Sko. Jeg trenger nye. Tips?

OK - da er jeg klar for neste steg. Det vil si å finne litt mer elegante sko enn litt klumpete og keitete engelske / amerikanske. Noen konkrete råd om italienske sko man kan kjøpe i Oslo?
 
OK - da er jeg klar for neste steg. Det vil si å finne litt mer elegante sko enn litt klumpete og keitete engelske / amerikanske. Noen konkrete råd om italienske sko man kan kjøpe i Oslo?
Ingenting finere enn engelske sko, og synes absolutt ikke de er klumpete eller keitete.
Av sko jeg, (subjektivt som bare det), ser på som elegante sko i Oslo, så har du i forskjellige prisklasser og ingen spesifikk rekkefølge:

England: Edward Green, Crockett & Jones, Church, Alfred Sargent
Italia: Enzo Bonafe, Bontoni, Santoni
Spania: Carmina
Romania: Saint Crispin's
Østerrike (?): Maftei

Sikkert mye annet jeg har glemt. Zonkey Boot og Mario Bemer?
 
  • Liker
Reaksjoner: Loevhagen
Generelt vil jeg si at etter min erfaring er de engelske skomakerne ett hakk foran på håndverksmessig kvalitet. Jeg utelukker hverken franske, spanske, italienske - eller for den del tyske eller ungarske produsenter. Men, jeg tror mine Crockett's, Alfred Sargent's et al, vil var lengre enn mine Santoni - eller Moreschi. Det er verdt å nevne at mange av de engelske variantene, oxford's, derbies, Balmorals osv. kommer med så mange forskjellige lester, at det ikke er vanskelig å finne noe fra Northampton med et 'italiensk' snitt i lest, form, såle og søm.
 
Takk. Jeg dumpa borti denne videoen. Har aldri sett typen før, men er han inne på noe?


Jeg syntes han var generaliserende og litt enkel. Det så mer ut som en sponset video for noe Ace Marks jeg aldri har hørt om.

Det jeg oppfattet at GG brukte som eksempel på engelske sko var typiske country-sko/støvler. De er laget for å være grove.
De fleste produsentene fra England lager både grove og pene sko. Det gjelder forsåvidt alle forslagene jeg skrev over.
Italienere bruker oftere Blake-konstruksjon (durksøm), som er litt enklere og billigere. Santoni, Enzo Bonafe og så vidt jeg vet Bontoni lager også sko med denne konstruksjonen. De ser gjerne "glattere" ut enn goodyear/håndrandsøm/beksøm. Fordelen er et de er mykere og gjerne mer behagelige fra dag 1, altså ikke bare negativt.

Ordet elegant er subjektivt, men her er noen betraktninger fra inhabile meg:

- Se etter sko med en enkel såle(lær eller gummi), og en slank og fin welt. Stormwelt blir fort kraftig.
- Glatt skinn, kanskje semsket. Grain er fint men ikke det første jeg tenker på når jeg hører "elegante sko".
- Mørkere farger er lettere å bruke til pent. Lysebrune sko mot navy dress gjør vondt for sarte øyer.
- Se etter noe som passer foten godt. Skal ikke være ubehagelige.
 
  • Liker
Reaksjoner: Oscr
Generelt vil jeg si at etter min erfaring er de engelske skomakerne ett hakk foran på håndverksmessig kvalitet. Jeg utelukker hverken franske, spanske, italienske - eller for den del tyske eller ungarske produsenter. Men, jeg tror mine Crockett's, Alfred Sargent's et al, vil var lengre enn mine Santoni - eller Moreschi. Det er verdt å nevne at mange av de engelske variantene, oxford's, derbies, Balmorals osv. kommer med så mange forskjellige lester, at det ikke er vanskelig å finne noe fra Northampton med et 'italiensk' snitt i lest, form, såle og søm.
Godt formulert. Det er lett å stole på engelsk håndverk.
 
Church's is a high-end English footwear manufacturer founded in 1873 by Thomas Church and his three sons. During the 1990s the company came under the control of Prada which bought 83% of the company at US$170 million.
 
  • Liker
Reaksjoner: andres
Ingenting finere enn engelske sko, og synes absolutt ikke de er klumpete eller keitete.
Av sko jeg, (subjektivt som bare det), ser på som elegante sko i Oslo, så har du i forskjellige prisklasser og ingen spesifikk rekkefølge:

England: Edward Green, Crockett & Jones, Church, Alfred Sargent
Italia: Enzo Bonafe, Bontoni, Santoni
Spania: Carmina
Romania: Saint Crispin's
Østerrike (?): Maftei

Sikkert mye annet jeg har glemt. Zonkey Boot og Mario Bemer?
Må få legge til Portugal og Carlos Santos her. Selges hos eminente @scharnke på Cavour. Har ett par svarte oxfords og ett par brune derby's fra Carlos Santos og er strålende fornøyd. Mye sko for pengene. Et pluss synes jeg at man også kan velge mellom skinn eller gummisåle.
 
Redigert:
Parisian Gentleman’s shoe-overview 2019. 16 brands (under $700 ex vat) are dicussed on part 1. (brands mentioned listed below)


$195 - $295 ex
  • Meermin*
  • Loake *
$300 - $395 ex
  • Herring **
  • Septieme Largeur ***
  • Cobbler Union ***
  • Carlos Santos
$400 - $495 ex
  • Carmina
  • Tricker’s
  • Altan Bottier ***
  • J. Fitzpatrick ***
  • Cheaney
$500 - $700 ex
  • Enzo Bonafé
  • Caulaincourt ***
  • Alden
  • Vass
  • Crockett & Jones
* completely or partially made in China, and India respectively.
** manufactured at Alfred Sargent, Cheaney, and Loake.
*** Manufacturered at Andres Sendra / Albacete
 
Redigert:
Parisian Gentleman’s shoe-overview 2019. 16 brands (under $700 ex vat) are dicussed on part 1. (brands mentioned listed below)


$195 - $295 ex
  • Meermin*
  • Loake *
$300 - $395 ex
  • Herring **
  • Septieme Largeur ***
  • Cobbler Union ***
  • Carlos Santos
$400 - $495 ex
  • Carmina
  • Tricker’s
  • Altan Bottier ***
  • J. Fitzpatrick ***
  • Cheaney
$500 - $700 ex
  • Enzo Bonafé
  • Caulaincourt ***
  • Alden
  • Vass
  • Crockett & Jones
* completely or partially made in China, and India respectively.
** manufactured at Alfred Sargent, Cheaney, and Loake.
*** Manufacturered at Andres Sendra / Albacete

Church's er helt fraværende. Pussig.:confused:
Eller er de blitt et motemerke?
 
Church's er helt fraværende. Pussig.:confused:
Eller er de blitt et motemerke?

Elsker Church´s. Men som det kommer frem i filmen, så ble de kjøpt opp av Prada i 1999.
Fanboysa har vel nå kanskje funnet andre merker fra Northampton.
Church%27s_Burwood_Met_studded_glossed-leather_brogues.gif
 
  • Liker
Reaksjoner: sunshine og UJU
Church's er helt fraværende. Pussig.:confused:
Eller er de blitt et motemerke?

The last pair of Church’s I bought, 7+ years ago, was not much better in materials, construction, and comfort than a pair of Loake 1880.

Church’s has an impressive back catalogue of models, and lasts, but at £570 a pair of Graftons/Shannons will not fair well against competitors at a much lower price point.

The same goes to Church’s Crown Collection, at £1.000+ you get less than Cheaney’s Imperial line at half the Price.
6275E02D-9C09-4950-A915-4E05386CCCB3.jpeg
 
The last pair of Church’s I bought, 7+ years ago, was not much better in materials, construction, and comfort than a pair of Loake 1880.

Vis vedlegg 130732

Hva er egentlig kvalitetsforskjellen på et par Loake 1880 og sko til dobbel pris fra en annen produsent? Hvilke fordeler oppnår jeg ved å legge mer penger på bordet? Hvis jeg eier flere par Loake 1880 og er veldig fornøyd, hva vil jeg oppleve som bedre med feks Crockett&Jones, Alden eller Cheaney? Jeg skal nevne at jeg synes Loake 1880 er estetisk vanskelig å skille fra øvrige merker, og kvaliteten har jeg lite å utsette på etter flere år med bruk og ujevn frekvens på skopuss. Oppriktig nysgjerrig - hvorfor bør jeg bruke enda mer penger på sko?
 
Hva er egentlig kvalitetsforskjellen på et par Loake 1880 og sko til dobbel pris fra en annen produsent? Hvilke fordeler oppnår jeg ved å legge mer penger på bordet? Hvis jeg eier flere par Loake 1880 og er veldig fornøyd, hva vil jeg oppleve som bedre med feks Crockett&Jones, Alden eller Cheaney? Jeg skal nevne at jeg synes Loake 1880 er estetisk vanskelig å skille fra øvrige merker, og kvaliteten har jeg lite å utsette på etter flere år med bruk og ujevn frekvens på skopuss. Oppriktig nysgjerrig - hvorfor bør jeg bruke enda mer penger på sko?

Av samme grunn som å velge en Patek over en Rolex.
 
  • Liker
Reaksjoner: gulenissen og Alv