Jeg skal kjøpe bil for første gang...

SpaceCowboy

Støttemedlem
Medlem
25. sep. 2010
Innlegg
2.820
Sted
Oslo
...og er relativt uerfaren. Har eid motorsykler, men ikke bil. Hører gjerne på tips fra folk som er like lidenskapelig rundt bil som klokker! :)

Noen pointers:

  • Brukt
  • Ca. 2-300.000, kanskje opp mot 350
  • Allergisk mot kupestøy
  • Ønsker garanti, ikke f... om jeg skal skru (?) eller betale når ting går skeis (2011, 2012, 2013(?)-modeller)
  • Tenker sedan eller litt mindre ("Golf-klasse"), bilen skal brukes kun av meg og dattera som er 4 år
  • Jo mer gamp jo bedre, i alle fall ikke under 110
  • Ikke Mazda, Toyota eller andre "rare" asiatiske bilmerker (Kia, Huyundai, SaanngYoung (?) eller hva de heter nå alle sammen. Men Honda har jeg et soft-spot for av en eller annen grunn. Så det går bra.

Jeg har sett på og vurdert hhv. Alfa Romeo Giulietta (sport), BMW 1-serie. Er jeg på bærtur da? Kritiser, kritiser! :) Eller si hvor smart jeg er som tenker på disse bilene... ;) Alfa skal jo ha blitt mye bedre de siste par årene etter det jeg har hørt (tysk teknologidirektør eller noe).

Tenker også Mercedes A-klasse.

Dashbordet må også være fett, slik at jeg kan ta kule klokkebilder på det... ;) Neida, det var litt kødd. Men at interiøret ser nogenlunde decent ut, gjør ingenting.

Takker på forhånd! :)
 
Bare ett tips om du går for 1-serie. Ikke velg den med to dører, en del støy! Har en selv, og angrer litt pga dette, ellers en super bil :)
 
I god ånd skal jeg foreslå en av merkene du absolutt ikke vil ha, fordi jeg vil ha den. :eek:
Ikke kom her å si at denne ikke er kul, bra og alt du trenger!!! @SpaceCowboy

Jeg vil si jeg er ganske allergisk mot japanske biler, men KIA har det siste året klart å imponere meg, sammen med flere; Hyundai f.eks. Toyota klarer jeg fremdeles ikke å se på engang:eek: Honda som du sikter til har gått litt of the scale for min del. Støtter deg i å holde deg unna Nissan, Subaru, Toyota, Mazda (bortsett fra 6-ern), Ssangyong, Mitsubishi, og om det er flere. Skoda og VW er kjedelig. MINI er bare jævlig! En ny Volvo V40, eller S60 går jo. Ford vil jeg ikke snakke om engang.
Støtter deg i og jeg liker også Alfa Romeo, men kjøp pent brukt eller så har du verditap lik en ny SUB bare du setter navnetrekket ditt på kontrakten...

Om det er komfort og stille du vil ha er du vel ikke interessert i diesel antar jeg:confused: Diesel er ikke noe gøy.
Tyskere er heller bare dyre enn bra. Opel, nei. Audi, nei. BMW, ja. Og MB, ja. Om naboen din er Kristin Halvorsen kjøper du en el-bil og har du ikke forstått det kjøper du Lexus CT200h.

Hadde det vært jeg som kjøpte ny bil hadde det enten blitt en KIA, eller en Citroën i DS-serien.
 
Redigert av en moderator:
I god ånd skal jeg foreslå en av merkene du absolutt ikke vil ha, fordi jeg vil ha den. :eek:
Ikke kom her å si at denne ikke er kul, bra og alt du trenger!!! @SpaceCowboy

Mja, mjo. Men det der er sikkert en kasse som det suser rimelig bra i når du bikker 120 i Opera-tunnelen. :) Jeg hører på Brian Eno, og det har jeg en mistanke om ikke kommer til å funke... ;)

Jeg vil si jeg er ganske allergisk mot japanske biler, men KIA har det siste året klart å imponere meg, sammen med flere; Hyundai f.eks. Toyota klarer jeg fremdeles ikke å se på engang:eek: Honda som du sikter til har gått litt of the scale for min del. Støtter deg i å holde deg unna Nissan, Subaru, Toyota, Mazda (bortsett fra 6-ern), Ssangyong, Mitsubishi, og om det er flere. Skoda og VW er kjedelig. MINI er bare jævlig! En ny Volvo V40, eller S60 går jo. Ford vil jeg ikke snakke om engang.

Ja, her sa du mye bra, så det var en confidence booster. Spesielt det med Toyota og Ford.

Støtter deg i og jeg liker også Alfa Romeo, men kjøp pent brukt eller så har du verditap lik en ny SUB bare du setter navnetrekket ditt på kontrakten...

Om det er komfort og stille du vil ha er du vel ikke interessert i diesel antar jeg:confused: Diesel er ikke noe gøy.
Tyskere er heller bare dyre enn bra. Opel, nei. Audi, nei. BMW, ja. Og MB, ja. Om naboen din er Kristin Halvorsen kjøper du en el-bil og har du ikke forstått det kjøper du Lexus CT200h.

Hadde det vært jeg som kjøpte ny bil hadde det enten blitt en KIA, eller en Citroën i DS-serien.

Ja, det var Alfa og brukt. Diesel og støy? Ja, selvfølgelig når jeg tenker etter. Men jeg måtte tenke etter, noe som sier noe om hvor uerfaren jeg er.

Sitron DS? Ja, en fra 1968, ja. ;) Men jeg har ikke støtte-apparatet og driftsbudsjettet til å kjøpe en slik en... ;)
 
Redigert av en moderator:

Oohhhh.. De likte jeg. AMG og greier. Da kan jeg kjøpe meg en IWC som det står AMG på også, uten å føle meg som en dust. :)

Nei, seriøst. Det var gode tips. Jeg må sjekke mer disse Mercedesene. Takk! Skal lese meg opp. :)

EDIT: Alt stemte der når jeg gikk igjennom, men så var det dashbordet da. Er det ikke litt... In Your Face?
 
Redigert:
Ser noen var i mot Opel her, men da kan jeg vedde på at de siste modellene ikke er testet. Jeg er veldig fornøyd med min Astra Sports Tourer 1,4T, men siden du ville ha i golf klassen så er mitt tips den mindre Astra GTC. Den er rå tøff av utseende, turbo motoren leverer 140 spreke hester og den gruser golf, focus osv på veiholdning med ett hjul i hvert hjørne. Ergonomiske sportseter er ett must og i disse kan du sitte i mange timer uten i det heletatt og tenke på pause.
Den er også godt isolert, så støy er ikke noe problem synes jeg. Astra og Opel har blitt kåret til beste bil i Dekra og andre tester år etter år, så kvaliteten er på topp.

Opel Astra 1,4 Turbo 140hk Sport Ny GTC sport 2012, 20 km,

Det beste tipset er uansett og bare reise rundt å prøve alle bilene du tenker på, så ser du hvem som passer deg best :)
 
Redigert:
"Das beste oder nichts"

Tror det er en A-klasse du leter etter. Flott bil, med alt du ønsker deg. Det du for med som en bonus, er verditapet. Det kan jo være ganske skremmende på en såpass ny bil. Heldigvis holder MB seg greit i pris, sammenlignet med konkurenter.
 
Enig med flere her her om at A-klasse er en fin bil for deg. Evt BMW 1 serie.
Du kan jo også sjekke ut den nye CLA. Den er utsolgt i Norge, men Bertel o. Steen kan importere for deg om du vil det. Usikker på hvordan det blir med prisen du har satt. Lykke til! :)


Edit: Hva med B-klasse?
 
Hva du enn gjør ikke kjøp fransk.
Har hatt både Peugeot og Renault.
Aldri mer...:mad:

Mercedes får min stemme.:)
 
Ser noen var i mot Opel her, men da kan jeg vedde på at de siste modellene er testet. Jeg er veldig fornøyd med min Astra Sports Tourer 1,4T, men siden du ville ha i golf klassen så er mitt tips den mindre Astra GTC. Den er rå tøff av utseende, turbo motoren leverer 140 spreke hester og den gruser golf, focus osv på veiholdning med ett hjul i hvert hjørne. Ergonomiske sportseter er ett must og i disse kan du sitte i mange timer uten i det heletatt og tenke på pause.
Den er også godt isolert, så støy er ikke noe problem synes jeg. Astra og Opel har blitt kåret til beste bil i Dekra og andre tester år etter år, så kvaliteten er på topp.

Opel Astra 1,4 Turbo 140hk Sport Ny GTC sport 2012, 20 km,

Det beste tipset er uansett og bare reise rundt å prøve alle bilene du tenker på, så ser du hvem som passer deg best :)

Opel er noe som familien har kjøpt i alle år. Har ikke noe problem med Opel sånn sett, men det blir kanskje litt kjedelig. Astra-en du viser til så jo veldig bra ut, men vi snakker samme pris som en Mercedes A-klasse?

Helt enig. Jeg skal prøvekjøre en del av disse ja. Også Opelen, mistenker jeg. :)

Det er det som er avgjørende.
 
Enig med flere her her om at A-klasse er en fin bil for deg. Evt BMW 1 serie.
Du kan jo også sjekke ut den nye CLA. Den er utsolgt i Norge, men Bertel o. Steen kan importere for deg om du vil det. Usikker på hvordan det blir med prisen du har satt. Lykke til! :)


Edit: Hva med B-klasse?

B-klasse fra 2011/2012 til ca. 300? Tja. En CLA blir nok for dyr, begynner på 319 ser jeg. Jeg må ha med utstyr og gamp... :)
 
Enten pent brukt a-klasse eller pent brukt golf. Begge "må" være nye modellene som har fått noen tusen på telleren. Enkelt og greit :).
 
Jeg vile gått for en 1serie, aldri fått helt troen på A-klassen etter de måtte utstyre de med stabilitetsprogram for at de ikke skulle velte under elgtesten. Jeg synes også interiør og opplevd kvalitet er mye bedre på 1serien, 120i er passe sprek :)
 
Jeg hadde en 1-serie i 3 år og var veldig fornøyd med alt utenom en ting.
Vinterføre med mye nysnø. Den er ok å kjøre når det er glatt og brøytet, men så fort det kom mer enn 10cm snø så var fremkommeligheten dårlig. Merk jeg hadde piggfriedekk.
 
Masse bra innspill, takk!

Foreløpig seiler tre kandidater opp for prøvekjøring:

1. Mercedes A-klasse
2. BMW 1-serie
3. Alfa Romeo Giulietta

Men en liten ting: Kommer den Mercedesen kun med dashboard laget av samme materiale som de refleksene vi fikk utdelt på barneskolen på 80-tallet?
 
Svarte egentlig igår, men feltet tømte seg da jeg skulle i et annet vindu og hente noe info. Jeg skrev noe som;
Gratulerer med pent brukt Volvo c30 D5.
Gratulerer med pent brukt Audi TT.
Gratulerer med pent brukt BMW 1-serie Coupe.
Gratulerer med pent brukt 3-serie coupe.
Gratulerer med Porsche 993...

Nye a klasse er kul bil, ang giluetta. Lurer på om jeg ville dratt å prøvd en mito med største motoren. DET er morsom bil.

Se også etter forrige modell golf r32
 
Masse bra innspill, takk!

Foreløpig seiler tre kandidater opp for prøvekjøring:

1. Mercedes A-klasse
2. BMW 1-serie
3. Alfa Romeo Giulietta

Men en liten ting: Kommer den Mercedesen kun med dashboard laget av samme materiale som de refleksene vi fikk utdelt på barneskolen på 80-tallet?

Der har du tre gode kandidater :) Har bare prøvd en nyeste generasjon A180 bensin, og den har blitt en riktig bra bil. Milevis bedre enn forrige generasjon. 1-serie kjører jeg daglig. Nyeste type 116i. Småsprek og fabelaktige kjøreegenskaper! Liker veldig godt at det er bakhjulstrekk mtp. kjøreegenskaper i sving. Bruker nokså lite bensin også.
Alfaen har jeg ingen erfaring med selv, men såvidt jeg skjønner en morsom bil.

Mtp støy er min erfaring at såpass små biler kan være nokså følsomme for hjulstøy når det er litt saftig dekkdimensjon på dem. Kan være verdt å ha i bakhodet hvis du sammenlikner biler.
 
Jeg vile gått for en 1serie, aldri fått helt troen på A-klassen etter de måtte utstyre de med stabilitetsprogram for at de ikke skulle velte under elgtesten. Jeg synes også interiør og opplevd kvalitet er mye bedre på 1serien, 120i er passe sprek :)

Den gamle a-klassen er en helt annen bil enn nye a-klassen. Uten sammenligning overhodet.