Sigarer og lightere

Har noen her erfaring med å handle fra humidordiscount? Har noen dyrere sigarer liggende som aldri har blitt oppbevart i humidor og lurer på å kjøpe en, er det fortsatt håp? De har lagt i et mørkt skap i ca 1.5 år.

Kan anbefales.
Kjøp større humidor enn for det anbefalte antallet sigarer, da jeg har opplevd at det er mindre plass enn forventet.
 
  • Liker
Reaksjoner: jonska
Har noen her erfaring med å handle fra humidordiscount? Har noen dyrere sigarer liggende som aldri har blitt oppbevart i humidor og lurer på å kjøpe en, er det fortsatt håp? De har lagt i et mørkt skap i ca 1.5 år.

From Humidor Discount:
Can a humidor revive dry cigars?
5.jpg

The ideal relative humidity level for storing cigars is 68 to 75%. To look at it another way, this means that the cigars themselves should hold an absolute humidity level of 12 to 14%, though when they were rolled they would have have had at least 20%.

If the moisture within the cigars is a measure of their condition, should they dry out, the flavour will change. This also has a negative effect on the behaviour of the cigar, in terms of rate of burn and draw.

Through a slow supply of moisture and with a little patience, one can bring the cigars in a humidor back to the desired humidity level. Depending on the degree and duration of the dehydration of the cigar, however, its essential oils and characteristic aromas may have been irretrievably lost. A cigar which is too dry, or a cigar that is too damp for that matter, is more likely to incur damage to the wrapper. This cannot be fixed by a rehydration, of course, and too much moisture too quickly during that process may even have been the cause.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: jonska
Heller jeg sterilt vann i den?
Jeg kjenner ikke igjen produsenten men hvis det er sånn grønn oasis inni så skal du egentlig helle på noe som kalles PG-oppløsning som sikrer jevnt 70% fuktighet.
Sterilt vann går også helt fint men da må du følge med på fuktighetsnivået og evt lufte litt hvis det blir for høyt.
Anbefaler forøvrig å kalibrere hygrometeret hvis du har manuell type, da disse kan være ganske unøyaktige. Finn oppskrift på hvordan du gjør dette med saltoppløsning på nettet.
Til en så liten humidor ville jeg også vurdert å bytte fuktighetssystem til Boveda packs, da det er helt bankers og driftssikkert.
 
  • Liker
Reaksjoner: SirWivel og sunshine
Jeg kjenner ikke igjen produsenten men hvis det er sånn grønn oasis inni så skal du egentlig helle på noe som kalles PG-oppløsning som sikrer jevnt 70% fuktighet.
Sterilt vann går også helt fint men da må du følge med på fuktighetsnivået og evt lufte litt hvis det blir for høyt.
Anbefaler forøvrig å kalibrere hygrometeret hvis du har manuell type, da disse kan være ganske unøyaktige. Finn oppskrift på hvordan du gjør dette med saltoppløsning på nettet.
Til en så liten humidor ville jeg også vurdert å bytte fuktighetssystem til Boveda packs, da det er helt bankers og driftssikkert.
Da blir det boeva jeg hadde tenkt på det. Takk for svar
 
Er på utkikk etter et askebeger.
Vektlegges spesielt:
- Holder på asken, selv i litt vind.
- Utseende. Ja. De himmelblå/rosa det står CUBA på er ikke spes stilige

Kom gjerne med forslag til nettsider/butikker :)
 
Redigert:
Fruen har funnet ut at hun vil begynne å røyke sigar. Jeg er helt blank på området og orker ikke lete i tråden. Er det noen som har tips til en god nybegynnersigar(er) og hvor eventuelt man får kjøpt de. Eventuelt annet nødvendig tilbehør for å komme i gang. Takk for tips :)