Skjorter

Dette er ikke helt relevant siden dere her snakker om Eton casual, men siden ermelengde her nevnes spesielt synes jeg det er på sin plass å nevne at Etons dress-skjorter i slim fit har ekstra lange ermer av en eller annen grunn (tror det er en tomme lenger enn contemporary eller extra slim fit). For min del betyr dette at jeg strengt tatt burde sendt alle Eton-skjortene mine til skredderen, men det funker bra så lenge jeg ikke bærer dem under en dressjakke med korrekt ermelengde.
 
  • Liker
Reaksjoner: FMS
Dette er ikke helt relevant siden dere her snakker om Eton casual, men siden ermelengde her nevnes spesielt synes jeg det er på sin plass å nevne at Etons dress-skjorter i slim fit har ekstra lange ermer av en eller annen grunn (tror det er en tomme lenger enn contemporary eller extra slim fit). For min del betyr dette at jeg strengt tatt burde sendt alle Eton-skjortene mine til skredderen, men det funker bra så lenge jeg ikke bærer dem under en dressjakke med korrekt ermelengde.
Og der har du nøyaktig mitt problem med Eton dresskjorter, som ellers er helt ok, ermene er litt for lange, og med rett lengde på jakke blir det helt feil.
 
  • Liker
Reaksjoner: aksgro og reim
Har kjøpt en "4-pack" etter det. Skjortene er ikke Eton-kvalitet. Men sammenlignet med typiske motemerker som Moods of Norway er kvaliteten på både stoff og søm skyhøyt over. Til en langt lavere pris. Så jeg er fornøyd. Anbefaler gjerne skjorter fra CT.

Å sammenligne noe med Moods of Norway blir nesten litt urettferdig.
De kjører jo lav kvalitet over hele linja.
Makan til søppel...
Heldigvis er det jo bare konfirmanter som går med shit'en deres.:)
CT bør heller sammenlignes med kjipe skjorter type Dressmann o.l.
Der kommer de heldigere ut.
 
  • Liker
Reaksjoner: teknor
Å sammenligne noe med Moods of Norway blir nesten litt urettferdig.
De kjører jo lav kvalitet over hele linja.
Makan til søppel...
Har ikke testet Moods på mange år (heldigvis), men dette var definitivt min erfaring. Crap hele veien, bokserne mistet fargen umiddelbart, skjortene hadde uakseptabelt kort levetid. I et anfall av svært dårlig dømmekraft på fabrikkutsalget på Stryn (ser ikke bort fra at jeg var behagelig bedugget) presterte jeg å kjøpe en grønn hettegenser med rosa trykk. Denne ble heldigvis ikke brukt nok til at jeg kan uttale meg om holdbarheten, men den loet ihvertfall noe helt vanvittig.
 
Å sammenligne noe med Moods of Norway blir nesten litt urettferdig.
De kjører jo lav kvalitet over hele linja.
Makan til søppel...
Heldigvis er det jo bare konfirmanter som går med shit'en deres.:)
CT bør heller sammenlignes med kjipe skjorter type Dressmann o.l.
Der kommer de heldigere ut.

Er helt på linje med deg når det kommer til Moods. Selv om jeg kjøpte en skjorte en gang, for jeg synes det er tøft med litt frekke nordmenn som har suksess, men skjorta var skikkelig kjip. Så det blir nok ikke flere derfra. Men de fleste motemerkene er i akkurat samme kategori, så der skiller seg ikke negativt ut i sitt marked. Men jeg er ikke der.
Når det gjelder Dressmann så har jeg ikke kjøpt mange skjortene derfra. Jeg hadde en hvitskjorte derfra en gang som ikke var så ille, spesielt med tanke på pris. Men forøvrig virker det som de har bare en (u)passform, og min lave, tønneformede kropp er definitivt ikke det de hadde i tankene....

Og derfor ble jeg ganske glad når jeg oppdaget en leverandør som tilbyr flere passformer og ulike armlengder, fiks ferdig, til en pris som oppleves som lav i forhold til kvaliteten. Og der synes jeg en skjorteprodusent som Eton burde lære, og tilby ulike armlengder. Er litt kjipt å måtte betale 600,- ekstra for å få justert armene når jeg kjøpet en skjorte.
 
Har brukt div skjorter, så her er mine 2¢.

Italienske skjorter er utvilsomt min favoritt, da særlig Barba Napoli og Finamore. Perfekte passformer, tyke perlemorsknapper og håndsydde detaljer trekker opp prisen, men er vel verd pengene imo. Er å finne mange steder i Norge og i utlandet. Om man er i Italia finnes det noen butikker som lager gode skjorter til en rimeligere penge (sydd i østen som oftest), da er særlig Guttenridge og Boggi aktuelle. Dette er skjorter som kan sammenlignes i kvalitet med endel engelske budget-skjortemakere.

Britene er selvsagt ekstremt gode på skjorter, men her sliter jeg dessverre ofte veldig med passformen og må ofte få min bedre halvdel til å trå til med symaskinen for å få det som jeg vil. TM Lewin lager knallgode skjorter til prisen, men gå for de tykkere "Luxury"-stoffene heller enn de tynne poppin-skjortene, skal det være britisk så skal det være britisk. Tynne skjorter får du i Italia. Samme gjelder Charles Tyrwitt, der vil jeg gi kudos for knall webshop og mulighet til å bestille lengre eller kortere arm uten pristillegg. De har også en superslim modell som passer meg godt. Dog er det en dealbreaker for min del at deres barrelcuff har to knapper, så det er kun franske masjetter som gjelder fra CT for min del. Har til gode å legge store penger på en engelsk skjorte, så spørs om jeg må prøve det. Har hørt godord om Turnbull & Asser, men også at du betaler endel for navnet, det gjelder vel forøvrig i aller høyeste grad for mine italienske favoritter...

Har også brukt noe Steenstrøms, de har endel fine stoffer, og den nye rullende button down-kragen er veldig fin. Dessverre synes jeg slimfiten deres er for slim, særlig på skuldre/armer. De har også spesialsert seg på å lage skjorter med kontrasterende stoff inni krage og erme, det er jeg imot. Regularfit skjortene deres blir veldig fine om man syr pliséer i ryggen, da får man en slim skjorte som man kan bevege seg fritt i.
 
Et problem jeg ofte møter på med ferdigskjorter er lav krage. Er det noe jeg hater, så er det når kragen blir for lav og nesten rømmer under jakkeslaget. Nå kommer det jo selvfølgelig an på model, og hvordan form det er på skjortekragen, men Borrelli, Mattabisch, Kiton (dog forferdelig dyrt til ferdigskjorte å være...) har gang på gang gjort meg strålende fornøyd. Spesielt Mattabisch som man får kjøpt for knappe tusenlappen i utlandet er jeg blitt fan av. Kvaliteten er ikke i nærheten av f.eks Kiton, men til gjengjeld får man 5 skjorter til prisen av en Kiton, og med nærmest identisk utseende (Hørte noe rykter om at Mattabisch skjortene egentlig blir produsert på fabrikken til Kiton, dog til en lavere standard, slik som de gjør med Sartorio og Massiomo Piombo, men kan ikke bekrefte det.)

Har en Eton skjorte som faktisk er håndlaget i Sverige. Kjøpte på Steen og Strøm for noen år siden, på siste dagene av salg. Tror den kostet nærmere 3500 kr ny, og kom i en boks/eske. Eton DNA eller noe slikt. Har alltid likt Eton pga. slitesterkt men samtidig mykt stoff, samt brukbare snitt. Eneste jeg ikke liker er at du ikke kan ta ut collar-stays, og at kragene enten blir for spisse, eller for vide. Liker hvordan Kragene på de Italienske skjortene "ruller".
 
@techie kunne ikke vært mer enig. Jeg bruker mest button-downs til hverdags (semi-casual jobb), og det er trist å se hvor lite "roll" det er gjennomsnittkragen.

Hva gjelder skjorter med naturlig italiensk snipp kan jeg anbefale Kamakura, som jeg føler har god pris-/kvalitets-ratio. Bare å nappe ut collar-stays på de med vanlig spread, så får man god rull på kragen.
 
Jeg trenger deres hjelp.
Jeg trenger et par skjorter til jobb. Men med en kropp på 196cm er det ikke så enkelt å finne skjorter som er lange nok.
Jeg bruker for det meste størrelse medium i skjorter og large i gensere og foretrekker litt slim passform.
Trenger ikke stivpyntede formelle skjorter, men noe som passer til en casual blazer, men samtidig kan pyntes opp litt.
Å handle fra utlandet er uaktuelt og jeg ville foretrukket å kunne handle over disk et sted mellom Kongsberg og Oslo. Helst ikke over 7-800kr pr skjorte. :rolleyes:
 
Jeg trenger deres hjelp.
Jeg trenger et par skjorter til jobb. Men med en kropp på 196cm er det ikke så enkelt å finne skjorter som er lange nok.
Jeg bruker for det meste størrelse medium i skjorter og large i gensere og foretrekker litt slim passform.
Trenger ikke stivpyntede formelle skjorter, men noe som passer til en casual blazer, men samtidig kan pyntes opp litt.
Å handle fra utlandet er uaktuelt og jeg ville foretrukket å kunne handle over disk et sted mellom Kongsberg og Oslo. Helst ikke over 7-800kr pr skjorte. :rolleyes:
Fort deg ned på Follestad og kjøp Eton-skjorter. Smale og lange i passformen, og på salg til rundt 800kr. Fantastisk kvalitet :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Hans
Jeg trenger deres hjelp.
Jeg trenger et par skjorter til jobb. Men med en kropp på 196cm er det ikke så enkelt å finne skjorter som er lange nok.
Jeg bruker for det meste størrelse medium i skjorter og large i gensere og foretrekker litt slim passform.
Trenger ikke stivpyntede formelle skjorter, men noe som passer til en casual blazer, men samtidig kan pyntes opp litt.
Å handle fra utlandet er uaktuelt og jeg ville foretrukket å kunne handle over disk et sted mellom Kongsberg og Oslo. Helst ikke over 7-800kr pr skjorte. :rolleyes:

Er selv over 190 og har samme utfordring som deg.

Vil anbefale deg å betale litt mer, Stenströms slimline ekstra lang koster ca. 1100,- velger du lyseblå har du en klassisk og solid skjorte. Den funker både til chinos og dress. Tror også de har en ekstra slim versjon.

Er såpass konservativ at jeg syntes skjorter med farger, mønster og kontrastknapper fort blir harry.
 
  • Liker
Reaksjoner: aksgro
Er selv over 190 og har samme utfordring som deg.

Vil anbefale deg å betale litt mer, Stenströms slimline ekstra lang koster ca. 1100,- velger du lyseblå har du en klassisk og solid skjorte. Den funker både til chinos og dress. Tror også de har en ekstra slim versjon.

Er såpass konservativ at jeg syntes skjorter med farger, mønster og kontrastknapper fort blir harry.

Takk for tipset! Skal sjekke de ut! :)
 
Kjøpte meg fire skjorter på Charles Tyrwhitt den uken det var black friday-tilbud. Bestilte slim fit og brukte mål på siden for å kalkulere riktig størrelse. De gikk rett i retur... Var som å ha på seg et partytelt. Passformen var elendig. Ermene var alt for kort og foran og bak var for lang.

Mulig det er meg det er noe galt med... :) Prøver uansett noe annet neste gang.

Jeg siterer meg selv.

Var innom CT i Jermyn Street i forrige uke. Casual/green var bare å gi opp...minst 5cm for kort i armene.

Endte opp med fem stk i business casual i extra slim fit. De passet bra og jeg må si at jeg er ganske så fornøyd. Glad jeg gav CT en ny sjanse. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Rabagast