Jeg skal kjøpe bil for første gang...

86_2138610400_xl.jpg

https://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=41412986

Hva med skoda?
Skoda Fabia RS 180HK Leasing 3.900,- 2011, 16*000 km, kr 281*594,- er ikke utenkelig at du får en ny innefor budsjett. Har Selv en Monte Carlo utgave, ser like tøff ut men bare 105 hk på min.

Eller hvis du virkelig vil ha litt gamp og italiensk morro: Alfa Romeo GT 3.2 2005, 35*000 km, kr 265*664,- -

Akkurat kjøpt meg en slik også, men min har desverre diesel. Overaskende god plass i den. Kjørte fire stk Fredrikstad -Lillehammer - Fredrikstad i helgen, 2 voksene og 2 barn (2 og 11 år), med bagasje til alle og trille. Jeg tar over normal plass i bilen 193 cm og 115 kg, men han på 11 fikk fint plass bak meg. Med diesel var forbruket nede i 0,49 på turen. Ikke dårlig for en nesten sportsbil...

Redigert:
Hva med skoda?
Skoda Fabia RS 180HK Leasing 3.900,- 2011, 16*000 km, kr 281*594,- er ikke utenkelig at du får en ny innefor budsjett. Har Selv en Monte Carlo utgave, ser like tøff ut men bare 105 hk på min.

Eller hvis du virkelig vil ha litt gamp og italiensk morro: Alfa Romeo GT 3.2 2005, 35*000 km, kr 265*664,- -

Akkurat kjøpt meg en slik også, men min har desverre diesel. Overaskende god plass i den. Kjørte fire stk Fredrikstad -Lillehammer - Fredrikstad i helgen, 2 voksene og 2 barn (2 og 11 år), med bagasje til alle og trille. Jeg tar over normal plass i bilen 193 cm og 115 kg, men han på 11 fikk fint plass bak meg. Med diesel var forbruket nede i 0,49 på turen. Ikke dårlig for en nesten sportsbil...

Skoda? Nei det tror jeg nok ikke... ;) Men den Alfaen du lenket til var veldig interessant. Kul bil, bra med gamp, men fra 2005 og privat salg. Det får meg til å drøye den. Jeg har som kriterium 2011-2013-modell. Men veldig fristende... :)

Takk for tips!

Kjøper du bruktimport skal du skygge unna alle som er to år eller eldre og har gått mindre enn 40.000 km. Servicehefte eller ei.

Den Juice linker til ser flott ut - på alle måter, og er heller ikke stort over året gammel.

Ta deg en tur til Tyskland og kjøp en Lexus av merkeforhandler. Lexus er bare noe riskoker-drit i Tyskland og prisene deretter. Hybriden på 297 hk funker fint til mitt bruk i alle fall. Går mye bedre enn 5-serie 525 diesel jeg hadde før i alle fall. Selg den ett år senere med gevinst og hent deg en litt nyere.

Du har jo tidligere vært veldig opptatt av hva slags signaler klokker sender ut - f.eks. skrev du jo noe om grunnen til at du ikke vil ha en ny Sub. Biler sender jo også ut signaler, og Mercedes kanskje mer enn de fleste andre merker. :p:cool:

Du har jo tidligere vært veldig opptatt av hva slags signaler klokker sender ut - f.eks. skrev du jo noe om grunnen til at du ikke vil ha en ny Sub. Biler sender jo også ut signaler, og Mercedes kanskje mer enn de fleste andre merker. :p:cool:

Mulig det, men jeg vet mer om klokker (og klokkesignaler) enn biler. Det må jeg jo utnytte derfor vurderer jeg Mercedes. :) Men fra et "signal-ståsted" tror jeg nok Alfa er mer for meg. :cool:

Jo, det skal jeg fortelle deg, @iron-man.

Fordi det ikke finnes en to år gammel bruktbil i Tyskland som har gått under 40.000 km. Unntakene bekrefter regelen. Det er hevet over en hver rimelig tvil at km-telleren er skrudd/manipulert på svært mange tyske bruktbiler. Mange av de såkalte administrasjonskjørte bilene som eksporteres er i virkeligheten en vanlig leasingbil kjørt av en eller annen salgskonsulent. Disse kjører utrolig mange km i året. På nittitallet fikk vi tall fra tysk bilbransje som viste at tyske firmabiler kjørte i snitt 80.000 km/år. Dette høres hinsides mye ut, men om vi slår av for kjentfolk så er vi fortsatt på 40.000 km/år. Det som er så forbasket er at det ikke er mulig å se det på bilene. I 200 km/t på tyske motorveier blir ikke engang pedalgummien slitt.

Hvor mange har ikke hørt om bruktimporterte MB som "bare har gått noen kilometer" som administrasjonbiler ved "fabrikken". Jeg for min del tror mer på julenissen enn på at MB-konsernet kaster billige nybiler etter norske oppkjøpere.

Derfor.

PS: Ikke et vondt ord om norske bruktbilimportører. De blir ofte lurt så det holder selv også.

Redigert av en moderator:
Kan ikke anbefale Ford- Har nå innsett at min (heldigvis tidligere) nabo, som mente at bare idioter kjører ford ,kan ha vært inne på noe....

Jeg er på min tredje Ford kjøpt ny. Har hatt mye rart med bilene gjennom åra. Min nå 3 år og 2mnd gamle S max klarte ikke å passere sin første EU kontroll. Rep 15´. Jeg har for hver gang jeg har kjøpt Ford tenkt at jeg bare har vært uheldig og ville gi dem en sjanse til, men nå innser jeg at en liten "i" former seg som en skygge i panna mi.

Gode biler å kjøre, på høyde med mye i det dyrere segment, men lavpris kompromitterer kvalitet og det holder desverre ikke over litt tids bruk.

Jeg stemmer Alfa! Kan lite om bil, men etter å ha sittet på med 147 selespeed og Gulietta 1,4 turbo benzino, må følgende nevnes:

Kjenner ikke til 147 på papiret, men mener at det er sirkus 155 hk. Det som overrasket meg er at Guliettaen med stusselige 1,4 liter gikk like fort om ikke fortere unna. (sikkert feil, men det føltes sånn)

@Minuteman du har nok rett, men.

(For det er alltid et men)

De siste år har norsk bilsalg gått betydelig bedre enn feks tyskernes salg.

Når norske forhandlere har slitt med å fylle etterspørselen er det selvsagt at tyskerne er ivrige på å kvitte seg med selv lite kjørte biler når de får allrighte priser.

Du ser det greit på feks nylige facelifter, greit nok at de har gått 8k men når bilen kom for to mnd siden så tviler jeg på at det har vært noe tull.

To år gamle biler... Ja der er vi enige;)

Redigert av en moderator: