Sko. Jeg trenger nye. Tips?

Tok nå å la et lite lag med Burgol Pomade - og putta skotrærne i en tykk ullsokk og pressa skotrærne ned i skoen med et skohorn. Burde hjelpe litt. :rolleyes:

Det hjelper nok ikke.
Ut å gå!;)
Når de er gått inn vil du nok lure på hvorfor du gadd å bruke billige skinnsko en gang i tiden.
I verste fall har du kjøpt sko laget på en lest som ikke passer foten din.
Det er viktig å finne ut hvilken lest som passer deg før du legger i tusenvis av surt oppsparte midler i et par sko.
 
@Loevhagen prøv eventuelt Saphir Renovateur. Den inneholder minkolje, som hjelper å myke opp skinnet noe.

saphir-renovateur_1.jpg
 
Hvor mange dager bruker dere til å "gå inn" nye sko egentlig? Er på mitt andre par og veit nesten ikke om jeg gidder å kjøpe sko mer til flere tusen. De er jo faen meg som hardplast.

Vis vedlegg 124632
Du må rett og slett bare ut å gå. Jeg har rundt 10 par med kvalitetssko, og hver og en har vært et rent helvette å gå inn.. Selv om noen har vært verre enn andre. Loake Burford holdt på å ta knekken på meg, men nå er de veldig gode. Lest og størrelse er suksessfaktorer, i tillegg kan noen kremer inneholdende minkolje hjelpe noe. Motivasjonen må være at slike sko bare blir bedre og bedre, i motsetning til billige plastsko som kun blir dårligere og dårligere. Ta vare på dem og behandle dem fint, så har du sko i 15-20 år fremover :)
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU
Tydeligvis flere som sliter med at skoene er ubehagelige å gå inn - jeg har aldri opplevd det med noen av mine Loakes (har/har hatt 6 par). Mulig jeg har vært heldig? Har sko laget på tre forskjellige lester, Capital (2xAldwych og Cadogan), Jockey (Chatsworth, Edward) og 026 (Kempton). Har ikke satt de inn med noe annet enn Saphir skokrem før bruk...

Ikke prøvd noen andre «high-end» merker, vært så fornøyd med Loake 1880 at jeg ikke har sett helt poenget med å gi enda flere tusenlapper for sko :)
 
Lesten passer, men det er stivheten som er noe herk. Men, ut å gå er tydeligvis hovedrådet. :)

Hm - kan passe bra det nå oppunder jul- og kilojouletiden. Turforeningen og utenlandske skoprodusenter passer jo som hånd i hanske(r), som foresten er mer behagelig å gå til innkjøp av.
 
  • Liker
Reaksjoner: aksgro og Rabagast
Kanskje hvis man holder på "breaking-in" ukesvis/månedsvis er et par sko for trang.
Hvorfor å ikke kjøpe paret som er behagelig å gå i fra dag 1?
 
Har aldri fått så mye gnagsår og såre føtter som jeg får ved å gå inn enkelte typer sko. Men herregud så mye bedre komfort det er når du har gått de inn. Lett verdt en uke eller to med ukomfortabel gåing, når resultatet blir så mye bedre en «vanlig» motesko og annet ræl.
 
Break-in time could be affected by other factors besides the quality/suppleness, and thickness of the upper, which all the renovateue in the world may not be able to fix.
  • Construction: (from softer to harder) cemented, blake, Goodyear, handwelted/Norwegian/Tyrolese
  • Sole thickness, and material
  • Midsole/insole material, and thickness
  • Reinforcement materials (toe puff, heel cup, arc support )
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: sunshine
Kanskje hvis man holder på "breaking-in" ukesvis/månedsvis er et par sko for trang.
Hvorfor å ikke kjøpe paret som er behagelig å gå i fra dag 1?

Det er jo en balansegang. En ønsker sko som passer føttene bra, og kjøper man ett par i for stor størrelse er det ingen vei "tilbake". Kjøper en i stedet sko som er noe trange i starten har du derimot ett par som sitter bra etter å ha gått de inn. Vi snakker om sko i lær som utvides noe etter bruk.

Sannheten er jo også at det i dette tilfellet er "ready to wear"-sko som er laget for å passe mange forskjellige føtter. Om en virkelig ønsker sko som passer foten perfekt må du nesten gå bespoke – med mindre du er veldig heldig med en standard lest. Med skreddersydde sko kommer pådrar du deg lett et femsifret beløp i minus på bankkontoen.

Eventuelt kan man bare gå i noen joggesko fra Nike... :rolleyes:
 
Da var skoene allerede "gått inn". Trikset var dette:
  1. Tre en litt tykk ullsokk over skotreet du normal bruker
  2. Smi skotreet med ullsokken inn i skoen vha. skohornet
  3. Legg på flere tynne lag med skopomade (brukte Burgol Shoe Pomade) som er varmet litt mer enn romtemperatur
  4. Sett skoene i passe avstand fra en varmekilde. Ikke for nær, men nært nok til at skoen opplever konveksjonsvarme og læret blir litt varmere enn gjennomsnittlig romtemperatur
  5. Repeter trinn 3 og 4 et par ganger
  6. La stå over natten
Ferdig.

Mine ble "gått inn" på denne måten og som et behagelig skudd allerede nå.
 
  • Liker
Reaksjoner: Tubbs
Da var skoene allerede "gått inn". Trikset var dette:
  1. Tre en litt tykk ullsokk over skotreet du normal bruker
  2. Smi skotreet med ullsokken inn i skoen vha. skohornet
  3. Legg på flere tynne lag med skopomade (brukte Burgol Shoe Pomade) som er varmet litt mer enn romtemperatur
  4. Sett skoene i passe avstand fra en varmekilde. Ikke for nær, men nært nok til at skoen opplever konveksjonsvarme og læret blir litt varmere enn gjennomsnittlig romtemperatur
  5. Repeter trinn 3 og 4 et par ganger
  6. La stå over natten
Ferdig.

Mine ble "gått inn" på denne måten og som et behagelig skudd allerede nå.
«Gå inn» er en prosess for å tilpasse skoen til akkurat din fot, ikke til et skotre med en ullsokk;)
 
  • Liker
Reaksjoner: ErlendBA
«Gå inn» er en prosess for å tilpasse skoen til akkurat din fot, ikke til et skotre med en ullsokk;)
Nei. Gå inn er å gå de inn. "Gå inn", som jeg skrev, er nettopp det andre. Når det kommer til stykket, så må man gjerne dyrke egen masochisme for de som liker sånt - men jeg står over det der. ;) Jeg ville ha disse nye skoene behagelige fort - og det fikk jeg.
 
  • Liker
Reaksjoner: andersen
Joda - Ecco lager komfortable fotformsko, men de er jo ikke akkurat flotte å se til, eller gir noen eierskaps-glede da.

Stemmer det, er bare ecco som lager sko som er komfortable. Orntlige sko skal være vonde noen uker. Om du klarer å finne en sko som er litt behagelig fra første stund er det en klar indikasjon på lav kvalitet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Gin
Stemmer det, er bare ecco som lager sko som er komfortable. Orntlige sko skal være vonde noen uker. Om du klarer å finne en sko som er litt behagelig fra første stund er det en klar indikasjon på lav kvalitet.
Da er mine redwings av meget høy kvalitet. Etter et år, er det kun venstreskoen som har blitt god «nok»;)