Skjorter

Jeg liker Eton, men dette er noe jeg hater. Jeg vil ikke ha grønne knapper på en lyseblå skjorte. Eller røde knapper og sømmer rundt knappehullene på en hvit........

På casual-skjorter kan det godt være litt tant og fjas, men folk som går med dette til dress...... Da kan du jo like godt gå med en knallgul G-shock til dressen da.
Generelt har det kommet svært mye fjas på skjortene etter min mening. Jeg hater kontrastknapper og sømmer som skal stikke seg ut og "friske opp". Det ser lite klassisk og pent ut - både til casual og mer formell bekledning.

Den slags bekledning frisker man opp med mønster på skjorte, stoff, slips og PS.

Ref diskusjonen som har gått på Lewin eller Tyrwhitt: Etter en tur til London og Jermyn Street, kan jeg konkludere med at Lewin er de som kan levere skjorter med lange nok armer til meg. Det kunne ikke Tyrwhitt. Jeg er 208cm på sokkelesten, så jeg er jo et "special case", men uansett. Syns også kvaliteten på skjortene virker lovende :) Dressjakke klarte de derimot ikke, noe Tyrwhitt gjorde :)

Det kan kanskje høres litt sært ut, men er det eneste som fungerer for meg - som kanskje har litt sære krav til passform, kvalitet og komfort og som føler at alle "off the rack"-skjorter sitter helt feil:

Bruk litt tid hos en anerkjent skjortemaker et egnet sted i utlandet, altså noen som syr skjorter til forretningsfolk /expats og ikke til turister. Få sydd noen skjorter så du har litt variasjon og sammenlikningsgrunnlag, og ta med flere stoffprøver hjem (eller få det ettersendt siden), så er det bare å bestille flere skjorter når det trengs - om ikke målene endres for mye. Det kan bli litt dyrere enn en del skjorter i Norge, men blir jo også noe HELT annet.

Jeg har en forkjærlighet for Hong Kong og Shanghai, og bruker bl.a. Ascot Chang, de har en butikk med veldig bra service på temmelig kurante Peninsula Hotel sentralt i Hong Kong, er kjent som Asias beste og en av verdens beste skjortemakere, og kostet meg sist rundt 1200 per skjorte (on site), dog med litt bedre kurs enn nå. Litt lett info her: http://www.forbes.com/sites/bluecar...eed-to-know-before-you-order-a-bespoke-shirt/

Og ikke minst: De skreddersyr selvsagt skjorten slik at det er plass til klokke på det ene håndleddet mens skjorten sitter tight på det andre, og de spør gjerne hvor tykk klokke du ønsker å ha plass til. Faktisk noe som er ganske viktig i hverdagen, hvor dumt det enn må høres ut.. :D

Apropos skreddersydd skjorte: Sitter dine såpass kroppsnært at de er relativt trange i ryggen? (Ref. "The hug test") Jeg har noen "bangkok-skreddersydde" skjorter som har mye innsving (pent) men til gjengjeld hemmer de meg litt i bevegelsen.

Jeg innser at poenget med skreddersydd er at man kan få det akkurat som man vil, men da jeg påpekte at skjortene var litt trangere enn jeg er vant til parerte de med "I suspect you have never tried tailor-made shirts, sir".

Apropos skreddersydd skjorte: Sitter dine såpass kroppsnært at de er relativt trange i ryggen? (Ref. "The hug test") Jeg har noen "bangkok-skreddersydde" skjorter som har mye innsving (pent) men til gjengjeld hemmer de meg litt i bevegelsen.

Jeg innser at poenget med skreddersydd er at man kan få det akkurat som man vil, men da jeg påpekte at skjortene var litt trangere enn jeg er vant til parerte de med "I suspect you have never tried tailor-made shirts, sir".

At skjorter enten er for trange over ryggen eller har for lite innsving og gjerne har feil lengde på ermene i tillegg er hovedårsaken til at jeg kun er komfortabel med skreddersydde skjorter, så jeg har ikke det problemet. Det skal heller ikke være noe problem. Jeg kan gjennomføre "the hug test" meget komfortabelt, men skjortene sitter likevel relativt kroppsnært med innsving både på siden og bak (fra skulderblader til korsrygg), men pleier også å be om litt ekstre rom over rygg /skuldre.

Jeg vil tro at å få til dette på en god måte er noe av det vanskeligste for en skjortemaker, spesielt om man er noe atletisk bygd og trenger litt handlingsrom over rygg /skuldre kombinert med innsving lenger ned, og gjerne noe som skiller en del mellom de gode og de ikke så gode. Er man veldig atletisk bygd finnes det nok noen grenser for hvor mye innsving som er mulig.

Det er jo også vanlig med en "buffer-klaff" (vet ikke hva det heter) mellom skulderbladene, men jeg synes ikke det er så pent. Jeg liker best fire sømmer medd innsving, to på siden og to bak, det ser veldig naturlig og pent ut. Da blir det en slags 3D-fasong på skjortene, der innsving både på sidene og inn mot korsryggen gir en fantastisk passform.

Jeg innser at poenget med skreddersydd er at man kan få det akkurat som man vil.
Jeg vil si at poenget er at du får en skjorte som både sitter rett over rygg og skuldre og har ønsket innsving lenger ned, som har akkurat passe plass til overarmene uten ekstra stoff, som har helt rett lengde på ermene og rett størrelse på mansjettene, gjerne med ekstra plass til klokke på den ene, og som også har helt rett størrelse på kraven om man bruker slips. At man har muligheter for ønsker utover dette er sekundært, men selvfølgelig også veldig hyggelig.. :)

Jeg vil si at poenget er at du får en skjorte som både sitter rett over rygg og skuldre og har ønsket innsving lenger ned, som har akkurat passe plass til overarmene uten ekstra stoff, som har helt rett lengde på ermene og rett størrelse på mansjettene, gjerne med ekstra plass til klokke på den ene, og som også har helt rett størrelse på kraven om man bruker slips. At man har muligheter for ønsker utover dette er sekundært, men selvfølgelig også veldig hyggelig.. :)

Veldig bra svar @FMS . Jeg er skjønt enig i det du skriver over her - men det fordrer at skredderen er enig i preferansene (les: er god). I mitt tilfelle blir det ikke etterbestilling av flere skjorter, heldigvis har jeg en kropp som fungerer relativt bra til off-the-rack - rent bortsett fra pipestilkarmene (jeg burde tilbringe mer tid i treningstråden sammen med pumpe-Player'n og knebøy-Rød :) )

• Liker
Reaksjoner: FMS
Veldig bra svar @FMS . Jeg er skjønt enig i det du skriver over her - men det fordrer at skredderen er enig i preferansene (les: er god). I mitt tilfelle blir det ikke etterbestilling av flere skjorter, heldigvis har jeg en kropp som fungerer relativt bra til off-the-rack - rent bortsett fra pipestilkarmene (jeg burde tilbringe mer tid i treningstråden sammen med pumpe-Player'n og knebøy-Rød :) )
Hehe, det hadde jeg aldri tatt sjansen på ;)

Har kikket litt på skjortene på siden til CT og stusset på en ting. Er ikke armene veldig lange? Prøvde å sammenligne med de skjortene jeg selv bruker, men det måles gjerne annerledes over fjorden?

Edit.

Glem det. Dårlig sammenligning fra min side.

Redigert:
Ingen unormal ermelengde etter min målestokk. Har nå vært en tur til hos CT, endte opp med en casualskjorte, genser i merino og to par chinos til. Superfornøyd! Selv om det ikke er like Pan-Am å være pilot som folk skulle tro, langt derifra faktisk, har det sine fordeler med langstopp i London nå og da :)

Når jeg vurderer skjorter mener jeg at følgende kriterier bør legges til grunn:

1. Passform: En business skjorte bør ikke være for vidt (naturligvis), men heller ikke sitte som et pølseskinn. Husk også at skjorten bør være så lang at den holder seg nede i buksen. Selv den fineste skreddersydde skjorte i egyptisk bomull ser forferdelig ut om den ikke sitter som den skal. Er du tynn/atletisk bygd kan du bruker mer tettsittende skjorter enn om du har "noe velstandstillegg". Om du bruker slips bør du lett kunne få en finger inn mellom skjorten og halsen når den er helt igjenkneppet. Husk at italiensk og britisk passform ofte har samme navn (slim fit etc), men kan være meget forskjellige i snittet (førstnevnte tenderer mot å være slankere).

2. Stoffkvalitet. Jeg vil anbefale og kun benytte skjorter som er laget i dobbeltspunnet bomull (finnes bla. i 1*2 og 2*2 trådskvalitet) da disse føles langt mer komfortable. Yarn count er et måletall på hvor tett veven er og angis som et måletall (f.eks er 144*76 tegn på at stoffet er av høy kvalitet). Yarn number er et måletall som angir hvor lang en tråd av en viss tykkelse må være for å veie et skålpund. Jo tynnere en tråd er, jo lengre må den være for at den skal veie et skålpund og jo tynnere den er jo bedre regnes kvaliteten å være og kjøper du skjorter med et yarn number på 100 eller høyere kan du gå ut fra at kvaliteten er tilstrekkelig høy. Skorter med meget høyt måletall (f.eks over 140) føles nesten silkeaktige ut, men er tilgjengjeld langt verre å stryke. Bomull med geografisk opprinnelse (først og fremst egyptisk, Pima fra Peru og Sea Island fra Sri Lanka) regnes som særlig eksklusiv).

3. Design. Her tenker jeg på krage, mansjetter og ting som lomme eller ikke og liknende. En del detaljer (monogram etc.) er ikke viktige, men mer et ytrykk for personlig smak. Dobble mansjetter er alltid mer formelt enn enkle. Kragen (hvis du bruker slips) bør etter min mening tilpasset hvilken knute du foretrekker. Hvis du har en krage med stor spread/cut away bør du etter min mening benytte en forholdsvis stor knute som en full Windsor. En enkel Hand in four vil se litt spinkel ut. I tillegg kan kragen form benyttes til å gi et inntrykk av smaler hals og skulder om du skulle avvike mye der.

4. Stofftype. Her tenker jeg på de forskjellige vevingene du kan få bomullsskjorter i (en businesskjorte skal aldri være i andre stoffer en ren bomull med mindre du tror du er med i Miami Vice og eller importerer diverse "stoffer" fra eksotiske land (da gjerne i kombinasjon med Panama hatt). Det finnes et utall forskjellige måter å veve bomullstoffet på bla. poplin, twill, oxford, end on end, pinpoint, herringbone. Poplin er sett på som den mest formelle veven og du kjenner den igjen på den glatte og "tynne" følelsen du får når du kjenner på stoffet. Ulempen med Poplin er at det er noe verre å stryke enn de fleste andre stofftypene. Twill kjennes noe mer loddent og tykt og er lettere å stryke og i tillegg er det varmere. Oxford er veven du kjenner igjen fra de klasiske Ralph Lauren skjortene og er etter min mening kun egnet for fritidsbruk og casual friday.

I tillegg vil det naturligvis være svært utslagsgivende hvem som har sydd skjorten, hvordan de har sydd den. Enkelte produsenter limer for eksempel kragen til skjorten, mens andre syr den på for hånd.

Hva jeg vil anbefale av merker vil naturligvis avhenge av størrelsen på lommeboken din, men på generell basis vil jeg på det varmeste anbefale målsøm om du har råd til det. Det er simpelt hen noe med en skjorte som er sydd for å passe akkurat deg.

En rangering av noen merker jeg har erfaring med (listen er på ingen måte uttømmende):

Lavbudsjett: Her mener jeg at en del tradisjonsrike britiske shortmakers som har gått lavbudsjett produserer skjorter som gir meget bra "bang for buck".

T.M. Lewin
Charles Tyrwhitt
Harvie & Hudson
Curtis & Hawes

Her snakker jeg om RTW skjorter og ikke målsøm.

Mid-range:
Eaton
Stenstrøm
Ralph Lauren (hovedlinjen)
Boss

Top range:
Ralph Lauren (Purple label)
Luigi Borrelli
Brioni
Kiton
Turnbull & Asser
New & Lingwood

Mvh.

Tenkte bare at denne posten fortjente å komme opp igjen.

Kan noen anbefale skjorter som ikke er så lang bak? Er ute etter omtrent 68 centimeter bak, i størrelse 38.
Synes skjortene fra Eton er veldig fine, men synes det er synd å kjøpe skjorte for så å sy den opp.

Noen som har prøvd skjorter fra Leslie Downey i Oslo? Hva koster det, og er man fornøyd? Er det andre steder i byen man kan få sydd?

Skal til Phuket om en liten uke, er det noen vits å få sydd seg noen skjorter der? Hvordan er kvaliteten, og evnt pris? Noen som til og med har erfaring fra en skredder i det området?