feks Think) som begynte med knallkjipe #2 biler som stigmatiserte elbilmarkedet før det hadde begynt. Tesla gjør en historisk satsning med ultra høy risk. Svaret på om det var smart kommer med Model 3, utrolig spennende spør du meg :)

PS det er indikatorer i markedet som tilsier at Tesla kommer til å lykkes: GM skal lansere en direkte konkurrent til Model 3; Chevy Bolt. Det er en ground up designet elbil beregnet for masseproduksjon. Jeg tror Tesla er glad for denne konkurransen :cool:

Man redder ikke verden med å kjøre elbil. Det vet vel du også. Man redder verden ved å ikke kjøre bil, men heller sykle, eller ta kollektivt. Men man redder verden ved å kutte ut å spise kjøtt og drikke melk.
Men at man redder verden ved å bytte ut en fem år gammel A6 som har en levetid på minst 10 år, med en ny Tesla Model S er bare helt tåpelig.
 
  • Liker
Reaksjoner: andres og DJM
Det jeg skal gi Tesla, er at de pusher hele bilindustrien til å tenke alternativt, og baner vei til et grønt skifte. Men at Tesla har alle svarene, det har de så absolutt ikke.
Problemet med denne debatten er at de som er teslafanboys ser på Elon som en Messias og en frelser. Bilde er mye mer komplisert enn som så. Eksempelvis utgjør veitrafikk (ink. buss, lastebiler) i norge under 10% av all co2 utslipp. Den store synderen er landbruk, som kjøtt, og melkeproduksjon.
Screen Shot 2016-08-26 at 10.39.27.png
Screen Shot 2016-08-26 at 10.39.06.png
 
Redigert:
Da jeg var i USA i sommer, så jeg 3 stk Tesla på 3 uker. I Norge ser jeg 3 stk i timen. Vi har nok litt skylapper i Norge, men faktum er nok at disse bilene fortsatt er for å dyre å produsere. Jeg har nok jobb i oljebransjen i noen år til, selv om det er flere og flere som påstår noe annet. :)

Det er vel hverken det at vi nødvendigvis har skylapper eller at vi er spesielt miljobevisste som gjør at du ser så mange Teslaer i Norge;) Hadde vel sett litt færre her også hvis den hadde samme pris som Panamera.
 
Statistikk varmer et matematikkhjerte. Du har helt rett @Edzilla , kjøtt er verstingen og generelt varekonsum. Persontransport drukner i de tallene. Det er derfor vi klokkenerder kommer til å redde verden. Vi bruker f.eks klokkene til de faller fra hverandre og gjerne litt til. Dyre og eksklusive produkter er faktisk miljøvennlig.
 
Der har du kjernen til mitt syn på Tesla. Teslafanboys som mener de gjør verden til et bedre sted ved at de kjører Tesla, og alle - absolutt alle andre, som fortsatt kjører rundt i sin tilsynelatende utdaterte steinalderfossilbrenner er idioter som ikke har sett Elon Musk-lyset.
Og inntil en Tesla slutter å forurense såpass mye som den gjør gjennom produksjonen, så ser jeg ikke helt miljøaspektet ved å trille rundt i den heller.

Å dra paralleller til at det sikkert var noen som var i mot hjulet når det ble oppfunnet, er så dumt at jeg ikke vet helt hvordan å svare på det engang..Musk har ikke funnet opp noe banebrytende eller noe som på alvor endrer måten vi lever på. Det er en optimalisert elbil, ja. Men ikke mer..

Må poengtere at ikke alle Teslaeiere er av overnevnte kaliber, og jeg ikke er ute etter å generalisere noen. Dette er min personlige mening, og jeg setter strek her. Folk er forskjellige, det har vi alltid vært og vil alltid være. Og godt er det, ellers hadde det vært et trist samfunn vi levde i. For ikke å snakke om klokkeforum.
Litt humor tåler du ;)
 
Statistikk varmer et matematikkhjerte. Du har helt rett @Edzilla , kjøtt er verstingen og generelt varekonsum. Persontransport drukner i de tallene. Det er derfor vi klokkenerder kommer til å redde verden. Vi bruker f.eks klokkene til de faller fra hverandre og gjerne litt til. Dyre og eksklusive produkter er faktisk miljøvennlig.

Der er vi helt på bølgelengde @Tore
 
Stakk innom Tesla i dag for å se på Model X. Har prøvd en Model S - og så på en S i dag også. Den virker som et modent produkt i forhold til før.

Når det gjelder Model X, så er den fortsatt å anse som en betarelease, synes jeg. Flott oversikt fra førerplass, men resten synes jeg var stusselig. Egentlig ikke noe opplevd stor kupé i forhold til en Touran. Bagasjeplass var jo omtrent ikke-eksisterende - både i forhold til en Model S og en Touran.

Det perforerte skinnet i setene på demobilen var så soft at det allerede hadde fått revner. Fit og finish på Model X virker uferdig.

Skal sjekke ut Model X en gang til - om 3 år.

Frem til da unner jeg Tesla alt godt og setter pris på at de har turt å satse der andre ikke har gjort det. :)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Som sagt så har ikke Tesla gjort noe revolusjonerende. Hva var det som var problemet med el-biler før? Rekkevidde, de var kummerlige, ukomfortable og stygge. Rekkeviddeangst var kjent og de gikk dårlig. Slik er det jo til dels nå også.

Hvordan løse rekkevidden og gi litt guffe? Jo du måtte ha mye batterier! Mye batterier! Dette gav en bil med 10-kvadratmeter grunnflate. (Ti m2 regnes som krav for full-size amerikaner. Ikke noe negativt, med andre ord.)
Jo løsningen på rekkevidde og guffe måtte bli en stor bil. Dette gav mulighet for komfort og litt luksus. Plass for å gi bilen et ordentlig design kom med på kjøpet. En Tesla ser jo ut som en bil, og ille som en futurist matboks.

Selvfølgelig er det riktig timet. Først kom Roadster, et leketøy for interesserte ig nysgjerrige. Helt slik automobilen gjorde for 116 år siden.

En Tesla er derfor ikke noe spesielt fra det ståsted. Det er et Columbi Egg som det står respekt av. Et godt stykke markedsføring og hyppe. De har klart å pakke inn sine produkter på en tilfredsstillende måtte og fått aksept for eventuelle barnesykdommer. Rykter sier at aksepten er større der enn hos BMW, MB etc.

Det jeg derimot er mest imponert over med Tesla er at hyppen omkring det at NESTE modell skal virkelig bli modellen som rocker og gir bilistene alle fordeler. Der er Tesla virkelig flinke.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: 69variant
Den statistikken din, @Edzilla , den tar vel neppe med International skipstrafikk. Den holdes utenfor slike regnskap, siden ingen vil ha dem med blant sine tall. Et frakteskip med Tealaer gjør seg dårlig på "miljøregnskapet". Tja, det blir ikke bedre om båten inneholder andre biler, meg det er ord som "de som kjøper Tesla fra "miljøargumentet" ikke vil høre". Hadde jeg kjøpt Tesla ville det vært med argumentet spennende teknologi, konsept og en ELbil som ser ut som bil.

8
 
Blir vel helt feil å poste denne her. Men interesant å se at Porsche simulerer nordsløyfa i sin test av oljesystemet. (ser ut som det er en dry sump btw.)
 
:)Må slutte å se på sånt, blir så jævli dyrt. Byttet jo nettopp fra 85 til 90. Venter til 120 med 0-100 på 2,2

Har så jææææævlig lyst til å bytte opp fra P85 men jeg klarer bare ikke å rasjonalisere det... er jo "samme bil" (ikke helt men nesten)... men ikke verdt en halv mill++ for raskere aks... eller - det er det for meg men ikke for familien ;)