Hva ville dere gjort: Bygge et forhold til AD

@akr
Hører hva du sier, og nei jeg fortjener ikke å hoppe forran køen på grunnlag av det.

Ja noen av klokkene har blitt solgt igjen, men ingen har blitt solgt med noen som helst gevinst. Planen i utgangspunktet var aldri å selge, men ta f.eks Speedmasteren. Har lenge drømt om å kjøpe klokke og bære med stolthet, pga historikken bak klokken. Jo mer jeg brukte den, jo mer følte jeg denne ikke var rett. Har de siste årene brukt klokker <40mm, så 42mm føltes ikke bra.

Du Har helt rett i at folk har mye lengre historikk enn meg, og fortjener å få dem det dem ønsker.

Planen min med Rolex var aldri videresalg av det, men skulle heller være en klokke som sto for en begivenhet i livet.

Div modeller og grunnlaget for dem:
126613LB
Har sett på den i lang tid og alltid syntes den var veldig fin. Jeg hadde tenkt at dette var klokken jeg skulle skaffe meg når utdannelsen var ferdig, og jeg endelig kunne unne meg det lille ekstra. Jeg kontaktet flere forhandlere om denne og fortalte bakgrunnen for akkurat dette valget. Heldigvis sa en AD ok, og jeg står faktisk på listen, men ikke hos min lokale selv om jeg har gitt uttrykk ved flere anledninger bakgrunnen for denne. Når denne kommer er planen å få inngravert baklokket med tittel og dato for ferdig utdannelse.

Rolex Sub/ date -nodate
Jeg blir far for første gang nå til sommeren. I den forbindelse ønsket jeg å kunne kjøpe en birthyear til mitt kommende barn. Dette skulle være en klokke som kom til å bli min bruksklokke, så alt av riper/hakk osv skulle være en del av historien når jeg gav den videre ved et passende tidspunkt. Sannsynligheten for å få kjøpt denne hos AD er 0, men kommer uansett til å kjøpe denne iløpet av året. Regner med jeg finner x antall for salg på Finn, klokkeriet og her.

DJ 36
Jeg har lenge tenkt på å gi min forlovede en flott klokke på bryllupsdagen. Jeg vet at hun liker DJ godt, så ender nok med å gi denne. Planen er bryllup til neste år, så da må man nesten gå til anskaffelse av en 23-modell.

Det jeg reagerer mest på er at jeg får avslag på en klokke som de hadde i butikken ved to anledninger, og får beskjed om at den ikke er til salgs, for så å se at den er solgt noen timer etterpå? Ble postet takk til Lian for både service og handel.

Eller at en kunde som kun har kjøpt en Speedmaster (eneste historikk) det siste året får kjøpt både DJ (som han egentlig ikke ville ha) og sub med 3-4 måneders mellomrom for så å legge det ut for salg uten at AD bryr seg? Han solgte DJ åpenlyst og personalet fra butikken reagerte faktisk på salgstråden, men får allikevel kjøpe sub rett etter?

Eller at jeg nå kommer inn i butikken og ikke et «hei» eller spørsmål om det er noe dem kan hjelpe meg med i dag? Serviceinnstillingen er helt fraværende, og det merker jeg. Har selv jobbet i butikk og vet hva som må til får å få kundene til å føle seg velkommen og sett.

Klokken jeg har nå, 126710blro har lenge kun være en fjern drøm. Dette er min holygrail. Denne drømmen ble oppfylt ved en byttehandel

Jeg tror du må prøve å se dette fra utsiden.

Du har i løpet av 4 måneder startet et kundeforhold der du har kjøpt 4 klokker uten tanker om å selge dem, for å overbevise om at du bør få kjøpe noe du ikke tenker å selge igjen. Samtidig har du da solgt 3 av disse klokkene.

Om ikke disse klokkene var "exhibition only" (da hadde du vel ikke fått kjøpt?) er nok irrelevant, da disse stort sett er "brød og melk" for AD og blir solgt uansett.
 
  • Liker
Reaksjoner: Breitlingen
@akr
Du har nok rett i at jeg har skutt meg selv i foten, men er jeg ikke fortsatt en kunde som alle andre? Da snakker jeg ikke om tanken på å få kjøpt de klokkene jeg vil ha, for det kommer jeg til å gjøre uansett.
Tenker mer på hvilken service dem nå gir og at dem forteller meg at det er trynefaktor det går på. Historikken spiller ingen rolle ble jeg fortalt. Dem ser ann personen og selger basert på det ble jeg fortalt senest i går.
 
Tror vi skal kjøpe det vi har lyst på som ikke er Rolex
 
Redigert av en moderator:
Tenker de som jobber i en AD ser an kundene ganske greit, de som viser en genuin interesse, som »ser ut som de har god inntekt og mye penger», som kjøper smykker ved spesielle anledninger. Som kjøper en Rolex et år og som kommer tilbake med den samme klokka på armen 3 år etterpå for å kjøpe noe annet etc etc er nok de som står sterkest. Jeg har selv kjøpt 3 klokker de siste 2 årene på «min» lokale Rolex AD, en av de var en Rolex til kona.Bortsett fra det er jeg mest interessert i eldre klokker og har kjøpt mange de siste 20-30 årene. Ingen av disse klokkene jeg kjøpte på AD er solgt videre, jeg er på venteliste på en GMT men tviler sterkt på at jeg får sjansen, kanskje jeg får det dersom jeg fortsetter å kjøpe endel saker over de neste 2-3 årene? Slik er livet når Rolex produserer ca 1 million klokker i året, men kunne solgt 10 millioner dersom de hadde økt produksjonen. Ikke noe å klage over, vi har det veldig bra.
 
Redigert:
Forstår godt at de som beholder klokkene og har historikk som strekker seg over flere år står sterkest.

Det jeg reagerer mest på er servicen som jeg nå mottar. Ja jeg har kjøpt og solgt videre klokker innen kort tid av ulike årsaker, men bør det gå ut over servicen jeg mottar fra butikken? Jeg er jo en kunde som alle andre når jeg går inn butikken, og som kunde ønsker man jo å bli sett og ikke ignorert. Er fortsatt flere ur jeg har tenkt å kjøpe meg , f.eks Nomos Ahoi og Omega Ck859. Tilsvarer vel +- 100k. Skulle da tro at en butikk skulle ønske at man brukte pengene hos dem istedenfor f.eks urverket?

Bør vel egentlig ikke klage når jeg akkurat har kjøpt min grail 126710BLRO, men reagerer bare sterkt på servicen de yter ovenfor enkelte.

f.eks: En som jeg vet om hadde kun kjøpt en Speedmaster fra før av. Får kjøpt DJ men selger igjen innen 1-2 måneder med god profitt. Han får kjøpt sub og kundeforholdet er strålende .

Jeg selger en Tudor Chrono med tap og blir uglesett?
 
Det har du helt rett i, men dette er mitt inntrykk av saken. Når personalet tidligere har vært pratsomme og inkluderende, og nå virker helt fraværende og jeg som kunde føler meg ignorert. Så begynner man å lure, men som du sier er dette kun min side av saken. Vet at jeg ikke er alene om å føle dette
 
Det har du helt rett i, men dette er mitt inntrykk av saken. Når personalet tidligere har vært pratsomme og inkluderende, og nå virker helt fraværende og jeg som kunde føler meg ignorert. Så begynner man å lure, men som du sier er dette kun min side av saken. Vet at jeg ikke er alene om å føle dette

Tja, er vel et resultat av at verden ikke er rettferdig, eller noe slikt....
 
Tror det store problemet ditt er at du har handlet for 200k på få måneder, samtidig som alle de tre klokkene du har kjøpt til deg selv er solgt videre. Selv om de er solgt med tap, kan det likefullt tolkes som et klart tegn på at neste klokke nok heller ikke kommer til å bli lenge i ditt eie.. Dersom du legger ut i det vide og brede hos forhandleren om at «drømmeklokken» du kjøpte for kort tid siden (aka speedmaster) likevel ikke var drømmen, så anser de det vel som lite sannsynlig at sub’n forblir drømmen så veldig lenge etter kjøp..

uansett; Grattis med BLRO! Den er nyyydelig!Kos deg med den og dropp jaget og maset med å smiske og krype for AD’n for kanskje en gang i fremtiden (om veeeeldig lenge) å kunne bli bæeret med å få lov til å kjøpe en av de minst kurante modellene fra Rolex
 
Redigert:
#
Jeg tror vel kanskje at de som får prioritet ikke er de som åpenbart jobber for å "opprette et forhold til AD" men som faktisk har vært kunder en stund helt uten baktanker om fremtidig status.

#hørhør!
 
Greit nok at dem kanskje prioriterer dem som har hatt et godt kundeforhold over mange år og som ikke har tenkt på fremtidig status, da det aldri har vært et problem tidligere å kjøpe det man ønsker… igjen så har jeg fått beskjed ved 2 anledninger fra 2 forskjellige ansatte at dem ser ann personen som kjøper, og at dem ikke bryr seg nevneverdig om tidligere kundeforhold.

Greia nå er at jeg føler meg ignorert og oversett når jeg nå kommer inn i butikken. Føler dette skjedde etter at Tudoren ble solgt. Når jeg nå går inn i butikken, er det ingen som spør om jeg trenger hjelpe med noe, «hva ser jeg etter idag» etc, og de gode klokkesamtalene er helt fraværende. Ja det er min mening, men har fått meldinger fra flere som føler akkurat det samme. Men men
 
Denne tråden viser litt av det jeg syns er feil med hele hobbyen: trynefaktor.

Generelt syns jeg det er dust å nekte folk å kjøpe en gjenstand når gjenstanden er i butikk, og personen har penga klare.

Hele veien får man høre at man må bruke penger for å havne på liste over de som kan få kjøpe gjenstanden, men du må bruke penga på riktig måte. Bruker du ikke penger på riktig måte er du ikke bra nok i andres øyne.

Sånt syns jeg bare er dust. Hvordan veit de som selger at gjenstanden blir tatt riktig vare på? Alt går på hvordan de i butikken oppfatter deg, og det strider mot min oppfatning av hvordan verden burde være.

For meg blir det som om jeg ikke skal få lov til å ta ut brød fra min lokale AD bare fordi de ikke tror jeg klarer å bruke brødet riktig. En noe banal analogi, men det lever jeg godt med.
 
For oss som har levd noen år og husker 80 tallet og Korskirkeallmenningen i Bergen så var det åsted for kunder som ikke brukte brødet sitt slik det var tenkt.

Jernia på nordsiden og bakeren på sørsiden. Og på kirketrappa i midten;

De slitne sittende og filtrere rødspriten sin i loffen..

Det hører med til historien at «AD» mistet agenturet på rødsprit når Manufakturet fikk høre hvem kundene var.

Så bruk ditt brød og rødsprit med måte
 
For oss som har levd noen år og husker 80 tallet og Korskirkeallmenningen i Bergen så var det åsted for kunder som ikke brukte brødet sitt slik det var tenkt.

Jernia på nordsiden og bakeren på sørsiden. Og på kirketrappa i midten;

De slitne sittende og filtrere rødspriten sin i loffen..

Det hører med til historien at «AD» mistet agenturet på rødsprit når Manufakturet fikk høre hvem kundene var.

Så bruk ditt brød og rødsprit med måte
Flott sammenligning :D(y)

(Kanskje ironien min ikke helt nådde fram i forrige post...)
 
  • Liker
Reaksjoner: Breitlingen