Skjorter


Brukte god tid til å ta målene riktig ved hjelp av min bedre halvdel, og mottatt skjorte 2,5 uker etterpå har upåklagelig passform - på alle mål. Fantastisk. Da var et bare å bestille i vei noen til. :) Endelig slutt på skjorter med for korte ermer (dvs. har høy apefaktor...) uten at bolen ser ut som en luftballong.
 
  • Liker
Reaksjoner: john og UJU
Noen som har erfaring med Eton "casual" shirts? Vurder å bestille denne: https://www.etonshirts.com/no/navy-lightweight-flannel-shirt-03167654829 , men er usikker på hvor "casual" den faktisk er. Eller, den er jo åpenbart casual, men tenker da på om det går an å ha den ute av buksen osv ;)

Green tab- skjortene er noen få centimeter kortere enn de andre for at de skal kunne bæres utenpå buksen. Funker helt fint for min del, varierer sikkert litt med hvor høy du er i forhold til skjortestørrelsen din.
Jeg er høy og slank/atletisk og de passer fint til meg, faktisk litt korte dersom jeg ønsker å tucke de inn i buksen.
 
Noen som har erfaring med skjorter i målsøm hos Gunnar Øya eller Ferner Jacobsen i Oslo? Utvalg, kvalitet, service og endringsvilje.
 
Redigert:
Noen i Oslo-området som trenger 1-2 skjorter fra Kamakura?
Jeg tenkte å bestille en eller to knit-skjorter ifb. med Black Friday, og de gir fri frakt på alt over 138 dollar, så rop ut om noen skal med noe i samme bestilling! (Jeg kan legge ut også vippser du meg for toll og mva senere).
01.png
 
Det kan kanskje høres litt sært ut, men er det eneste som fungerer for meg - som kanskje har litt sære krav til passform, kvalitet og komfort og som føler at alle "off the rack"-skjorter sitter helt feil:

Bruk litt tid hos en anerkjent skjortemaker et egnet sted i utlandet, altså noen som syr skjorter til forretningsfolk /expats og ikke til turister. Få sydd noen skjorter så du har litt variasjon og sammenlikningsgrunnlag, og ta med flere stoffprøver hjem (eller få det ettersendt siden), så er det bare å bestille flere skjorter når det trengs - om ikke målene endres for mye. Det kan bli litt dyrere enn en del skjorter i Norge, men blir jo også noe HELT annet.

Jeg har en forkjærlighet for Hong Kong og Shanghai, og bruker bl.a. Ascot Chang, de har en butikk med veldig bra service på temmelig kurante Peninsula Hotel sentralt i Hong Kong, er kjent som Asias beste og en av verdens beste skjortemakere, og kostet meg sist rundt 1200 per skjorte (on site), dog med litt bedre kurs enn nå. Litt lett info her: http://www.forbes.com/sites/bluecar...eed-to-know-before-you-order-a-bespoke-shirt/

Og ikke minst: De skreddersyr selvsagt skjorten slik at det er plass til klokke på det ene håndleddet mens skjorten sitter tight på det andre, og de spør gjerne hvor tykk klokke du ønsker å ha plass til. Faktisk noe som er ganske viktig i hverdagen, hvor dumt det enn må høres ut.. :D
Det var en Ascot Chang butikk på hotellet jeg bodde på i Kina i forrige uke. Jeg var innom og prøvde et par skjorter, men de var dessverre for korte i ermene. Det tok ca. én måned å lage en bespoke skjorte sa de, og det hadde jeg ikke tid til...
 
Der jeg har kjøpt i Shanghai har prisen krøpet opp til nærmere 2000 etter svakere krone, kan nok få ned mot 16-1700 med det rimeligste stoffet og så blir det fort langt over 2000 om man skal ha noe spesielt.

Det kan jeg ikke forstå. Var i Shanghai for tre år siden og betalte 700 for frakk (fortsatt meget holdbar og god), 7-800 per dress,1000 for smoking. Har vært godt fornøyd med dette. Fikk også sydd en hvit skjorte og en smokingskjorte, tror ikke de tok noe ekstra for det. Tykt og holdbart stoff. Det skal sies at det måtte en del pruting til men kan jo lure på hva de tok for en dress der du var..
 
Gamle poster får nytt liv her, ser jeg.

Det var en Ascot Chang butikk på hotellet jeg bodde på i Kina i forrige uke. Jeg var innom og prøvde et par skjorter, men de var dessverre for korte i ermene. Det tok ca. én måned å lage en bespoke skjorte sa de, og det hadde jeg ikke tid til...
Ikke noe poeng å kjøpe skjorter off the rack der, nei. Antar du var uheldig, jeg har fått sydd på en ukes tid - men da har jeg riktignok varslet på forhånd og vært eksisterende kunde. Hadde litt bedre tid da jeg bodde der, så da er det nok enklere i ettertid.

Det kan jeg ikke forstå. Var i Shanghai for tre år siden og betalte 700 for frakk (fortsatt meget holdbar og god), 7-800 per dress,1000 for smoking. Har vært godt fornøyd med dette. Fikk også sydd en hvit skjorte og en smokingskjorte, tror ikke de tok noe ekstra for det. Tykt og holdbart stoff. Det skal sies at det måtte en del pruting til men kan jo lure på hva de tok for en dress der du var..
Det er også mange som har problemer med å se at en klokke kan koste over 700kr, jeg har med tiden erfart at det er best å la slike diskusjoner ligge. ;)
 
Kjøpte meg fire skjorter på Charles Tyrwhitt den uken det var black friday-tilbud. Bestilte slim fit og brukte mål på siden for å kalkulere riktig størrelse. De gikk rett i retur... Var som å ha på seg et partytelt. Passformen var elendig. Ermene var alt for kort og foran og bak var for lang.

Mulig det er meg det er noe galt med... :) Prøver uansett noe annet neste gang.
 
  • Liker
Reaksjoner: aksgro
Har siden mai i fjor fortsatt holdt meg til Tailorstore. Ingenting å utsette på konsistens på målsøm de sender. Heller ingenting å utsette på stoff etter vask. Min erfaring generelt sett for alle skjorter jeg har hatt, butikkskjorter, o.a., er at alle krymper dersom man vasker dem "normalt" slik vaskeprogram mener er normalt. Dersom man vasker dem som finvask, så krymper de insignifikant.

Og, ja jeg har lange armer så det kan være at lange ermer på skjortene og krymping der merkes ekstra godt på oss som er litt Julius.

Dersom jeg er litt bevisst på å gå rakrygget, så får jeg ikke lenger skrubbsår på knokene. Bonus.
 
Jeg har strålende erfaringer med Charles Tyrwhitt - men deres versjon av "slim fit" er nærmere en "classic fit". Jeg kjører extra slim fit (som er omtrent som en "slim fit"), non-iron og har vel hatt 14-16 skjorter derfra hvor kun 2-3 av de har hatt litt merkelig stoffkvalitet og blitt "under genseren"-skjorter. Resten er jeg strålende fornøyd med, både passform, kvalitet og utvalg. Størrelsene kan ta et par forsøk å bli vant til - men så tilbyr de også gratis retur/bytte i 3-6 mnd. Om man tilfeldigvis er i London anbefaler jeg en visitt til flaggskipbutikken i Jermyn Street - de har alltid salg, og de er alltid åpne for pruting om man storhandler...

Smaken er nok ganske forskjellig ut i fra hva jeg har lest i denne tråden - men for prisen av en Tyrwhitt-skjorte (i snitt 250-300kr om man kjøper minimum 4 av gangen) så synes jeg man får kvalitet som overgår langt det meste av hva som er tilgjengelig i norske butikker. Jeg har til gode å prøve en Eton-skjorte til 4-dobbel pris som kan måle seg med en Tyrwhitt-skjorte i passform, stoffkvalitet og non-iron "ytelse" (non-iron handler ikke bare om aversjon for å stryke skjorter, men skjortene krøller seg også mindre i løpet av en arbeidsdag...). Jeg har heller ingenting i mot å rotere noen skjorter ut av garderoben fra tid til annen og erstatte med nytt.

Jeg måtte resirkulere 4-5 skjorter før jul som hadde begynt å frynse i kragen - men de hadde da vært brukt (og vasket) ukentlig i litt over 2 år... Bestilte da 6 nye som jeg venter på levering på.

Hvordan det står seg i forhold til Tailorstore eller andre vet jeg ikke for det har jeg ikke prøvd - men når man er så heldig å være fornøyd med skjorter som koster lite - så har man heller ikke allverdens motivasjon for å bytte leverandør (spesielt ikke til noe som koster mer!). :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla og havarduf
Charles Tyrwhitt er vel kjent som noe av det beste når det kommer til bang-for-your-buck. Men jeg har samme erfaring som @havarduf dessverre. Som de fleste skjorteselgere retter de seg blindt etter omkrets på hals, og da ender jeg opp med en 16,5" som vel er en large. Problemet er at jeg trener (litt for) mye og er 175cm høy med noe korte armer. Motsatt av Hr. @Loevhagen altså. CT-skjortene ender da opp med å se ut som jeg har lånt skjortene faren min med ALT for lange armer og nok ekstra stoff rundt magen til å pakke inn en stasjonsvogn. Dette er grunnen til at man skal være svært forsiktig med å kjøpe skjorter på nett hvis du ikke vet hva du skal ha/får.

Jeg klinte til og fikk skreddersydd 10 skjorter i Singapore i fjor til ca. 450kr pr. stykk og har brukt de hver dag siden. Med unntak av de litt harry intialene på ermet er jeg superfornøyd med dem og har fått ros for fine skjorter.
 
Charles Tyrwhitt er vel kjent som noe av det beste når det kommer til bang-for-your-buck. Men jeg har samme erfaring som @havarduf dessverre. Som de fleste skjorteselgere retter de seg blindt etter omkrets på hals, og da ender jeg opp med en 16,5" som vel er en large. Problemet er at jeg trener (litt for) mye og er 175cm høy med noe korte armer. Motsatt av Hr. @Loevhagen altså. CT-skjortene ender da opp med å se ut som jeg har lånt skjortene faren min med ALT for lange armer og nok ekstra stoff rundt magen til å pakke inn en stasjonsvogn. Dette er grunnen til at man skal være svært forsiktig med å kjøpe skjorter på nett hvis du ikke vet hva du skal ha/får.

Jeg klinte til og fikk skreddersydd 10 skjorter i Singapore i fjor til ca. 450kr pr. stykk og har brukt de hver dag siden. Med unntak av de litt harry intialene på ermet er jeg superfornøyd med dem og har fått ros for fine skjorter.
CT - og andre Engelske produsenter bruker følgene mål:
Halsomkrets + lengde fra nakken til håndledd (målt i tommer) + "shape" (regular/slim/ekstra-slim). Det burde således relativt lett være mulig for de fleste å finne en riktig størrelse.
Kom akkurat hjem derfra i går, med en bunke i: 16/34" - regular, laget i Egyptisk bomull.
 
Har selv bestilt endel skjorter fra CT, og kommer ikke til å bestille flere.
Makan til uforutsigbar kvalitet.:mad:
Passformen er også litt snodig for å si det mildt.
Dette gjelder forøvrig også gensere.
Knappene er stort sett drittkvalitet selv om du er heldig og treffer på stoffvalget.
Kvalitet på sømmer er også fullstendig lottospill. Dvs, 1 av 5,5 mill får kanskje en som en sydd litt ok...;)
Nei, jeg betaler heller noen hundre ekstra og får god kvalitet.
 
Jeg har prøvd noen skjorter fra CT med godt resultat. Årsaken er at jeg kan få riktig armlengde på skjortene, noe ingen andre (i norge i alle fall) kan tilby til vettige priser. Størrelsene er greie, jeg tok utgangspunkt i størrelsestabellen til Eton, som jeg har noen skorter fra, og sammenlignet. Så bestilte jeg en skjorte for å prøve. Slim fit fra CT er faktisk litt mer romslig enn contemporary fit fra Eton. Men ikke mye, så jeg trives bra i CT slim fit. Og viktigst, jeg slipper å ha masse overflødig stoff på grunn av 5cm for lange armer.

Har kjøpt en "4-pack" etter det. Skjortene er ikke Eton-kvalitet. Men sammenlignet med typiske motemerker som Moods of Norway er kvaliteten på både stoff og søm skyhøyt over. Til en langt lavere pris. Så jeg er fornøyd. Anbefaler gjerne skjorter fra CT.
 
Noen som har erfaring med Eton "casual" shirts? Vurder å bestille denne: https://www.etonshirts.com/no/navy-lightweight-flannel-shirt-03167654829 , men er usikker på hvor "casual" den faktisk er. Eller, den er jo åpenbart casual, men tenker da på om det går an å ha den ute av buksen osv ;)

Hei,

Jeg ble introdusert til Eton av en som hadde deltidsjobb i klesbutikk. De har vunnet beste skjorte flere år på rad og med god grunn. Har utelukkende kjøpt skjorter fra Eton de siste tre årene og i hovedsak green label som er "casual."

De er ekstremt behaglige, bare pass på at du har rett størrelse. De flannel typene er veldig mye og gode å gå i, og generelt er lengden på ermene mer korrekt enn billige skjorter. Jeg har ganske lange armer og hadde ofte for korte selv om jeg brukte størrelse L.

Red label er mer formelt og det ser du i designet, ofte tykkere stoff og litt stivere enn green label. Jeg sverger til green og har hvertfall 15 stk. Levering fra Etonshirts.com skjer normalt innen 5-7 virkedager og prisene er inkludert mva og toll.