Noen med erfaring med 996 911 ?

Takk for linken til klubben, helt gull :)

Heisan, meldte du deg inn i klubben ChristianN ? Mulig jeg ikke fant helt frem, men kan man være med på Porsche forumet uten å være medlem av klubben? Synes på en måte det var litt drøyt med 600 spenn for å lese et forum...har jeg misforstått noe kanskje ? andre fordeler ?;)
 
Kjøp og salg er vel åpent å lese for alle, ellers krever det medlemskap. Andre fordeler er rabatt på deler hos Autotuning og PCO samt endel andre avtaler som dekk og olje. I tillegg arrangeres det kjørekurs og banekjøring for medlemmene.
 
Helt normal bilklubb ja :). Jeg er betalende medlem, synes for så vidt det er greit men jeg har vært medlem i bilklubber til bilene jeg har hatt opp gjennom de siste ti årene eller så så er vel vant til konseptet. Liker det sosiale aspektet (om enn i elektronisk form via et forum) disse klubbene tilbyr. Rabattavtalene er også en oppside som i noen tilfeller fort sparer inn medlemsavgiften i løpet av et par handleturer :).
 
Bilen ser fin ut, men personlig ville jeg gått for en coupe. Å fjerne taket på en bil er greit dersom formålet er cruising og å bli sett, men på en sportsbil ville jeg alltid foretrukket et stivt karosseri. I tillegg er det de færreste biler som i utgangspunktet ikke er designet som cabrioleter som takler transformasjonen med formene intakt. Det gjelder spesielt 911 som jeg synes blir veldig tung i sessen uten tak.

Nok synsing.

Bilen kan være et røverkjøp og da bør man alltid være ekstra skeptisk. Spesielt det at den har fått en "totalt overhalt motor" etter kun 70' km og 11 år. Dette er en Porsche - den burde uten å nøle takle det 4-5 doble uten behov for totaloverhaling. Her ligger det en historie bak og slike historier begrenser seg sjelden kun til motoren. At totaloverhalingen i tillegg skal ha kostet 60K gjør meg også skeptisk. Kanskje overdriver selgeren i hva han legger i en totaloverhaling, men ingen som er i stand til å gi deg en kvittering vil totaloverhale en 911 motor for kun 60K.

Ta en prøvekjøring, gå gjennom alle kvitteringer og kjøp selgeren - kanskje er du heldig. Lykke til!
 
Er jo en evig diskusjon dette om cab. vs heltak. Personlig veier følelsen av å kjøre "toppløs" mer opp enn evnt å miste litt av de spisse kjøreegenskapene som et helt tak gir.
Hadde i mine yngre dager en morsom mr2 som sommerbil. På den var det t-tak og trivdes alltid best med å kjøre med taket av. Er litt den samme følelsen jeg ønsker å få igjen med å kjøpe cab(blir nok grundig overgått i en 911).
Selger også evnt mc for å finansiere et sånt kjøp, så vindfølelsen derfra må jo også veies opp for:D
 
Vil først og fremst gjette på at det egentlig er snakk om 70.000 miles, men det er kanskje bare min skepsis mot usa biler som dukker opp... ;).

At bilen evt. har hatt et motorhavari er dessverre ganske normalt på 996 og ikke nødvendigvis indikativt på noe annet skummelt isolert sett. Jeg er dog enig i at 60' for å fikse det er i overkant lavt.

Min hadde havari på 104' km og da ble motoren bygget opp helt fra bunnen av igjen i tyskland, dette kostet den nette sum av rett under 20.000 euro + norsk moms.

Men hvem vet hva som er gjort, hvorfor det ble gjort og hvor det ble gjort....

Dette er ekstremt rimelig for en moderne 911, men du må virkelig dobbeltsjekke den reg avgiften.
Når jeg så på muligheten for å ta inn en fra tyskland i fjor ble det nærmere 250k i avgifter for registrering, ikke 107k.
Det er i så fall en sur blemme å gå på, jeg ville evt. ha forsøkt å få selger til å få bilen på norske skilter først.

Mulig jeg husker feil, men mener å huske det var noe som måtte bygges om på usa bilene for å få dem kosher i norge, ringer dette bjeller hos noen andre her ?

Sistnevnt kan virkelig være en krysskobling av informasjon i hodet mitt.

Kort fortalt, forsøk å vær veldig, veldig forsiktig her.
 
Vil først og fremst gjette på at det egentlig er snakk om 70.000 miles, men det er kanskje bare min skepsis mot usa biler som dukker opp... ;).

At bilen evt. har hatt et motorhavari er dessverre ganske normalt på 996 og ikke nødvendigvis indikativt på noe annet skummelt isolert sett. Jeg er dog enig i at 60' for å fikse det er i overkant lavt.

Min hadde havari på 104' km og da ble motoren bygget opp helt fra bunnen av igjen i tyskland, dette kostet den nette sum av rett under 20.000 euro + norsk moms.

Men hvem vet hva som er gjort, hvorfor det ble gjort og hvor det ble gjort....

Dette er ekstremt rimelig for en moderne 911, men du må virkelig dobbeltsjekke den reg avgiften.
Når jeg så på muligheten for å ta inn en fra tyskland i fjor ble det nærmere 250k i avgifter for registrering, ikke 107k.
Det er i så fall en sur blemme å gå på, jeg ville evt. ha forsøkt å få selger til å få bilen på norske skilter først.

Mulig jeg husker feil, men mener å huske det var noe som måtte bygges om på usa bilene for å få dem kosher i norge, ringer dette bjeller hos noen andre her ?

Sistnevnt kan virkelig være en krysskobling av informasjon i hodet mitt.

Kort fortalt, forsøk å vær veldig, veldig forsiktig her.

Du er vel inne på de fleste punktene som jeg var usikker på i denne annonsen, både når det gjelder ombygging og ikke minst lav reg. avgift. Hadde han regget den selv kunne han lett solgt den for 400k++.
 
Mulig jeg husker feil, men mener å huske det var noe som måtte bygges om på usa bilene for å få dem kosher i norge, ringer dette bjeller hos noen andre her ?

Sistnevnt kan virkelig være en krysskobling av informasjon i hodet mitt.

Tror ikke det er så alt for stor jobb. Jeg TROR det kun er lyktglass, blinklys pærer og at de i USA ikke har blinklys på siden av bilen. Så dette må ettermonteres.
 
US Porsche må registreres "på unntak", den MÅ være helt i original stand for å få dem registrert i Norge. Det vil si at felger/understell må være Porsche O.E. Står bilen på uorginale felger må det kjøpes originale felger til flere titusen (?).

Er du seriøst interessert ville jeg lånt bilen og kjørt til Statens Vegvesen og høre hva som må til for å få den registrert.

En annen ting er reg. avgift oppgitt, den kan ikke stemme. Tror det må betales avgift for kjøpesum i 2007, altså 270.000. Tipper avgift på denne blir over 200.000.

Her hadde jeg gjort litt mer research før kjøp.
 
Som det sto i en annonse for en importert versting racing mc:

..kan du "kjøre" denne sykkelen, trenger du ikke skilt...;)
 
US Porsche må registreres "på unntak", den MÅ være helt i original stand for å få dem registrert i Norge. Det vil si at felger/understell må være Porsche O.E. Står bilen på uorginale felger må det kjøpes originale felger til flere titusen (?).

Er du seriøst interessert ville jeg lånt bilen og kjørt til Statens Vegvesen og høre hva som må til for å få den registrert.

En annen ting er reg. avgift oppgitt, den kan ikke stemme. Tror det må betales avgift for kjøpesum i 2007, altså 270.000. Tipper avgift på denne blir over 200.000.

Her hadde jeg gjort litt mer research før kjøp.

Ahhh om unntaksshiten er korrekt har du jo en helvetes jobb foran deg med å få skilter, samt gjøre noe som helst på bilen, foran deg...

Unntaksregistrerte biler er jo i beste fall slitsomme å forholde seg til.

Regavgiften er som nevnt ekstremt optimistisk....