Noen med erfaring med 996 911 ?

Hvis du får tak i en billig 996 med komplett servicehistorikk, riktig utstyr, Europa spesifikasjoner og helst 4s eller turbo, så er det sikkert mulig å tjene noen kroner.

Jeg på min side tror derimot at hvis målsetningen er å tjene penger på bilimport, så finnes det mange andre mer egnede biler...
 
Ifølge hegnar.no har en Porsche samme funksjon som påfuglens fjær, og trigger kvinners instinkt for uforpliktende sex men ikke redebygging. Jeg kan ikke si at jeg merket noen særlig økning i ukjente kvinners forplantningsiver de årene jeg kjørte Porsche, men kanskje er bilen og/eller undertegnede for gammel. :confused:
 
Litt skeptisk selv, en nyere boxter hadde sikkert sett litt freshere ut sånn sett om det var målet ;).

Ang bruktimport, godt mulig det kan bli billigere, men desto mer å holde styr på. 996 selger ikke akkurat som varmt hvetebrød om dagen, skal du ha bilen til eget bruk er det mulig du kan finne akkurat det eksemplaret du vil ha for en ok pris ved import, men for videresalg? Neppe den beste modellen for formålet.
 
Ang bruktimport, godt mulig det kan bli billigere, men desto mer å holde styr på. 996 selger ikke akkurat som varmt hvetebrød om dagen, skal du ha bilen til eget bruk er det mulig du kan finne akkurat det eksemplaret du vil ha for en ok pris ved import, men for videresalg? Neppe den beste modellen for formålet.

Den skal vel brukes til personlig bruk, hvordan fungerer det med bruktimport?
Har sett noen fine eksemplarer i Tyskland, kan jeg hente bilen i Tyskland og ordne alt med moms osv når jeg kommer til Norge?
 
Moms er det minste problemet, engangsavgiften blir nok fort den største enkeltsummen oppi alt om du bruktimporterer...

Har dog bare skumlest prosessene noen ganger gjennom årene, aldri faktisk importert en bil selv. Men http://www.tyskland.org/ har mer info, uten at jeg går god i noen retning for kvaliteten på informasjonen :).
 
......
Har dog bare skumlest prosessene noen ganger gjennom årene, aldri faktisk importert en bil selv.
.....

Hadde jeg hatt tall på hvor mange ganger jeg har "importert" en bil fra tyskland bare ved å gå gjennom rutinen i hodet og regne ut moms, avgift, transport, lokasjon etc hadde jeg nok blitt helt flau...!


Og nei.. Jeg har ennå ikke gjort det i virkeligheten.
 
Der er en forhandler i Bergen som har blitt ganske så dyktig på og ta inn spesielle og dyre biler til landet - Ferdinan Motor! Skal du kjøpe fint leketøy, hvorfor ikke gjøre det via en forhandler med litt trygghet i hekken?

Når det gjelder Porsche, så er det en av få biler jeg faktisk kunne vurdert og tatt inn fra USA pga det er robuste og gode biler! Nå er det jo også slutt på disse stygge fangerene på USA biler, og en europeisk bil i statene ser jo ut som en europeisk bil i disse dager. Tyskere tar jo inn sine egne produkter fra statene også nå, antagelig pga finanskrisa som går over dammen...

Men skal du kjøpe en Porsche av nyere kalliber så ville jeg sjekket historikken nøye på bilen - men den beste infoen finner du nok på et Porschefora!
 
Jajajaja, nå må jeg bare få ut litt frustrasjon her...... :evil::evil::evil::evil:

Hadde funnet bilen jeg ville ha for ca 4 uker siden. Prøvekjørte og ting var på stell, avklarte detaljer med selger og 21 juni ble vi telefonisk enige om pris og vilkår. Siden selger skulle på ferie og ikke var tilbake før 8. juli inngikk vi en kontrakt per epost for å sørge for at han ikke solgte bilen mens han var på ferie og jeg ikke kjøpte en annen bil mens han var borte. Eneste forutsetningen for salget var at jeg krevde tilstandskontroll og at det ikke ble avdekket "grove feil" på denne. So far so good, om enn litt i kontraktsmessig disfavør til meg.

Uansett, mens selger var på ferie fikk han bestilt time for tilstandskontroll, første ledige time hos Autotuning var på førstkommende onsdag, 13. juli.

Så plutselig, ut av det blå, får jeg i kveld en telefon fra selger som sier at han har ombestemt seg. Jeg blir mildt sagt sjokkert og har ikke så fryktelig mye å si til det på telefonen men får summet meg litt og sender ham følgende epost nå. Jeg antar at jeg aldri får noe svar og jeg vet faen ikke hva jeg gidder å gjøre med dette, selv om bilen juridisk sett er solgt til meg og jeg nok kunne ha vært en liten apekatt mot selger.

Fra et rent praktisk standpunkt skaper dette himla mye problemer for meg i sommer da hele planen var basert på at kontrakten som var inngått ble overholdt, plutselig mangler jeg flybilletter til å komme meg rundt hele landet og det samme gjør min samboer. Så da kan jeg enten "stresskjøpe" noe som sikkert ender i full katastrofe, eller så kan jeg kjøre rundt i volvo eller, eventuelt, kjøpe overprisede flybilletter.

Akkurat nå er jeg klart litt i overkant pissed off, men dette var jo nettopp en av de situasjonene jeg forsøkte å sikre meg mot ved å inngå avtalen på denne måten.

Nuhvel, epostene kan jo leses her for humorens skyld:


Hei Morten,

Viser til samtale tidligere i dag.

Jeg ønsker å gi deg en liten tilbakemelding på dette skriftlig da det,
i hvert fall for min del, egentlig var ganske sjokkerende å få
beskjeden du kom med og jeg ikke har noen interesse av å krangle med
en annen Porschenetusiast på telefonen (ei heller over epost for den
saks skyld).

Først og fremst må jeg bare si hvor skuffet jeg er. Denne bilen har så
vidt meg bekjent vært ute for salg siden minst i fjor høst når en
kamerat av meg var på titt etter 911 og snakket med deg på telefonen.
For min del tok det litt tid før jeg bestemte meg for en 911 996 og
enda lenger tid før jeg hadde frigitt økonomiske midler til dette og
jeg da var på et stadie hvor jeg følte jeg kunne se på og prøve biler.
Jeg fikk et veldig ryddig inntrykk av deg som selger og at du virkelig
ville selge bilen, dels fordi den jo hadde vært ute såpass lenge og
dels fordi du gikk til de stegene du gjorde for å sørge for at jeg
fikk prøvd bilen den kvelden. Du har jo også hatt en del slike
tidligere og jeg antok at du, som selger, ikke ville legge ut bilen om
du ikke faktisk skulle selge.

Etter litt vurdering fra min side og en gjennomgang av det jeg kunne
finne om bilen (visste du f.eks at Autozentrum har tatt inn bilen i
innbytte en gang?) kom vi til et punkt hvor jeg gav deg et bud på
xxx.000 og du kom med et motbud på xxx.000 som ble akseptert muntlig
den 21. juni. To dager senere fikk du tid til å skrive
-salgskontrakten- jeg har sitert under i denne eposten som ble besvart
og bekreftet inngått, per epost, av meg og videre dialog bekreftet at
du skulle ta bilen på tilstandskontroll på Autotuning onsdag 13. juli.

Dette bringer oss da til dagens dato hvor jeg får telefonen fra deg om
at du har trukket deg fra kontrakten vår. Jeg minner om at du selv
formulerte dette som en -salgskontrakt- og ikke en
''intensjonsavtale''. Dette dreier seg, som du sier, om følelser men
det er jo fryktelig vanskelig å skulle forholde seg utelukkende til
følelser etter at kontrakter er inngått.

For min del har denne kontrakten innebåret at jeg har forholdt meg til
dette på lik linje med alle andre kontrakter og det betyr en god del
praktiske aspekter. For tre uker siden, når vi inngikk kontrakt, ble
jeg og min samboer enige om at vi ikke skulle kjøpe flybilletter til i
sommer da jeg jo nå hadde kjøpt drømmebilen jeg har hatt lyst på siden
jeg var liten og vi kunne kjøre rundt i norge til de forskjellige
stedene vi skal. Jeg har også latt andre interessante objekter gå
siden vi jo hadde en avtale, dette er jo spesielt relevant siden vi
skal kjøre avgårde 30 juli og jeg nå plutselig har fryktelig dårlig
tid til å få løst problemet du har gitt meg.

Dette er jo for så vidt hele poenget med at vi jo inngikk en kontrakt;
både du og jeg skulle slippe hele konseptet med ombestemmelser og
telefoner fra den andre part om at bilen ikke lenger var tilgjengelig
eller at jeg hadde funnet noe annet spennende å bruke pengene på.

Følelser er et legitimt aspekt i en handel før bilen havner på
markedet og før kontrakter inngås. Etter at en kontrakt har blitt
inngått, som i vårt tilfelle, er ikke lenger følelser et aspekt som
har noen reell betydning.

Så, hvordan skal jeg forholde meg til kontrakten under nå ? Hvordan
ville du ha forholdt deg til meg som kjøper om jeg, etter
kontraktsinngåelse, hadde ringt deg og fortalt at jeg ikke lenger var
interessert ?

Det er ikke retoriske spørsmål, men noe jeg genuint lurer på nå som
jeg føler jeg har fått svarteper for å behandle deg med tålmodighet,
respekt og åpenhet gjennom hele denne prosessen.

For å si det på en annen måte, hvordan skal jeg forholde meg til at du
ikke vil selge meg en bil du allerede har solgt til meg ?

Mvh
Christian xxx


2011/6/23
- Hide quoted text -
> Hei Christian,
>
> Viser til hyggelig telefonsamtale den 21 juni 2011 og bekrefter herved vår
> avtale der undertegnede selger sin Porsche 911 C2 98 modell (kjennemerke
> xx12345) til Christian xxxxx. Bilen selges/kjøpes som besiktiget og
> prøvekjørt 19 Juni 2011 og er fri for heftelser, inkludert vinterdekk på alu
> felg. Bilen er EU godkjent Mai 2011. I tillegg skal selger sørge
> tilstandvurdering hos enten Autotuning eller Porsche Zentrum i Oslo.
> Grunnlag før kjøp forutsetter at tilstandsrapport ikke avdekker grove feil.
>
>
>
> Bilens/avtalens detaljer
>
> - Merke: Porsche
> 911 C2 (996)
>
> - Kjennemerke: xx12345
>
> - Modell: 1998
>
> - Pris:
> NOK xxx.000/- eksklusiv omregistrering, inklusiv årsavgift og sommer/
> vinterdekk på felg
>
>
>
> Det er videre avtalt at kjøper overtar bilen på etter 8 Juli 2011. Presis
> dato for overtagelse blir kjøper og selger nærmere enige om.
>
> Oppgjør utføres samtidig som overtakelse og signering av kontrakt og
> salgsmelding til Statens vegvesen om eierskifte. Bilen vil fra i dag frem
> til overtakelse lagres i innendørs garasje.
>
> Vær vennlig å svar på denne mail som bekrefte vår avtale.
>
> Selger bekrefter at bilen blir trukket fra markedet når bekreftende mail er
> mottatt.
>
> Mvh
>
> Morten
 
Jeg føler med deg. Rent praktisk har du gjort det eneste riktig ved å skrive epost som spiller på vedkommendes samvittighet.

Som du nok selv har forstått inneholder kontrakten din med vedkommende ingen klausul vedørende tilbaktrekking / angring av salg. Kjøpet kan derfor ikke anses som gyldig før du har betalt kjøpesum og selv har bilnøkkelen i hånden.

Håper uansett at selger får vondt i hjerterota og føler seg såpass skitten at han selger deg bilen inklusive omreg. :eek:

PS på finn ligger det 326 Porscher, så kan jo hende du finner en annen du like :)
 
Hehe nei vantett er ikke kontrakten og jeg vil jo ikke tvinge noen til å selge noe, synes bare det er relativt absurd å finne ut av at han ikke vil selge 2 dager før overtagelse etter å ha hatt bilen ute på finn.no i 9 måneder :twisted:.

Finnes mange andre biler og skal nok klare å finne noe til slutt ja :). Problemet for min del her er bare at jeg jo skulle ha kjørt rundt i landet med bilen om 20 dager, det er veldig knapt for å gjøre skikkelige undersøkelser og få tatt tilstandskontroller osv på en 911 som fort kan bli ekstremt dyrt å ignorereå gjøre ;).

Men men, tenkte at jeg ikke hadde noe å tape på eposten pluss at jeg hadde et reelt behov for å få ut litt frustrasjon. Synes bare det var rett og slett dårlig gjort å holde meg låst i en kontrakt i 3 uker før han trekker seg ut, det var forøvrig ikke bare noe jeg skrev til ham om at jeg har latt andre gode objekter fly forbi :(.
 
Jeg skjønner ditt dilemma, samtidig er dette nok et eksempel på hvorfor man må være litt "firkantet" ved kjøp og salg!

So much for "The word of a nobleman... "
Til dere sanne noblemen, beklager jeg min kynisme.
Portrait_of_a_Nobleman_Aged_36_1617.jpg
 
Haha, veldig godt poeng!

Naive meg trodde jeg hadde sikkret meg nettopp gjennom inngåelse av en kontrakt, om enn ikke vanntett, med en seriøs og godt voksen fyr som jobber som prosjektleder, har flott hus, mange biler og er en biltentusiast som strakk seg langt for å fikse meg en prøvetur osv.

Men men... live and learn.

Ingenting er mitt før jeg har det i mitt eie og ingenting er solgt før noen står med cash.

For å si det på en annen måte;

hadde jeg vært mye kjipere og fullstendig ignorert kontrakten kunne jeg kjørt en 911 i dag ;)
 
Faen for en kjip dust! Leit å høre, fikk jo inntrykk av at du var ganske klar for ny gammel bil på GTG. Du får ha masse lykke til med fremtidige bilkjøp og jakten på en overpriset charterferie til Kreta hvor samtlige av de trygdede norske mannfolka går rundt i Porsche eller Ferrari jakker.
 
Var veldig, veldig klar ja...nesten 4000 km i en volvo v70 frister liksom ikke like mye som i en porsche 911 kjenner jeg så får se hva vi gjør mtp. ferien.

Men ja, ganske vanvittig han fyren her. Hatt bilen til salgs så lenge og nå, 2 dager før overtagelse, finner han ut at han ikke vil selge ? Det er jo helt absurd. Blir spennende å se i løpet av et par dager om bilen bytter eier... da blir jeg skikkelig forbanna.

Takk for tips ang charterferie ;)
 
Herregud for en useriøs herremann, det får være grenser på ødelegge drømmen om å kjøre en nyinnkjøpt Porsche inn i solnedgangen første feriedag....:cool:

Skjønner godt følelsen, og selv om den kontrakten ikke akkurat er bindende, er det noe med redelighet og seriøsitet. Det burde da ihvertfall gått ann å komme med en ordentlig forklaring? Jeg er helt sikker på at det hadde vært litt mer spiselig for deg om han var æslig og sa at en kompis ville ha den/ikke ville selge likevel (eller noe annet...) og dermed sa han brøt kontrakten. Det er like kjipt, og du hadde sikkert blitt like forbannet, men kanskje litt mer spiselig..

Jaja, flere Porscher der ute (har auto-søk på Finn så jeg vet...er dog ute etter en litt eldre utgave med alle de fine "utfordringene" Kawatching" beskriver) så ikke gi opp. Ingenting er som å impulskjøpe guttedrømmen til nesten en halv mill :D

Evt. kan du jo høre om en av gutta i Porsche-klubben kan være interressert i å leie ut en for en liten norges-turnee...(høres søkt ut men)...eller ta på deg din feteste klokke og drite i at du kjører Volvo:cool:

Lykke til

PS! Hadde samme følelse igår da jeg ringte på "drømmebåten" på Finn og selger hadde glemt å slette annonsen for båten var solgt for lenge siden...føkk:mad:
 
Hehe, ja ikke sant... utrolig at en fyr med millionlønn, flere verv som daglig leder, prosjektleder og utdannet elektroingenør som jobber med tunge prosjekter holder på slik.

Dette hadde aldri falt meg inn at han ville gjøre da han virket som en veldig redelig og ryddig fyr på alle måter. Håper han er fornøyd med å bryte en avtale og at det var verdt det for ham.

Bindende tror jeg avtalen rent teknisk er, men hva hjelper det når ene part har ombestemt seg ? Jeg synes bare det er fullstendig vanvittig å gjøre når bilen har ligget ute såpass lenge og han var såpass ivrig med å organisere at jeg fikk prøvekjørt selv når han var i utlandet.

Forklaringen hans var rett og slett bare at han hadde vært ute å kjørt (første avtalebrudd bare der... avtalen var klar på at bilen skulle stå i garasjen til overtagelse) og angret seg som en hund.

Får se hva jeg gjør, må jo finne noe annet men fikk litt avsmak fra hele greia nå og det gjør meg også sur at han har klart å påføre meg. Finnes mange andre 911er der ute som du sier, men akkurat denne var faktisk litt unik... hadde fått ny motor (som så mange andre 996'er) hos Autozentrum i 2007 og da satt de av en eller annen grunn inn en 3,4L med X51 option som var, mildt sagt, sjeldent. Krysset du av på dette når bilen var ny betalte du nesten 100k ekstra for 20 hk mer.

Tingen med x51 på 3,4l er dog at den har en annen momentkurve (x51 på 3,6l får nesten alt på toppen som du "aldri" merker i daglig bruk..) og veldig mye annet på innsiden. Ryktene skal ha det til at 3,4l x51 ble utviklet i parallell med gt3 motoren for å ha en backup dersom homogeniseringen skulle feile ;). Effektmessig er det altså ikke så voldsomt mye som skiller fra en normal 3,4l, men det er på mange måter en helt annen motor.

Fryktelig synd for de er det som sagt ikke så mange å velge i der ute, hverken i norge eller tyskland.
 
Wow, du er skikkelig inne i dette skjønner jeg...spennende historie:p Du får holde oss oppdatert på svaret hans etterhvert..
 
Hehe, jeg har kanskje en tendens til å bli litt ivrig når jeg først fatter interesse for noe.... ;).

Jeg må ærlig medgi at jeg tviler sterkt på at jeg noen sinne hører noe mer fra godeste Morten i denne saken, det enkleste for ham er jo bare å ignorere meg og slette epostene og kose seg videre og vite at han har brutt sitt ord. For noen betyr det noe, for andre ikke. Jeg vet i hvert fall hvilken kategori jeg tilhører og vil tilstrebe å forbli i :).

Bare synd det ikke nødvendigvis gjør ting bedre her i livet å holde seg tro mot sitt ord.
 
Du er nok inne på noe der, han får leve med dårlig samvittighet (selv om slike mennesker ikke vet hva det vil si så kan ihvertfall vi håpe på det)...

Uansett må du si fra om det skjer noe på Porsche-fronten, går selv og"drømmer" om en litt eldre 911 (964 eller 996). Jeg har en venn som kjøpte 997 og den brant opp da han satt den i revers. Det er sikkert ikke helt vanlig da men :( Det eneste jeg vet er at jeg vil ha varmeapparat og servo...hvis det noen gang blir en Porsche da...jeg går og drømmer om gammel mahogny plattgatter av noe slag også (helst en Chris Craft)...det er bare så sinnsykt dyrt..;) Må nok velge en av delene og akkurat nå er båt høyest oppe på listen.

Det eneste som er sikkert er at det hadde vært digg å lufte både pam'en og sub'en i en slik farkost:D

Lykke til...