Jeg skal kjøpe bil for første gang...

Jeg hadde en 1-serie i 3 år og var veldig fornøyd med alt utenom en ting.
Vinterføre med mye nysnø. Den er ok å kjøre når det er glatt og brøytet, men så fort det kom mer enn 10cm snø så var fremkommeligheten dårlig. Merk jeg hadde piggfriedekk.

Masse bra innspill, takk!

Foreløpig seiler tre kandidater opp for prøvekjøring:

1. Mercedes A-klasse
2. BMW 1-serie
3. Alfa Romeo Giulietta

Men en liten ting: Kommer den Mercedesen kun med dashboard laget av samme materiale som de refleksene vi fikk utdelt på barneskolen på 80-tallet?

Svarte egentlig igår, men feltet tømte seg da jeg skulle i et annet vindu og hente noe info. Jeg skrev noe som;
Gratulerer med pent brukt Volvo c30 D5.
Gratulerer med pent brukt Audi TT.
Gratulerer med pent brukt BMW 1-serie Coupe.
Gratulerer med pent brukt 3-serie coupe.
Gratulerer med Porsche 993...

Nye a klasse er kul bil, ang giluetta. Lurer på om jeg ville dratt å prøvd en mito med største motoren. DET er morsom bil.

Se også etter forrige modell golf r32

Masse bra innspill, takk!

1. Mercedes A-klasse
2. BMW 1-serie
3. Alfa Romeo Giulietta

Men en liten ting: Kommer den Mercedesen kun med dashboard laget av samme materiale som de refleksene vi fikk utdelt på barneskolen på 80-tallet?

Der har du tre gode kandidater :) Har bare prøvd en nyeste generasjon A180 bensin, og den har blitt en riktig bra bil. Milevis bedre enn forrige generasjon. 1-serie kjører jeg daglig. Nyeste type 116i. Småsprek og fabelaktige kjøreegenskaper! Liker veldig godt at det er bakhjulstrekk mtp. kjøreegenskaper i sving. Bruker nokså lite bensin også.
Alfaen har jeg ingen erfaring med selv, men såvidt jeg skjønner en morsom bil.

Mtp støy er min erfaring at såpass små biler kan være nokså følsomme for hjulstøy når det er litt saftig dekkdimensjon på dem. Kan være verdt å ha i bakhodet hvis du sammenlikner biler.

Jeg vile gått for en 1serie, aldri fått helt troen på A-klassen etter de måtte utstyre de med stabilitetsprogram for at de ikke skulle velte under elgtesten. Jeg synes også interiør og opplevd kvalitet er mye bedre på 1serien, 120i er passe sprek :)

Den gamle a-klassen er en helt annen bil enn nye a-klassen. Uten sammenligning overhodet.

I god TS-ånd så kommer jeg med et helt annet forslag som både er eldre og dyrere:p
Porsche 911 (996) Carrera 4 Coupe 2000, 160*345 km, kr 419*000,-

996 har et dårlig rykte pga litt dårlig motor på de første, denne har byttet motor og er da så og si skuddsikker.
Etter min mening kan du "umulig" tape mye penger på en 996 nå, de skal ikke stort lengere ned, bare se på 993 som forlengst har tatt igjen 996 på prisstigen.
Kjører selv en 2000 996 som daily, riktig nok en C2 men kunne ikke hvert mere fornøyd for prisen.
Interiørkvaliteten er ikke på topp, det knirker litt, men alt lar seg fiske om man liker litt DIY.
Ellers er det ingen problem å ligge i 200 med minimalt med vindsus, 100 føles som 60.

Ellers er 1-serie som nevnt en veldig fin bil, men det beste tipset er å teste de aktuelle bilene for å se hvem du trives best med!

Lykke til på jakten, som i min bok er like artig som klokkejakten:p

1. Mercedes A-klasse
2. BMW 1-serie
3. Alfa Romeo Giulietta

Hadde en BMW 118iA 4 dørs i 3 år. Ble aldri helt venner med computeren som viser feilmeldinger, neste service o.l. Jeg plundret alltid med å nullstille punkteringsvarsel, etter dekkskift. Bortsett fra det, super bil, aldri noe tull. Anbefales.

Leide en Giulietta i 14 dager i Italia i fjor sommer. Supermorsom bil. En slik en kunne jeg tenke meg å eie.

Har bestilt A-klasse (or similar) som leiebil i ferien i år. Gleder med til å prøve den, hvis da ikke leieselskapet gir oss en "or similar".

Jeg har en v40 på hjemlån i dag med nøyaktig samme specs som den over, og jeg må si det falt godt i smak! Jeg lånte 1.6l diesel, og den er kanskje i slappeste laget med 115hk, men med 135hk diesel tror jeg den skal oppfylle samtlige av dine krav!

Jeg har også kjørt Scirocco en del, og det er en meget leken og behagelig bil, men baksetene er totalt verdiløse, da du må være en kinesisk turner for å komme deg ut og inn

Redigert:
Jeg har også kjørt Scirocco en del, og det er en meget leken og behagelig bil, men baksetene er totalt verdiløse, da du må være en kinesisk turner for å komme deg ut og inn

Skal teste Volvo også tror jeg. Spurte en kompis om akkurat plass osv. i en Scirocco og han ga meg samme svar. :)

Volkswagen Golf GTI DSG, Dynaudio,18", Xenon, Soltak.

En morsom og praktisk bil til en human pris:)

Golf GTI har jo alle de positive kvalitetene til en vanlig Golf, men er heldigvis en helt annen bil å kjøre:cool:

Mja. Jeg vet ikke hva det er jeg ikke liker med Golf. Det blir litt sånn samme som med Audi. Argumentasjonen har ingenting med fornuft å gjøre.

Den du lenker til er forsåvidt fin, men CD-veksler? Det blir for retro. ;)

Takk for tips uansett!