Sigarer og lightere

Medlem
24. april 2008
Innlegg
515
Sted
Trondheim
Hei godtfolk:)

Mange av dere som leser litt klokkeblader etc. har sikkert lagt merke til at sigarreklame og stoff nevnte ofte finnes der.
Vise versa er det visst med klokker i sigarblader.
Har stort sett slutttet å røyke selv, men interessen for sigarer er på oppadgående.
interessant nok er det endel felles"trekk" (pun intended) mellom disse interessene, en sigar kan for eksempel være
"in-house" produsert eller ikke!! jeg er newbie på dette feltet men er det noen andre på forumet som også har interesse for sigarer?

Send meg gjerne en PM.

Peace,
 
  • Liker
Reaksjoner: Raymond75
LIGHTERE?

På samme måte som ovenfor:

er det noen som samler/er interessert i lightere?

( i posten ovenfor skulle det være:sluttet med sigarett røyking, men trapper opp sigar røyking.En 10 år gammel "årgangs" havanna gjorde susen)

Peace & Puffs
 
  • Liker
Reaksjoner: Raymond75
Re: SIGARER og LIGHTERE?

Hei J.CAT,

Selv var jeg tidligere veldig opptatt av sigarer, både når det gjaldt å tilegne meg mest mulig kunnskap ved å lese Cigar Aficionado og selvfølgelig å røyke dem.
Gikk til og med til anskaffelse av en humidor. Den er nå dessverre tom...

Neste gang du er i Sveits, foreslår jeg at du tar deg en tur innom en av Davidoff-butikkene som jo finnes nesten overalt, og kjøper med deg noen Cohiba Esplendidos og gjerne en Montecristo A. Da prater vi skikkelige sigarer!

Når det gjelder lightere, så har jeg en S.T. Dupont lighter (den som lager den spesielle "pling"-lyden når topplokket åpnes).

Ellers lager både Dunhill, Davidoff og Caran d'Ache veldig flotte (og dyre) lightere.
 
  • Liker
Reaksjoner: Raymond75
Re: SIGARER og LIGHTERE?

Ikke så mye inn i sigarer, men har samlet på Zippoer i mange år.
Er kun ute etter "collectibles", som desverre er ganske vanskelige å komme over her i Norge.
Gammelt bilde av samlingen:
zippo025.jpg
 
Re: SIGARER og LIGHTERE?

Tusen takk for responsen klokkevenner!

Gode tips fra begge og imponerende Zipposamling Bullit!

Hvordan flamme har Dupont lighterene ? kraftig stikkflamme
eller vanlig?Noen som vet. sjekka e-Bay mange fantastiske modeller. :)

Har lagt merke til at sveits er flott når det gjelder sigar.
Der var også der min interesse for alvor ble vekket.
Har blitt med i en sigar klubb her i byen og gleder meg til å sitte i chesterfield og røyke en Cubaner som venter på meg til neste onsdag.

Beste hilsener.
 
  • Liker
Reaksjoner: Raymond75
Re: SIGARER og LIGHTERE?

Hei

Ja, jeg røyker sigarer av og til men det blir helst når det er sommer og sol ute :) Jeg kjøpte meg en billig humidor ifjor og har kjøpt litt sigarer når jeg er ute på tur. Her er et bilde av humidor og sigarene: http://sigarer.blogspot.com/2008/07/sig ... doren.html . Du kan spare masse penger med å kjøpe hvis du reiser gjennom Kastrup i København iallefall sammenlignet med norske priser. Jeg har også kjøpt meg både kutter og lighter i merke Xikar
 
Re: SIGARER og LIGHTERE?

Hehe.. Hva i alle dager gjør paraplyen der? Retter røyken tilbake mot ansiktet slik at man kan nyte enda mer av den?? :twisted:
 
Re: SIGARER og LIGHTERE?

Man kan da ikke få vann ned i pipen når man er ute spaserer i regnværet vet de :D
 
Re: SIGARER og LIGHTERE?

Er selv blitt veldig glad i cigarer. Kanhende en sammenheng med at de er gode følgesvenner til godt øl...spesielt tysk hefeweissen og ymse Belgiske varianter...som jeg også setter stor pris på.

Av naturlige grunner begrenser det seg for det meste til sommerhalvåret og når jeg er innom Bar & Cigar. Bypåske med sol og utepils var en glimrende anledning til å fyre en Maccanudo Maduro.

Har prøvd endel etterhvert og har funnet at jeg har preferanser for maduro varianter og ikke minst er jeg svak for vintage cigarer. Utrolig hva som kan skje med smaken på en El Rey Del Mundo eller en Maccanudo når den har vært perfekt lagret i 10 år.

Desverre er det ikke lenger så mange seriøse butikker å finne. Den absolutt beste er dog Sol Cigar i Henrik Ibsen gt 28 (tidligere Drammensveien). Det er en opplevelse å gå inn i deres walk in humidor....luften, lukten, andakt&høytid...lukte, kjenne, snakke om , få kunnskapsrike råd av betjeningen...gjøre sine valg...det blir alltid mye dyrere enn planlagt å ta turen innom der.

Forholdsvis ny butikk, men med svært entusiastisk, hyggelig og kunnskapsrike innehavere er . Augusto i Kongens gate. Tror de fortsatt har sin egen lukkede lounge for medlemmer. De har ofte Padrón 1964 Anniversary Series inne og det er absolutt en opplevelse av hva tobakk virkelig kan være.

Min absolutte favorittbutikk er i KaDeWe i Berlin. Den store cigaravdelingen deres i første etage (de har også en "liten" avdeling i gourmetavdelingen i 6 etage). Den nest største walk in humidor jeg har vært i (15-20 kvardratmeter) stappfull av godsaker i alle prisklasser. Klokkeavdelingen deres er heller ikke å kimse av så ta turen innom dersom du er i Berlin.

Desverre er det fortsatt endel som tror cigarer er den harry "penisforlenger" erstatter til sigaretter. "Her lukter stormann, men jeg ser ingen". Inget kan være mer feil. Cigarer er smak, opplevelse, avslapping og kultur. Sigaretter er harry, stressende, avhengighet uten annen smak enn den korte tilfredstillelsen av nikotinhungeren. Slett ikke rart cigarer og kvalitetsur ofte omtales i samme publikasjoner.
 
  • Liker
Reaksjoner: Telemarkshelten
Re: SIGARER og LIGHTERE?

Plukket opp disse fra Sverige. Må si Bolivarèn var utrolig digg :mrgreen:
Tenkte jeg måtte ta et bilde før alt gikk opp i røyk :(

20090717-DSC_0020.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: PerØ
Re: SIGARER og LIGHTERE?

Du må for guds skyld ikke fyre opp sigarene dine med en zippo-lighter. I følge sigarpurister (jeg er for øvrig ikke en av dem:), så skal man tenne sigaren med et mest mulig nøytralt tennemne; et lite stykke påtent cedertre tror jeg jålebukkene foretrekker. Eller er fyrstikker og til nøds gasslighter visst akseptabelt.

Ellers; som alltid jævlig flotte bilder Bullit! Rene Morten Krogvold av finer-things-photography :mrgreen:
 
  • Liker
Reaksjoner: Ckbuff
Du må for guds skyld ikke fyre opp sigarene dine med en zippo-lighter. I følge sigarpurister (jeg er for øvrig ikke en av dem:), så skal man tenne sigaren med et mest mulig nøytralt tennemne; et lite stykke påtent cedertre tror jeg jålebukkene foretrekker. Eller er fyrstikker og til nøds gasslighter visst akseptabelt.

Ellers; som alltid jævlig flotte bilder Bullit! Rene Morten Krogvold av finer-things-photography :mrgreen:

Er sant at en ikke skal tenne sigarer med tennkilder (bensinlighter, stearinlys) som "forurenser" sigaren med lukt. Greit nok om det skulle skje med en billig bensinstasjonssigar, men hvorfor ødelegge en fin håndlaget sigar.

Er også forsåvidt sant at den beste, og kanskje mest riktige måten, er å bruke en fyrstikk og tenne en flikk av cedartre (fås med i de aller fleste sigarbokser), som igjen brukes til å tenne sigaren. Og dette er kanskje måten en får sigaren tent om man skulle befinne seg på en finere sigarbar i Havana, men dette er ikke noen egentlig gjør tror jeg.
Fyrstikker kan brukes, sålenge en venter til svovelen har brent vekk, men jeg (og det tror jeg mange andre sigarinteresserte gjør) er å bruke gasslightere. Spesielt torch-lightere er veldig greie å bruke, da de produsere store mengder varme, og gjør det lettere å få skikkelig fyr på an. Må bare passe på å ikke "varme" sigaren for mye opp.

Kan forøvrig si jeg er over gjennomsnittet interesserti sigarer, og har en humidor med rundtom 150-200 sigar (om jeg skulle gjette). Blir ikke røykt så mye som jeg skulle ønske ettersom jeg er henvist til terassen, og dermed blir det veldig lite om vinteren. Men noen blir det iløpet av året, og dermed blir de nytt til fulles! :grin:
 
Kult at du dro i gang denne tråden igjen Alexander.

Bruker selv også torch lightere. Eneste som funker for meg. Siden man ikke skal dytte selve flammen bortpå sigaren er det essensielt med en god torch. De selger et par forholdvis rimelige som fungerer meget bra på sigar.com om dagen.

Ellers ser her at det er noen som liker macanudo maduro her. Helt enig med den.

Akkurat kommet inn etter en meget kald nattsigar. Blir rimelig sjeldent om vinteren ja.

2011-02-19222709.jpg
 
Enig med torch lighteren. Syntes det er veldig greit at man kan holde både lighteren og sigaren i vinkeln når man tenner, føler en får bedre oversikt og en bedre tenning da.

Har selv en combo torch/sigarkutter-lighter som jeg kjøpte for altfor mange hundrelapper hos den lokale sigarkjappa her i Stavanger. Funker bra, men gassmengden holder kun for en tenning... :(

Men fikk i julegave av en sigarside på nettet hvor jeg bestilte noen sigarer for noen år siden (får faktisk julegave hvert år selv om jeg kun har brukt siden en gang for ca 3 år siden) en trippel-torch. Mye plastikk på den, men en får god varme fra tre torcher, og den var en gave! :D

Edit: Skal se om jeg ikke også kan få knipset noen bilder av min humidor etterhvert...
 
Noen som har gode tips til typisk nybegynner sigarer? Nå som det er så varmt og flott ute på kvelden blir det for dumt å ikke ha en unnskylding til å ta seg en tur på taket. Sigar må vel være den perfekte unnskyldning for å ta seg en tur ut i den friske luften.
 
Ja. Montecristo 4 er den obligatoriske nybegynner sigar. Ikke min favoritt, men står alene for over halvparten av all eksport av sigarer fra Cuba.
 
Jeg er rimelig nybegynner når det kommer til sigar og har bare røkt det noen par ganger. MonteCristo er en av de jeg har smakt og den var veldig god! Mathfjeld, send meg en mld hvis du vil ha miniGTG ila uken :)
 
Noen som har gode tips til typisk nybegynner sigarer? Nå som det er så varmt og flott ute på kvelden blir det for dumt å ikke ha en unnskylding til å ta seg en tur på taket. Sigar må vel være den perfekte unnskyldning for å ta seg en tur ut i den friske luften.

Har vel ikke røyket noe særlig siden i sommer, men mener de siste jeg kjøpte var Cohiba Siglo IV. Ikke noe dumt sted å begynne.

Ellers syns jeg La Flor de Cano Selectos gir mye sigar for pengene.. fin hverdagssigar :)