Noen med erfaring med 996 911 ?

Hehe nei vantett er ikke kontrakten og jeg vil jo ikke tvinge noen til å selge noe, synes bare det er relativt absurd å finne ut av at han ikke vil selge 2 dager før overtagelse etter å ha hatt bilen ute på finn.no i 9 måneder :twisted:.

Finnes mange andre biler og skal nok klare å finne noe til slutt ja :). Problemet for min del her er bare at jeg jo skulle ha kjørt rundt i landet med bilen om 20 dager, det er veldig knapt for å gjøre skikkelige undersøkelser og få tatt tilstandskontroller osv på en 911 som fort kan bli ekstremt dyrt å ignorereå gjøre ;).

Men men, tenkte at jeg ikke hadde noe å tape på eposten pluss at jeg hadde et reelt behov for å få ut litt frustrasjon. Synes bare det var rett og slett dårlig gjort å holde meg låst i en kontrakt i 3 uker før han trekker seg ut, det var forøvrig ikke bare noe jeg skrev til ham om at jeg har latt andre gode objekter fly forbi :(.

Jeg skjønner ditt dilemma, samtidig er dette nok et eksempel på hvorfor man må være litt "firkantet" ved kjøp og salg!

So much for "The word of a nobleman... "
Til dere sanne noblemen, beklager jeg min kynisme.
Portrait_of_a_Nobleman_Aged_36_1617.jpg

Haha, veldig godt poeng!

Naive meg trodde jeg hadde sikkret meg nettopp gjennom inngåelse av en kontrakt, om enn ikke vanntett, med en seriøs og godt voksen fyr som jobber som prosjektleder, har flott hus, mange biler og er en biltentusiast som strakk seg langt for å fikse meg en prøvetur osv.

Men men... live and learn.

Ingenting er mitt før jeg har det i mitt eie og ingenting er solgt før noen står med cash.

For å si det på en annen måte;

hadde jeg vært mye kjipere og fullstendig ignorert kontrakten kunne jeg kjørt en 911 i dag ;)

Faen for en kjip dust! Leit å høre, fikk jo inntrykk av at du var ganske klar for ny gammel bil på GTG. Du får ha masse lykke til med fremtidige bilkjøp og jakten på en overpriset charterferie til Kreta hvor samtlige av de trygdede norske mannfolka går rundt i Porsche eller Ferrari jakker.

Var veldig, veldig klar ja...nesten 4000 km i en volvo v70 frister liksom ikke like mye som i en porsche 911 kjenner jeg så får se hva vi gjør mtp. ferien.

Men ja, ganske vanvittig han fyren her. Hatt bilen til salgs så lenge og nå, 2 dager før overtagelse, finner han ut at han ikke vil selge ? Det er jo helt absurd. Blir spennende å se i løpet av et par dager om bilen bytter eier... da blir jeg skikkelig forbanna.

Takk for tips ang charterferie ;)

Herregud for en useriøs herremann, det får være grenser på ødelegge drømmen om å kjøre en nyinnkjøpt Porsche inn i solnedgangen første feriedag....:cool:

Skjønner godt følelsen, og selv om den kontrakten ikke akkurat er bindende, er det noe med redelighet og seriøsitet. Det burde da ihvertfall gått ann å komme med en ordentlig forklaring? Jeg er helt sikker på at det hadde vært litt mer spiselig for deg om han var æslig og sa at en kompis ville ha den/ikke ville selge likevel (eller noe annet...) og dermed sa han brøt kontrakten. Det er like kjipt, og du hadde sikkert blitt like forbannet, men kanskje litt mer spiselig..

Jaja, flere Porscher der ute (har auto-søk på Finn så jeg vet...er dog ute etter en litt eldre utgave med alle de fine "utfordringene" Kawatching" beskriver) så ikke gi opp. Ingenting er som å impulskjøpe guttedrømmen til nesten en halv mill :D

Evt. kan du jo høre om en av gutta i Porsche-klubben kan være interressert i å leie ut en for en liten norges-turnee...(høres søkt ut men)...eller ta på deg din feteste klokke og drite i at du kjører Volvo:cool:

Lykke til

PS! Hadde samme følelse igår da jeg ringte på "drømmebåten" på Finn og selger hadde glemt å slette annonsen for båten var solgt for lenge siden...føkk:mad:

Hehe, ja ikke sant... utrolig at en fyr med millionlønn, flere verv som daglig leder, prosjektleder og utdannet elektroingenør som jobber med tunge prosjekter holder på slik.

Dette hadde aldri falt meg inn at han ville gjøre da han virket som en veldig redelig og ryddig fyr på alle måter. Håper han er fornøyd med å bryte en avtale og at det var verdt det for ham.

Bindende tror jeg avtalen rent teknisk er, men hva hjelper det når ene part har ombestemt seg ? Jeg synes bare det er fullstendig vanvittig å gjøre når bilen har ligget ute såpass lenge og han var såpass ivrig med å organisere at jeg fikk prøvekjørt selv når han var i utlandet.

Forklaringen hans var rett og slett bare at han hadde vært ute å kjørt (første avtalebrudd bare der... avtalen var klar på at bilen skulle stå i garasjen til overtagelse) og angret seg som en hund.

Får se hva jeg gjør, må jo finne noe annet men fikk litt avsmak fra hele greia nå og det gjør meg også sur at han har klart å påføre meg. Finnes mange andre 911er der ute som du sier, men akkurat denne var faktisk litt unik... hadde fått ny motor (som så mange andre 996'er) hos Autozentrum i 2007 og da satt de av en eller annen grunn inn en 3,4L med X51 option som var, mildt sagt, sjeldent. Krysset du av på dette når bilen var ny betalte du nesten 100k ekstra for 20 hk mer.

Tingen med x51 på 3,4l er dog at den har en annen momentkurve (x51 på 3,6l får nesten alt på toppen som du "aldri" merker i daglig bruk..) og veldig mye annet på innsiden. Ryktene skal ha det til at 3,4l x51 ble utviklet i parallell med gt3 motoren for å ha en backup dersom homogeniseringen skulle feile ;). Effektmessig er det altså ikke så voldsomt mye som skiller fra en normal 3,4l, men det er på mange måter en helt annen motor.

Fryktelig synd for de er det som sagt ikke så mange å velge i der ute, hverken i norge eller tyskland.

Wow, du er skikkelig inne i dette skjønner jeg...spennende historie:p Du får holde oss oppdatert på svaret hans etterhvert..

Hehe, jeg har kanskje en tendens til å bli litt ivrig når jeg først fatter interesse for noe.... ;).

Jeg må ærlig medgi at jeg tviler sterkt på at jeg noen sinne hører noe mer fra godeste Morten i denne saken, det enkleste for ham er jo bare å ignorere meg og slette epostene og kose seg videre og vite at han har brutt sitt ord. For noen betyr det noe, for andre ikke. Jeg vet i hvert fall hvilken kategori jeg tilhører og vil tilstrebe å forbli i :).

Bare synd det ikke nødvendigvis gjør ting bedre her i livet å holde seg tro mot sitt ord.

Du er nok inne på noe der, han får leve med dårlig samvittighet (selv om slike mennesker ikke vet hva det vil si så kan ihvertfall vi håpe på det)...

Uansett må du si fra om det skjer noe på Porsche-fronten, går selv og"drømmer" om en litt eldre 911 (964 eller 996). Jeg har en venn som kjøpte 997 og den brant opp da han satt den i revers. Det er sikkert ikke helt vanlig da men :( Det eneste jeg vet er at jeg vil ha varmeapparat og servo...hvis det noen gang blir en Porsche da...jeg går og drømmer om gammel mahogny plattgatter av noe slag også (helst en Chris Craft)...det er bare så sinnsykt dyrt..;) Må nok velge en av delene og akkurat nå er båt høyest oppe på listen.

Det eneste som er sikkert er at det hadde vært digg å lufte både pam'en og sub'en i en slik farkost:D

Lykke til...

Ah og der kom den faktiske forklaringen: bilen er i dag omregistrert til en annen fyr.

Så folkens, min generelle anbefalling er å styre til he... unna Morten Uggerud som jo ikke bare bryter skriftlige avtaler som han vil, men også kan lyve til deg i fem minutter på telefonen uten større problemer. Vedlagt er usensurert utgave av avtalen for fremtidig referanse og forhåptenligvis treff på google:

Hei Christian,
Viser til hyggelig telefonsamtale den 21 juni 2011 og bekrefter herved vår avtale der undertegnede selger sin Porsche 911 C2 98 modell (kjennemerke CF16352) til Christian N*. Bilen selges/kjøpes som besiktiget og prøvekjørt 19 Juni 2011 og er fri for heftelser, inkludert vinterdekk på alu felg. Bilen er EU godkjent Mai 2011. I tillegg skal selger sørge tilstandvurdering hos enten Autotuning eller Porsche Zentrum i Oslo. Grunnlag før kjøp forutsetter at tilstandsrapport ikke avdekker grove feil.

Bilens/avtalens detaljer
- Merke: Porsche 911 C2 (996)
- Kjennemerke: CF 16352
- Modell: 1998
- Pris: NOK 385.000/- eksklusiv omregistrering, inklusiv årsavgift og sommer/ vinterdekk på felg

Det er videre avtalt at kjøper overtar bilen på etter 8 Juli 2011. Presis dato for overtagelse blir kjøper og selger nærmere enige om.
Oppgjør utføres samtidig som overtakelse og signering av kontrakt og salgsmelding til Statens vegvesen om eierskifte. Bilen vil fra i dag frem til overtakelse lagres i innendørs garasje.
Vær vennlig å svar på denne mail som bekrefte vår avtale.
Selger bekrefter at bilen blir trukket fra markedet når bekreftende mail er mottatt.
Mvh
Morten

Best regards
Morten Uggerud
Project Manager
Jacobsen elektro as, Ringeriksveien 16, N-3400 Lier, Norway
Phone: +47 32 22 93 00 | Fax: +47 32 22 93 01 | Mobile: +47 9013 0374
e-mail: mu@jel.no | Web site: http://www.jel.no

Juridisk binnende eller ikke; dette er en drittsekk.

Jeg sier det igjen, for en idiot.

Tror jeg hadde tatt kontakt med en advokat og funnet ut om kontrakten er juridisk binende, om den er det hadde jeg krevd å få kjøpe bilen. Naturligvis total uviten om at han har solgt den til en annen.

Jeg ville også gått videre med dette juridisk. En ting er å ombestemme seg og ikke selge bilen, å lyve og selge bilen til noen andre er noe helt annet. Du har ikke link til finn annonsen?

Synd å lese om dine erfaringer her ChristianN! Fyren virker etter mitt syn meget useriøs, og han fortjener rett og slett en smek!! Sjekk det ut juridisk og se om det er en mulighet for å gi han litt pes, som fullt fortjent etter en slik oppførsel!

Dette er annonsen det er snakk om:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=28984400

Har i første omgang forespurt meg hos NAF's juridiske avdeling, det var dog før jeg fikk fant ut at bilen var solgt til noen andre.

For å være koselig sendte jeg en melding på facebook til ny eier av bilen og forklarte kjapt at bilen skulle ha vært på teknisk kontroll i dag, viste kopi av avtalen mellom meg og Morten og anbefalte ny eier å foreta en teknisk kontroll da jeg i hvert fall hadde vært skeptisk om mannen synes det var greit å bryte en skriftlig avtale samt lyve til meg på telefonen i 5 minutter for å unngå en teknisk kontroll.

Worst case var ny kjøper inneforstått med hele konseptet, det er uansett selger jeg har en avtale med her og ikke kjøper. Jeg ville i hvert fall si fra dersom han var totalt uvitende til hele greia.

Uansett hvordan man vrir og vender på det er det risikosport å kjøpe 13 år gammel porsche 911 av et menneske som viser seg å være ekstremt upålitelig. Om så denne hadde hatt ettermontert utstyr for å produsere gullegg ville jeg vært særs skeptisk til å ta over denne bilen, man har jo overhodet ingen garanti for at noe av det selger har sagt er i nærheten av å være korrekt.

Jeg har for så vidt bekjente med masteroppgave i kontraktsrett, kunne jo vært interessant å hørt med ham hva han tenker om saken....