Jeg skal kjøpe bil for første gang...

Jo, det skal jeg fortelle deg, @iron-man.

Fordi det ikke finnes en to år gammel bruktbil i Tyskland som har gått under 40.000 km. Unntakene bekrefter regelen. Det er hevet over en hver rimelig tvil at km-telleren er skrudd/manipulert på svært mange tyske bruktbiler. Mange av de såkalte administrasjonskjørte bilene som eksporteres er i virkeligheten en vanlig leasingbil kjørt av en eller annen salgskonsulent. Disse kjører utrolig mange km i året. På nittitallet fikk vi tall fra tysk bilbransje som viste at tyske firmabiler kjørte i snitt 80.000 km/år. Dette høres hinsides mye ut, men om vi slår av for kjentfolk så er vi fortsatt på 40.000 km/år. Det som er så forbasket er at det ikke er mulig å se det på bilene. I 200 km/t på tyske motorveier blir ikke engang pedalgummien slitt.

Hvor mange har ikke hørt om bruktimporterte MB som "bare har gått noen kilometer" som administrasjonbiler ved "fabrikken". Jeg for min del tror mer på julenissen enn på at MB-konsernet kaster billige nybiler etter norske oppkjøpere.

Derfor.

PS: Ikke et vondt ord om norske bruktbilimportører. De blir ofte lurt så det holder selv også.
 
Redigert av en moderator:
Kan på det varmeste anbefale Ford Focus Titanium 2011. Har en selv og er veldig fornøyd :)

 
Kan ikke anbefale Ford- Har nå innsett at min (heldigvis tidligere) nabo, som mente at bare idioter kjører ford ,kan ha vært inne på noe....

Jeg er på min tredje Ford kjøpt ny. Har hatt mye rart med bilene gjennom åra. Min nå 3 år og 2mnd gamle S max klarte ikke å passere sin første EU kontroll. Rep 15´. Jeg har for hver gang jeg har kjøpt Ford tenkt at jeg bare har vært uheldig og ville gi dem en sjanse til, men nå innser jeg at en liten "i" former seg som en skygge i panna mi.

Gode biler å kjøre, på høyde med mye i det dyrere segment, men lavpris kompromitterer kvalitet og det holder desverre ikke over litt tids bruk.
 
Jeg stemmer Alfa! Kan lite om bil, men etter å ha sittet på med 147 selespeed og Gulietta 1,4 turbo benzino, må følgende nevnes:

Kjenner ikke til 147 på papiret, men mener at det er sirkus 155 hk. Det som overrasket meg er at Guliettaen med stusselige 1,4 liter gikk like fort om ikke fortere unna. (sikkert feil, men det føltes sånn)
 
@Minuteman du har nok rett, men.

(For det er alltid et men)

De siste år har norsk bilsalg gått betydelig bedre enn feks tyskernes salg.

Når norske forhandlere har slitt med å fylle etterspørselen er det selvsagt at tyskerne er ivrige på å kvitte seg med selv lite kjørte biler når de får allrighte priser.

Du ser det greit på feks nylige facelifter, greit nok at de har gått 8k men når bilen kom for to mnd siden så tviler jeg på at det har vært noe tull.

To år gamle biler... Ja der er vi enige;)
 
Redigert av en moderator:
Ja, det er alltid et men. Og i dette tilfellet er det de få unntakene - som bekrefter regelen - hvor det faktisk blir solgt en og annen såkalt adm.bil.
 
Kan ikke anbefale Ford- Har nå innsett at min (heldigvis tidligere) nabo, som mente at bare idioter kjører ford ,kan ha vært inne på noe....

Jeg er på min tredje Ford kjøpt ny. Har hatt mye rart med bilene gjennom åra. Min nå 3 år og 2mnd gamle S max klarte ikke å passere sin første EU kontroll. Rep 15´. Jeg har for hver gang jeg har kjøpt Ford tenkt at jeg bare har vært uheldig og ville gi dem en sjanse til, men nå innser jeg at en liten "i" former seg som en skygge i panna mi.

Gode biler å kjøre, på høyde med mye i det dyrere segment, men lavpris kompromitterer kvalitet og det holder desverre ikke over litt tids bruk.

Vet ikke, men Ford har aldri tiltalt meg. Bortsett fra Ford Mustang da. Fra seint 60-tall. :)
 
Har selv en Alfa Romeo 159 og kjørt mange Alfaer. Etter 156 kom på markedet har Alfa Romeo løftet seg mye kvalitetsmessig og er nå på høyde med de fleste. Design- og kjøremessig syns jeg de er langt foran :)

Stemmer derfor Giulietta med 1,4 TBI 170hk :cool: Ville holdt meg unna automatkassa da..
 
Har ikke den tip-tronic, eller hva nå Alfa kaller sin løsning? I så fall er automat helt ok, men automat uten tip-tronic sucks på en slik bil.

Alfa gir mer kjøreglede enn det meste. Dårlig annenhåndsverdi, men mye av det løser du ved å kjøpe en ett år gammel bil.
 
Har ikke den tip-tronic, eller hva nå Alfa kaller sin løsning? I så fall er automat helt ok, men automat uten tip-tronic sucks på en slik bil.

Alfa gir mer kjøreglede enn det meste. Dårlig annenhåndsverdi, men mye av det løser du ved å kjøpe en ett år gammel bil.

Alfa bruker vel bare den i 159 modellen og heter vel Q-Tronic. I Giuliettaen sitter det en DSG lignende kasse som de kaller TCT. Selve girkassa får mye skryt i bruk, men kvaliteten strides det om.
 
Jo, det skal jeg fortelle deg, @iron-man.

Fordi det ikke finnes en to år gammel bruktbil i Tyskland som har gått under 40.000 km. Unntakene bekrefter regelen. Det er hevet over en hver rimelig tvil at km-telleren er skrudd/manipulert på svært mange tyske bruktbiler. Mange av de såkalte administrasjonskjørte bilene som eksporteres er i virkeligheten en vanlig leasingbil kjørt av en eller annen salgskonsulent. Disse kjører utrolig mange km i året. På nittitallet fikk vi tall fra tysk bilbransje som viste at tyske firmabiler kjørte i snitt 80.000 km/år. Dette høres hinsides mye ut, men om vi slår av for kjentfolk så er vi fortsatt på 40.000 km/år. Det som er så forbasket er at det ikke er mulig å se det på bilene. I 200 km/t på tyske motorveier blir ikke engang pedalgummien slitt.

Hvor mange har ikke hørt om bruktimporterte MB som "bare har gått noen kilometer" som administrasjonbiler ved "fabrikken". Jeg for min del tror mer på julenissen enn på at MB-konsernet kaster billige nybiler etter norske oppkjøpere.

Derfor.

PS: Ikke et vondt ord om norske bruktbilimportører. De blir ofte lurt så det holder selv også.



Dette blir nok litt for unøyaktig @Minuteman, og som å si at alle amerikanere er feite.

Har selv kjøpt 10-15 BMW, MB og Volvo til privat bruk i fra Tyskland, og har bare gode erfaringer. Riktignok kjøper jeg stort sett biler med tysk mva-fradrag i fra merkeforhandler og har ennå ikke blitt skuffet etter som jeg stort sett kjøper dem utsett. En bil i fra Tyskland har feks aldri steinsprut som jeg umiddelbarrt får i Norge, ikke kjøpesenter bulker, service er billig og blir fulgt opp og det er lite å hente for en seriøs forhandler å "skru" kilometeren da bilene har langt lavere verdi enn i Norge. Om man i tillegg kjøper hos en Niederlassung (bilbutikk eid av fabrikken). Tyskere er kjent for orden (ordnung muss sein) og forteller sannheten, men hold deg til seriøse forhandlerer og styr unna bakgårdssjapper. Tror nok det er mange biler som er skrudd på vei til Norge eller i Norge av små useriøse forhandlere/importører

Skal jeg ikke dra i gang diskusjonen om det er bedre å kjøre litt fort og lang med en varm motor, enn mye kaldstatt og småkjøring i Norge. Ulempen med importbil er at man ikke har 5 års reklamasjon som i Norge
 
Redigert av en moderator:
Har ikke den tip-tronic, eller hva nå Alfa kaller sin løsning? I så fall er automat helt ok, men automat uten tip-tronic sucks på en slik bil.

Alfa gir mer kjøreglede enn det meste. Dårlig annenhåndsverdi, men mye av det løser du ved å kjøpe en ett år gammel bil.

Jeg var også skeptisk til automat, men når jeg snakket med bil-nerdene jeg kjenner, skal det visstnok være helt kult med automat, gitt selvsagt at teknologien er der.

Hvis ikke noen her har veldig mye å mene om den saken? :confused:
 
Dette blir nok litt for unøyaktig @Minuteman, og som å si at alle amerikanere er feite.

Har selv kjøpt 10-15 BMW, MB og Volvo til privat bruk i fra Tyskland, og har bare gode erfaringer. Riktignok kjøper jeg stort sett biler med tysk mva-fradrag i fra merkeforhandler og har ennå ikke blitt skuffet etter som jeg stort sett kjøper dem utsett. En bil i fra Tyskland har feks aldri steinsprut som jeg umiddelbarrt får i Norge, ikke kjøpesenter bulker, service er billig og blir fulgt opp og det er lite å hente for en seriøs forhandler å "skru" kilometeren da bilene har langt lavere verdi enn i Norge. Om man i tillegg kjøper hos en Niederlassung (bilbutikk eid av fabrikken). Tyskere er kjent for orden (ordnung muss sein) og forteller sannheten, men hold deg til seriøse forhandlerer og styr unna bakgårdssjapper. Tror nok det er mange biler som er skrudd på vei til Norge eller i Norge av små useriøse forhandlere/importører

Skal jeg ikke dra i gang diskusjonen om det er bedre å kjøre litt fort og lang med en varm motor, enn mye kaldstatt og småkjøring i Norge. Ulempen med importbil er at man ikke har 5 års reklamasjon som i Norge

Nei, det blir nok ikke det samme som å si at alle amerikanere er feite. Det er et dokumentert faktum at kilometerjuks på tyske importbiler er mer enn vanlig. Og det er selvsagt veldig lønnsomt for en norsk bruktbilimportør om km.standen er redusert med 100K. Det gir ofte 50K i prisforskjell på en bil som er et par-tre år gammel.

Kjøper du bil direkte hos seriøs merkeforhandler, slik som du har gjort, så har du til en viss grad eliminert risikoen.

Steinsprut slipper du. Hvorfor tyskerne ikke får kjøpesenterbulker hadde vært interessant og visst. Langkjøring - fort eller sakte - er selvsagt mye bedre for bilen enn kaldstart og småkjøring i saltede bygater. Slik sett ville jeg heller hatt en tysk bil med 100K på telleren enn en tilsvarende oslokjørt med 20K.

Fem års reklamsjonsrett mister du ved egenimport. Slik sett kan det sikkert føles noe tryggere å kjøpe gjennom norsk bruktbilimportør.

Avhengig av tilbud/etterspørsl og Euro-kurs kan det sikkert være mye å spare på bruktimport, men er det så mye å spare at en uerfaren førstegangskjøper burde kaste seg ut i det ...

Edit:
Biler man får igjen tysk moms på er leasing- eller firmabiler. Ifølge tyskerne selv er det trikset med hver bil innen denne kategorien. For et par år siden ble det arrestert et tyvetalls personer for nettopp denne type "business". Så det gjelder å holde tunga rett i munnen når man handler med tyskerne.

Edit II:
Det er ikke min mening å skremme vannet av folk, men etter over 20 år i bransjen mener jeg det er viktig at man følger føre-var-prinsippet. Det aller mest risikable med manipulert kilometerstand er at man ikke får utført viktig vedlikehold som bytte av registerrem og den slags - som i verste fall kan føre til motorhavari.
 
Redigert av en moderator:
Hvorfor tyskerne ikke får kjøpesenterbulker hadde vært interessant og visst.


Dette har nok noe med det å gjøre ;)

3222202515_f8071405cc_z.jpg
 
Avhengig av tilbud/etterspørsl og Euro-kurs kan det sikkert være mye å spare på bruktimport, men er det så mye å spare at en uerfaren førstegangskjøper burde kaste seg ut i det ...

Uerfaren førstegangskjøper? Det er meg det... Så jeg kommer til å kjøpe "sikkert".
 
Hører gjerne på tips fra folk som er like lidenskapelig rundt bil som klokker! :)

Forsiktig nå - vil du virkelig det? Folk som er lidenskapelig rundt klokker her på TS har ofte en klokkesamling som verdimessig tilsvarer bilen du skal kjøpe. Vi snakker om et produkt som skal gi deg tiden - en jobb som mobiltelefonen din gjør bedre. Overfører du denne lidenskapen til biler, lander du neppe på en Huyundai:D

Slik sett er det kun @Tagliano som har gitt deg et tips som en lidenskapelig bilkjøper ville valgt. Andre morsomme alternativer finner du her:
Maserati Quattroporte Duo Select 4,2 2004, 68*600 km, kr 566*327,-
Lancia Delta Integrale Evo 1 1992, 137*000 km, kr 186*530,-
Jensen Interceptor 111 S4 1974, 87*700 km, kr 210*000,- -
Jaguar XJS 6.0 V12 Insignia 1993, 97*600 km, kr 325*000,- -
Porsche 928 GTS 5,4 ltr 1992, 289*000 km, kr 256*530,- -

Skal du være litt mer fornuftig ville jeg personlig gått for Alfa eller BMW, men det er basert på hva jeg legger vekt på i en bil.
 
Redigert av en moderator:
Hvorfor tyskerne ikke får kjøpesenterbulker hadde vært interessant og visst.


Grunnen til at Tyske biler GENERELT sett iallefall har betydelig mindre kjøpesenterbulker er nok at tyskerne GENERELT sett behandler bil bedre og har mer respekt for egen OG ikke minst andres eiendom. Jeg har vært mye i Tyskland, nok til å innse at tyskere er mye flinkere til å ta vare på sine ting, ikke bare bil men også hus.

Tyskere har nok bedre kustus på sine barn, i Norge er det ofte barn som smeller opp dørene som er årsak til mye bulking på parkeringsplasser.

Det er f.eks ganske vanlig å leie bolig i Tyskland, iallefall mer vanlig enn i Norge, normen er at tyskere behandler utleieboligen som om de skulle eid den selv, det er f.eks vanlig praksis at leietager gir leiligheten et strøk maling før de flytter ut.

Jeg har ofte sett 10 år gamle tyske biler som ser bedre ut i lakken enn en typisk 6 mnd gammel norsk bruktbil.

Det med at tyske biler blir kjørt mer er helt riktig, i snitt vel og merke. Om man leter finner man tyske biler som har gått lite, markedet for biler til salgs i tyskland er enormt og man finner biler i alle absolutt kategorier, etter min erfaring er det best å kjøpe lav.km biler fra private personer, gjerne pensjonister som har hatt bilen siden den var ny.

Men det er relativt liten sjans for at det er en slik bil som ende opp til salgs i Norge med lav km.stand, det er gjerne en bil som er pent behandlet, kjøpt for en billig penge av en skruppeløs importør og solgt med høy fortjeneste...
 
Redigert:
Forsiktig nå - vil du virkelig det? Folk som er lidenskapelig rundt klokker her på TS har ofte en klokkesamling som verdimessig tilsvarer bilen du skal kjøpe. Vi snakker om et produkt som skal gi deg tiden - en jobb som mobiltelefonen din gjør bedre. Overfører du denne lidenskapen til biler, lander du neppe på en Huyundai:D

Slik sett er det kun @Tagliano som har gitt deg et tips som en lidenskapelig bilkjøper ville valgt. Andre morsomme alternativer finner du her:
Maserati Quattroporte Duo Select 4,2 2004, 68*600 km, kr 566*327,-
Lancia Delta Integrale Evo 1 1992, 137*000 km, kr 186*530,-
Jensen Interceptor 111 S4 1974, 87*700 km, kr 210*000,- -
Jaguar XJS 6.0 V12 Insignia 1993, 97*600 km, kr 325*000,- -
Porsche 928 GTS 5,4 ltr 1992, 289*000 km, kr 256*530,- -

Skal du være litt mer fornuftig ville jeg personlig gått for Alfa eller BMW, men det er basert på hva jeg legger vekt på i en bil.

Takk for morsomme tips! Grunnen til at jeg spør klokke-folk er nettopp det du viser til ovenfor. La følelsene regjere, og juster bittelitt for fornuften... ;)

Som sagt tidligere, kunne jeg tenkt meg en Porsche 911 (eller en 928 forsåvidt), men jeg lander nok på en Alfa.
 
Redigert av en moderator:
Når det gjelder speedometer-juksing, så er jeg rimelig sikker på at norsk bilbransje har en finger med i spillet for å spre den propagandaen. Handler du fra en merkeforhandler, som det generelt alltid anbefales å gjøre, bør du være rimelig safe.