Skjorter

Nå er det riktignok noen år siden jeg gav det et forsøk sist, men TM Lewin funket overhodet ikke på min kropp. I 16/16.5 var de altfor korte på armene (selv med lengste armlengde), og for mye stoff rundt magen (selv i slim fit). Det er ganske snodig, men for meg går nesten det samme igjen med Charles Thyrwitt slim, Thomas Pink og til dels også Paul Smith slim (der er det armene som er problemet).

Så jeg vil nok anbefale deg å teste før man eventuelt bestiller inn en hel haug med skjorter uprøvd.

Her går det nå utelukkende i Stenströms slim 16/16.5, men et par Eton slim (som er noe videre og litt lengre på ermene i lik str.) også er å finne i skapet.
For sent!!
Jeg bestilte 4 stykk fra Charles Thyrwith og maken til ubehagelig stoff har huden min aldri opplevd. Etter å ha gått med en skjorte en halv dag så ga jeg opp. Endte på léscalier og kjøpte en overpriset Corneliani-skjorte.

Det positive er jo at jeg har 4 hvite skjorter som gjøres om til poleringskluter.
 
Har to skjorter fra Thyrwith, og det er forskjellig stoff kvalitet på de to. En ok den andre liker jeg ikke.
 
Etter mye frem og tilbake med diverse produsenter har jeg slått meg til ro med tailorstore.no.
Du bruker kanskje en eller to bestillinger på å få målene riktig, men deretter er det bortimot perfekt passform.
Utvalget av forskjellig stoffkvalitet er godt.
Kvaliteten på knapper og søm har i mitt tilfelle vært upåklagelig.
God kundeservice også.
Hadde en skjorte hvor fargene på innsiden av kragen fløt litt ut.
Fikk umiddelbart tilgodeskrevet pengene uten noen diskusjon.
 
Jeg er stadig student, og kjøper ikke helt konseptet med at man skal ha mange lag, så til hverdagen har jeg brukt Oxford skjorter fra Polo Ralph Lauren uten at det har plaget meg nevneverdig at det er en hest på brystet eller at det er relativt overpriset. Dog har jeg i den senere tid opplevd at skjortene krymper(!) en hel del, uten at noen av de andre skjortene jeg har (primært Stenströms og Hackett) gjør det samme. Vaskemaskinen fungerer som den skal, og jeg vasker de "korrekt", stryker og generelt gir de TLC. Har nå sett meg veldig lei av å kjøpe skjorter som må byttes etter et halvt år fordi de ikke lenger passer i armene/over skuldrene.

Er det noen som har et godt tips til alternativer? Er som sagt ikke interessert i veldig tynt stoff, da jeg er en litt frossen person :)
 
Jeg er stadig student, og kjøper ikke helt konseptet med at man skal ha mange lag, så til hverdagen har jeg brukt Oxford skjorter fra Polo Ralph Lauren uten at det har plaget meg nevneverdig at det er en hest på brystet eller at det er relativt overpriset. Dog har jeg i den senere tid opplevd at skjortene krymper(!) en hel del, uten at noen av de andre skjortene jeg har (primært Stenströms og Hackett) gjør det samme. Vaskemaskinen fungerer som den skal, og jeg vasker de "korrekt", stryker og generelt gir de TLC. Har nå sett meg veldig lei av å kjøpe skjorter som må byttes etter et halvt år fordi de ikke lenger passer i armene/over skuldrene.

Er det noen som har et godt tips til alternativer? Er som sagt ikke interessert i veldig tynt stoff, da jeg er en litt frossen person :)

Her har jeg gått rundt i den tro at det var trening som gav resultater når skjortene ble trange, og så er det altså mulig at det er vaskemaskinen som står for forandringen? Sterk kost.
 
Redigert:
Jeg er stadig student, og kjøper ikke helt konseptet med at man skal ha mange lag, så til hverdagen har jeg brukt Oxford skjorter fra Polo Ralph Lauren uten at det har plaget meg nevneverdig at det er en hest på brystet eller at det er relativt overpriset. Dog har jeg i den senere tid opplevd at skjortene krymper(!) en hel del, uten at noen av de andre skjortene jeg har (primært Stenströms og Hackett) gjør det samme. Vaskemaskinen fungerer som den skal, og jeg vasker de "korrekt", stryker og generelt gir de TLC. Har nå sett meg veldig lei av å kjøpe skjorter som må byttes etter et halvt år fordi de ikke lenger passer i armene/over skuldrene.

Er det noen som har et godt tips til alternativer? Er som sagt ikke interessert i veldig tynt stoff, da jeg er en litt frossen person :)

Har kjørt mye Ralph selv, og har ikke vært borti at skjortene krymper i vask, men det er jo klart at det kan skje.

Stenströms som du nevner jeg også veldig fornøyd med. Hadde jeg vært deg så hadde jeg tatt meg en tur til Gant. Jeg synes de leverer gode oxfordskjorter i godt stoff i samme stil som Ralph. De skjortene som har overlevd lengst i mitt skap er derfra.

Ellers har jeg hørt mye godt om Berg&Berg. Har ikke prøvd de selv enda.
 
Ser etter oxford-skjorter. Hvite. Uten logo. God kvalitet. Gjerne litt "ang og smal passform. Noen tips?
 
Kan anbefale Kamakura, @Hans. Japansk firma som blant annet selger oxford-skjorter med skikkelig form på buttondown-kragene. De er også lange i kroppen da de er ment å være innenfor buksene. Ville tro New York Slim Fit er rette modell for deg, men de har også måletabeller på nettsiden.
 
  • Liker
Reaksjoner: Rødland
Noen som har tips til litt pene skjorter til blå/sorte jeans som går utenpå buksene? De då må altså ikke være for lang.
 
Redigert:
@Hans @thomask - velger å sitere meg selv:

Jeg har ikke prøvd mange kvalitetsmerker i øvre prisklasse, men holder meg nå nesten utelukkende til Eton pga:
  • Strykefrie i praksis
  • Holder seg topp lenge!! (både form/slitasje/farger/strykefrihet)
  • Passform til meg (slim fit)
  • Morsomme detaljer/farger på knapper, krager etc.
  • Komfortable og god kvalitetsfølelse
  • (Og jeg vet størrelsen min, så jeg trenger ikke prøve når jeg handler)

De få andre skjortene jeg har kjøpt senere år skuffer som regel alltid når det gjelder holdbarhet/strykefrihet (men såvidt jeg husker har de sjelden vært i Eton-prisklassen).

Har ikke opplevd noen skjorter som holder seg like godt som Eton, har aldri strøket en heller (men så går jeg sjelden i dress hvor de bør være 100%). Har pakket opp krøllete skjorter fra kofferten, fukter de litt i dusjen, og lar de tørke litt (tar de på halvfuktige i varme strøk) - de tørker kjempefort og krøllene forsvinner av seg selv. :)
De er ikke billige, men jeg synes de er verdt prisen, og jeg er ikke noe merkefreak eller synes det er moro å kaste bort penger på dyre klær... Eton fås alltid med 15% avslag på Gardermoen (utenlandsfløyen).
 
  • Liker
Reaksjoner: thomask
@Hans @thomask - velger å sitere meg selv:



Har ikke opplevd noen skjorter som holder seg like godt som Eton, har aldri strøket en heller (men så går jeg sjelden i dress hvor de bør være 100%). Har pakket opp krøllete skjorter fra kofferten, fukter de litt i dusjen, og lar de tørke litt (tar de på halvfuktige i varme strøk) - de tørker kjempefort og krøllene forsvinner av seg selv. :)
De er ikke billige, men jeg synes de er verdt prisen, og jeg er ikke noe merkefreak eller synes det er moro å kaste bort penger på dyre klær... Eton fås alltid med 15% avslag på Gardermoen (utenlandsfløyen).
Har tidligere brukt Eton en del, kan sikkert prøve å gå tilbake :) Takk for tips!
 
Til dere som bestiller fra tailorstore vil jeg også anbefale Luxire. Skreddere i India som syr skjortene akkurat slik du ønsker de, i motsetning til tailorstore der jeg føler valgene er litt begrensede.

Jeg har i hvert fall vært veldig fornøyd, mtp at jeg er ganske sær på detaljene på skjortene mine.
 
  • Liker
Reaksjoner: ErlendBA og UJU
Noen som har tips til oxford-skjorter? Tenker da typ de klassiske fra Ralph Lauren, men helst fra andre merker siden jeg ikke er så fan av hesten :) Helst slim-fit.
 
  • Liker
Reaksjoner: Hans
Til dere som bestiller fra tailorstore vil jeg også anbefale Luxire. Skreddere i India som syr skjortene akkurat slik du ønsker de, i motsetning til tailorstore der jeg føler valgene er litt begrensede.

Jeg har i hvert fall vært veldig fornøyd, mtp at jeg er ganske sær på detaljene på skjortene mine.

Støttes. Kan egentlig anbefales til alle som ikke er helt fornøyd med klær de finner i butikkene mtp. detaljer, passform, stoff, osv. De syr også bukser, ytterklær og dresser.

Jeg har handlet fra de siden dollarkursen var nede på sekstallet, så det har blitt en del dyrere, men har ingen planer om å slutte. Etter man har funnet ut hvilke mål og detaljer man er fornøyd med - regn med minst ett-to forsøk - er det egentlig bare å lete fram hvilket stoff man vil ha, legge inn "Styling and measurements as in order #xxxx" i ordren og trykke bestill. Superenkelt.
 
@Loevhagen Regn med 3-4 uker for vanlige skjorter og bukser.

Tok en sjekk nå - den ordren jeg har hatt som har tatt lengst tid var 101 dager, da var det snakk om to par bukser i stoff fra Vitale Barberis Canonico, som de av økonomiske grunner kun bestiller fra Italia etter behov.

Den kjappeste ordren er på fire dager fra bestilling til DHL tok imot pakken i Bangalore, da var det snakk om én skjorte (og jeg sendte e-post til kundeservice om at det var krise - jeg skulle være toastmaster i et bryllup og hadde gjort en feil i bestillingen av fin-skjorte). Har også hatt en ordre med tre skjorter som ble hentet av DHL etter ni dager, uten at jeg maste.

Hvis du vil prøve med skjorter anbefaler jeg å bestille test-skjorter fram til du er fornøyd med passform: http://luxire.com/products/luxire-fit-test-trial-shirt
Bukser: http://luxire.com/products/luxire-fit-test-trial-pants
 
  • Liker
Reaksjoner: Loevhagen og Rødland