Ny familiebil til krille

@Minuteman
Begrunn, er du snill! Det er nok diesel jeg i utgangspunktet hadde tenkt på.

Her er jeg enig med Minuteman. Hvis du bor i byen er en moderne bensinmotor et berdre valg en en diesel motor. Mer miljøvennlig, mindre støy og bedre respons er ting jeg vil trekke frem. Selv om jeg ble "tvunget" til å kjøpe diesel bil når jeg skulle ha ny selv for snart et år siden vil jeg si som Clarkson "diesel is the devils fuel";)

OsloLosens argumenter henger på greip. Driftsutgiftene er også høyere over tid. Har du mye bykjøring/småkjøring vil blant annet partikkelfilteret måtte byttes etter relativt kort tid. De små/rimelige dieselmotorene avgir veldig lite varme - noe som kan være ubehagelig på kalde dager.

Jeg ville kanskje vurdert diesel i en stor/kostbar bil. Eliminerer delvis støyproblematikken og gir bedre varme.

Har du lite bykjøring og MYE langkjøring bortfaller argumentet om driftsutgifter - iallfall delvis.


Jeg er svært begeistret for Subaru Outback. Masse plass og kvalitet som holder. Ny er de nok dyre men kjøper man brukt så slipper man billigere unna. Hva tenker man om Subaru?

Veldig bra bil, men vanskelig å oppdrive gode eksemplarer i nevnte prisklasse. Og veeldig drøy i matfatet. Relativt kostbare serviceutgifter. Både arbeid og deler koster nok en god del over snittet.
 
Redigert av en moderator:
Vi har tidligere hatt en Mondeo - en gigantisk bil som tåler alt av pikkpakk, barnevogner, barnestoler og oppgulp!
Denne var vi såpass fornøyd med at jeg har ingen som helst problemer med å anbefale denne.

....hvis du derimot legger på litt til så har MB mange flotte familiebiler......:cool:


PS! Siste kommentar er i ekte TS-ånd;)
 
Med trang plass å parkere på, ville jeg unngått dårlig svingradius og lange biler. Høres ut som om det er en Octavia som blir det riktige her. Litt trang i baksetet ja, men med god plass i bagasjerommet. Pass på at du får en bil med netting mellom bakseterygg og bagasjerom:

V70 klar for ferie.


Når det gjelder bensin og diesel praten, ville jeg gått for diesel når det er snakk om små motorer. Det er ikke noe som er så traust som en liten bensinmotor uten turbo. Men... om du ikke er glad i akselerasjon og moment, så er en slapp bensinmotor tingen. Sist jeg kjørte en riskoker med 1.6l bensin på smale veier på vestlandet, hadde jeg mer eller mindre påført meg selv betennelse i venstre kne etter all giringen!
@Minuteman har noen gode poeng med sitt utsagn om motorvarme, så om du går for diesel, sørg for at det er dieselvarmer på den.
 
Redigert av en moderator:
Diesel og småkjøring hører ikke sammen. Den tåler det rett og slett ikke. Jeg lytter alltid til erfarne fjellfolk - i dette tilfellet bilmekanikere som jobber med dagens moderne biler.

Men, dette kommer selvsagt an på hvilken type kjøring du har.
 
Diskusjonen om å forby Dieselbil noen dager i uka med høy NO2 kom samtidig, tror det var på dagen, som vi ble med Familiebil. -Opel Zafira Diesel 2007-modell(?).
(nå kan det jo se ut til at forbudet ikke blir/ble noe av, men bare det at diskusjonen vært der mener jeg er argument nok mot diesel)


God plass var det argumentet som gjorde at vi gikk for vår bil.
Bruktpris var det som gjorde at vi ikke valgte VW Touran istedet.
(Touran står seg mye høyere i pris men med samme nybilpris)

Allt som allt så er det ikke morsomme bilen, vanskelig å få varm om vintern (leser her i tråden hvorfor, takk TS)
En av de få gledene er å følge med på drivstoff-forbruk og anslått rekkevidde på langtur hjem til Sverige og se den krabbe nedover.
 
Familiebil

2 bakovermonterte barnestoler + 2 barnevogner + annet pikkpakk + ikke for lang + trang parkering = Citroen Berlingo;) Med skyvedører på hver side bak blir det enkelt å sette inn barna og det er også plass til en voksen i midten bak pga 3 separate seter (f.eks hvis noen blir bilsjuke). Det kan du glemme i de fleste personbiler.
Du kan kjøpe ny og ha penger igjen til en Rolex og en Omega på TS:rolleyes: Men anbefaler at du kjøper lett brukt da disse bilene har litt høyere verditap en snittet.

Du kan også få en nesten ny S-MAX til budsjettet, men den tar litt mer plass i garasjen.
 
Nye Golf stasjonsvognen som kommer nå i september. Fikk selv et tilbud på 345 000 kroner med en turbobensiner på 140 hester og Highline utstyrsgrad (mye utstyr) pluss automatgir her i våres. Bagasjerommet er på hele 600 liter, ikke mange slår den. Jeg kjøpte ny bil i sommer og solgt den utgående Golf stasjonsvognen. Har selv to små barn og har klart oss helt fint med den, også med bakovervent barnesete . Men den nye er altså større, og mer utstyr for pengene.
 
Citroen Berlingo og tilsvarende (Caddy, Doblo osv) utgår med forholdsvis høye kneløft. Jeg er ikke spesielt jålete av meg når det gjelder bil, men ett sted går grensen:) Jeg har lang og vond erfaring med varebilutgavene av disse, og har kjørt en hel del av dem som personbil, og det er for simpelt og bråkete for min smak.

Jeg har tilbrakt mye av dagen i dag hos bilforhandlere, og er vel nesten sikker på at det blir bestilling av en ny Octavia. Ulempen er laaaang leveringstid (desember-ish).

Et par utfordrere meldte seg på: Kia med nye Carens og den kjempetøffe Sportage. Begge kan fint fås til budsjett, men førstnevnte har enda lengre leveringstid enn Octavia, og sistnevnte har kanskje noe liten plass til pikkpakk. Fordelene er opplagte, veldig mye bil for pengene og 7(!) års fabrtikkgaranti.

Diesel blir det nok uansett, da mesteparten av kjøringen er til og fra hyttetur o.l. Vi reiser begge kollektivt eller sykler/går til jobb, så kjøring er i utgangsunktet en helgeaffære. 1.2-literen til Skoda er uansett for pinglete, jeg synes den er for liten med bare to voksne i, helt uten bagasje. Så blir det Octavia blir det 1.6-dieselen med manuell kasse.
 
Vurderte du Superb? Hvor stor forskjell er det egentlig mellom dem, når det gjelder 2013 mod?
Gjorde egentlig ikke det. Husker ikke prisforskjellen, men var vel nesten 100k forskjell tror jeg. Superpen er jo veldig fin, men syntes ikke det var verdt det.
 
Jeg har tilbrakt mye av dagen i dag hos bilforhandlere, og er vel nesten sikker på at det blir bestilling av en ny Octavia. Ulempen er laaaang leveringstid (desember-ish).


Diesel blir det nok uansett, da mesteparten av kjøringen er til og fra hyttetur o.l. Vi reiser begge kollektivt eller sykler/går til jobb, så kjøring er i utgangsunktet en helgeaffære. 1.2-literen til Skoda er uansett for pinglete, jeg synes den er for liten med bare to voksne i, helt uten bagasje. Så blir det Octavia blir det 1.6-dieselen med manuell kasse.

Octavia er en glimrende fin bil :) Men du trenger jo ikke nøye deg med 1,2litern hvis du skal ha bensin? I følge prislistene på nett får du 1,8l 180hk turbobensin fra 317k. Litt utstyr og litt rabatt havner du vel litt over 350k, men ikke langt unna heller. Evnt 1,4l 140hk turbobensin som begynner på 292k.
1,6 105hk diesel er drivstoffgjerrig, men intet annet enn nitrist på alt annet. Madammen har den motoren i Golf 6...
 
Jeg har hatt diesel i flere år, men vil faktisk vurdere bensin på hovedbilen v neste kjøp.

Det jeg helst vil ha, forbuften utkoblet, er en selvpustense bensinsekser (bokser eller rekke), da sier vel modellene nesten seg selv :)
 
Kjøpte selv ny bil da familien ble større. Prøvde 2011 Honda Accord, 2011 Passat, 2006 BMW 520, 2005 BMW 530, 2008 Audi A4 og 2008 Volvo XC70. Kjøpte den eldste (BMW 530), og angrer overhodet ikke.

Tipset er å prøve, prøve, prøve.
 
I følge prislistene på nett får du 1,8l 180hk turbobensin fra 317k. Litt utstyr og litt rabatt havner du vel litt over 350k, men ikke langt unna heller.

Det er min neste bil, med mindre jeg må opp på Superb. Har RS i dag, hyggelig med nok bensinhester og turbo.
 
Det er min neste bil, med mindre jeg må opp på Superb. Har RS i dag, hyggelig med nok bensinhester og turbo.

Glimrende :) Både 1,8 og 2,0 turbobensin fra VAG er meget gode motorer. Fleksible som rakkern, og går bra :)
317k startpris er jo ikke galt egentlig. Og ekstrautstyret er jo mye billigere hos Skoda, kontra VW og Audi.

Har kun overladde bensinbiler selv og er meget fornøyd med det. Husker hvor gode de er hver gang jeg kjører golfen til madammen. Bilen er fin, men firesylindret, kortpustet dieselmotor og manuelt gir er ikke noe for meg.
 
Kia Carens er ok, men de har ikke all verdens å by på når det gjelder friske bensinbiler. Diesel skal du ikke ha!

Sportage er for liten - noe du selv nevner, men den er tøff.

Så blir det Octavia på @krille. Ikke noe dumt valg og sannsynligvis verd ventetiden. Kanskje du kommer over en demobil. Disse selges vanligvis etter noen få måneders bruk. Gode tips om bensinmotor i Octavia. 1,4 turbo er usannsynlig sprek. Glem alt du vet om små bensinmotorer. Diesel skal du ikke ha!

Hører du? Diesel skal du ikke ha!
 
Redigert av en moderator:
Meget mulig at min allroad etter hvert ryker til fordel for en Octavia Scout 4x4 1,8 180 hk bensin med tiden. Norge er et latterlig land å bruke penger på bil i :(
 
Hvis det er ett ekstrautstyr du skal ha når bilen skal brukes på lengre turer så er det......






Adaptiv cruisecontrol!