Sigarer og lightere

Søndagens Cohiba
C3E8C94D-6790-4283-B595-47E1436A8F77.jpeg
 
Skal innom selv til helgen! Noe bra å se etter?
Jeg er helt fersk med sigarer så vet ikke om jeg kan anbefale så mye av forskjellige typer. Bare å kjøpe et par av hver de har i sjappa å røyke på. Har fått testa kitt av vert i ferien nå å satan så morro det er å smake forskjell fra merke til merke!

Har bare funnet et sted å kjøpe sigarer i Strømstad sentrum og det er på hjørne ved torget. Tror det er mere utvalg på grensa.
Husk å sjekk at de ikke er tørre og ikke har noe mugg på seg før du går ut av butikken.
 
Jeg hadde utelukkende valgt sigarer fra Honduras, Dominikanske Republikk, Cuba (ikke alltid verdt kostnaden) Nicaragua, og selvfølgelig opplagt kun håndlagede "Hetcho en mano totalemente" imho.
 
Jeg fikk denne fra sigar skapet til svigerfar og den var helt sinnsykt god, favoritten hittil
image.png


Kjøpte denne i Strømstad trodde det var den samme, men den smakte ikke i nærheten. Ser nå at det er litt forskjellig farge på mage båndet. Mye mørkere brunfarge.
image.jpeg


Ellers så var ikke Hoyo De Moterrey så verst eller og størrelsen passer perfekt mellom slagene på hytta med bading, jobbing osv!
image.jpeg

image.jpeg


Gleder meg veldig til i kveld eller en annen kveld til jeg skal prøve krona på verket fra skapet til svigers
En Bossner Hecho A Mano Reserva fra Nicaragua
image.jpeg
 

Vedlegg

  • image.png
    image.png
    158,8 KB · Visninger: 0
IMHO: punch er no go, dobbel cutter evt guilotine er best, ikke negl, ikke bite over. Ytterste laget aka wrapper er faktisk den dyreste delen av sigaren og bør ikke skades. Mnge produsenter legger også på et lite lokk eller caps i den lukkede enden av sigaren og da er det lurt å "treffe" den slik at den kuttes av. Det er nå det jeg mener da.
 
IMHO: punch er no go, dobbel cutter evt guilotine er best, ikke negl, ikke bite over. Ytterste laget aka wrapper er faktisk den dyreste delen av sigaren og bør ikke skades. Mnge produsenter legger også på et lite lokk eller caps i den lukkede enden av sigaren og da er det lurt å "treffe" den slik at den kuttes av. Det er nå det jeg mener da.

Jeg vurderer å gå til innkjøp av lighter og da kan man finne slike med integrert puch. Hittil har jeg brukt fyrstikker, noe som fungerer veldig bra da tenningsrutinen er smekkers (les. ingen svovelbrann i sigaren og roterende tenning).

Kjøpte en kutter hos Augusto i Oslo, veldig god service og trivelig kar som driver sjappa. Anbefales på det sterkeste.
image.jpg
image.jpg


BAF984C0-13FA-4EC9-9BB5-93E2ACD86C3A.jpeg


Montecristo open regata. Ikke den beste jeg har smakt, men god trekk, fyldig røyk passer bra til formiddagskaffen
 
Redigert:
Når det gjelder punsher så er det min erfaring at det har med smak og vane å gjøre. Jeg puncher aldri men har venner som nesten alltid gjør det. Noen foretrekker punch på tykkere sigarer (les over 54 i ring gauge).
Puncher integrert i lighter er en grei variant hvis man ikke bruker den så ofte, men tipper dette ikke er de beste og skarpeste på markedet?
 
  • Liker
Reaksjoner: Steiniz og sunshine
Har du noen tanker om denne?

Jeg var kjempefornøyd med den forrige jeg tok. Den var så fyldig og god, smakte nesten mykt smør til tider. Trengte ikke å ta store trekk for å få mye smak gjennom. Røyker man for fort, så blir det litt for mye for min del, men 1-2 ganger i minuttet gjør den bra.

I likhet med deg er jeg helt enig i hvordan du beskriver din opplevelse av å nyte en Cohiba Robusto.

Og jeg fikk en fin lys grå aske på min.

Jeg har kun hatt problem en gang med kjøp av C.R. Det var i taxfree ved Gardemoen. En av sigarene hadde Årer i bladet. Jeg klaget, fikk beskjed om å returnere den ene og fikk 25 stk tilbake.

Har lyst til å nevne at ved en av Smokers Night ved Gamle Logen i Oslo, Kveldens hovedgjest var Vin og Sigar kritikker James Suckling, han fikk spørsmålet om når han lar sigaren R.I.P.

Svaret var: IIRC Når det brenner på fingertuppene mine. Jeg gjør faktisk det samme.
 
  • Liker
Reaksjoner: MrRambutan og jonska