Sko. Jeg trenger nye. Tips?

ErikR

Støttemedlem
Medlem
31. juli 2010
Innlegg
2.091
Sted
Stavanger
Heisann

Håper noen av dere kan rettlede meg til et par fine sko (budsjett ~2000kr)

Tidligere har jeg rast ned på kjøpesenteret og gått rett inn i butikken og funnet et par decent sko og vært ferdig med det. Med andre ord, ikke lagt spesielt mye sjel i det. Siden jeg ikke har begrep om sko håper jeg noen av dere kan gi meg noen tips!

kriterier:

skal kunne brukes til fint såvel som søndagstur
nøytral farge type svart (eller?)
Helst ikke så mye plastikk/gummi. Lær er OK
Ikke cowboyboots-tær som er spisse
Merke er irrelevant så lenge kvalitet/pris er OK

Gjerne netbutikk som er til å stole på. Ikk noe Ebay auksjoner, foretrekker norsk kjøpslov/garanti.


Nå! Tips?
 
skal kunne brukes til fint såvel som søndagstur

Dette blir vanskelig å få tak i.
Hvis du vil ha noe til dressen egner det seg dårlig til en søndagstur i marka. Og omvendt.;)

Hva med noe sånt?
allen-edmonds-dalton-1022976.jpg


Høst-, vinter- og vår-sko. Sommer har vi jo ikke på vestlandet uansett.
Den bør gå til alt unntatt dress.
Ok, du sprenger busjettet, men det er jo vår greie her på TS.:mrgreen:
 
  • Liker
Reaksjoner: Stamnes
I skoenes verden (som i klokkeverden) er det umulig å finne den perfekte allrounder som går til alt. Forskjellige anledninger krever forskjellige sko, og det skal respekteres :)

Når det gjelder hverdagssko/fritidssko som skal funke til litt penere anledninger anbefaler jeg semesket skinn som materiale, av den enkle årsak at jeg synes det blir for stor kontrast mellom glatt skinn og jeans. Med det mener jeg ikke at du ikke kan bruke sko i glatt skinn, og hvis du ikke ønsker å legge for mye tanke bak kombinasjonen av sko og bukser vil semsket ofte ta seg bedre ut hvis du bruker mye jeans. Når dette er nevnt, mener jeg at ankelhøye, single-monk strap (spenne) legger deg på en fin mellomting mellom hverdag og pent.

Bildeinspirasjon:

957216.jpg


Butikkforslag:

Agnar Hagen Sko i Bogstadveien. Finner du det ikke der, finner du det ikke i Oslo.
 

Likte disse, har vært inne på Herring sine sider og kikket litt uten å klare å bestemme meg for å handle. Hvordan er de med tanke på størrelse ? Regner med at du fulgte tabellen de har på siden sin, blir det riktig hvis vi følger den, eller bør vi gå opp/ned i størrelse ?

Avviker de mye i forhold til bildene på sidene til Herring, tenker på hvor "blanke" de er etc....?
 
Likte disse, har vært inne på Herring sine sider og kikket litt uten å klare å bestemme meg for å handle. Hvordan er de med tanke på størrelse ? Regner med at du fulgte tabellen de har på siden sin, blir det riktig hvis vi følger den, eller bør vi gå opp/ned i størrelse ?

Avviker de mye i forhold til bildene på sidene til Herring, tenker på hvor "blanke" de er etc....?

Fulgte tabellen ja. Bildene gir et bra bilde av hvordan skoene ser ut irl.
 
Heisann

Litt avhengig av hva du mener med pent, så vil jeg anbefale et par lave sko og fortrinnsvis i en nokså mørk brun farge.

Videre ville jeg anbefale sko med snøring. Det finnes i all hovesak to typer; Oxford og Derby, hvor førstnevnte regnes som mest formellt. Forskjellen er at Oxfords har lukket snøring, mens Derbies har åpen snøring. Begge går etter min mening fint til både jeans og dress, men om dress code er mørk dress eller høyere er kun Oxfords (og da sorte) akseptert.

Om du skal bruke de ute om vinteren og i skikkelig vått vær vil jeg anbefale at du får lagt på en tynn slitesåle i gummi eller kjøper sko med gummisåle. Hvis ikke blir sålene for det første ganske så fort ødelagt og du risikerer for det andre å brekke det du har av bein i kroppen da lærsåler kan oppleves som "noe glatt" på norsk vinterføre....

Hvis du har ca. 2000 å bruke vil jeg anbefale et britisk merke som heter Loakes. Litt avhengig av hvilken linje du kjøper ligger disse fra ca. 1600 til rundt 2500 (for 1880 linjen som er av meget høy kvalitet). En distinkt styrke med disse i forhold til mye annet du får for samme pris er at de er lagd med en konstruksjon som kalles Goodyear welt, hvor sålen er sydd fast til overlæret på skikkelig måte. Dette er langt mer holdbart enn limte konstruksjoner som er mer regelen enn unntaket i denne prisklassen.

Du finner Loakes sine sko i Oslo på Lacrosse i Vika og hos Dagestad i Josefines gate og jeg vil anbefale en tur innom sistnevnte om du har muligheten.

Husk også å legge litt penger i skikkelige skotre i cedertre (koster fra ca. 300 og oppover) og skopleieprodukter, så har du et par sko som kan vare i 10 år om du tar skikkelig vare på de.
 
Heisann

Litt avhengig av hva du mener med pent, så vil jeg anbefale et par lave sko og fortrinnsvis i en nokså mørk brun farge.

Videre ville jeg anbefale sko med snøring. Det finnes i all hovesak to typer; Oxford og Derby, hvor førstnevnte regnes som mest formellt. Forskjellen er at Oxfords har lukket snøring, mens Derbies har åpen snøring. Begge går etter min mening fint til både jeans og dress, men om dress code er mørk dress eller høyere er kun Oxfords (og da sorte) akseptert.

Om du skal bruke de ute om vinteren og i skikkelig vått vær vil jeg anbefale at du får lagt på en tynn slitesåle i gummi eller kjøper sko med gummisåle. Hvis ikke blir sålene for det første ganske så fort ødelagt og du risikerer for det andre å brekke det du har av bein i kroppen da lærsåler kan oppleves som "noe glatt" på norsk vinterføre....

Hvis du har ca. 2000 å bruke vil jeg anbefale et britisk merke som heter Loakes. Litt avhengig av hvilken linje du kjøper ligger disse fra ca. 1600 til rundt 2500 (for 1880 linjen som er av meget høy kvalitet). En distinkt styrke med disse i forhold til mye annet du får for samme pris er at de er lagd med en konstruksjon som kalles Goodyear welt, hvor sålen er sydd fast til overlæret på skikkelig måte. Dette er langt mer holdbart enn limte konstruksjoner som er mer regelen enn unntaket i denne prisklassen.

Du finner Loakes sine sko i Oslo på Lacrosse i Vika og hos Dagestad i Josefines gate og jeg vil anbefale en tur innom sistnevnte om du har muligheten.

Husk også å legge litt penger i skikkelige skotre i cedertre (koster fra ca. 300 og oppover) og skopleieprodukter, så har du et par sko som kan vare i 10 år om du tar skikkelig vare på de.

Likte godt din kunnskap om sko. Skal kjøpe meg noe mørk brunt til litt mer hverdags og noe sort som skal brukes til dress. Noen anbefalninger om sko eller nettsider? Er i Frankrike om dagen, men kan jo stikke innom Dagestad sener i Oktober. Hvordan er utvalget hans? Noen sjanse for salg på nett?

Hva er mest anbefalt mellom Loake, Herring og Church?

Sett litt på Loake 1880 Knightsbridge og Churchill etter din anbefalning om Loake, men sunes også Herring Chauser II ser knall ut!

Noen erfaring med størrelser? Jeg er en størrelse 44 normalt. Kan jeg da ta en UK 10 eller er de store/små ift. Størrelse?
 
Myrsnipen:
Benytter sjansen til å svare selv om du ikke direkte spurte meg. :)

Herring lager ikke skoene sine selv, men får de produsert av blant annet Loake, Church m.fl., så det blir på en måte noe av det samme. Det er dog Herring som designer skoene selv. Kvalitetsmessig tror jeg det er ekstremt liten forskjell på sammenlignbare sko - det er mulig Herring kan ha lavere priser ved å ikke ha like strenge krav til skinnet, men jeg stiller meg skeptisk til at det vil ha noen praktisk betydning i hverdagen.
Holder du deg til Herring sine Classic og Premier-linjer samt Loake sin 1880-linje er skoene av veldig god kvalitet til gode priser. Såklart dyrere enn det du får på Skoringen, men disse er faktisk pene og holdbare ;)

Når det gjelder størrelser kan det være veldig varierende; hvordan skoen er ift. merket størrelse er avhengig av lesten som skoen bygges på. Fordelen med å kjøpe fra ordentlige skoprodusenter som Loake og Church er at de har flere modeller på samme lest - når du først har funnet en lest som passer deg god kan du kjøpe flere par med samme lest uten å uroe deg for om de passer.

Jeg har dessverre ikke så veldig mye konstruktivt å komme med når det gjelder å beskrive lester. Jeg har selv noen par med Loake 026-lesten, og de passer meg veldig greit i UK 9.5. Bruker rundt 44 normalt, og har f.eks. US 10.5 i Sebago Docksides.

Når det gjelder sorte sko til dress bør det være oxfords, altså sko med lukket snøring. Disse er mer formelle enn sko med åpen snøring - Alexandre har skrevet litt lengre her oppe, og
Har lagt ved to sko som vil være fullgode alternativ til en ganske rimelig penge (husk at du ikke trenger å betale britisk VAT, men bare norsk moms :)). De er for alle praktiske formål helt like, de er lagd på samme fabrikk og samme folk. Det ene paret er på Capital-lesten, mens det andre er på 026-lesten.
Loake, Sale and Seconds, Design, 1880, L1, Design, Comfort, Loake Clearance
Herring Classic, Knightsbridge, Hampstead, Richmond, Ascot, Buckland, Burgh, Campden

I forhold til størrelser og hvor du får de i Oslo har andre med kjennskap til det svart tidligere i tråden og her på forumet, men det er en del butikker som fører Loake. Et alternativ er også å bruke Heppo.no, som har en veldig gunstig returordning. F.eks. har de Loake Aldwych (Loake Aldwych sko - Heppo.no - sort herresko online) og Loake Badminton (Loake Badminton sko - Heppo.no - brun herresko online), som er hhv. Capital og 026-lesten. Det er også, som du kanskje ser, ett par med sorte oxfords og ett par med mørkebrune derbies.

Heppo.no har ganske godt utvalg og prisene er heller ikke dumme, og det er vel faktisk i noen tilfeller billigere eller like billig som å bestille fra Herring eller A Fine Pair of Shoes, så verdt å kikke innom der. De har ikke det samme utvalget, men det er et fint sted å starte.
Ihvertfall, min anbefaling til deg dersom du ikke har anledning til å prøve i butikk, er å bestille de to skoene fra Heppo. Disse vil dekke en god del anledninger, og du kan fint komme unna med mørkebrune derbies til dress. Samtidig får du også prøvd to lester, og kan se hvordan de sammenlignes med hverandre.
 
Likte godt din kunnskap om sko. Skal kjøpe meg noe mørk brunt til litt mer hverdags og noe sort som skal brukes til dress. Noen anbefalninger om sko eller nettsider? Er i Frankrike om dagen, men kan jo stikke innom Dagestad sener i Oktober. Hvordan er utvalget hans? Noen sjanse for salg på nett?

Hva er mest anbefalt mellom Loake, Herring og Church?

Sett litt på Loake 1880 Knightsbridge og Churchill etter din anbefalning om Loake, men sunes også Herring Chauser II ser knall ut!

Noen erfaring med størrelser? Jeg er en størrelse 44 normalt. Kan jeg da ta en UK 10 eller er de store/små ift. Størrelse?

Hvis du er ofte i Frankrike (Paris) ville jeg ha kjøpt et par fra Carmina der (de har egen flagship store der). Carmina er en Spansk produsent som holder til på Mallorca og har sine røtter tilbake til slutten av 1800 tallet. Skoene holder meget høy kvalitet. Jeg vil rangere de likt eller over Handgrade kolleksjonen til Crocket & Jones, men noe lavere enn Edward Green. http://www.carminashoemaker.com/web/hom/coleccion.php?lang=eng&dist=h. Prisene begynner på rett over 300 Euro, men du finner de ofte på salg i utlandet. En bekjent av meg kjøpte nylig et par brune Chelsea boots fra Carmina til under 1500 kroner i Spania!!! Du finner Carmina hos Lacrosse på Vika Terrassen i Oslo, men de overpriser desverre skoene litt vel mye (en boot som koster 425 Euro i nettbutikken til Carmina koster 4500 kroner der.....)

Har dessverre ingen erfaring med Herrings selv, men de går for å være et bitte lite hestehode over Loakes i skopyramiden.

Chruch var tidligere ansett som noen av det ypperste innen britiske sko, helt på linje med Edward Green og John Lobb. Selskapet ble imidlertid kjøpt opp av Prada for noen år siden og har flyttet en god del av produksjonen til lavkostnads land med dertil nedgang i kvaliteten. Prisen har også sunket noe, men jeg synes (selv om det unektelig fortsatt er sko av høy kvalitet) at de ikke er verdt pengene.....

Hvis du skal ha et par sorte sko til pent vil jeg anbefale et par Oxfords med cap toe (Oxfords betyr at skinndelen som snøringen er på er lukket som igjen vil si at det ikke er et skinnstykke "oppå selv skoen" hvilket er Derbys og sees på som mindre formellt. Cap toes betyr simpelt hen at det er en enkel "delestrek" på tåen.) som er ansett som den mest klassiske formelle herreskoen. Denne skoen må ha lærsåle. Denne fra Carmina er et eksempel på en slik sko. http://www.carminashoemaker.com/web...t=h&id_col=16&id_mod=50&id_modFull=0,50,51,52

Hvis du skal ha et par brune til mer hverdags, vil jeg anbefale et par Derbys med gummisåle som varer mye lenger i det norske klimaet, gjerne en klassisk wing tip eller kanskje en long wing brouge. Mine favoritter blandt brune darbys er Edward Greens Farringdon (Edward Green Farringdon, Dark Oak) som er enkel, klassisk og RÅLEKKER. Ellers synes jeg denne fra Carmina er ganske lekker: http://www.carminashoemaker.com/web...,114,113,112,111,110,109,108,107,18,17,16,115, og denne er ikke så dum heller: http://www.carminashoemaker.com/web...,72,48,47,46,45,44,43,42,41,40,39,21,20,6,8,9

Eventuelt kan jo kanskje et par doble monk straps være et alternativ til brune sko.....

Skomaker Dagestad fører følgende merker.

Edward Green - Noe av det ypperste innen britisk sko-kunst. Jeg synes de utstråler konservativ eleganse og en aristokratisk holdning og kvaliteten er fantastisk. Dessverre er prisen også "noe" høy (fra 6000 og oppover).
Welcome to Edward Green - The Finest Shoes in England

Enzo Bonafe - Noe av det beste Italia har å by på. Håndlagde sko med fantastisk kvalitet fra en liten familiebedrift i Bologna. Litt mer vågale enn Edward Green. De enkleste Blake konstruksjonene (fortsatt en høykvalitets konstruksjon) begynner på 3900, mens Goodyear og Norwegiene konstruksjonene ligger fra 5000 og oppover.
Handcrafted shoes by Enzo Bonafè: handcrafted men shoes for stylish men since 1963 in Bologna.

Alden - Americas finest. Tradisjonsrik produsent fra New England med cordovanlær som sin spesialitet. Konservativt og etter min mening ikke så elegant som E.G. og E.B., men skoene er vanvittig komfortable. En fun fact er at Harrison Ford insisterte på å bruke boots fra Alden i Indiania Jones filmene og modellen som ble brukt 404 har etter dette bare blitt kalt "indy boot". Grunnen til at H.F. ville ha Alden var at han hadde brukt disse støvlene da han jobbet som snekker før han ble skuespiller og viste hvor komfortable de var. Alden ligger et sted mellom 3000 - litt under 6000 kroner paret hvor det er Cordovan lær i den dyre enden av skalaen (Cordovan er lær fra bakparten på arbeidshester og det er bare en håndfull garverier som lager dette i dag da det ikke er så mange arbeidshester i bruk om dagen. Det spesielle med dette materialet er at det er nærmest uslitelig samt at det er garvet på en spesiell måte med vegetabilske oljer og fett som gjør at det får en fantastisk patina etter noen år).
The Alden Shop of San Francisco -

Alfred Sargent - Topp kvalitet britiske sko. To linjer hvor topplinjen til rundt 5000 er nesten som Edward Green mens underkolleksjonen fra litt over 3000 til litt under 4000 er nesten på linje med C&J handgrade.
alfredsargent.co.uk

Silvano Sassetti - Rålekre italienske sko og boots av topp kvalitet. Priser fra litt under 4000 og oppover.
Sassetti Silvano srl

Ellers har de Crocket & Jones og Church på Eger i Oslo og på Ferner Jacobsen har de blant annet Church og fantastiske (og dyre sko) fra Sutor Mantelassi, men både på kunnskap og service synes jeg Dagestad er lysår foran disse butikkene. Loakes finner du også på Lacrosse i Vika Terrassen og på Grensens Skotøimagasin.

Dagestad har forøvrig egen butikkside på Facebook hvor det er bilder av en del av skoene.

Mvh
 
  • Liker
Reaksjoner: LarsE
Dagestad har også noen få modeller fra det italienske merket Lanciotti De Verzi. Jeg har et par Oxford brogues derfra, og er så langt veldig fornøyd med dem.
 
Hva med Church? Hvis jeg ikke sliter ut mine Adidas, går jeg i Church (eller Lucchese, men du liker ikke boots, så den anbefaler jeg deg å holde unna... :D)

Det er mulig du sprenger budsjettet ditt litt, men det er verdt det!! ;)
 
Dagestad har også noen få modeller fra det italienske merket Lanciotti De Verzi. Jeg har et par Oxford brogues derfra, og er så langt veldig fornøyd med dem.

Det stemmer det. Dagestad har også et mindre utvalg av en del andre merker i tillegg. Hva han har varierer, men han tar kun inn sko av høy kvalitet. Lanciotti de Verzi er en produsent de fleste ikke har hørt om, men som bla. har produsert sko for Prada. Har selv et par sorte monk straps derfra som jeg kjøpte i Milano i 2008 som er akkurat like fine (eller egentlig enda finere etter litt pussing) enn da jeg kjøpte de.
 
@Alexandre.

Jeg syns Alfred Sargent hadde veldig mye fint, men hvis jeg forsto siden deres riktig lages skoene kun på bestilling? Har Dagestad alle lestene og modellene inne slik at man kan både se og prøve dem før en evt. bestilling?

(Jeg kunne sikkert sendt en mail til Dagestad og spurt selv, men regner med at det kanskje også er andre som er interessert i svaret).
 
@Alexandre.

Jeg syns Alfred Sargent hadde veldig mye fint, men hvis jeg forsto siden deres riktig lages skoene kun på bestilling? Har Dagestad alle lestene og modellene inne slik at man kan både se og prøve dem før en evt. bestilling?

(Jeg kunne sikkert sendt en mail til Dagestad og spurt selv, men regner med at det kanskje også er andre som er interessert i svaret).

AS har både MTM og RTW produksjon. Dagestad har ready to wear modeller fra både Exclusive og Handgrade linjene. Han har ikke alle modeller og lester inne og jeg er usikker om det er mulig å bestille RTW sko om det var det du mente. Made to measure skulle jeg helt sikkert tro at går å bestille...

Er enig med deg at AS har mange utrolig lekre klasiske britiske herresko av meget høy kvalitet. Selv kjøpte jeg et par brune semskede "ankel-Chelsea boots" jeg likte svært godt og de kom på 3400 kr hvilket slettes ikke er galt med tanke på norsk prisnivå.....

Forøvrig har han også retailers list med Edward Green sko hvor du får tak i ganske så mye av det du ikke finner i butikken. EG er og blir det beste innen britisk skokunst...... Så får det heller koster litt.....