Sko. Jeg trenger nye. Tips?

Av samme grunn som å velge en Patek over en Rolex.

Interessant sammenligning som man sikkert kan diskutere frem og tilbake, men jeg var ute etter mer konkrete forskjeller. Er dyrere sko mer slitesterke? Får de bedre patina over tid på grunn av bedre kvalitet på læret? Er sålene bedre festet så det går lengre tid før man bytter de?

Eller bunner det ut i samme irrasjonelle argumenter vi bruker på hvorfor en Patek er bedre enn en Rolex, selv om Rolex kanskje er enda mer robust og presis enn de fleste PPer? :)
 
Hva er egentlig kvalitetsforskjellen på et par Loake 1880 og sko til dobbel pris fra en annen produsent? Hvilke fordeler oppnår jeg ved å legge mer penger på bordet? Hvis jeg eier flere par Loake 1880 og er veldig fornøyd, hva vil jeg oppleve som bedre med feks Crockett&Jones, Alden eller Cheaney? Jeg skal nevne at jeg synes Loake 1880 er estetisk vanskelig å skille fra øvrige merker, og kvaliteten har jeg lite å utsette på etter flere år med bruk og ujevn frekvens på skopuss. Oppriktig nysgjerrig - hvorfor bør jeg bruke enda mer penger på sko?

1) Leatherboard heel istedet for plast(som Loake bruker) former etter foten din
2) Heellifts i ekte lær er mer robuste og gir bedre støtdemping en heellifts i leatherboard (som Loake bruker)
3) Insole og lining i veg-tan skinn absorberer fukt bedre en chrome-tan (som Loake bruker)
4) Dyrere skinn har færre defekter og ofte er mer robust en billigere (som Loake bruker)
5) Bedre kvalitetskontrol og mindre toleransen til defekter
6) Bedre utvalget av lester, bredder, design osv.
Også sikkert mye til....
Jeg synes at Loake 1880 er helt ålreit sko. Nå kan man kjøpe også Legacy og Export grade om det trengs høyere kvaliteten en 1880.

EXPORT-GRADE-BOX-AND-BAGS-RET.jpg
 
Redigert:
Hva er egentlig kvalitetsforskjellen på et par Loake 1880 og sko til dobbel pris fra en annen produsent? Hvilke fordeler oppnår jeg ved å legge mer penger på bordet? Hvis jeg eier flere par Loake 1880 og er veldig fornøyd, hva vil jeg oppleve som bedre med feks Crockett&Jones, Alden eller Cheaney? Jeg skal nevne at jeg synes Loake 1880 er estetisk vanskelig å skille fra øvrige merker, og kvaliteten har jeg lite å utsette på etter flere år med bruk og ujevn frekvens på skopuss. Oppriktig nysgjerrig - hvorfor bør jeg bruke enda mer penger på sko?

Loake 1880 Aldwych at £230
  • Lower manufacturing cost: Made in England (with imported components, the uppers are “closed” in India. Later the uppers are welted, and soled in England.
  • Leather hides: lower grade hides (stretch marks, veins, bug bites, and other inconsistencies) from less reputable tanneries. Higher yield per hide, parts less suitable for shoemaking are used.
  • Lining: pig skin, and textiles.
  • Structural parts: Toe, heel-cup, and arch support stiffener are made of plastic/ fabric mix instead of leather.
  • Insole: leather board (leather dust and synthetic mix) instead of vegetable tanned leather.
  • Sole: leather board units with exposed stitching. Fast, cheap, not so durable
 
Redigert:
Jeg er skomann så det holder. Blir egentlig litt flau/skamfull, når jeg regner på hva jeg har brukt på sko. Favoritten er Crocket & Jones (og et par color 8 Alden, selvsagt). For ikke å glemme Tricker’s, Loake og alle de andre sjarmerende produsentene. Alt til sitt bruk. Tricker’s er og blir en landsens produsent i mine øyne. Perfekt til tweed, kordfløyel og grove jeans. Crockett & Jones er strammere og mer raffinerte. Loake ligger i mine øyne midt i landskapet. Relativt rimelig i forhold til kvalitet, god blanding av uformelle og formelle snitt, samt en overraskende god skinnkvalitet. Med fare for å virke klysete (Loake er tross alt det de fleste anser som kostbare, dyre sko), så er Loake den sjarmerende beateren vi alle trenger. Mine Loake Chelsea boots har sett det meste, opplevd det meste, men også tålt det de har blitt utsatt for. Selv nå 5 år etter innkjøp, slurvete pleie, altfor lite hvile mellom bruken og ublide møter med søle, hundeklør og solide mengder sørpe, har de beholdt formen og sålen er like god. Det verdsetter jeg.
 
Noe helt annet. Det finnes vel en viss sjanse for at flere enn meg drømmer om å investere i et par bespoke sko fra John Lobb, J.P. Myhre eller andre i løpet av livet? Jeg kjenner det sitter svært langt inne å forsvare dette kostnadsmessig, men så er det dette med godfølelse, håndverk, sjarm og det overdådig eksklusive ved bespoke som tiltaler. Har noen erfaringer med bespoke sko?
 
  • Liker
Reaksjoner: jonska
Noe helt annet. Det finnes vel en viss sjanse for at flere enn meg drømmer om å investere i et par bespoke sko fra John Lobb, J.P. Myhre eller andre i løpet av livet? Jeg kjenner det sitter svært langt inne å forsvare dette kostnadsmessig, men så er det dette med godfølelse, håndverk, sjarm og det overdådig eksklusive ved bespoke som tiltaler. Har noen erfaringer med bespoke sko?

Crockett and Jones is the benchmark for quality shoemaking in the Northampton. But pumping 1/4 million pairs a year, half of those under C&J label, is more of a mass produced commodity than an an artisanal operation like Gaziano & Girling, and Edward Green.

As a former Tricker’s wholesale customer I can tell you that things have changed significantly since 2016. The Balthrop family no longer runs Tricker’s, drastic cost-cutting measures were taken to balance the books which resulted in lower quality leathers uppers, and dramatic price increases outside of the UK.

If considering John Lobb bespoke (£5.000-£7.000), I will advice to do a little bit of homework, as John Lobb uses many external “hands” for their bespoke service, many of which, if contacted directly will be able to do the same job for around £2.500,-
 
Redigert:
Noe helt annet. Det finnes vel en viss sjanse for at flere enn meg drømmer om å investere i et par bespoke sko fra John Lobb, J.P. Myhre eller andre i løpet av livet? Jeg kjenner det sitter svært langt inne å forsvare dette kostnadsmessig, men så er det dette med godfølelse, håndverk, sjarm og det overdådig eksklusive ved bespoke som tiltaler. Har noen erfaringer med bespoke sko?
Ja. Har tre par med Marquess i Tokyo, samt tilpasset lest fra Hiro Yanagimachi og Saint Crispin's. Svært godt fornøyd med Marquess, og godt fornøyd med Hiro Yanagimachi. Tilpasset lest blir ikke helt det samme, selv om håndverket er prima.
For meg, som (helt subjektivt) har svært mange fine par allerede, er det lett verdt pengene.
Det kan sammenlignes med en skikkelig god middag ute. God lapskaus dekker mine fysiologiske behov, men opplevelsen blir ikke den samme.
 
Ja. Har tre par med Marquess i Tokyo, samt tilpasset lest fra Hiro Yanagimachi og Saint Crispin's. Svært godt fornøyd med Marquess, og godt fornøyd med Hiro Yanagimachi. Tilpasset lest blir ikke helt det samme, selv om håndverket er prima.
For meg, som (helt subjektivt) har svært mange fine par allerede, er det lett verdt pengene.
Det kan sammenlignes med en skikkelig god middag ute. God lapskaus dekker mine fysiologiske behov, men opplevelsen blir ikke den samme.

Overrasker meg ikke at du har slikt. Noen år hos Dagestad gjør sikkert noe med en? Takk for god service der, forresten!
 
Overrasker meg ikke at du har slikt. Noen år hos Dagestad gjør sikkert noe med en? Takk for god service der, forresten!
Haha ja! Blir fort fartsblind.
Takker for hyggelig tilbakemelding. Lite som slår det :)
Er litt involvert i kulissene, og har et særdeles spennende prosjekt på gang som ikke er så langt unna realisering. Spennende å lete etter de beste leverandørene i hver nisje ;)

Hvis du vurderer bespoke er det etter min mening andre britiske håndskomakere som er bedre (og rimeligere) enn John Lobb. Foster & Son digger jeg. Perfekt tyngde og litt egne patterns som ikke blir too much.
Sett mye fine bilder av Nicholas Templeman og. Virker som en seriøs fyr.
J.P. Myhre er også veldig dyktig, og ikke minst nær.
 
  • Liker
Reaksjoner: sunshine, BigT og Alv
Parisian Gentleman’s shoe overview pt.2 (€ 700 - € 1.900)
  • Antonio Meccariello (IT)
  • Santoni (IT)
  • Paolo Scafora (IT)
  • JM Weston (FR)
  • Norman Vilalta (ES)
  • Gaziano & Girling (UK)
  • Saint Crispin’s (RO)
  • Bontoni (IT)
  • Stefano Bemer (IT)
  • Edward Green (UK)
  • John Lobb (UK
  • Corthay (FR)
 
Hvor er Allen Edmonds blitt av i den oversikten egentlig?
Har de også blitt utvannet av nytt eierskap?:oops:
 
Hvor er Allen Edmonds blitt av i den oversikten egentlig?
Har de også blitt utvannet av nytt eierskap?:oops:

Oversikten er vel Hugo Jacomet's subjektive liste over hva han selv mener er bra? Allen Edmonds blir muligens noe traust og kjedelig i forhold til mange av de andre på listen - han virker å like litt mer outrerte greier :)
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU
Hvor er Allen Edmonds blitt av i den oversikten egentlig?
Har de også blitt utvannet av nytt eierskap?:oops:

Most of the shoes sold by Allen Edmonds sold in the US market are on the $250 - $400, Outside of the US their shoes are sold at exponentially higher prices, which sometimes migh lead to believe that EA is a quality/ artisanal product .

AE is pale in comparison with other quality shoe makers at a similar price range, for example Carlos Santos, which makes an objectively better product, with better quality controls, but which like AE has ugly / dated lasts, but might not be popular in most Anglophone, and Northern European markets because of its non-angloxanson name.


Allen Edmonds’ “quality” these days is just a myth, The made in America WASP origin myth, which allegedly has gone in smoke since multiple ownership changes since the late 00’s, however, long before that ( the last three decades) Allen Edmonds have been manufacturing most of their shoes in “Zona Franca Pisano” in Santiago, Dominican Republic, using leather from local Dominican tanneries like Bermudez, and Bojos.
 
Redigert:
Oversikten er vel Hugo Jacomet's subjektive liste over hva han selv mener er bra? Allen Edmonds blir muligens noe traust og kjedelig i forhold til mange av de andre på listen - han virker å like litt mer outrerte greier :)

Yes, the list is subjective, and very Euro-centric, no Japanese makers for instance.

I personally do not like Hugo Jacomet personal style, however, his methodology is very thorough.

He have visited the factories, and shoemakers mentioned, and many more not features on the video.

He excluded other quality makers which he is friends with, either because they don’t represent good value, or the quality has decreased, so I do give him credit for that.

Me, and my family have been in the shoe business for many years, and I know quite a few of the shoemakers, or the people behind the brands mentioned on the list, and i can assure you that Hugo have spent significant amount of meeting, and visiting the workshops for the best part of the decade.
 
Redigert:
Noen som har erfaring med Enzo Bonafe? Sikler på ett par på hjemmesiden til Dagestad
 
  • Liker
Reaksjoner: Alv
Noen som har erfaring med Enzo Bonafe? Sikler på ett par på hjemmesiden til Dagestad
Enzo Bonafè handwelted shoes (just under €600) offers some of the best value at any price point, outstanding shoes.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Humla
Har sett på 3744 - Boot Norvegese, blir nok en tur til Dagestad de neste dagene:)
 
  • Liker
Reaksjoner: Alv
Har sett på 3744 - Boot Norvegese, blir nok en tur til Dagestad de neste dagene:)
Hatt et par (uten shearling) selv som jeg var veldig fornøyd med. Dessverre var jeg dum og kjøpte de for små.
Fantastisk familiebedrift hvor sjefen sjøl jobbet i fabrikken dagen han fylte 84 år :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Humla
Noen som har erfaring med Red Wing Beckman? Kjøpte et par Iron Rangers før vinteren, og er veldig happy, men har lyst på et par som er litt mindre toolish.