Ny familiebil til krille

krille

Støttemedlem
Medlem
29. des. 2008
Innlegg
4.341
Sted
Oslo
Jeg ser etter bil for to voksne og to smårollinger om dagene, ny eller 1-2 år gammel. Skulle gjerne hatt noen innspill på følgende spørsmål:

1. Hva slags bil skal jeg kjøpe? Momenter til å ta med i betraktningen er budsjett på helst ikke mer enn ca 350000 kr, plass til kone og barn på 2,5 år + baby med dertilhørende pikkpakk, helst ikke så veldig lang da den parkeres trangt og jeg har ingen interesse av stor motor eller sportslige kjøreegenskaper. Fokus ligger over mot driftskostnader (lave sådanne) og barnevognsplass.

2. Hvor stor prosent-rabatt bør jeg generelt klare å forhandle meg frem til hvis jeg går for helt ny bil fra forhandler? Evt på brukt/demokjørt bil fra forhandler?

Alle familebilrelaterte kommentarer, idéer eller forslag mottas for øvrig med takk!
 
SKODA OCTAVIA 2013 modell er svaret!

Value for money = denne.
Masse plass, pen nok, rimelig nok. :)

2013-skoda-octavia-wagon-3.jpg


2013 Skoda Octavia stasjonsvogn: Helt ny
 
+1 på Skoda Octavia.
Tror vel ikke det er så mye rabatt å hente på denne bilen hos forhndler da modellen er helt ny, men den er jo hyggelig priset i utgangspunktet.
 
Volvo V60

FINN.no - Mulighetenes marked

Sportslig utseende, og familievennlig uten å bli alt for stor

Om du har bakovervendt barnesete med støtte mot gulv og setet foran tror jeg det kan blir litt liten plass i den Volvoen. Nå vet jeg dog ikke hvor langt bak setene står på bildet da.

Pluss at jeg synes bakparten på denne bilen ser en smule snodig ut.
 
Jeg er ikke overrasket over at Skoda kommer opp, og jeg har selvfølgelig tenkt i de baner:) Skal prøvekjøre en splitterny Octavia i morgen, faktisk.
 
Volvo V60

FINN.no - Mulighetenes marked

Sportslig utseende, og familievennlig uten å bli alt for stor

Om du har bakovervendt barnesete med støtte mot gulv og setet foran tror jeg det kan blir litt liten plass i den Volvoen. Nå vet jeg dog ikke hvor langt bak setene står på bildet da.

Pluss at jeg synes bakparten på denne bilen ser en smule snodig ut.

Jeg har bakovervendt barnesete med gulvstøtte, så det er et godt poeng. Har også en kompis som sterkt fraråder Volvo, og mumler noe om "helvetes Bilia" hver gang noen spør om hvordan det går med V70-en hans, som han ikke har hatt særlig stor glede av, iom at den vanligvis er på vei til eller er i et verkstedlokale på Hasle.
 
Heldigvis har 2013-modellen av Octavia fått bedre plass i baksetet. I min 2004 mod er det bare ikke mulig å stappe to store bakovervendte barneseter. Jeg kan ikke sitte foran barnesetet, godt min kjære er en hobbit ...
 
Om du har bakovervendt barnesete med støtte mot gulv og setet foran tror jeg det kan blir litt liten plass i den Volvoen. Nå vet jeg dog ikke hvor langt bak setene står på bildet da.

Pluss at jeg synes bakparten på denne bilen ser en smule snodig ut.

Barnesete kan jeg null om, så der skal jeg ikke motsi deg :)
Når det gjelder stumpen, så er de fleste Volvo-bakender litt elsk/hat tror jeg. Jeg liker´n, og det er relativt eksklusiv følelse i forhold til pris synes jeg.
 
Har selv akkurat kjøpt den ny Octavian og er veldig fornøyd. Bagasjerommet er i en klasse for seg og du får myye utstyr og artig stæsj for den prisen. Eneste litt negative er at fjæringen er litt hard.
Også kan du få den med parkassist som finner parkeringsplass som er stor nok og parkerer for deg!
 
Redigert:
Var i nesten nøyaktig samme situasjon som deg for et halvt år siden. Trang parkeringsplass, behov for gigantbarnesete bak meg som fører (altså bakovervendt 9-18 kg med isofix), siden den andre siden av baksetet ville bli opptatt av en baby.

Octavia ble rett og slett for trang innvendig, så også V60. Den nye Octavia har jo vokst en del, så det hadde nok blitt mitt valg i dag.

Men det som faktisk står i garasjen er en Ford Mondeo. Kjøpt ny med de attraktive fem årene med garanti, mye utstyr inkludert siden det er en etter hvert "moden" modell, og oceaner av plass. Jeg var som deg veldig skeptisk til en lang bil siden jeg har trang parkeringsplass, men jeg oppdaget etter hvert at parkeringssensorer (evt ryggekamera) henimot eliminerer dette problemet - jeg manøvrerer i praksis like bra med denne som med min forrige Focus uten sensorer.

Dette var ikke nødvendigvis en anbefaling av Ford som merke (jeg har gode nok erfaringer til å gi merket en ny sjanse, men YMMV). Hovedsakelig vil jeg oppfordre deg til ikke å se deg blind på bilens lengde kontra manøvrerbarhet :)
 
Har selv akkurat kjøpt den ny Octavian og er veldig fornøyd. Bagasjerommet er i en klasse for seg og du får myye utstyr og artig stæsj for den prisen. Eneste litt negative er at fjæringen er litt hard.

Vurderte du Superb? Hvor stor forskjell er det egentlig mellom dem, når det gjelder 2013 mod?
 
Skoda er bra. Ville nok ha vurdert en og annen koreaneren også. Kia Cee'd f.eks. Mye bil for pengene der - kanskje enda mer enn hos Skoda.

Husk: Bensin, ikke diesel.
 
@Minuteman
Begrunn, er du snill! Det er nok diesel jeg i utgangspunktet hadde tenkt på.

Her er jeg enig med Minuteman. Hvis du bor i byen er en moderne bensinmotor et berdre valg en en diesel motor. Mer miljøvennlig, mindre støy og bedre respons er ting jeg vil trekke frem. Selv om jeg ble "tvunget" til å kjøpe diesel bil når jeg skulle ha ny selv for snart et år siden vil jeg si som Clarkson "diesel is the devils fuel";)
 
Redigert av en moderator:
Hva med nye Mazda 6? I likhet med nye Octavia var dette en modell jeg ikke hadde tid til å vente på, men husker at både design, motoralternativer og prisnivå tiltalte meg.

Riktignok er heller ikke dette hva man kan kalle en kompakt bil, men jeg tror du skal slite med å finne noe spesielt kompakt hvis du som meg skal ha stort barnesete bak førersetet.
 
Redigert:
Nye Mazda 6 er faktisk ganske behagelig på øyet! Men du skal slite med å finne den til under 350k tror jeg? Ligger vel stort sett mellom350 og 400 tror jeg
 
Jeg hadde vurdert biler som berlingo multispace og andre kassebiler med 5 seter. God takhøyde, ikke så lange, ofte mulig å flytte samtlige seter på alle mulige måter og stort bagasjerom.
Jeg synes min varebil går godt, jeg sitter høyt, den har ikke for mye støy (personbilvarianten er bedre lydisolert)
Kjøp en 2011-2012 modell og de er allerede tatt unna mye verditap.

http://carblueprints.info/rus/view/citroen/citroen-berlingo-multispace-2008

http://www.netcarshow.com/citroen/2009-berlingo_multispace/

YouTube review; http://youtu.be/Gs19Gr4cqh8
 
Redigert:
Jeg er svært begeistret for Subaru Outback. Masse plass og kvalitet som holder. Ny er de nok dyre men kjøper man brukt så slipper man billigere unna. Hva tenker man om Subaru?