Passaround 6

Da er klokken hos meg med manuelt verk som må trekkes opp ;)

Første inntrykket er bra, digger skive og månefase. Julius er mer opptatt av det som skjer utenfor vindu :)

IMG_0387.jpeg
 
Da har jeg funnet fram min gamle WeiShi og målt klokken i en 5 minutter test som måler klokken i alle posisjonene. C skive opp, F skive ned, vertikalposisjonene med siffer ned. Selita kaliber SW288-1 a som svinger med 28.800 bph (4Hz), lift angle 50 grader.
Urverket leveres i kvaliteten Special (Elabore) hvor verket er juster i tre posisjoner og oppgitt nøyaktighet til +- 7 sekunder og maks avvik i alle posisjoner på 20 sekunder i døgnet.
Målingen er godt innenfor med maks avvik på 10 sekunder.

IMG_0417.jpeg
 

Vedlegg

  • IMG_0417.jpeg
    IMG_0417.jpeg
    138,4 KB · Visninger: 0
Kort oppsummering:
Kul skive som er annerledes enn andre klokker jeg har. Fin størrelse og form på urkasse og best på lærreim.
Litt dårlig kontrast mellom visere og skive.
Ok urverk, men kunne kanskje med fordel hatt den automatisk utgaven.
Alt i alt en klokke man blir i godt humør av å se på :love:

Over til neste @Hovedsignal
 
Etter litt over et døgn på armen kan jeg si at dette er en svært komfortabel klokke. Størrelsen er helt knall.
Jeg vet ikke hvorfor, men jeg hadde fått det for meg at den ikke hadde lume.
Kan være fordi jeg har en annen lakserosa klokke i litt gammeldags stil som ikke har det.
Gleden var derfor stor da jeg oppdaget at ikke bare har indekser og visere lume. Det har også den enorme månen.

Så siden ingen andre har lagt ut noe lume shot enda;
IMG_4015.jpeg
 
Da er klokka overlevert til @benbjo :)

Jeg må si jeg likte klokka overraskende godt. Og jeg fikk kommentarer på den fra flere "ikke-klokkefolk" enn jeg gjør med mange av de andre klokkene mine.
Spesielt den enorme månefasen fikk et par spørsmål.

Alt i alt en fin opplevelse. Jeg tror jeg likte den bedre enn B&R fra forrige runde, enda denne er en god del rimeligere.
 
Da har klokken vært i mitt eie i noen dager. Litt dårlig med bilder foreløpig, men det er jo mange i tråden her allerede :)

Mine inntrykk så langt:

Liker den ganske godt. Fin størrelse og ligger godt på armen. Skiven er helt magisk. Endrer drastisk farge etter lyset og den subtile strukturen på skiven gjør den litt mer spennende å studere. Månefasen er stor og fin, og gjør seg veldig godt på skiva.

Ellers vil jeg trekke frem quick release på reimene og lenka. Har kun brukt klokken på den blå remmen til nå, da jeg synes den er den fineste av alternativene som følger med. Lenka virker behagelig, men estetisk synes jeg ikke den er noe pen og passer ikke klokka heller. Innsyn til urverket er alltid positivt, og finished på verket er helt kurrant. Ikke spektakulært å se på, men heller ikke kjedelig.

Så over til deg jeg ikke liker så godt. Det er mye forskjellige farger her som skaper et litt rotete uttrykk for meg. Mørk blå månefase, et annen nyanse av blå på sekundviseren, rosa(ish) skive og en annen nyanse av rosa på rammen rundt datovinduet. I tillegg er logoen på krona i bronse eller lignende.

Helhetsinntrykket tror jeg hadde vært bedre dersom sekundviseren og månefasen hadde samme blåfarge. Tror også jeg ville droppet ramme rundt datovisningen, men hatt en litt passespartoutaktig avslutning med ,mot datohjulet i stedet. Krona kunne vært helt stål.

Annet enn det så ville jeg nok foretrukket om hele kassen var polert, og dermed ikke hatt struktur på sidene. Videre synes jeg krona er litt underdimensjonert. Ser litt rart ut fra siden i og med at den ikke blir sentrert på kassen. Til slutt er jo usikker på om jeg liker sekundviseren. Det ser mer ut som en viser som skal indikere dato (slik som på f.eks JLC annual calendar), enn en sekundviser. Andre setter sikkert pris på at den er såpass dominerende, men personlig ville jeg nok satt mer pris på en enklere sekundviser.

Totalt sett er det mye jeg liker her. Selv fruen synes den var kul (!). Likevel er det små detaljer her som jeg personlig ville gjort annerledes.