Ny familiebil til krille

Citroen Berlingo og tilsvarende (Caddy, Doblo osv) utgår med forholdsvis høye kneløft. Jeg er ikke spesielt jålete av meg når det gjelder bil, men ett sted går grensen:) Jeg har lang og vond erfaring med varebilutgavene av disse, og har kjørt en hel del av dem som personbil, og det er for simpelt og bråkete for min smak.

Jeg har tilbrakt mye av dagen i dag hos bilforhandlere, og er vel nesten sikker på at det blir bestilling av en ny Octavia. Ulempen er laaaang leveringstid (desember-ish).

Et par utfordrere meldte seg på: Kia med nye Carens og den kjempetøffe Sportage. Begge kan fint fås til budsjett, men førstnevnte har enda lengre leveringstid enn Octavia, og sistnevnte har kanskje noe liten plass til pikkpakk. Fordelene er opplagte, veldig mye bil for pengene og 7(!) års fabrtikkgaranti.

Diesel blir det nok uansett, da mesteparten av kjøringen er til og fra hyttetur o.l. Vi reiser begge kollektivt eller sykler/går til jobb, så kjøring er i utgangsunktet en helgeaffære. 1.2-literen til Skoda er uansett for pinglete, jeg synes den er for liten med bare to voksne i, helt uten bagasje. Så blir det Octavia blir det 1.6-dieselen med manuell kasse.

Vurderte du Superb? Hvor stor forskjell er det egentlig mellom dem, når det gjelder 2013 mod?
Gjorde egentlig ikke det. Husker ikke prisforskjellen, men var vel nesten 100k forskjell tror jeg. Superpen er jo veldig fin, men syntes ikke det var verdt det.

Jeg har tilbrakt mye av dagen i dag hos bilforhandlere, og er vel nesten sikker på at det blir bestilling av en ny Octavia. Ulempen er laaaang leveringstid (desember-ish).

Diesel blir det nok uansett, da mesteparten av kjøringen er til og fra hyttetur o.l. Vi reiser begge kollektivt eller sykler/går til jobb, så kjøring er i utgangsunktet en helgeaffære. 1.2-literen til Skoda er uansett for pinglete, jeg synes den er for liten med bare to voksne i, helt uten bagasje. Så blir det Octavia blir det 1.6-dieselen med manuell kasse.

Octavia er en glimrende fin bil :) Men du trenger jo ikke nøye deg med 1,2litern hvis du skal ha bensin? I følge prislistene på nett får du 1,8l 180hk turbobensin fra 317k. Litt utstyr og litt rabatt havner du vel litt over 350k, men ikke langt unna heller. Evnt 1,4l 140hk turbobensin som begynner på 292k.
1,6 105hk diesel er drivstoffgjerrig, men intet annet enn nitrist på alt annet. Madammen har den motoren i Golf 6...

Jeg har hatt diesel i flere år, men vil faktisk vurdere bensin på hovedbilen v neste kjøp.

Det jeg helst vil ha, forbuften utkoblet, er en selvpustense bensinsekser (bokser eller rekke), da sier vel modellene nesten seg selv :)

Kjøpte selv ny bil da familien ble større. Prøvde 2011 Honda Accord, 2011 Passat, 2006 BMW 520, 2005 BMW 530, 2008 Audi A4 og 2008 Volvo XC70. Kjøpte den eldste (BMW 530), og angrer overhodet ikke.

Tipset er å prøve, prøve, prøve.

I følge prislistene på nett får du 1,8l 180hk turbobensin fra 317k. Litt utstyr og litt rabatt havner du vel litt over 350k, men ikke langt unna heller.

Det er min neste bil, med mindre jeg må opp på Superb. Har RS i dag, hyggelig med nok bensinhester og turbo.

Det er min neste bil, med mindre jeg må opp på Superb. Har RS i dag, hyggelig med nok bensinhester og turbo.

Glimrende :) Både 1,8 og 2,0 turbobensin fra VAG er meget gode motorer. Fleksible som rakkern, og går bra :)
317k startpris er jo ikke galt egentlig. Og ekstrautstyret er jo mye billigere hos Skoda, kontra VW og Audi.

Har kun overladde bensinbiler selv og er meget fornøyd med det. Husker hvor gode de er hver gang jeg kjører golfen til madammen. Bilen er fin, men firesylindret, kortpustet dieselmotor og manuelt gir er ikke noe for meg.

Kia Carens er ok, men de har ikke all verdens å by på når det gjelder friske bensinbiler. Diesel skal du ikke ha!

Sportage er for liten - noe du selv nevner, men den er tøff.

Så blir det Octavia på @krille. Ikke noe dumt valg og sannsynligvis verd ventetiden. Kanskje du kommer over en demobil. Disse selges vanligvis etter noen få måneders bruk. Gode tips om bensinmotor i Octavia. 1,4 turbo er usannsynlig sprek. Glem alt du vet om små bensinmotorer. Diesel skal du ikke ha!

Hører du? Diesel skal du ikke ha!

Redigert av en moderator:
Meget mulig at min allroad etter hvert ryker til fordel for en Octavia Scout 4x4 1,8 180 hk bensin med tiden. Norge er et latterlig land å bruke penger på bil i :(

Hvis det er ett ekstrautstyr du skal ha når bilen skal brukes på lengre turer så er det......

Adaptiv cruisecontrol!

En liten bensinturbo er jo åpenbart mer trivelig enn en diesel. Mitt problem med bensin er de små, ikke overladete ca 100hk motorene som settes i medium+ stasjonsvogner som lastes på grensen av hva de klarer. Resultatet er biler som er, i min mening, farlig trege og bare skaper frustrasjon for eiere og medtrafikanter.

Og med de alternativene er alltid en liten diesel med turbo bedre å bruke mener jeg.

Vag lager fantastiske, små bensinturboer. Går man får en av de blir det aldri feil :).

Hvis det er ett ekstrautstyr du skal ha når bilen skal brukes på lengre turer så er det......

Adaptiv cruisecontrol!

Det skulle jeg også ha, helt til jeg innså at toåringens dårlige bilmage er veldig lite kompatibel med de små rykkene som adaptiv cruisekontroll gir. Nå kjører jeg rundt med egg under foten på langtur, og innser at selv om kjøregleden ligger igjen i en skuff hjemme (hvilken var det igjen?) så sparte jeg i hvert fall de penga :) Adaptiv cruisekontroll er for øvrig en helt fantastisk oppfinnelse.

@krille, hadde ikke fått med meg at Mazda faktisk har krympet 6'eren på designets alter. Det er ganske stikk motsatt av hva forhåndsartiklene (og Østerås Bil) fortalte meg. Jeg testet forrige 6'er men den var både merkbart trangere enn Mondeoen, og den hadde i mine øyne en mindre tiltalende førerplass.

Redigert av en moderator:
Mondeo er sterkt undervurdert. Kjøreegenskaper i klasse med langt dyrere biler.

Husker at Fifth Gear testet Mondeo og at de gutta sa at dette var en så fantastisk bil til bruksområdet at dette var hva de kjørte selv hjemme på privaten.

Sier litt synes i hvert fall jeg. Men aldri prøvd en selv så tør ikke å anbefale :).

Meget mulig at min allroad etter hvert ryker til fordel for en Octavia Scout 4x4 1,8 180 hk bensin med tiden. Norge er et latterlig land å bruke penger på bil i :(

Du vet svaret mikke :) (Begynner på T og slutter på A)

Uten å ha lest altfor nøye i tråden slutter jeg meg lett til Octavia med turbo bensin. Et gjennomført fornuftig alternativ der du slipper å kaste bilgleden over bord. Gjør ikke vondt i øynene heller, noe svært mye annet i det segmentet gjør.