Ny familiebil til krille

En liten bensinturbo er jo åpenbart mer trivelig enn en diesel. Mitt problem med bensin er de små, ikke overladete ca 100hk motorene som settes i medium+ stasjonsvogner som lastes på grensen av hva de klarer. Resultatet er biler som er, i min mening, farlig trege og bare skaper frustrasjon for eiere og medtrafikanter.

Og med de alternativene er alltid en liten diesel med turbo bedre å bruke mener jeg.

Vag lager fantastiske, små bensinturboer. Går man får en av de blir det aldri feil :).
 
Hvis det er ett ekstrautstyr du skal ha når bilen skal brukes på lengre turer så er det......

Adaptiv cruisecontrol!

Det skulle jeg også ha, helt til jeg innså at toåringens dårlige bilmage er veldig lite kompatibel med de små rykkene som adaptiv cruisekontroll gir. Nå kjører jeg rundt med egg under foten på langtur, og innser at selv om kjøregleden ligger igjen i en skuff hjemme (hvilken var det igjen?) så sparte jeg i hvert fall de penga :) Adaptiv cruisekontroll er for øvrig en helt fantastisk oppfinnelse.

@krille, hadde ikke fått med meg at Mazda faktisk har krympet 6'eren på designets alter. Det er ganske stikk motsatt av hva forhåndsartiklene (og Østerås Bil) fortalte meg. Jeg testet forrige 6'er men den var både merkbart trangere enn Mondeoen, og den hadde i mine øyne en mindre tiltalende førerplass.
 
Redigert av en moderator:
Mondeo er sterkt undervurdert. Kjøreegenskaper i klasse med langt dyrere biler.

Husker at Fifth Gear testet Mondeo og at de gutta sa at dette var en så fantastisk bil til bruksområdet at dette var hva de kjørte selv hjemme på privaten.

Sier litt synes i hvert fall jeg. Men aldri prøvd en selv så tør ikke å anbefale :).
 
Meget mulig at min allroad etter hvert ryker til fordel for en Octavia Scout 4x4 1,8 180 hk bensin med tiden. Norge er et latterlig land å bruke penger på bil i :(

Du vet svaret mikke :) (Begynner på T og slutter på A)

Uten å ha lest altfor nøye i tråden slutter jeg meg lett til Octavia med turbo bensin. Et gjennomført fornuftig alternativ der du slipper å kaste bilgleden over bord. Gjør ikke vondt i øynene heller, noe svært mye annet i det segmentet gjør.
 
Ford Mondeo har gjort det veldig bra i tester, både når det gjelder kjøreglede og plass. Men modellen som er nå er svært klar for utskiftning, så jeg hadde heller ventet på nyeste modell som er rett rundt hjørnet.
 
Vel, høsten 2014 var estimatet jeg fikk da jeg kjøpte nå før jul. Visstnok stadige forsinkelser på den nye modellen, blant annet pga nedleggelse av fabrikk i Belgia (?) Ser nå på "Norwegian Mondeo Club" at ryktene sier produksjonsstart end 2014, klar for salg Q1 2015.

Ser ellers at tidligere innlegg fra meg kan tolkes som at Mondeo gir lite kjøreglede, det stemmer på ingen måte. Men "egg under gasspedalen" dreper kjøregleden uansett bil :) Nå ble det mye Mondeo her - jeg hadde nok gått for Octavia i dag hvis den tilfredsstilte mine plassbehov, men er foreløpig også veldig godt fornøyd med mitt eget valg.
 
Som flere andre sier, nye Octavia stasjonsvogn er et godt valg, har selv en i bestilling. Testet med barneseter, mer en god nok plass til bakovervendte seter. Barnevogn når inn på langs uten problemer, plass til mye annet i tillegg. Flere andre har insistert på bensin, jeg er enig, valgte selv en 140 hk, den er overraskende sprek og har bra dreiemoment. Når det gjelder rabatt, ikke godta noe under 5 %, du kan nok klare å få 10 %, men 7-8 % er mer realistisk. Rabattene er selvsagt på nettopriser. Når det gjelder leveringstid, finn ut hvilken utstyrsversjon og motor du ønsker, så kontakter du Skoda sentralt og spør om noen forhandlere har den i bestilling. Lykke til!
 
Ser att ingen slår denne veien, så da får jeg vell slå slaget for Toyota avensis. Som tidligere bilmekaniker, å med 3 slike i nær familie, som henholdsvis er rundet 500 000km på den ene 04 modellen, 230 000 km på en annen 04 å ukjent kilometerstand på den siste 9(?) Modellen så vil jeg si att det har vært fint lite feil med noen av dem. Den som har rundet en halv evighet svetter ikke flekken med olje, å har kun fått generelt vedlikehold og skifte av slitedeler som bremser, dempere, dynamo.
Som tidligere mekaniker på amcar verksted må jeg vell innrømme att disse bilene ikke oser av luksus, å er relativt kjedelige. Men de funker. Lenge. Det er vertfall derfor vi har 5 toyotaer i familien, å jeg kun må hjelpe de to som kjører Dodge, opel å audi når det streiker..
Diesel/Bensin diskusjonen gir jeg meg ikke ut på da den er veldig avhengig av bruk. Til mitt bruk holder i alle fall ikke en bensiner under 300 hester når jeg får hengeren eller campingvognen bak:)
 
Diesel/Bensin diskusjonen gir jeg meg ikke ut på da den er veldig avhengig av bruk. Til mitt bruk holder i alle fall ikke en bensiner under 300 hester når jeg får hengeren eller campingvognen bak:)

Dette lurer jeg litt på. Har aldri hatt diesel, men heller aldri dratt særlig tungt. For å frakte en liten skjærgårdsjeep på henger fram og tilbake et par ganger i året, er det helt på bærtur å ha en passe sprek bensin?
 
Dette lurer jeg litt på. Har aldri hatt diesel, men heller aldri dratt særlig tungt. For å frakte en liten skjærgårdsjeep på henger fram og tilbake et par ganger i året, er det helt på bærtur å ha en passe sprek bensin?

For å dra tunge ting, bør man være på jakt etter mye dreiemoment.

Skille

Mitt tips er Mitsubishi Outlander
 
Hvorfor har ingen nevnt Passat?
Har to barn (2+4 år), og Passat med vinterpakke. Varme i frontrute, doble batterier, samt fjernkontroll til motor/ kupevarmer.
Alltid varm bil og isfrie ruter når jeg skal kjøre barna i barnehagen.
Grei plass er det også (dvs at dersom jeg kunne pakket 200 liter til så hadde kona kommet med en ekstra koffert...)
 
Takk for alle innspill, jeg er nå kun millimetere unna å bestille en ny Octavia. Sitter og ser på ekstrautstyrslisten, og prøver å ikke ta helt av. Hva "må" jeg ha?

Jeg har for øvrig mer eller mindre bestemt meg for diesel, mot manges råd.... Det blir nok imidlertid 2-literen med 150HK.

Det ser slik ut foreløpig:
Utstyrsnivå Elegance
Farge Pacific blue
Interiør Black
Drivstoff Diesel
Gir Manuell
Motorvolum 2.0l (1968 ccm)
Effekt 150 HK (110 kW)
CO2-utslipp 110 g/km
Vekt 1272 kg
Prisinformasjon
Grunnpris inkl. mva. 312*400
Ekstrautstyr i følge spesifikasjon 28*100
Frakt og leveringsomkostninger 8*900
Årsavgift kommer i tillegg
Totalsum inkl. mva 349*400


Ekstrautstyr
Ingen utstyrsgruppe
16' velorum alu 0
230 v utgang 900
Dekk kode 0
Phone box 2*200
Bagasje/oppbevaring
Simply clever pakke 500
Glass
Oppvarmet frontrute 1*900
Sun-set, mørke ruter 1*600
Kupevarmer
Parkeringsvarmer 8*000
Setejustering
Elektrisk førersete med minne 4*000
Understell
'bad road' 1*500
Annet innvendig
Delingsnett stv. 1*500
Isofix foran 500
Annet utvendig
Avtakbart hengerfeste 5*500
Sum ekstrautstyr inkl. mva 28*100
 
Har du med vinterhjul? :)

Ellers, ser ut som en super bil. Hvor mye ekstra for DSG? Mulig å få integrerte solgardiner til bakrutene?
 
Har du med vinterhjul? :)

Ellers, ser ut som en super bil. Hvor mye ekstra for DSG? Mulig å få integrerte solgardiner til bakrutene?

Vinterhjul kommer antagelig i tillegg. Det er etter det jeg kan skjønne ikke mulig å velge det i konfiguratoren på nettsiden deres, som jeg har brukt for å lage listen. Og jeg kan meeeeget vanskelig tenke meg at det er inkludert.

DSG ligger på ca 17k ekstra. Det er overhodet ikke noe must for meg, bruker heller de pengene på noe annet gøy. Integrerte solgardiner tror jeg ikke er mulig.
 
Parksensor foran og bak, evt kamera, spørs på pris.
park.assistanse? Kona vil digge det...
Adaptiv cruise.

Gode seter er bedre enn elektriske seter.

Har skoda fått seg Head up?

blir en staselig bil da..
 
Parksensor foran og bak, evt kamera, spørs på pris.
park.assistanse? Kona vil digge det...
Adaptiv cruise.

Gode seter er bedre enn elektriske seter.

Har skoda fått seg Head up?

blir en staselig bil da..

Parkeringssensor bak er standard, foran tror jeg er overflødig. Parkeringsassistanse er en morsom gimmick, men jeg tror ikke jeg spanderer penger på det. Elektrisk sete med minne er veldig OK, da vi bytter en del på å kjøre, og har mildt sagt forskjellige innstillinger på setet. HUD har jeg ikke sett i noen av utstyrslistene, tror jeg.
 
Ok.

Foran er kjekt hvis det er trangt, og feks din bedre halvdel er litt lav.
Vet ikke hva det koster, men vanligvis er det billigere enn en bulk uansett.

Kos deg med bestilling av ny bil. Alltid veldig morsomt.
 
Ser flott ut dette, Krille.
Fint at du valgte 150hk - når du først gikk for diesel.

Sjekk prisene på felgpakker hos Vianor/Dekkmann/Sharif. Du sparer sannsynligvis mer enn 2K i forhold til prisen hos forhandler. Så har du om ikke annet litt penger til overs som du kan kjøpe deg et par fete remmer for.