Sigarer og lightere

Fruen har funnet ut at hun vil begynne å røyke sigar. Jeg er helt blank på området og orker ikke lete i tråden. Er det noen som har tips til en god nybegynnersigar(er) og hvor eventuelt man får kjøpt de. Eventuelt annet nødvendig tilbehør for å komme i gang. Takk for tips :)
Skulle ønske fruen min ville røyke sigar også
Her er ivertfall noe gode startere
EA0F8528-EC3B-45FE-BEE5-FC4A3EBF3C29.png

987EC82A-9469-46A9-AF44-727843F839E2.png

Hun burde prøve en Bossner også så får hun virkelig teste hvordan en sigar skal være, men koster litt da
0AF828E6-B6F2-456B-A265-B2110C50A5A5.jpeg
 
For oppbevaring er en matboks med
Boeva pakke en smart løsning hvis du ikke har
Fruen har funnet ut at hun vil begynne å røyke sigar. Jeg er helt blank på området og orker ikke lete i tråden. Er det noen som har tips til en god nybegynnersigar(er) og hvor eventuelt man får kjøpt de. Eventuelt annet nødvendig tilbehør for å komme i gang. Takk for tips :)
for oppbevaring hvis du ikke har humidor så er en lukket matboks med en boeva pakke en genial løsning for å holde godsakene ferske
9BDA70E4-30AA-48FC-BEF1-5E9D49710496.jpeg

Det er også en genial løsning hvis man skal ut å reise.

Jeg har en humidor, men føler at sigarene holder seg bedre i matboks

Ikke bruk fyrstikker eller zippo til og fyre opp det lager smak.

Følger ofte med sånn (treverk) som er rundt sigaren i beholderen eller nederst i sigar esken, denne kan du fyre på med fyrstikker og så bruke den til og tenne sigaren etterpå. Anbefaler å kjøpe en ordentlig sigar lighter med en gang.
 
Redigert:
Arvegods. Har Zippo’en noe verdi?
Backstory er at min mors onkel var Samferdselsminister på 50-tallet. IWC antar jeg er en cal 83 som han brukte daglig til han døde. zippoen vet jeg ikke mye om, men ser ut som han fikk den ifb med VP besøk på 60-tallet. Klokka har jeg brukt fra tid til annen for moro skyld. Den var inne på service hos Alf Lie for ca 10 år siden, men brukt lite siden det.

A54B8459-2F1E-4BA6-9111-6A2526FCF8A2.jpeg
163C2651-8FC6-488F-849B-0FB8178276C6.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Nicolai og Steiniz
Arvegods. Har Zippo’en noe verdi?
Backstory er at min mors onkel var Samferdselsminister på 50-tallet. IWC antar jeg er en cal 83 som han brukte daglig til han døde. zippoen vet jeg ikke mye om, men ser ut som han fikk den ifb med VP besøk på 60-tallet. Klokka har jeg brukt fra tid til annen for moro skyld. Den var inne på service hos Alf Lie for ca 10 år siden, men brukt lite siden det.

Vis vedlegg 132359 Vis vedlegg 132358
Ser noen til 85 $ og 100$ , men kan jo ha noe å si på verdi med hvilken navn som er på. Om han var en populært vice president osv
BF1153FF-0194-436B-81B1-7DC2F801B573.png

Ikke helt lik da
 
Alle lighterene jeg kjøper, uansett kvalitet eller pris slutter å fungere ganske så kjapt. Hva kan være galt? Kjøper lightergass på sportsbutikk.
Stort sett samme symptomet på alle: Dårlig flamme, evt så tenner de ikke.
Dette er jo sikkert helt vanlig på en og annen lighter, men ikke på ALLE?

Noen som har tips?
 
  • Liker
Reaksjoner: Raymond75
Alle lighterene jeg kjøper, uansett kvalitet eller pris slutter å fungere ganske så kjapt. Hva kan være galt? Kjøper lightergass på sportsbutikk.
Stort sett samme symptomet på alle: Dårlig flamme, evt så tenner de ikke.
Dette er jo sikkert helt vanlig på en og annen lighter, men ikke på ALLE?

Noen som har tips?

Du må slippe ut evt gass som er igjen i lighteren før du fyller ny gass.

Det kan være luft/gass igjen og hvis du fyller på ny gass får du dårlig flamme/ ujevn flamme.
 
  • Liker
Reaksjoner: sunshine og BigT
Alle lighterene jeg kjøper, uansett kvalitet eller pris slutter å fungere ganske så kjapt. Hva kan være galt? Kjøper lightergass på sportsbutikk.
Stort sett samme symptomet på alle: Dårlig flamme, evt så tenner de ikke.
Dette er jo sikkert helt vanlig på en og annen lighter, men ikke på ALLE?

Noen som har tips?

Jeg har også hatt mange lightere opp igjennom og min erfaring var lenge det samme; sigarlighter er forbruksvare. Løsningen for meg ble å kline til og kjøpe en STDupont sigarlighter. Denne har til dags dato (6år) aldri sviktet. Tenner alltid på første forsøk.
Siden har jeg også fått inn en svær sak fra Prometheus som funker bra for meg men mange av mine sigarvenner er misfornøyd med denne. Denne svikter alltid på første klikk men så kommer den alltid på andre.

Det som ofte kan være en fix er å justere på den tappen som forsyner gnisten med gass (hvis den har en slik).
En annen, og over tid nok aller viktigst, er å passe på å bare bruke trippelrenset gass. Mange bruker for dårlig gass og forurenser lighteren på den måten. Se f.ex denne som er veldig bra (god butikk generelt også): https://www.nordiccigars.com/product/colibri-butan-400ml/
Vil også anbefale å rense den regelmessig med ren luftgass for å få bort sot som dannes.

Du må slippe ut evt gass som er igjen i lighteren før du fyller ny gass.

Det kan være luft/gass igjen og hvis du fyller på ny gass får du dårlig flamme/ ujevn flamme.

Måten jeg gjør dette på er å «overfylle» lighteren slik at det spruter ut gass noen sekunder etter at den er fylt opp. Enklere enn å lufte den.
 
  • Liker
Reaksjoner: sunshine og Raymond75
Jeg bruker en ST Dupont og så har jeg to vintage Dunhill Rollogas som jeg har overhalt med nye pakninger osv.

Nå fungerer de perfekt, men med de er det viktig med skikkelig "lufting" før påfylling av gass, da det er vanskelig med jevn flamme..
 
Alle lighterene jeg kjøper, uansett kvalitet eller pris slutter å fungere ganske så kjapt. Hva kan være galt? Kjøper lightergass på sportsbutikk.
Stort sett samme symptomet på alle: Dårlig flamme, evt så tenner de ikke.
Dette er jo sikkert helt vanlig på en og annen lighter, men ikke på ALLE?

Noen som har tips?

Gode tips fra de andre her. Vil også anbefale å bruke spesielt ren lightergass, f.eks. fra Xikar e.l. produsent. Urenheter i gassen kan gjøre at dysa blir helt/delvis tett.