Nye Rolex Sea Dweller 4000ft

@Frode Jeg synes det der er et veldig lite flatterende bilde av nye SD (ikke at jeg har sett den live, da).

Disse bildene fra ablogtowatch gir et litt annet inntrykk.

Rolex-Sea-Dweller-4000-116600-watch-2.jpg

Rolex-Sea-Dweller-4000-116600-watch-22.jpg

Forstår ikke at du solgte SDèn din @reim? Den nye er lekker, men tror jeg beholder den gamle "pappaen". Og etter hvert kanskje farfaren..

Redigert av en moderator:
@Timekeeper Jeg sa noen ord om det for ca hundre sider siden i SP snikksnakk (så det var vel i forrige uke :) )

Men den ble liggende for mye i skapet. Fantastisk flott klokke og kanskje den som har sittet best på min arm, men etter et år var jeg fortsatt ikke fullt komfortabel med å bære en lett gjenkjennelig Rolex blant vanlige folk. Dette sier naturligvis mest om meg, og her inne er det jo fullstendig crazy talk :)

Dette endrer ikke det faktum at jeg elsker utseendet til Sea Dweller, og har foreløpig stor sans for den nye også. Ikke minst det at de har slanket lugsene igjen gjør det til en perfekt blend mellom nytt og gammelt. Men er den 30k + flottere - det er jeg jammen ikke sikker på.

Så er jo noe nytt muligens på vei inn, men ting tar tid...

Det bildet fra glassmonteren i Basel er omtrent så lite flatterende som mulig for den nye sea-dwelleren da, en submariner ville heller ikke sett veldig flott ut under disse omstendighetene. Det er tatt under et veldig hardt og gyllent lys som blant annet får bezel og skive til å se alt for glinsende og plastikk-aktig ut, og metallet på kassen og lenken får dette gylne, skarpe skjæret som ikke ser lekkert ut i det hele tatt. Det er rett og slett alt for mye kontrast og generelt dårlig fotobelysning - for eksempel rundt lugsene på oversiden er det jo komplett "whiteout" med skarpt lys, hvor alle detaljer er hvisket bort - og det på tross av at bildet ikke er overeksponert ellers. Dermed stikker alle hvite detaljer på klokken alt for mye frem, noe som kan få den til å se litt rotete ut. Bildene @reim postet ser jo nesten ut som en helt annen klokke, her virker alt ryddig og balansert, og er nok mye nærmere slik den oppleves i virkeligheten.

Det jeg lurer på er om lenken som sitter på her bare er en midlertidig en som de slengte på før Basel, eller om det er den endelige versjonen som vil komme med klokken. Endlinkene kunne godt passet bedre til lugsene, måten de stikker over lugsene på ser bittelitt uharmonisk ut synes jeg. :)

Det jeg lurer på er om lenken som sitter på her bare er en midlertidig en som de slengte på før Basel, eller om det er den endelige versjonen som vil komme med klokken. Endlinkene kunne godt passet bedre til lugsene, måten de stikker over lugsene på ser bittelitt uharmonisk ut synes jeg. :)

Si ikke det. SubC ser på sin side mer klossete ut med sine endlinks i flukt med lugsene. Kan jo hende at bredden på lugs her er lik, men denne lille detaljen gjør at SDC ser mer elegant ut (IMHO)

Bort ifra alle fargespiller med lys etc... Jeg syns at å få den stålrem å gå over kantene av lugsene var den største feil i design der.
rolex-watch-sea-dweller-deepsea-profile_zpsc9230d6c.jpg

En smal sak å polere ned;)

Nei...
Først og fremst blir det veldig vanskelig å få det helt riktig og senterledden ville da bli feil ajustert også.
Helle toppdel av stålremen må bli tenkt på nytt.
Jeg kan ikke helt forstår hva som forregikk i disse folk sin hode hos Rolex men det kan ikke har blitt liksom oversett...
Det var nok gjort med vilje: Intern sabotasje?:p

Ingen som har reagert på at Deepsea har samme type endeledd :rolleyes:

Det er mange ting man kunne kritisere på disse klokker...
Når jeg tok den stål Yacht-Master inn i hånden hos Lervik, var jeg bombeoverrasket at underkassens kantene på hver sider var for skjerp.
Ja, for skjerp til å bli behagelig faktisk. Det føltes som skarp vinkel finish.
Når jeg viste det til Rolf, visste han ikke hva han skulle si:rolleyes:
Spørs om hvis man er villig til å sier noe negativ om Rolex.
Alt av det der er ikke negativ holdning for meg: Det handler bare om å bli pragmatisk.

Bort ifra alle fargespiller med lys etc... Jeg syns at å få den stålrem å gå over kantene av lugsene var den største feil i design der.
rolex-watch-sea-dweller-deepsea-profile_zpsc9230d6c.jpg

@Hammerfjord: det der er bilde av DSSD. Men det samme gjelder for så vidt for DS4C (eller nå hva forkortelsen ble på nyeste SD).

Her har jeg sammenstilt de ulike modellene:

Jeg tror (uten å være sikker) at det er kasseformen som avgjør hvordan lenka sitter. DSSD er jo som kjent tjukk som fy. Jeg mistenker at DS4C også er betydelig tjukkere enn en sub/gmt/etc. 16600 kompenserer en del for høydebehovet i tjukkere bezel. Ettersom jeg kan se har ikke 116600 høyere bezel og for å få den tjukk nok til å tåle 1220m tipper jeg kassa er ganske høy.

116600 er en klokke som ser fantastisk ut, men jeg tørr ikke konkludere før jeg ser den live og har prøvd den på hånda:)

Synes @Hammerfjord hadde et saklig innlegg om et designelement som det må være ok å påpeke. Det er en ny klokke til rundt 70, og det blir veldig stas å se hvordan dette oppleves i virkeligheten.

Haha! Ja, sant nok @Genta: Man blir lurt av disse 2:mrgreen:
I hverfall, det er samme problem som kommer ut: Din forklaring på tjukkelse av disse kasser versus Sub´n er nok riktig.
Det som er pinlig er at Sub´n har for tynn rem ender og de SD og DSSD fikk seg for tjukk rem ender...
Det fins nok en vilje der å ikke tilpasse rem og kasse sammen hos Rolex: Kanskje en prøve på optisk illusjon der:confused:

Jeg tror nok at Rolex har så mye hypnotisk faktor på varemerke effekt hos kundene at de kan tillate seg mye mer tull enn de andre før folk starter å bli skikkelig misfornøyd...
For min del er jeg forstsatt ikke overbevist av "kronen".