Rolexcafé – løst og fast om Rolex

Noen som vet om det har blitt lettere å komme seg på ventelistene? Vurderer å komme meg på venteliste for en Explorer når jeg kjøper min neste klokke, men har samtidig en liste over andre klokker jeg har lyst på.
 
Ikke en gang en Day-Date kan måle seg med skjønnheten P01.

EE556A96-6331-4DF3-9F01-746E291C6C15.jpeg
 
Redigert:
Noen som vet om det har blitt lettere å komme seg på ventelistene? Vurderer å komme meg på venteliste for en Explorer når jeg kjøper min neste klokke, men har samtidig en liste over andre klokker jeg har lyst på.

Kommer nok an på kjøpshistorikken din. Prisene på bruktmarkedet har steget betraktelig, så det kan vel tyde på utfordringer med tilgjengelighet hos AD. Gjelder vel for tiden alle sportsmodellene fra Rolex.
 
  • Liker
Reaksjoner: thales
Spesiell utvikling eller innvikling... det er vi som har Rolex (If you’re the lucky one), morsomt også å se at en den gang fikk 8 stk Submariner samt en Rolex til kona for prisen av en Day DateVis vedlegg 180197

Ikke rart pappaen til min kompis var kongen i gata på åttitallet.
Han hadde nemmelig en bad-ass Day-Date med diamanter på skiva!
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Amund
Jeg kjøpte min første Submariner (1680) i 72, husker ikke hva jeg betalte men for meg var det uendelig mange morgenruter med Aftenposten og Budstikka pluss helgejobbing å kjøre SAS catering til kunder. Vurderte først uten dato (kunne det vært 5512 ?) men tenkte at jeg kunne jobbe litt mer og vente litt for å få en ´orntli´ Rolex med dato.
Tidlig -80 tall var det fast jobb og da ble det flere turer inn til Karl Johans gate og butikksjef Harald S.
 
Litt aritmetikk.
:)
Sveitsisk eksport av armbåndsur kan sees på slik i fordeling av produksjon:
  • Asia ca. 50%
  • Europa ca. 30%
  • Amerika ca. 20%
  • Afrika <1%
Hvis man antar Rolex lager 800.000 armbåndsur per annum, og man samtidig har en sterk tro på at DJ, DD, OP, YM, SD og slikt utgjør brorparten (80%) av produksjonen, så kan man - uten å ta heeeeelt feil - si at resterende fordeler seg på:
  • Submariners
  • GMT Masters II
Da betyr det at 80.000 Submariners og 80.000 GMT-Master II skal fordeles rundt kloden. Fordelingen blir da slik:
  • Asia 40.000 Submariners og like mange GMT Master II per kalenderår
  • Europa 24.000 stk av hver modell
  • Amerika 16.000 av hver modell
Vi vet også at SS-utgaver utgjør en brøkdel av disse, så hver geografisk del får selvsagt enda færre SS-utgaver. Men, la oss for enkelthetsskyld si alle er i stål og ser man på folketallet i hver del, så er dette:
  • Asia ca. 4.500.000.000 mennesker
  • Europa 800.000.000 mennesker
  • Amerika 1.000.000.000 mennesker
Det betyr at for hver boksny SS Submariner i Asia så er det mange flere enn 60.000 potensielle kjøpere. I Europa så skal man fordele langt færre enn 24.000 Submariners til 40 land. Det er i snitt 600 Submariners pr. land.

Ikke rart det blir ventelister av slikt - og hvorfor skulle prisene gå ned.
:rolleyes:
 
Redigert:
Nå ble det riktig. ;)
Kan du begrunne forutsetningene for:
* antall produserte Rolex klokker per år
* andelen av produsere klokker som er Submariner/GMT. Du endret jo fra 30% til 20%, regner med at det er fordi du har tilegnet deg kunnskap.
* andelen SS av totalt antall produserte Submariners og GMT?

Hvis du ikke har noen fornuftig bakgrunnsdata blir jo innlegget ditt bare fjas.

Jeg ser frem til ditt svar.