Sko. Jeg trenger nye. Tips?

Noen som har erfaring med Red Wing Beckman? Kjøpte et par Iron Rangers før vinteren, og er veldig happy, men har lyst på et par som er litt mindre toolish.

Jeg har hatt mine i nærmere fem år. Funker veeldig bra, men er særs glatte på vinterføre.

Om du bor i Oslo anbefaler jeg at du har noen timbs eller lignende på de verste sørpedagene.
 
  • Liker
Reaksjoner: frj
Jeg har hatt mine i nærmere fem år. Funker veeldig bra, men er særs glatte på vinterføre.

Om du bor i Oslo anbefaler jeg at du har noen timbs eller lignende på de verste sørpedagene.
Høres bra ut! Jeg endte opp med et par NOS Beckman 9023 i Walnut Settler; en Japan-only LE fra 2014isj. Kjennes umiddelbart mer komfortable ut enn Iron Ranger, og betydelig mer dressy.

6C1D9E87-27BF-41E7-AD5B-38A448C51325.jpeg
 
Litt lav vrist på disse japanmodellene?
Ja, litt; og høy vrist på undertegnede. Vet ikke om de er annerledes i lesten enn vanlige Beckmans, men de var vanskeligere å få på foten enn Iron Rangers (i en halv størrelse mindre). That said, når jeg først fikk de på så sitter de utrolig godt, og jeg vet de kommer til å bli som smør når de er godt inn. :D
 
Ja, litt; og høy vrist på undertegnede. Vet ikke om de er annerledes i lesten enn vanlige Beckmans, men de var vanskeligere å få på foten enn Iron Rangers (i en halv størrelse mindre). That said, når jeg først fikk de på så sitter de utrolig godt, og jeg vet de kommer til å bli som smør når de er godt inn. :D

Smør de godt inn og knyt dem for harde livet er mitt tips.
Selv har jeg korte (uk7) og brede (6,f-fitting) føtter med høy vrist. Sliter med å finne sko rett fra hylla. Så kjenner til problematikken når det kommer til enkelte japanske utgaver.
Post gjerne noen bilder underveis i innkjøringen :)
 
  • Liker
Reaksjoner: frj
Noe å anbefale til den smøringen?

Hvis skoen gnager veldig over vrista, eller ved knoken ved stortåa. Så har jeg hatt grei suksess med denne shoe eze.
upload_2019-2-18_19-38-22.jpeg

Eller så noen tynne lag med Saphire Renovator og gode ullsokker på føttene gjort susen.
Mitt problem er som regel at skoene er noe for smale over lesten. Så padde opp skotre med flere lag med sokker å blokke de forsiktig opp har også gjort innkjøringen noe lettere.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: sunshine og Alv
Noe å anbefale til den smøringen?
Varierer vel litt med skinntypen. Mink oil gjør visst skinnet mørkere, så på mine Iron Rangers i Copper Rough & Tough brukte jeg Red Wings egen Leather Cream, som funket finfint og bevarte fargen. På Beckmans bruker jeg Saphir Renovateur og et par lag skokrem i ca. riktig farge.
 
Hvor ofte pleier dere å pusse sko? Går i "pensko" hver dag på jobb, og opplever at det er helt umulig å unngå saltflekker o.l. på skoene, selv om jeg forsøker å bruke kalosjer. To av tre par har fått flerrer i skinnet på "innsiden" av foten, omtrent ved cap toen, og antydninger til flerrer også på utsiden. Kommer nok til å gå i søppelet til våren, men skyldes dette rett og slett dårlig vedlikehold? Sko av typen Loake 1880, hatt de i snart to år.
 
Hvor ofte pleier dere å pusse sko? Går i "pensko" hver dag på jobb, og opplever at det er helt umulig å unngå saltflekker o.l. på skoene, selv om jeg forsøker å bruke kalosjer. To av tre par har fått flerrer i skinnet på "innsiden" av foten, omtrent ved cap toen, og antydninger til flerrer også på utsiden. Kommer nok til å gå i søppelet til våren, men skyldes dette rett og slett dårlig vedlikehold? Sko av typen Loake 1880, hatt de i snart to år.

Har Loake 1880 som er betydelig eldre enn det. Prøver å pusse en gang i uken.
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Har Loake 1880 som er betydelig eldre enn det. Prøver å pusse en gang i uken.

Har fire par Loake 1880 jeg roterer mellom til jobb-bruk, de eldste er vel 4-5 år gamle. I vinterhalvåret når jeg bruker kalosjer så pusser jeg de kanskje 1-2 ganger mellom november og mars. Opplever sjelden at det kommer noen flekker innenfor kalosjene... Holder seg kjempefint hvis man gjør en skikkelig pussejobb når man først gjør det - men jeg spitshiner ikke heller.

Resten av året pusses de kanskje månedlig, hvis man ser bort ifra en lett børsting i ny og ne - da utsettes de også for mer støv og direkte fukt ettersom jeg gjerne lar kalosjene bli igjen hjemme...

Høres rart ut at du opplever flerrer og slikt, men alle har vel forskjellig gange og føtter som kan utsette skoene for mer eller mindre slitasje? Jeg har et par Chatsworth-støvler jeg var uheldig med på bussen, har en ufin linje på utsiden av den ene støvelen fra et kjedelig møte med stålet under stolen foran meg... «Patina»? :D
 
Har ikke opplevd noen problemer med mine Loakes 1880 (2-3 år gamle). Men skinnkvalitet varierer. Synes ikke at Loakes calf er spesiel god. Jeg ville gå for suede om det er mulig.

loake-shoes-cadogan-suede-oxford.jpg

loake-chatsworth-boot-brown-suede_9.jpg


Loake-1880-Fleet-Dark-Brown-Suede-Capital-Last-1_grande.jpg
 
Mine sko settes inn med lærfett et par ganger i uken, får et døgn hvile med skotrær mellom hver bruk, og det er vel det. De hadde nok sikkert hatt glede av et mer gjennomført skopussregiment, men jeg synes de holder seg bra.

upload_2019-2-20_11-19-12.jpeg
 
Hvor ofte pleier dere å pusse sko? Går i "pensko" hver dag på jobb, og opplever at det er helt umulig å unngå saltflekker o.l. på skoene, selv om jeg forsøker å bruke kalosjer. To av tre par har fått flerrer i skinnet på "innsiden" av foten, omtrent ved cap toen, og antydninger til flerrer også på utsiden. Kommer nok til å gå i søppelet til våren, men skyldes dette rett og slett dårlig vedlikehold? Sko av typen Loake 1880, hatt de i snart to år.
Fasit er hver dag når du velger sko/støvler - tar ca 5 minutter og du er klar. Litt som å pusse våpenet, tar ikke lang tid - men du er klar til nye utfordringer.
 
  • Liker
Reaksjoner: aksgro
Hvor ofte pleier dere å pusse sko? Går i "pensko" hver dag på jobb, og opplever at det er helt umulig å unngå saltflekker o.l. på skoene, selv om jeg forsøker å bruke kalosjer. To av tre par har fått flerrer i skinnet på "innsiden" av foten, omtrent ved cap toen, og antydninger til flerrer også på utsiden. Kommer nok til å gå i søppelet til våren, men skyldes dette rett og slett dårlig vedlikehold? Sko av typen Loake 1880, hatt de i snart to år.
Pusser gjerne med krem/voks hver tiende gang jeg bruker skoene. Drar over med hestehårsbørste når jeg går ut og kommer hjem. Kanskje 15 sekunder.
 
Er det noen som har tips til et sted som har godt utvalg av skolisser? Trenger å fornye, men finner bare slappe bomullslisser som ikke har den stilen skoene fortjener. Orginallissene er ofte i et materiale som likner vokset bomull, og ganske stive. Dette gir pene knuter. Men jeg har ikke funnet det for salg så langt. Tips mottas med takk.
 
Er det noen som har tips til et sted som har godt utvalg av skolisser? Trenger å fornye, men finner bare slappe bomullslisser som ikke har den stilen skoene fortjener. Orginallissene er ofte i et materiale som likner vokset bomull, og ganske stive. Dette gir pene knuter. Men jeg har ikke funnet det for salg så langt. Tips mottas med takk.

Ta kontakt med Skomaker Dagestad. Han har garantert. Selv kjøpte jeg et raust lager hos Crockett & Jones sist jeg var i London. Kosta noen få pund.
 
Redigert: