Hva ville dere gjort: Bygge et forhold til AD

Lurer på om AD husker at jeg ila de siste årene har sagt nei til en sub etter å ha stått på liste og også hoppa av lista på Daytona, mens jeg har kjøpt dyre Mosere og JLCer nye med massive verditap :ROFLMAO:
En konsekvens av denne atferden Kvasbo er at du så lenge en har «kjent» deg har assosiert deg med klokker med særegenhet, kvalitet og substans.
 
  • Liker
Reaksjoner: Erik_SG
Jeg tror det beste man kan gjøre er å tenke veldig langsiktig, mange mange år. Ikke brenne flere hundre tusen på klokker under 60k over 2 år.
(Kortere fortalt)
 
Redigert av en moderator:
  • Liker
Reaksjoner: Breitlingen
Jeg tror det beste man kan gjøre er å tenke veldig langsiktig, mange mange år. Ikke brenne flere hundre tusen på klokker under 60k over 2 år.
(Kortere fortalt)
Jo, det er nok det, men jeg syns dette er rimelig teit også.

Om jeg hadde hatt lyst på akkurat det luksusmerket så vil jeg jo gjerne ha det når de har det i butikk, ikke når butikkpersonalet mener jeg kanskje er riktig kunde.
 
  • Liker
Reaksjoner: Breitlingen
Jeg lurer på hva folk mener er løsningen (utover å slutte å løpe i flokk, men det virker umulig).

Bare selge alt som kommer inn til første som spør? Da begynner noen å spørre hver halvtime. Auksjon? Lodd?
 
Jeg synes AD løser det bra slik de gjør det i dag. Hvertfall Bjerke som er "min AD".
Jeg har handlet der i ca 20 år selv om jeg har bodd i utlandet flere år.
Kjøper jevnt og trutt. Som regel 1-3 klokker i året. Diverse merker. Flipper eller selger ingen.

Det gjør at jeg alltid blir behandlet med den samme respekt jeg viser de. Profesjonelle til fingerspissene.

Får i utgangspunktet kjøpe det jeg har lyst på. Joda , må på liste jeg også noen ganger og vente noen måneder, men venting er noe av sjarmen. Skal jo gå å glede seg litt.

Det e resultatet av et langsiktig kundeforhold
 
Lurer på om AD husker at jeg ila de siste årene har sagt nei til en sub etter å ha stått på liste og også hoppa av lista på Daytona, mens jeg har kjøpt dyre Mosere og JLCer nye med massive verditap :ROFLMAO:
Ser for meg en blockchain-løsning, der historikken blir umiddelbart synlig..."kjøpt 5 TT-Chronomater siste 10 år :oops:, herregud, gi denne mannen en Daytona!!"
 
Er forsåvidt enig med at jeg har skutt meg selv litt i foten ved kjøp og videresalg. Intensjonen i utgangspunktet var aldri å selge, men når muligheten for nye ting, f.eks Zenith Chronomaster, + div andre ur og nå 126710BLRO, så ble dem solgt. Min mor på sin side er meget fornøyd med sin ny Nomos som ble kjøpt hos Lian.

Må igjen understreke at etter den ene klokken ble solgt videre innen kort tid (Tudor Chrono) har ikke forholdet med AD vært det samme (i mine øyne). Zenithen ble klart dominerende. I fare for å gjenta meg selv, så står det klart noen innlegg tilbake. Tidligere lovpriste jeg AD, og anbefalte dem til alle. Dette pga utmerket service og gode klokkesamtaler. Siden jeg var ofte innom gav jeg tips til enkelte inne på klokkeriet om klokker som var i butikk for salg.

eneste jeg reagerer på nå er måten jeg føler meg behandlet på. Hører folk si at slik jeg fremstiller meg selv så ønsker ikke dem å selge meg en klokke. Greit nok, fordi det er mange som jeg kan kjøpe hos i stedenfor. En ting er å kjøpe privat, men dette er trossalt en bedrift som livnærer seg på salg og gode kundeforhold.

gjør meg sikkert misforstått, og får kanskje ikke frem det jeg egentlig ønsker å formidle. Er ikke meningen å virke «sytete». Klokker kommer jeg til å kjøpe uansett om det er fra min lokale AD eller fra private, så det spiller egentlig ingen rolle. Eneste jeg reagerer på er hvordan jeg selv føler meg mottatt i butikken nå. Er vel bare å legge denne diskusjonen død :)
 
Jeg synes AD løser det bra slik de gjør det i dag. Hvertfall Bjerke som er "min AD".
Jeg har handlet der i ca 20 år selv om jeg har bodd i utlandet flere år.
Kjøper jevnt og trutt. Som regel 1-3 klokker i året. Diverse merker. Flipper eller selger ingen.

Det gjør at jeg alltid blir behandlet med den samme respekt jeg viser de. Profesjonelle til fingerspissene.

Får i utgangspunktet kjøpe det jeg har lyst på. Joda , må på liste jeg også noen ganger og vente noen måneder, men venting er noe av sjarmen. Skal jo gå å glede seg litt.

Det e resultatet av et langsiktig kundeforhold

Så flott å lese.
Kunne jeg spurt om et litta bilde av din samling. Høres ut som den er spennende og variert.
 
Jeg synes AD løser det bra slik de gjør det i dag. Hvertfall Bjerke som er "min AD".
Jeg har handlet der i ca 20 år selv om jeg har bodd i utlandet flere år.
Kjøper jevnt og trutt. Som regel 1-3 klokker i året. Diverse merker. Flipper eller selger ingen.

Det gjør at jeg alltid blir behandlet med den samme respekt jeg viser de. Profesjonelle til fingerspissene.

Får i utgangspunktet kjøpe det jeg har lyst på. Joda , må på liste jeg også noen ganger og vente noen måneder, men venting er noe av sjarmen. Skal jo gå å glede seg litt.

Det e resultatet av et langsiktig kundeforhold
Er dette egentlig en bra løsning? Å havne på liste er greit, men jeg syns ikke det å måtte kjøpe seg plass på lista (sett at de syns du passer profilen deres da) er særlig ålreit.

Jeg vil nok aldri ha mulighet til å kjøpe en Rolex fra Bjerke. Jeg har ikke råd til å kjøpe masse klokker med det håp om å kanskje havne på liste. Jeg har heller ikke lyst til å kjøpe en drøss med klokker fra en forhandler for muligens å havne på liste.

Altså. Du har muligheten, det er mange andre som ikke har den. Hvorfor gjør det deg til en bedre Rolex-eier enn hen som vil kjøpe sin første Rolex, men ikke har mulighet til å legge igjen penger i andre klokker før kjøp av Rolex?
 
Jeg lurer på hva folk mener er løsningen (utover å slutte å løpe i flokk, men det virker umulig).

Bare selge alt som kommer inn til første som spør? Da begynner noen å spørre hver halvtime. Auksjon? Lodd?
Jeg syns faktisk lodd er en interessant måte å gjøre det på. Folk betaler for å komme på liste. Nå har lista uansett gått for lenge til at det er mulig. Stopp lista nå, selg ut til de som står på den og lag ny liste der de som står på den blir trukket ut.

Har du ikke mulighet til å kjøpe så sier du den fra deg om du blir trukket ut og går videre til neste runde.
 
Er dette egentlig en bra løsning? Å havne på liste er greit, men jeg syns ikke det å måtte kjøpe seg plass på lista (sett at de syns du passer profilen deres da) er særlig ålreit.

Jeg vil nok aldri ha mulighet til å kjøpe en Rolex fra Bjerke. Jeg har ikke råd til å kjøpe masse klokker med det håp om å kanskje havne på liste. Jeg har heller ikke lyst til å kjøpe en drøss med klokker fra en forhandler for muligens å havne på liste.

Altså. Du har muligheten, det er mange andre som ikke har den. Hvorfor gjør det deg til en bedre Rolex-eier enn hen som vil kjøpe sin første Rolex, men ikke har mulighet til å legge igjen penger i andre klokker før kjøp av Rolex?
Jeg tror du misforstår.
Jeg har ikke kjøpt meg plass på noen liste.
Det er helt motsatt.
Jeg får kjøpe klokker eller stå på lister fordi jeg har et langsiktig kundeforhold basert på gjensidig respekt.
Bjerke vet gjennom et langt kundeforhold at jeg er en person med genuin klokke interesse. De vet at jeg ikke kjøper for å flippe eller har hevet meg på de siste års populistiske "klokke-hype".
Jeg kjøper for å beholde klokkene selv eller gir i gave til familie og venner.

Jeg sier overhode ikke at jeg er noen bedre Rolex-eier enn noen andre.
Tvert i mot så synes jeg det er synd at ikke alle kan få kjøpe det de har lyst til. Men nå er det nå blitt slik.
At du spesifikt nevner Rolex sier meg egentlig at du bør utvide interesse området ditt litt. Det er mitt tips. Det finnes så utrolig mye annet bra der ute. Joda, jeg liker også Rolex, men jeg liker mye annet også.
 
  • Liker
Reaksjoner: Stvg100
Jeg syns faktisk lodd er en interessant måte å gjøre det på. Folk betaler for å komme på liste. Nå har lista uansett gått for lenge til at det er mulig. Stopp lista nå, selg ut til de som står på den og lag ny liste der de som står på den blir trukket ut.

Har du ikke mulighet til å kjøpe så sier du den fra deg om du blir trukket ut og går videre til neste runde.

Lodd aka lotteri har vi Norsk Tipping og Postkodelotteriet til.
 
  • Liker
Reaksjoner: Slettet bruker 15873
Jeg syns faktisk lodd er en interessant måte å gjøre det på. Folk betaler for å komme på liste. Nå har lista uansett gått for lenge til at det er mulig. Stopp lista nå, selg ut til de som står på den og lag ny liste der de som står på den blir trukket ut.

Har du ikke mulighet til å kjøpe så sier du den fra deg om du blir trukket ut og går videre til neste runde.
Helt uenig. Kunder med lange, stabile kundeforhold bør prioriteres.
De har fortjent sin plass
 
Jeg tror du misforstår.
Jeg har ikke kjøpt meg plass på noen liste.
Det er helt motsatt.
Jeg får kjøpe klokker eller stå på lister fordi jeg har et langsiktig kundeforhold basert på gjensidig respekt.
Bjerke vet gjennom et langt kundeforhold at jeg er en person med genuin klokke interesse. De vet at jeg ikke kjøper for å flippe eller har hevet meg på de siste års populistiske "klokke-hype".
Jeg kjøper for å beholde klokkene selv eller gir i gave til familie og venner.

Jeg sier overhode ikke at jeg er noen bedre Rolex-eier enn noen andre.
Tvert i mot så synes jeg det er synd at ikke alle kan få kjøpe det de har lyst til. Men nå er det nå blitt slik.
At du spesifikt nevner Rolex sier meg egentlig at du bør utvide interesse området ditt litt. Det er mitt tips. Det finnes så utrolig mye annet bra der ute. Joda, jeg liker også Rolex, men jeg liker mye annet også.
Du har jo kjøpt deg en plass nærmere klokka du vil ha når du selv sier du får bedre service rett og slett fordi du har brukt masse penger der allerede.

Det jeg syns er besynderlig er hvordan et firma kan bedømme hvor «genuint interessert» noen er i klokker basert på hvor mye penger man har brukt. Det kan jo tenkes at en har handlet på vegne av andre og lignende. Eller at man har gitt dem bort til venner og familie.

Eller så kan du jo spare det deg den hersketeknikken på slutten av innlegget. Trådens begynnelse handlet om Rolex. Det er det det burde si deg, ikke noe om hva mitt interessefelt er.
 
Du har jo kjøpt deg en plass nærmere klokka du vil ha når du selv sier du får bedre service rett og slett fordi du har brukt masse penger der allerede.

Det jeg syns er besynderlig er hvordan et firma kan bedømme hvor «genuint interessert» noen er i klokker basert på hvor mye penger man har brukt. Det kan jo tenkes at en har handlet på vegne av andre og lignende. Eller at man har gitt dem bort til venner og familie.

Eller så kan du jo spare det deg den hersketeknikken på slutten av innlegget. Trådens begynnelse handlet om Rolex. Det er det det burde si deg, ikke noe om hva mitt interessefelt er.
Var ikke meningen å tråkke deg på tærne. Jeg har ikke oppfattet dette som en Rolex-tråd, men som overskriften sier "hvordan bygge forhold til AD".

Vi har nok forskjell oppfatning av dette, og jeg skjønner du muligens ikke helt catcher hva jeg forsøker å forklare.

Når jeg har gått gjennom dørene hos Bjerke mange ganger i året i nær 20 år, snakket klokker, prøvd klokker, vært i sosiale lag med de og kjøpt klokker (og ikke solgt) så skjønner Bjerke såpass at de ser jeg er en entusiast og ikke en invistor.
Jeg interesser meg for mange klokker i flere prisklasser.
Om klokkene er dyre eller ikke tror jeg har lite med saken å gjøre.
Jeg ser for meg at det er den type kunder AD ønsker.

Men jeg håper og tror at situasjonen ikke er så mørk som du frykter selv. Jeg er sikker på dette løser seg. Mitt tips til deg er å forsøke å snakke med daglig leder hos din AD. Forklar din situasjon. Forklar hvordan du oppfatter at du blir møtt av betjeningen. Forklar hvordan du ser for deg din klokkereise hos de.
Jeg tipper dette bare er en misforståelse og at det kan ordne seg med hyggelig og saklig dialog.
 
  • Liker
Reaksjoner: Breitlingen
Jeg syns faktisk lodd er en interessant måte å gjøre det på. Folk betaler for å komme på liste. Nå har lista uansett gått for lenge til at det er mulig. Stopp lista nå, selg ut til de som står på den og lag ny liste der de som står på den blir trukket ut.

Har du ikke mulighet til å kjøpe så sier du den fra deg om du blir trukket ut og går videre til neste runde.
Det absolutt enkleste er nok å sette de i vinduet fortløpende, og kjøre første mann til mølla...da slipper man alt styr&mas. Men er kanskje mer gøy å stå som portvokter og "dømme de levende og døde":unsure:
 
  • Liker
Reaksjoner: MikroKrone
Mye frem og tilbake, og jeg hadde egentlig tenkt å avstå fra denne diskusjon. Her kommer likevel min erfaring. Jeg har alltid vært ærlig med forhandler. Mine ønsker og forespørsler har alltid vært relativt ydmyke i tonen, selv om jeg er en mer enn bevisst kunde å ha med å gjøre. Jeg er nok å definere som en liten kunde. Har ikke økonomi til å være storkunde. Allikevel opplever jeg den ytterste respekt, lojalitet begge veier og imøtekommende service i alle ledd - inkl. venteliste om jeg ønsker. På en Rolex-forespørsel, så var forhandler litt for rask i vendingen for meg, så jeg hadde ikke midlene der og da, og måtte pent takke nei. 3 uker senere var derimot alt i orden. Eneste forespørsel fra forhandler, var om jeg pent kunne ta med de 3 ekstra lenkeleddene jeg hadde bestilt. Samtidig fikk jeg fire verdibekreftelser på andre klokker jeg hadde arvet.

Jeg jobbet tidligere i salgsbransjen. Det verste jeg visste, var kunder som forsøkte å utnytte meg som selger, systemet og kjeden. Da var jeg vrang og lite imøtekommende. Når kunde for ente gang kom innom for det samme, og du visste at nok en gang ville samme regla settes i gang, da var det ikke særlig aktuelt å «stå på pinne». Nei, det handlet ikke om kjøpekraft. Det handlet heller ikke om fortjeneste. Det handlet kun om erfaring og «trynefaktor», som det tilsynelatende omtales som. De som vet, de vet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Slettet bruker 15873
Det absolutt enkleste er nok å sette de i vinduet fortløpende, og kjøre første mann til mølla...da slipper man alt styr&mas. Men er kanskje mer gøy å stå som portvokter og "dømme de levende og døde":unsure:
Er det ikke det Lian og Askeland praktiserer? Mener å ha lest det her på TS
 
  • Liker
Reaksjoner: BigT